×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تلویزیون و مانیتور

معرفی قطعات تلویزیون و کاربرد آنها

معرفی قطعات تلویزیون

شاید فکر می‌کنید آشنایی با قطعات تلویزیون برای یک تعمیرکار ضروری است و لازم نیست به عنوان یک کاربر تلویزیون، چندان در مورد آن کنکاش کنید. اما باید بدانید آشنایی با اجزای تلویزیون، به شما کمک می‌کند تا در هنگام بروز مشکلات، بتوانید تصمیم بهتری بگیرید. گاهی چند تنظیم سطحی کافیست، اما گاهی برای تعمیر تلویزیون باید از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید. در این مقاله از آچارباز، به معرفی قطعات تلویزیون و کاربرد آنها می‌پردازیم. داشتن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا این وسیله الکترونیکی حساس منزل خود را بهتر بشناسید و بهتر از آن استفاده کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با قطعات تلویزیون

برای آشنایی با قطعات تلویزیون، به معرفی مهم‌ترین و پرکاربردترین قطعات تلویزیون می‌پردازیم:

پنل یا صفحه نمایش

یکی از آسیب‌پذیرترین و گران‌ترین قطعات تلویزیون‌ها، پنل است. تصاویر تلویزیون، از این قسمت نمایش داده می‌شوند و در سه نوع پنل TN، پنل VA و پنل IPS وجود دارند؛ هر یک پنل‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

برای تعمیر تلویزیون از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

از آنجایی که هزینه تعمیر یا تعویض این پنل‌ها چندان متفاوت نیست، بسیاری از کاربران تلویزیون ترجیه می‌دهند به جای صرف وقت و هزینه برای تعمیر آن، تلویزیون را تعویض کنند.

این موارد احتیاطی را درباره پنل تلویزیون خود رعایت کنید:

  • برای تمیز کردن پنل از مایعات تمیزکننده و شیمیایی استفاده نکنید.
  • تلویزیون را در معرض گرد و غبار بیش از اندازه، قرار ندهید.

دقت کنید که این قطعه، در برابر ضرب‌خوردگی و شکستگی، بسیار حساس است، بنابراین آن را با احتیاط جابه‌جا کنید.

پنل تلویزیون
پنل تلویزیون‌های پلاسما نسبت به LCD و LED مقاومت بیشتری دارد.

مین برد (main board)

مهم‌ترین قطعه تلویزیون، مین برد یا مادر برد است. این قطعه، در بخش مرکزی تلویزیون قرار دارد و در حکم مغز دستگاه است. تمام اطلاعات دستگاه، در این قسمت قرار دارد و تمام دستورات لازم نیز از این قسمت مخابره می‌شود.

پردازشگر تلویزیون، ورودی‌ها و خروجی‌ها صدا و تصویر، حافظه رم، پورت یو اس پی و … همگی روی این برد قرار دارند. در نتیجه آسیب دیدن این بخش، اختلال در عملکرد کلی تلویزیون را در پی خواهد داشت.

در مقاله «آشنایی با انواع برد تلویزیون و کاربرد آنها» درباره انواع بردها در تلویزیون صحبت کرده‌ایم.

آشنایی با اجزای تلویزیون، به شما کمک می‌کند تا در هنگام بروز مشکلات، بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

برد تغذیه (power board)

تغذیه برق بخش‌های مختلف تلویزیون از قسمت بردپاور تامین می‌شود. عملکرد کلی آن به این صورت است که ولتاژ AC (۲۲۰ ولت) ورودی را پس از گرفتن نویزها و یکسوسازی، به ولتاژ DC (جریان مستقیم) تبدیل می‌کند تا برای مدارات داخلی تلویزیون، قابل استفاده شود. در صورت اختلال در این قسمت، برق‌رسانی به تلویزیون به درستی انجام نشده و دستگاه دچار مشکل خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه

بک لایت

در ادامه معرفی قطعات تلویزیون و کاربرد آنها به بک لایت‌ها می‌رسیم. این قطعه، منبع نور صفحه نمایش است و باعث می‌شود که تصاویر در پنل تلویزیون، نمایش داده شوند. بنابراین خرابی بک لایت، تلویزیون را غیرقابل استفاده خواهد کرد؛ زیرا تصویری در تلویزیون نمایش داده نمی‌شود. بک لایت‌های تلویزیون‌های LCD، لامپ‌های فلورسنت بود، اما امروزه و در تلویزیون‌های LED، از لامپ‌های LED کوچک در بک لایت‌ها استفاده می‌کنند.

بک لایت تلویزیون
منشا تولید نور برای نمایش تصاویر در تلویزیون، بک لایت است.

برد معکوس کننده (inverter board)

برد معکوس‌کننده یا اینورتر، تامین‌کننده نور بک لایت‌هاست. در واقع این برد، واسطه‌ای میان برد تغذیه و بک لایت‌ها است و با دریافت ولتاژ ورودی از برد تغذیه و معکوس‌سازی آن، بک لایت‌ها را روشن می‌کند.

پورت USB

پورت USB هم یکی دیگر از امکانات اضافه شده به تلویزیون‌های هوشمند است. اگر می‌خواهید محتویات فلش یا هارد اکسترنال خود را مستقیم روی صفحه نمایش ببینید، باید از پورت USB استفاده کنید. از آنجایی که این پورت‌ها به برد اصلی تلویزیون متصل هستند، برای جلوگیری از خرابی زودهنگام آن‌ها، توصیه می‌شود که بعد از تماشای عکس یا فیلم‌ها، فلش یا هارد را از تلویزیون جدا کنید تا پورت و سایر اتصالات خنک شوند.

پورت های تلویزیون
در تلویزیون‌های هوشمند بسته به مدل دستگاه بین 2- 3 پورت HDMI و USB وجود دارد.

پورت HDMI

برای اتصال دستگاه‌های جانبی مانند کنسول‌های بازی، دی وی دی پلیر، گیرنده‌های دیجیتال و… باید از این درگاه استفاده کرد. برای انتقال سریع و با کیفیت تصاویر، بهتر است از کابل‌های  HDMI کوتاه‌تر با جنس مسی، استفاده کنید، چون کابل‌های بلند، نویز ایجاد می‌کنند. به علاوه، شل بودن یا قطع شدن سوکت HDMI هم از مواردی است که باعث قطع و وصل شدن صدا یا تصویر می‌شود.

در مقاله «هرکدام از پورت‌های تلویزیون چه کاربردی دارند؟» کاربرد پورت‌های مختلف تلویزیون بررسی شده است.

آیسی رام (RAM)

این قطعه یکی از مهم‌ترین قطعات تلویزیون است که روی برد مادر قرار دارد و کیفیت عملکرد آن؛ یعنی پردازش کنترلرهای منطقی، ارتباط مستقیمی با حجم فضای آن دارد. به عبارت دیگر، هر چقدر حجم حافظه رام بیشتر باشد، کیفیت پردازش عملیات و در نتیجه، کیفیت انتقال تصاویر، دقیق‌تر و پر‌سرعت‌تر خواهد بود. حجم این آیسی از 256 مگابایت شروع می‌شود و در نسل‌های جدید تلویزیون‌های هوشمند به 8 گیگابایت و بیشتر از آن هم می‌رسد. ولتاژهای تغذیه‌کننده آن هم متفاوت است و از 1.3 ولت تا 3.3 ولت را در برمی‌گیرد.

قطعات داخلی تلویزیون
تعمیر قطعات داخلی تلویزیون باید توسط تعمیرکار ماهر انجام شود.

آی سی آمپلی فایر

وظیفه این آی سی که روی برد اصلی تلویزیون نصب می‌شود، تقویت صدای خروجی بلندگوها است. در صورت وجود نویز در صدای خروجی تلویزیون یا قطع و وصل شدن آن، ابتدا سلف‌ها و خازن‌هایی که در مسیر خروجی این آی سی قرار دارند، بررسی می‌شوند؛ اما گاهی مشکل حادتر است و تعمیرکار تلویزیون، کل آی سی را تعویض می‌کند. این آی سی‌ها با ولتاژ 5 ولت کار می‌کنند و از نظر میزان قدرت، انواع مختلفی دارند و می‌توانند سیگنال‌های خیلی خیلی ضعیف تا سیگنال‌های بالاتر از حد متوسط را تقویت کنند.

پیشنهاد مطالعه

در مقاله آشنایی با قطعات تلویزیون سعی کردیم تمام نکات مهمی که در رابطه با معرفی قطعات تلویزیون و کاربرد آنها وجود دارد را بیان کنیم. دقت داشته باشید، قطعات تلویزیون بسیار حساس هستند و باید حتما توسط تکنسین و تجهیزات مخصوص تعمیر شود.

برای ارتباط با تعمیرکار ماهر می‌توانید روی کلمه تعمیر تلویزیون در این صفحه کلیک کنید و سفارشتان را ثبت کنید.

تعمیر تلویزیون با آچارباز
تعمیر تلویزیون در شرکت آچارباز، شامل کلیه خدمات مربوط به تلویزیون مثل نصب، سرویس، تعمیر و ... است. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
تعمیر تلویزیون
5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا