×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

علت کم شدن پرتاب باد کولر گازی ؛ علت باد نزدن کولر گازی

کم شدن پرتاب باد کولر گازی

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در فروردین 1399 نوشته شده بود و در فروردین 1403 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

در بحبوحه گرمای تابستان، کولر گازی حکم فرشته نجات را دارد. اما چه می‌شود اگر این فرشته، ناگهان بال‌های خنک خود را از ما دریغ کند؟ کم شدن پرتاب باد کولر گازی، کابوسی است که می‌تواند خواب را از چشمان هر کسی برباید.

تصور کنید در گرمای طاقت‌فرسا، منتظر نسیم خنک کولر هستید، اما دریغ از ذره‌ای خنکا. انگار کولر گازی به نفس نفس افتاده و توان کار کردن ندارد. اما علت باد نزدن کولر گازی چیست؟

در این مقاله آچارباز با ما همراه شوید تا به دنیای کولرگازی‌ها سفر کنیم و با دلایل کم شدن پرتاب باد کولر گازی، راه‌های عیب‌یابی و نحوه رفع مشکل آشنا شوید. در صورتیکه با راهنمایی‌های اعلام شده مشکل دستگاه برطرف نشد باید از یک تعمیرکار ماهر برای رفع مشکل کمک بگیرید.

✔️ برای ثبت سفارش و دریافت قیمت از کارشناسان ما می‌توانید در این صفحه روی کلمات تعمیر کولر گازی یا سرویس کولر گازی کلیک کرده سفارش‌تان را در اپلیکیشن ثبت یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

فهرست محتوا

سوالات متداول درباره کم شدن پرتاب باد کولر گازی

در این قسمت با سوالات رایج شما درباره کم شدن پرتاب باد کولر گازی را بیان و در متن به آنها پاسخ می‌دهیم:

  1. آیا نداشتن پرتاب باد کولر گازی پنجره ای با کولر گازی دیواری یکسان است؟
  2. علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی چیست؟
  3. چگونه پرتاب باد اسپیلت را زیاد کنیم؟
  4. علت کاهش پرتاب باد کولر گازی بعد از سرویس و شستشوی اجزای داخلی آن چیست؟

علت کم شدن پرتاب باد کولر گازی چیست؟

کم شدن پرتاب باد کولر گازی و اسپلیت یکی از مشکلات رایج این دستگاه‌ است که بعد از مدتی اکثر استفاده کنندگان با آن روبرو می‌شوند. دلایل مختلفی می‌تواند عامل بروز این مشکل باشد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. در ادامه متن هرکدام از موارد را بیشتر توضیح می‌دهیم:

  1. سرویس نشدن به موقع کولر گازی
  2. خراب شدن موتور فن دستگاه
  3. خرابی فن بلوور دستگاه
  4. کثیفی اواپراتور کولر گازی
  5. کثیفی فیلتر هوای کولر گازی
  6. برفک زدن و یخ زدن کویل اواپراتور
  7. نشتی داشتن لوله‌های اسپیلت دستگاه
  8. خرابی برد کولر گازی
  9. نوسان داشتن برق دستگاه

آیا نداشتن پرتاب باد کولر گازی پنجره ای با کولر گازی دیواری یکسان است؟ بله موارد فوق علت کم یا ضعیف شدن پرتاب باد کولر گازی در مدل‌ها و برندهای مختلف است.

1- سرویس نشدن به موقع کولر گازی

کولر گازی مانند هر ماشین دیگری، به مراقبت و نگهداری منظم نیاز دارد. سرویس دوره‌ای کولر گازی، مانند یک معاینه پزشکی به شما کمک می‌کند تا از سلامت کولر خود مطمئن شده و از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

اما چه اتفاقی می‌افتد اگر کولر گازی به موقع سرویس نشود؟ چنانچه کولر گازی شما به موقع سرویس نشود مشکلاتی مانند کم شدن پرتاب باد کولر گازی، ایجاد صداهای نامتعارف، افزایش مصرف برق و … برای آن بوجود می‌آید.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

2- خراب شدن موتور فن دستگاه

دومین علت کم شدن پرتاب باد کولر گازی، خراب شدن موتور فن دستگاه است. موتور فن، قلب تپنده کولر گازی است که با چرخش خود، نسیم خنک را به شما هدیه می‌دهد. اما اگر این موتور از کار بیافتد، کولر شما به جای خنکا، فقط گرما را به شما هدیه می‌دهد. خرابی موتور فن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله آنها می‌توان به فرسایش قطعات موتور، گرمای بیش از حد موتور، مشکلات برقی و سیم‌پیچی موتور اشاره کرد.

در صورتیکه این مشکلات برای موتور فن کولرگازی بوجود آید می‌تواند علت باد نزدن کولر گازی، تولید صدای ناهنجار و کم شدن قدرت دستگاه شود. برای حل این مشکل باید پنل کولر گازی باز و موتور فن با ابزار مخصوص بررسی شود. با توجه به تخصصی بودن این مورد باید از یک تعمیرکار برای رفع مشکل کمک بگیرید.

گاهی ممکن است مشکلات مربوط به فن با کم و زیاد شدن سرعت باد هم همراه باشد. پس اگر سوال شما این است که علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی چیست؟ باید بگوییم ممکت است سرعت فن کولر گازی به اشتباه تنظیم شده یا موتور فن ایراد پیدا کرده است.

3- خرابی فن بلوور دستگاه

فن بلوور کولر گازی وظیفه دارد هوا را به گردش درآورده و خنک کند. چنانچه این قطعه مشکلی داشته باشد نیز ممکن است منجر به کم شدن پرتاب باد کولر گازی شود.

برای حل مشکل باید از درست چرخیدن این قطعه استوانه‌ای شکل مطمئن شوید. اگر کولرگازی شما در نزدیکی آشپزخانه قرار دارد، به مرور چربی‌ها و گرد و غبار روی فن بلوور می‌نشینند؛ زیرا هوای در حال گردش حاوی این عناصر است. پس از مدتی این چربی‌ها که حالا سنگین شده‌اند، پره‌های فن را به طور کامل مسدود می‌کنند.

مسدود شدن پره‌های فن می تواند باعث کم و زیاد شدن باد کولر گازی شود و همچنین هوای خارج شده از آن دارای دوده سیاه باشد.

راه حل: چگونه پرتاب باد اسپیلت را زیاد کنیم؟ برای برطرف کردن این مشکل و زیاد کردن پرتاب باد کولر گازی و اسپیلت باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا برق کولر را قطع کنید.
  • سپس قاب رویی پنل داخلی را باز کنید تا بتوانید به فن بلوور دسترسی داشته باشید.
  • با استفاده از یک مسواک یا برس کوچک فن داخلی را تمیز کنید.
  • این کار را به آرامی انجام دهید تا به پره‌های فن آسیبی نرسد.
  • در صورت وارد شدن آسیب به پرها، فن از بالانس خارج‌ شده و صدای بلندی تولید می‌کند.
باز کردن کولر گازی توسط تعمیرکار
بررسی موتور بلوور باید حتما توسط تعمیرکار کولر گازی انجام شود تا به مشکلی برای کولرگازی و اسپلیت به وجود نیاید.

4- کثیفی اواپراتور کولر گازی

فیلتر هوا بیشتر گردوغبار موجود درون هوا را به خود می‌گیرد، اما بالاخره مقدار کمی از این ذرات موفق به عبور از فیلتر هوا می‌شوند. این گرد و غبار به پنل داخلی و اواپراتور رسیده و روی آن می‌نشینند. با گذشت زمان میزان گردوغبار روی اواپراتور بیشتر شده و مانع از عبور جریان هوا می‌شود.

برای حل این مشکل باید اواپراتور کولر گازی را در زمان سروسی بخوبی تمیز کنید. اما باید دقت کنید که پس از سرویس و تمیز کردن، قسمت اواپراتور و کمپرسور را بخوبی روغنکاری کنید در غیر اینصورت ممکن است به مشکل خورده و بپرسید علت کاهش پرتاب باد کولر گازی بعد از سرویس و شستشوی اجزای داخلی آن چیست؟

5- کثیفی فیلتر هوای کولر گازی

پنجمین علت باد نزدن کولر گازی یا کم شدن پرتاب باد کولر گازی، کثیفی فیلتر هواست. گرد و غباری که همراه با هوا، از دریچه کولر گازی عبور می‌کنند، براحتی می‌توانند به اجزا و قطعات داخلی کولر صدمه وارد کنند. فیلتر هوا که بعد از دریچه‌ها قرار دارد گرد و غبار موجود در هوا را به دام انداخته و مانع از ورود آن‌ها به سیستم شود.

با گذشت زمان، فیلتر نیز کثیف شده و مسدود می‌شود. کثیفی فیلتر هوا موجب اختلال در کارکرد دستگاه شده و مانع از پرتاب باد کولر می‌شود. در ضمن کثیف بودن فیلتر هوا می تواند یکی از دلایل خنک نکردن کولر گازی نیز باشد. برای جلوگیری بهتر است فیلتر هوا را ماهی یکبار به خوبی تمیز کنید؛ با اینکار راندمان و قدرت خنک کنندگی کولر گازی را بالا می‌برید.

6- برفک زدن و یخ زدن کویل اواپراتور

ششمین علت کم شدن باد کولر گازی، یخ زدگی کویل‌های اواپراتور است. یخ زدگی کویل اواپراتور می‌تواند، در جریان و عبور هوا از کولر گازی اختلال ایجاد کرده و مانع از پرتاب باد کولر گازی شود.

راه حل:

  • برای ذوب کردن یخ‌های روی کویل اواپراتور می‌توانید ترموستات فن کولر را روشن کنید.
  • در مرحله بعد باید فیلترهای هوای کولر گازی را تعویض و کویل‌ها را با یک برس نرم بخوبی تمیز کنید.
  • اما اگر حتی با روشن کردن ترموستات فن، یخی روی کویل مشاهده کنید، بهتر است از یک متخصص برای رفع این مشکل کمک بگیرید؛ زیرا باید لوله‌های مخصوص حمل گاز بررسی شود.
  • چنانچه میزان گاز داخل لوله‌ها کم باشد ممکن است در قسمتی از سیستم گاز نشت می‌کند. تعمیرکار در این زمان محل نشتی را پیدا و تعمیر کرده سپس گاز را شارژ می‌کند.

درباره دلایل این مشکل می‌توانید مقاله «چرا کولر گازی دچار یخ‌ زدگی می‌شود؟ » را مطالعه کنید.

بررسی میزان گاز مبرد داخل کولر گازی توسط تعمیرکار
کار روی پنل بیرونی کولر گازی بسیار حساس است و بهتر است توسط تعمیرکار انجام شود.

7- نشتی داشتن لوله‌های دستگاه

اگر لوله‌های اسپیلت یا کولرگازی دچار گرفتگی شود یا آب از آن به بیرون نشت کند، ممکن است باعث کم شدن پرتاب باد کولر گازی شود؛ زیرا این لوله‌ها وظیفه انتقال جریان هوا به داخل محیط را برعهده دارند.

راه حل: برای رفع این مشکل باید مسیر لوله‌ها را بررسی و در صورت گرفتگی، مشکل آن را برطرف کنید. چنانچه مهارت و ابزار لازم برای این کار را ندارید بهتر است از یک تعمیرکار برای عیب‌یابی و رفع مشکل کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه

8- نوسان داشتن برق دستگاه

نوسان داشتن برق نیز ممکن است دلیل کم شدن پرتاب باد اسپلیت یا کولر گازی باشد. این مشکل اغلب عملکرد کمپرسور که یکی از مهم‌ترین قطعات است را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با وجود نوسان برق در سیستم، فشار گاز مبرد به حد لازم نرسیده و کویل‌های اواپراتور یخ می‌زند.

9- خرابی برد کولر گازی

نهمین علت مهمی که موجب کم شدن پرتاب باد کولر گازی می‌شود، خرابی برد دستگاه است. چنانچه پس از بررسی تمام موارد قبلی و برطرف کردن موانع همچنان این مشکل پابرجا باشد باید به خرابی برد دستگاه، شک کنید. چنانچه برد دستگاه ایرادی داشته باشد باید آن را تعمیر یا در صورت غیر قابل تعمیر بودن آن را تعویض کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره خرابی این قطعه می‌توانید مقاله «علائم خرابی برد الکتریکی کولر گازی» را مطالعه کنید.

تعمیر برد کولر گازی توسط تعمیرکار
تعمیر برد کولر گازی بسیار حساس و تخصصی است و باید توسط تعمیرکار انجام شود.

آنچه درباره کم شدن پرتاب باد کولر گازی آموختیم

در این مقاله با 9 علت اصلی کم شدن پرتاب باد کولر گازی و راه حل شناسایی و رفع مشکلات آشنا شدیم. با شناخت این دلایل می‌توانید اقدامات لازم برای جلوگیری از بوجود آمدن آن را انجام دهید. چنانچه برای رفع ایراد کولر گازی نیاز به تکنسین دارید، می‌توانید از تعمیرکاران آچارباز کمک بگیرید.

برای ثبت سفارش و دریافت قیمت از کارشناسان ما می‌توانید در این صفحه روی کلمات تعمیر کولر گازی یا سرویس کولر گازی کلیک کرده سفارش‌تان را در اپلیکیشن ثبت یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی
4.6/5 - (9 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید. سرعت پرتاب کولر اسپلیت ما یهو کم شده. درصورتی ک فقط نزدیک پنج ماهه ازش استفاده میشه. ممکنه اشکال ازکجا باش

    1. با سلام
      حمیدی عزیز، این مشکل اغلب در اثر کثیفی فیلتر یا کمپرسور، خرابی برد، گرفتگی لوله های کولر گازی یا مشکلات بلوور به وجود میآید. بهتر است دستگاه توسط تعمیرکار از نزدیک بررسی شود تا نظر قطعی در این مورد اعلام کند.

  2. سلام. یکی دو روزه بعد از اینکه اسپیلت به دمای ۲۵ درجه میرسه و به حالت پنکه میره صدای بلوور و میزان برتاب باد خود بخود کم و زیاد میشه. در واقع سرعت بلوور کم و زیاد میشه! لطف کنید علتش رو بگید و اینکه باید چکار کنم. در ضمن وقتی به حالت برف یا همون سرمایش بر میگرده بهد از چند دقیقه بلوور دوباره خوب کار میکنه.

    1. با سلام
      میلاد عزیز، این مشکل اغلب بدلایل مانند کثیف شدن فیلتر هوا، یخ زدن کویل‌های اواپراتور، انسداد یا نشتی لوله‌های کولر گازی، خراب شدن بلوور کولر گازی، نوسانات برق، خراب شدن محافظ برق،خراب شدن برد اصلی کولر گازی اسپلیت و … ممکن است به وجود آید. نظر قطعی باید توسط کارشناس بعد از بررسی دستگاه خدمتتان اعلام گردد.

  3. سلام وقت بخیر پنل را باز کرده و سرویس شده گاز کولر به اندازه بلورر تمیز ولی باد ضعیف میزند چکار باید کرد

    1. باسلام
      محمود عزیز برای رفع مشکل مطمئن شوید که کویل‌های اواپراتور یخ نزده باشد، همچنین لوله‌های کولر گازی دارای نشتی نباشند. اگر مشکل رفع نشد، شما می‌توانید درخواست تعمیر کولر گازی در محل خود را در سایت آچارباز و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  4. با سلام و خسته نباشید
    ممنون از مطالب خوبتون
    من یه کولر گازی دارم که الان از حالت گرمایشیش استفاده می کنم ولی از دیشب دیگه باد گرم تولید نمیکنه و مجبورم خونه ام رو با هیتر گرم کنم میشه راهنمایی کنین؟

    1. درود بر شما
      هدایتی عزیز، اگر کولر در حالت گرمایشی باد سرد برند احتمالا ایراد در قسمت سنسور لوله یا برد کولر است.
      لطفا مشکل را بررسی کنید و در صورت تمایل درخواست سرویس و تعمیر کولر گازی خود را در سایت ثبت کنید تا مشکل توسط سرویسکار متخصص بررسی شود.
      موفق باشید

  5. الان که فصل استفاده از کولر نیست٬ آیا هزینه تعمیر فیلتر و کلا تعمیرات کمتره؟ کولر ما امسال باید تعویض فیلتر میشد ولی نکردیم. حتما با این وضع اقتصادی سال دیگه خیلی باید هزینه کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا