×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تلویزیون و مانیتور

همه چیز در مورد کیفیت و رزولوشن تصویر تلویزیون‌ها

انواع کیفیت تصویر فیلم

انواع رزولوشن تصویر یکی از عواملی است که در هنگام خرید تلویزیون باید به آن توجه کنیم. در این مقاله وبلاگ آچارباز قصد داریم که در مورد انواع کیفیت یا رزولوشن تصویر (Resolution) با شما صحبت کنیم و با یکدیگر به یک بررسی کلی در این زمینه بپردازیم که آیا رزولوشن تصویر به تنهایی خود می‌تواند عامل انتخاب تلوزیون باشد یا خیر؟ انواع رزولوشن در تلویزیون چیست؟ بالاترین کیفیت تصویر تلویزیون به چه عواملی بستگی دارد و انواع کیفیت تصویر فیلم چیست؟ پس با ما در وبلاگ آچارباز همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی در مورد رزولوشن تصویر و تأثیر آن بر کیفیت تصویر تلویزیون کسب کنیم.


رزولوشن تصویر چیست؟ و به چه عواملی بستگی دارد؟

قبل از اینکه به بررسی انواع رزولوشن تصویر بپردازیم، ابتدا بهتر است با مفهوم Resolution یا تفیک ناپذیری آشنا شویم. هر صفحه نمایشگر از تعداد بسیار ریزی پیکسل تشکیل شده‌است. رزولوشن و یا کیفیت تصویر به تعداد پیکسل‌هایی گفته می‌شود که در دو بعد افقی و عمودی نمایش داده می‌شوند. هرچه این عدد بالاتر باشد، در واقع رزولوشن تصویر یا کیفیت تصویر بهتر خواهد بود. با این حال باید به این نکته اشاره کرد، رزولوشن تصویر به تنهایی عامل تعیین کیفیت تصاویر نیست.

بررسی انواع رزولوشن تصویر
رزولوشن تصویر تنها عامل موثر در کیفیت تصویر تلویزیون نیست.

رزولوشن تصویر به سه عامل بستگی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

  1. ابعاد تلوزیون
  2. فاصله شما از تلویزیون
  3. کیفیت تصاویری پخش شده در تلویزیون

اگر فاصله شما در حد مطلوب نباشد، چشم به دلیل محدودیت در تشخیص کیفیت قادر به تشخیص کیفیت واقعی تلویزیون نخواهد بود. در هر ابعاد تلوزیونی فاصله افراد با آن متفاوت است. به طور مثال اگر یک تلویزیون کمتر از 40 اینچ داشته ‌باشید و در فاصله کمتر از 2.4 متری از آن قرار گرفته باشید، متوجه تفاوت بین کیفیت 720p و 1080P نخواهید شد. تلویزیون‌های با کیفیت HD Ultra زمانی ارزش خرید دارند که ابعاد تلویزیون بزرگ‌تر از 60 اینچ باشد و نکته دوم اینکه در فاصله مناسب از بیننده قرار داشته باشد.

تلویزیون‌های با کیفیت HD Ultra
نمی‌توان نقش رزولوشن تصویر را در کیفیت تصویر نادیده گرفت، اما رعایت ابعاد تلویزیون و فاصله مناسب از آن نیز مقوله بسیار مهمی است.

تفاوت کیفیت تصویر تلویزیون SD و FULL HD و HD

انواع کیفیت تصویر به چهار گروه تقسیم می‌شود که عبارتند از :

  • کیفیت تصویر SD
  • کیفیت تصویر HD
  • کیفیت تصویر FULL HD
  • کیفیت تصویر 4K و Ultra HD

تلویزیون SD چیست؟ (کیفیت تصویر SD)

تلویزیون‌های کیفیت SDTV یا SD اغلب کیفیتشان 480P است. منظور از کیفیت 480P، 480 ردیف خط پیکسله است که در هر خط آن 720 پیکسل وجود دارد. این کیفیت شامل دو محدوده PAL و NTSC است. محدوده NTSC همان 480 ردیف خط پیکسله است که در هر ردیف آن 720 پیکسل دارد. اما محدوده PAL 576 خط پیکسله دارد که در هر خط 720 پیکسل وجود دارد و  آن را به صورت 720*576 نمایش می‌دهد.

هر کدام از این اعداد نشان دهنده وضوح و کیفیت تصویر است. هر دو میزان رزولوشن در ابتدا کیفیتی بسیار مطلوب داشته اما امروزه در دنیای مدرن و با وجود کیفیت تصاویر بهتر، این رزولوشن تصویر تا حدی منسوخ شده‌است. رزولوشن 720P تنها در کوچک‌ترین و ارزان‌ترین تلویزیون‌های بازار عرضه می‌شود. اگرچه هنوز هم تصاویر فیلم‌ها در شبکه‌های تلوزیونی با رزولوشن 720P به نمایش در می‌آید.

تعمیر تلویزیون در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر تلویزیون در محل آچارباز، شامل نصب، سرویس و تعمیر تضمینی تلویزیون می‌شود. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که شما بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
درخواست تعمیر تلویزیون

تلویزیون HD چیست؟ (کیفیت تصویر HD)

منظور از کیفیت HD چیست؟ این کیفیت به تلویزیون‌های دیجیتالی بر می‌گردد که کیفیت تصویر در آنها 4 برابر تلوزیون‌های معمولی است. تصاویر تلوزیون‌های HD شفافیت بالا و قدرت نمایش رنگ بسیار خوبی دارند. رزولوشن تصویر در آن‌ها 720*1280 پیکسل است. علاوه براین این تلوزیون‌ها، کیفیت صدای خوبی نیز دارند و به راحتی قابلیت اتصال به سایر دستگاه‌های الکترونیک همچون رایانه را دارند.  شفافیت و دقت بالای تصاویر، نمایش رنگ بیشتر و بهتر، افزایش وسعت طول و عرض تصویر، صدای دیجیتال چند کاناله با کیفیت بالا از جمله ویژگی‌های تلویزیون‌های HD است.

تلویزیون‌های HD
کیفیت رزولوشن تصویر در تلویزیون‌های HD 1280*720 پیکسل است.

تلویزیون FULL HD چیست؟ (کیفیت تصویر FULL HD)

تصاویر در تلویزیون Full HD کیفیت بسیار خوبی دارند و بیننده کوچک‌ترین جزییات را قادر است، ببیند. کیفیت تصویر در تلوزیون‌های فول اچ دی وضوح بسیار بالایی دارند و با حداکثر عرض 1920 و ارتفاع 1080 پیکسل قابل مشاهده هستند. به این فرمت 1080 نیز گفته می‌شود که در کل نشان‌دهنده حداکثر پیکسل‌های تصویر در حالت عمودی است. اگر نیاز به تنطیم یا تعمیر تلویزیون Full HD خود دارید می‌توانید درخواست خود را در اپلیکیشن آچارباز ثبت کنید.

پیشنهاد مطالعه
در تلویزیون Full HD
کیفییت رزولوشن تصویر در تلویزیون‌های FULL HD، 1920*1080 با 921600 پیکسل در هر فریم است.

تفاوت کیفیت تصویر تلویزیون 4K و Ultra HD

زمانی که صحبت از کیفیت صفحه نمایش 4K می‌شود، یعنی بالاترین وضوح! تلویزیون‌های 4K از تلویزیون‌های FULL HD وضوح بیشتری دارند. وضوح تصاویر این تلویزیون تقریبا 4 برابر رزولوشن 1080 پیکسل است. در این تلویزیون‌ها جزییات بیشتری به نمایش در می‌آیند. لازم است به این نکته اشاره کنیم که تلویزیون‌های 4K با تلوزیون‌های Ultra HD فرق دارند و با هم یکی نیستند و کیفیت Ultra HD یک استاندارد جدید است که در صنعت سینما و تلویزیون از آن استفاده می‌شود. رزولوشن تصویر درUltra HD ، 2160 در 3840 پیکسل خواهد بود. همان طور که مشخص است،Ultra HD  رزولوشن تصویری پایین‌تری نسبت به تلویزیون‌های 4K دارد.

کیفیت تصویر 4K و Ultra HD

رزولوشن تصویر محصولات 4K،  4096 در 2016 پیکسل است و بیشتر برای محصولات پیشرفته و سینمای دیجیتال از آن استفاده می‌شود.

نمایی از رزولوشن تصویر در انواع تلویزیون

بالاترین کیفیت تصویر تلویزیون متعلق به کدام تلویزیون‌ است؟

تلویزیون 8K بالاترین کیفیت تصویر را دارد. کیفیت تصویر افقی و عمودی آن‌ دوبرابر 4K است. یعنی چیزی حدود 4320*7680 پیکسل. وضوح تصویر در این تلویزیون‌ها شانزده برابر بیشتر از تلویزیون‌های فول اچ دی است. منظور از وضوح بالا، پیکسل‌های بیشتری است که در صفحه تصویر به صورت متراکم‌تر وجود دارد. یعنی امکان دارد ابعاد آن‌ها با تلویزیون‌های 4K یکی باشد، اما تعداد پیکسل با تراکم بیشتری در همان منطقه قرار دارند. تصویری که از این تلویزیون پخش خواهد شد، کیفیت بسیار پیچیده‌تر و واقع بینانه‌تر دارد و گویی فرد در در حین تماشای فیلم در تصویر غرق می‌شود.

تلویزیون‌ 8K سامسونگ
با وجود کیفیت تصویر عالی تلویزیون‌های 8K که در سال 2019 توسط شرکت سامسونگ ساخته شد، این تلویزیون‌ها هنوز به صورت گسترده وارد بازار نشده‌اند.

انواع کیفیت فیلم و سریال در جهان

تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که کیفیت فیلم و سریالی که از تلویزیون تماشا می‌کنید، می‌تواند انواع مختلف رزولوشن داشته باشد. در این قسمت 12 نوع رزولوشن تصویر در فیلم‌های جهان را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

کیفیت تصویر 8K Ultra HD

وضوح تصویر با این کیفیت بسیار بالا و واقعی است. کل تصویر همان‌طور که گفته شد در اندازه 7680*4320 پیکسل خواهد بود. از ویژگی‌های این رزولوشن وضوح بسیار بالای (UHDTV) برای تلویزیون دیجیتال و فیلم‌برداری دیجیتال است.

کیفیت تصویر 4K Ultra HD

فیلم‌های 4K یکی با کیفیت‌ترین نسخه‌های فیلم هستند که تعداد پیکسل‌های آن‌ها در وضوح 4K چهار برابر 1080P است.

کیفیت تصویر سه بعدی (3D)

بیان اینکه فیلمی 3 بعدی است، نشان دهنده کیفیت فیلم نیست. بلکه بیان‌گر این است که فیلم را باید با نمایشگرهای مخصوص با قابلیت پخش 3 بعدی ببینید. تصویری که از تلویزیون 8K  پخش خواهد شد، کیفیت بسیار پیچیده‌تر و واقع بینانه‌تر دارد و گویی فرد در در حین تماشای فیلم در تصویر غرق می‌شود.

کیفیت تصویر Blu-ray

فیلم‌های با کیفیت Blu-ray  در واقع نسخه‌های ریپ شده فیلم‌های موجود بر روی دیسک‌های Blu-ray  هستند. منظور از ریپ کردن، حذف صحنه‌هایی است که وجودشان در فیلم آنچنان لازم نیست و به محتوا و اصل داستان فیلم لطمه نمی‌زند. کیفیت رزولوشن تصویر فیلم‌های Blu-ray  همان 1080 خواهد بود و کیفیت صدای آن‌ها نیز بسیار عالی است. حجم این فیلم‌ها 12 تا 18 گیگابایت بوده و برای دانلود سریال ایرانی و فیلم بسیار مناسب هستند.

کیفیت تصویر BDRip

فیلم باکیفیت تصویر BDRip بهترین کیفیت را دارد و برای نمایش خانگی گزینه بسیار مناسبی است. رزولوشن تصویر این فیلم‌ها 1080 است و کیفیت صدا و تصویرشان نیز عالی است. این فیلم‌ها به صورت مستقیم از روی دیسک‌های Blu-ray استخراج می‌شوند. تنها ایراد آن‌ها نسبت به فیلم‌های Blu-ray میزان Frame-Rate آنهاست که پایین‌تر است. حجم این فیلم‌ها با این کیفیت بین 2 تا 5 گیگابایت است.

کیفیت تصویر Web-DL

فیلم‌هایی که با کیفیت تصویری Web-DL از منابع قابل قبول همچون آمازون  و یا نتفلیکس دانلود می‌شوند، در پارامترهای آن ها تغییری  ایجاد نمی‌شود. در نتیجه این فیلم‌ها هیچ واترمارکی و یا زیرنویسی ندارند. کیفیت رزولوشن تصویر آن‌ها بسیار عالی است و در دو مدل 1080 و 720 منتشر می‌شوند.

کیفیت تصویر WEBRip

این فیلم‌ها نیز از منابع آنلاین دانلود می‌شوند. اما اندکی انکود روی آنها انجام می‌شود. کیفیت تصویری این فیلم‌ها به نسبت Web-DL کمی کمتر است و اغلب در فرمت MKV و رزولوشن 1080 یا 720 منتشر می‌شوند.

کیفیت تصویر HDTV

فیلم‌ها با کیفیت HDTV از منابع دیجیتال ضبط شده‌اند و اغلب لوگوی تبلیغاتی شبکه پخش کننده و یا زیرنویس در زیر آنها وجود دارد. فیلم‌ها و سریال‌هایی که در ماهواره پخش می‎شوند، اکثریت کیفیت HDTV دارند و رزولوشن تصویرشان 1080، 720 و حتی 480 خواهد بود.

کیفیت تصویر TVRip

فیلم‌هایی که با کیفیت TVRip ضبط می‌شوند، اغلب از تلویزیون و با استفاده از کارت کپچر ضبط شده‌اند. این فیلم‌ها در مقایسه با HDTV کیفیت پایین‌تری دارند. چون تصاویر HDTV از طریق آنتن دیجیتال ضبط می‌شوند. اما فیلم‌های کیفیت TVRip این شرایط را ندارند.

کیفیت تصویر DVDRip

فیلم‌ها با کیفیت DVDRip در واقع نسخه ریپ شده فیلم‌های DVD هستند. کیفیت رزولوشن این فیلم‌ها پایین و حدود 480 است.

کیفیت تصویر HDCAM

این فیلم‌ها بسیار بی‌کیفیت هستند و اغلب با دوربین اچ دی یا تلفن همراه از پرده سینما ضبط می‌شوند. منبع صدای آنها اغلب بسیار بی‌کیفیت و حاوی نویز است.

کیفیت تصویر HDTS

فیلم‌ها با کیفیت HDTS هم با دوربین از روی پرده سینما ضبط شده‌اند. اما صدای فیلم از منبع بهتری به فیلم وصل شده و صدای فیلم کیفیت به نسبت بهتری در مقایسه با کیفیت HDCAM دارد.

پیشنهاد مطالعه

انواع کیفیت تصویر فیلم و سریال در ایران

تا اینجا با 12 سبک کیفیت تصویر فیلم و سریال در جهان آشنا شدیم، اینک نوبت آن است که به بررسی انواع رزولوشن تصویر در فیلم و سریال‌های ایرانی بپردازیم.

کیفیت HQ یا 1080p HQ

کیفیت HQ حدود دوسال است که وارد ایران شده و وضوح بسیار بالایی دارد. رزولوشن تصویرHQ اغلب 1080*1920 است و وضوح تصویر آن بسیار بالاتر از HD بوده و حدود 2000 پیکسل در صفحه نمایش افقی است.

کیفیت 1080Pیا Full HD

این کیفیت رزولوشن یکی از کیفیت‌های تصویر و محبوب در ایران است که اغلب از آن زیاد استفاده می‌شود. استاندارد رزولوشن این کیفیت 1920 * 1080 خواهد بود اما وضوح تصویر کمتری نسبت به HD  دارد.

کیفیت  720Pیا HD

این کیفیت را اغلب به HD می‌شناسیم. رزولوشن این کیفیت 1080*720 خواهد بود و بیشتر مناسب تماشای فیلم با کیفیت تصویر متوسط از طریق تبلت و یا تلویزیون است.

کیفیت480P  یا SD

پایین‌ترین استاندارد رزولوشن تصویر را در این کیفیت می‌توان مشاهده کرد. روزلوشن این کیفیت اغلب 480*852 خواهد بود و برای گوشی و لپ تاپ مناسب است. رزولوشن تصویر آن قدر هم در خرید تلویزیون موثر نیست. آن چیزی که در کیفیت تصویر بسیار موثر است، نرخ کنتراست، دقت رنگ، تصویری طبیعی و دست کاری نشده‌است. یک تصویر 4K که به درستی کدگذاری نشده‌باشد از یک تصویر 1080P بهتر نخواهد بود. بنابراین برای خرید تلویزیون تنها به رزولوشن تصویر توجه نکنید.

تعمیر تلویزیون در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر تلویزیون در محل آچارباز، شامل نصب، سرویس و تعمیر تضمینی تلویزیون می‌شود. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که شما بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
درخواست تعمیر تلویزیون
لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. سلام پس تفاوت web dl و bdrip چیه چون bdrip رو امازون و نتفلیکس برای پخش میذاره و web dl هم که از امازون و نتفلیکس دانلود میشه پس تفاوتشون چی هست

    1. با سلام
      محمد عزیز، BDRip به صورت مستقیم از روی دیسک‌های Blu-ray استخراج شده و پخش می شوند ولی Web-DL بدون تغییر در پارامترهای آن دانلود می شود.

  2. به نظرتون با توجه به قیمت تلویزیون های 4کا و 8کا بهتره برای جهیزیه‌ام 4بگیرم یا 8؟

    1. باسلام
      هستی عزیز در صورتی که زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون میکنید، تلویزیون‌های ۸K کیفیت تصویر بالاتری دارند نصبت به قیمتشان برای شما مناسب است در غیر اینصورت بهتر است از میان تلویزیون‌های ۴K انتخاب کنید.

    1. باسلام
      امیر عزیز، خواهش می‌کنیم و ممنونیم از شما که نظرتان، انرژی بخش تیم آچارباز است.

    1. درود بر شما
      آشنا عزیز، از نظر شما ممنونیم. بازخوردهای شما ما را در تولید محتوای با کیفیت تر کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا