برق کشی ساختمان

آشنایی با دلایل قطع شدن کلید و پریز برق

قطع شدن کلید و پریز برق

قطع شدن کلید و پریز برق بر اثر عواملی مانند ضربه خوردن، قطع شدن سیم‌کشی ساختمان، آب رفتن داخل کلید و پریز و … اتفاق می‌افتد. اگر می‌خواهید با تمام عواملی که باعث قطع شدن این کلید و پریز می‌شود و راه حل رفع آنها آشنا شوید در ادامه این مقاله آچارباز با ما همراه باشید.

8 علت قطع شدن کلید و پریز برق

در ادامه با مهم‌ترین دلایلی که موجب قطع شدن کلید و پریز برق می‌شود و راهکارهای رفع آنها آشنا می‌شویم:

1.     پایین بودن کیفیت کلید و پریز برق

اولین علت قطع شدن کلید و پریز برق، پایین بودن کیفیت ساخت و قطعات کلید و پریز است. سرپیچ‌های کلید و پریز باید اغلب از جنس فلز باشند تا برق ساختمان اتصالی نکند. اما در کلید و پریزهای تقلبی و بی‌کیفیت برای پایین آوردن هزینه تولید و افزایش سود، از فلز استفاده نمی‌کنند؛ این کار مشکلات زیادی را در برق ساختمان به‌وجود می‌آورد که یکی از آنها بالا رفتن احتمال آتش‌سوزی است.

2.     خرابی سیم‌کشی داخل کلید و پریز برق

دومین دلیل قطع شدن کلید و پریز برق، خرابی سیم‌کشی ساختمان است. تعداد سیم‌های داخل کلید و پریز بسته به کاربری و تعداد وسایل برقی در هر محل متفاوت است. چنانچه بیشتر از حد استاندارد سیم در سیم‌کشی استفاده شود تا مدت زیادی از نصب سیم‌های ساختمان گذشته باشد؛ این سیم‌ها به مشکل خورده و قطع می‌شوند.

بررسی اتصال سیم‌ها به کلید و پریز برق
برای بررسی اتصالی پریزها باید آنها را بیرون بکشید و از نظر پارگی یا قطعی بررسی شوند.

3.     شل شدن اتصالات کلید و پریز برق

با گذشت زمان کلید و پریزها شل یا خراب می‌شوند. شنیدن صدای جرقه از پریز، نشانه شل بودن سیم‌های برق سرپیچ کلید و پریز است. در این زمان ممکن است سیم‌ها از کلید و پریز جدا یا قطع شوند. باید در اولین فرصت وضعیت سیمکشی را بررسی و آنها را به هم متصل کنید.

پیشنهاد مطالعه

4.     ضربه خوردن به پریز یا کلید

ضربه خوردن به کلید یا پریز باعث قطع شدن اتصال داخلی آنها می‌شود. اگر قسمتی از کلید و پریز خرد و شکسته باشد باید ابتدا وضعیت اتصالات داخلی آنها را بررسی کرده و در اولین فرصت کلید و پریز خود را تعویض کنید.

5.     نفوذ آب داخل کلید و پریز برق

تماس آب با برق، باعث اتصالی سیم‌کشی‌ها می‌شود. احتمال نفوذ آب درون پریزهای حمام، دستشویی و آشپزخانه بیشتر از سایر مکان‌هاست. با ترکیدن لوله‌های آب در داخل دیوار، کلیدها و پریزها دچار اتصالی می‌شوند. اگر از ترکیدن لوله‌ها مطمئن شدید، در سریع‌ترین زمان این مشکل را رفع کنید.

باران شدید و رعد و برق نیز باعث اتصالی و قطعی کلید و پریزها می‌شوند. آب باران به نقاط برقی، پایانه‌ها، اتصالات در فضای باز نفوذ می‌کند.

6.     فرسوده بودن سیم‌ها و کلید و پریزها

ششمین علت قطع شدن کلید و پریز برق، فرسودگی سیم‌ها و کلید و پریز برق است. این مسئله بیشتر در ساختمان‌های قدیمی بوجود می‌آید؛ زیرا گذشت زمان روکش سیم‌ها را از بین برده و این موضوع باعث اتصالی برق می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید سیم‌کشی محل یا کلید و پریزها را عوض کنید.

پیشنهاد مطالعه

7.     خرابی سیم‌کشی کلید و پریز برق

اگر به تازگی سیم‌کشی ساختمان را انجام داده‌اید یا کلید و پریز جدید نصب کرده‌اید به احتمال زیاد علت قطع شدن کلید و پریز برق، اتصال اشتباه سیم‌ها به کلید و پریز است. باید برای رفع مشکل از یک برقکار حرفه‌ای ساختمان کمک بگیرید.

8.     استفاده از لوازم برقی خراب

اتصال وسایل‌الکتریکی قدیمی و خراب به کلید و پریز برق، ممکن است باعث قطعی برق یا کلید و پریز شود. برای حل این مشکلات باید از پریزهای محافظ‌دار استفاده کنید تا جریان اضافی برق یا اتصالی تشخیص داده شده و مشکلی به وجود نیاید.

جلوگیری از قطع شدن کلید و پریز برق
اتصالی در پریزهای برق باعث آتش‌سوزی لوازم برقی و در نهایت کل خانه می‌شود.

آنچه درباره قطع شدن کلید و پریز برق آموختیم

در این مقاله به 8 علت قطع شدن کلید و پریز مانند خرابی سیم کشی، خراب بودن وسایل برقی، نفوذ آب به پریز و… آشنا شدیم و راه حل رفع هر کدام را بیان کردیم. در صورت بی‌توجهی به این مشکلات ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری مانند آتش سوزی رخ دهد. پس در صورت خرابی با یک متخصص تماس بگیرید تا به سرعت مشکل را برطرف کند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا