×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

برق کشی ساختمان

آشنایی با انواع فیوز مینیاتوری و موارد مصرف آنها

انواع فیوز مینیاتوری و موارد مصرف آنها

فیوز مینیاتوری وظیفه حفظ ایمنی تجهیزات الکتریکی در خانه‌، ادارات و سایر ساختمان‌ها را تضمین می‌کند. هنگامی‌که یک عیب تشخیص داده شود، فیوز مینیاتوری به‌طور خودکار مدار الکتریکی را خاموش می‌کند تا از آسیب دیدن سیم‌ها جلوگیری کرده و خطر آتش‌سوزی را کاهش دهد.

در بازار می‌توانید انواع فیوز مینیاتوری را مشاهده کنید. اما با توجه به اینکه هر کدام از این فیوزها کاربرد خاصی دارند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع فیوز مینیاتوری و موارد مصرف آنها آشنا کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید. در صورتی‌که فیوزها یا سیم‌کشی ساختمان شما ایرادی دارد می‌توانید از کارشناسان آچارباز برای رفع مشکل کمک بگیرید. کافیست در قسمت برقکاری ساختمان سفارش‌تان را ثبت یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید. کارشناسان ما در اسرع وقت به محل شما اعزام شده و مشکل را عیب یابی و برطرف می‌کنند.

فیوز مینیاتوری چیست؟

فیوز مینیاتوری یا مدار شکن مینیاتوری (MCB) یک دستگاه الکترومغناطیسی است که به‌طور خودکار برای تشخیص جریان بیش‌ازحد در مدار استفاده می‌شود. با تشخیص جریان اضافی در مدار، فیوز مینیاتوری جریان را قطع می‌کند. این فیوز به دلیل قابلیت دسترسی و ضریب ایمنی، جایگزین استفاده از فیوز معمولی در مدار شدهاست. فیوز مینیاتوری اغلب در طول جریان بالا از بین نمی‌رود؛ پس می‌توانید مجدد از آن استفاده کنید.

فیوز مینیاتوری برای عملکرد مناسب و حفظ ایمنی دستگاه‌های الکتریکی کاربرد دارد.

نحوه کار فیوز مینیاتوری

فیوز مینیاتوری بر این اصل کار می‌کند که یک سیم حامل جریان، میدان مغناطیسی در اطراف خود ایجاد می‌کند. این فیوز از یک پوشش عایق‌بندی تشکیل‌شده و یک سیم‌پیچ، یک نوار دو فلزی، یک فنر و تماس‌های الکتریکی را در خود جای‌داده است. کنتاکت‌های الکتریکی مدار را به هم متصل و توسط نیروی مقاومتی فنر در جای خود ثابت می‌کنند.

 هرگاه جریان بالای برق در مدار ایجاد می‌شود، سیم‌پیچ میدان مغناطیسی قوی ایجاد می‌کند که روی نوار دو فلزی اثر می‌گذارد. نوار دو فلزی نیروی مقاومت فنر را دور زده و در نتیجه مدار قطع می‌شود.

کار با انواع فیوز مینیاتوری
برای کار با انواع فیوز مینیاتوری باید از دستکش ایمنی مخصوص استفاده کنید.

کاربردهای فیوز مینیاتوری

فیوز مینیاتوری برای عملکرد مناسب و حفظ ایمنی دستگاه‌های الکتریکی کاربرد دارد. بنابراین، مدار شکن مینیاتوری در اکثر دستگاه‌های الکتریکی خانگی و صنعتی استفاده می‌شود. تعداد زیادی از اتصالات الکتریکی در خانه مانند لوسترها، چراغ‌های دیواری، سیستم‌های گرمایشی و فن‌ها به فیوز مینیاتوری نیاز دارند؛ بنابراین انواع فیوز مینیاتوری برای کاربردهای مختلف ساخته شده‌اند.

برای مثال صنایع با ماشین‌آلات زیادی سروکار دارند که بار جریانی زیادی را حمل می‌کنند. در این حالت، فیوز مینیاتوری نقش مهمی در جلوگیری از جهش ناگهانی بارهای الکتریکی از طریق یک مدار ایفا می‌کند؛ در نتیجه با قطع کردن جریان به محافظت از این دستگاه کمک می‌کند.

به‌طورکلی، کلیدهای مدار مینیاتوری می‌توانند نقش مهمی در توزیع موثر برق در تمام سیستم‌های روشنایی داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، عملکرد لامپ‌های فلورسنت مانند لامپ‌های معمولی به مقدار زیادی نیروی برق نیاز دارد. اینجاست که فیوز مینیاتوری حداکثر استفاده و مزایا را خواهد داشت.

عیب یابی انواع فیوز مینیاتوری
برای عیب یابی و بررسی وضعیت فیوز مینیاتوری از ابزار مخصوص استفاده می‌شود.
پیشنهاد مطالعه

آشنایی با انواع فیوز مینیاتوری

انواع مختلفی از فیوزهای مینیاتوری وجود دارند که اغلب به انواع A، B، C، D، K و  Zتقسیم می‌شوند. بااین‌حال، سه نوع اصلی مدارشکن مینیاتوری شامل نوع B، نوع C و نوع D هستند. هر کدام به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که میزان جریان عبوری خاصی را تشخیص دهند. بااین‌حال، بیایید با انواع فیوز مینیاتوری بیشتر آشنا شویم:

1- نوع B فیوز مینیاتوری

قطع کننده‌های مدار نوع B درصورتی‌که جریان عبوری به بین 3 تا 5 برابر بار نامی برسد، قطع می‌شوند. بار نامی به‌عنوان جریان برق استاندارد تجهیزات الکتریکی شناخته می‌شود. این فیوز در نوع خود حساس‌ترین فیوز مینیاتوری محسوب می‌شود که برای مصارف خانگی، با ولتاژ بسیار کم و تنظیمات صنعتی طراحی‌شده است. درحقیقت، هر جا که نوسان جریان کم باشد، این فیوز قابل‌استفاده است. دستگاه‌های نوع B اغلب برای کاربردهای خانگی مناسب هستند. همچنین ممکن است برای مصارف صنعتی سبک که کلیدهای سوئیچینگ کمی دارند استفاده شوند.

2- نوع C فیوز مینیاتوری

قطع کننده‌های مدار نوع C بیشتر برای دستگاه‌های الکتریکی قدرتمند استفاده می‌شوند. هرجا که احتمال افزایش نوسانات در محیط‌های تجاری و صنعتی وجود داشته باشد، فیوز نوع C استفاده می‌شود. این نوع فیوز طوری طراحی‌شده است که در جریان‌هایی بین پنج تا 10 برابر بار نامی کار کنند. برای ‌مثال می‌توان به موتورهای الکتریکی کوچک و نورهای فلورسنت اشاره کرد. فیوزهای نوع C اولویت اول برای کاربردهای صنعتی هستند، جایی که نوعی هجوم الکتریکی ممکن است در حین استفاده ایجاد شود.

3- نوع D فیوز مینیاتوری

فیوزهای نوع D کوچک‌ترین فیوزهای مینیاتوری هستند که فقط زمانی فعال می‌شوند که جریان بین 10 تا 20 برابر بار نامی افزایش یابد. این فیوزها برای دستگاه‌های تجاری و صنعتی سنگین طراحی‌شده‌اند. در جایی که موج‌های شدید جریان برق اغلب اتفاق می‌افتند، فیوز نوع D استفاده می‌شود. از دستگاه‌های سنگینی که از این فیوز مینیاتوری استفاده می‌کنند می‌توان به ابزارهای الکتریکی، دستگاه‌های اشعه ایکس، موتورهای غول‌پیکر و واحدهای منبع تغذیه بدون وقفه و … اشاره کرد. کاربردهای فیوز نوع D کمتر است و پروژه‌های خانگی و مسکونی را شامل نمی‌شود.

تعمیر انواع فیوز مینیاتوری
کارشناسان آچارباز در زمینه تعمیر و نصب انواع فیوز مینیاتوری فعالیت دارند.

در این مقاله با انواع فیوز مینیاتوری، کاربرد، نحوه کار و موارد استفاده از آنها آشنا شدیم. با توجه به اینکه انواع فیوز مینیاتوری پیچیدگی مخصوص خود را دارند، پیشنهاد می‌کنیم برای نصب، تعویض یا تعمیر آنها از تعمیرکار ماهر کمک بگیرید. برای دریافت این خدمات از شرکت آچارباز می‌توانید در قسمت برقکاری ساختمان سفارش‌تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

برقکاری ساختمان در آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات برق ساختمانی آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
برقکاری ساختمان

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا