×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

برق کشی ساختمان

آشنایی با دلایل پریدن فیوز برق + راه حل رفع مشکل

پریدن فیوز برق

کار فیوزها تامین امنیت مدارهای الکتریکی است. اگر در مدارها خطای الکتریکی رخ بدهد یا جریان بیش از حدی به آن‌ها وارد شود، فیوز جریان برق را قطع می‌کند که در اصطلاح به آن پریدن فیوز می‌گویند. دلایلی مانند خرابی فیوز، وجود اتصالی در جریان برق و … عامل این خطاهای الکتریکی هستند. پریدن فیوز مسئله‌ ایست که می‌تواند برای هر محلی به وجود آید اما از ایجاد مشکلات بزرگ‌تر مانند آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند.

فیوزها انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها داخل جعبه فیوز و برخی دیگر داخل وسایل برقی یا دوشاخه تعبیه شده‌اند. خوشبختانه، تشخیص علت پریدن فیوز برق و حل مشکل مربوط به آن بسیار آسان است. ما در این راهنما نحوه شناسایی و رفع مشکلات مربوط به جعبه فیوز را شرح خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر با فیوز و جعبه فیوز می‌توانید «آشنایی با فیوز و جعبه فیوز» را بخوانید. اگر مشکل پریدن فیوز برق با راهکارهای اعلام شده در این مطلب برطرف نشد، بهتر است از یک تعمیرکار برای رفع مشکل کمک بگیرید. کافیست روی کلمه برق کاری ساختمان در این صفحه کلیک کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید. تعمیرکاران ما به محل شما اعزام شده و علت را پیدا کرده و به سرعت مشکل را برطرف می‌کنند.

7 دلیل پریدن فیوز برق و راه حل رفع آنها

جعبه فیوز یک جعبه کوچک است که وظیفه تقسیم ولتاژ ورودی به مدارهای متعدد را بر عهده دارد. این جعبه دارای فیوزهای کارتریج و فیوزهای پیچی است که در مدل قدیمی آن 60 میلی‌آمپری و مدل‌های جدید 200 میلی‌آمپری هستند. از آنجایی که باید دسترسی به جعبه فیوز آسان و سریع باشد، اغلب آن را در ابتدای در ورودی، ایوان، زیر پله و آشپزخانه قرار می‌دهند. هنگام بروز یک خطای الکتریکی کلید مربوط به همان مدار قطع می‌شود. در ادامه با دلایل کلی بروز این مشکل آشنا می‌شویم:

1- افزایش ناگهانی بار الکتریکی در مدار

افزایش بار الکتریکی اولین دلیل رایج پریدن فیوز برق است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بار الکتریکی بیش از حد توان مدار اعمال شود.

افزایش بار الکتریکی باعث گرم شدن بیش از حد مدار می‌شود و تمامی وسایل الکتریکی متصل به آن مدار را به خطر می‌اندازد. اگر تعداد زیادی لامپ و وسایل برقی به طور همزمان روشن باشد، بار الکتریکی از حد توان مدارها بالاتر می‌رود و منجر به پریدن فیوز و قطعی برق می‌شود؛ زیرا فیوزها برای ظرفیت مشخصی طراحی شده‌اند که مطابق با میزان باری است که سیم‌ها در یک مدار خاص می‌توانند تحمل کنند. برای مثال، اگر یک ماشین ظرفشویی و یک خشک کن را روی یک مدار راه اندازی کنید، بیش از 20 آمپر جریان الکتریکی وجود خواهد داشت. اگر مدار فقط برای حمل 15 آمپر طراحی شده باشد، فیوز مدار را قطع می‌کند تا از داغ شدن بیش از حد سیم‌ها و آتش‌سوزی جلوگیری کند.

راه حل

پریدن پی‌درپی فیوز برق نشان دهنده افزایش بارالکتریکی در مدار است. برای حل مشکل سه راه وجود دارد:

  1. هرگز همزمان چندین دستگاه الکتریکی پرمصرف را به‌ویژه در زمان اوج مصرف برق، روشن نکنید.
  2. وسایل الکتریکی را مدارهای مختلف به برق بزنید. برای مثال وسایل الکتریکی را فقط به پریزهای برق آشپزخانه متصل نکنید و از سایر پریزهای موجود در خانه نیز استفاده کنید.
  3. چنانچه مدار برق کافی برای توزیع وسایل الکتریکی ندارید، توصیه می‌شود نحوه سیم‌کشی یا برقکاری را در ساختمان‌تان تغییر دهید. برای اینکار باید از یک تکنسین کمک بگیرید.
افزایش بار و فشار آمدن به سیمکشی ساختمان
چنانچه افزایش بار بیش از اندازه باشد، حتی ممکن است منجر به آتش سوزی شود.

2- اتصال کوتاه در مدار

اتصال کوتاه یکی دیگر از دلایل رایج و خطرناک پریدن فیوز برق است. اتصال کوتاه زمانی رخ می‌دهد که مشکلی در پریزهای برق وجود داشته باشد یا سیم فاز با سیم نول تماس پیدا کند. همچنین اتصال شل، خرابی سیم‌کشی دستگاه‌های الکتریکی و معیوب بودن دوشاخه وسایل برقی نیز می‌تواند از دیگر دلایل بروز اتصال کوتاه در مدار باشد.

در صورت بروز اتصال کوتاه، مقاومت الکتریکی نادیده گرفته می‌شود و جریان الکتریکی بیش‌از حد ناگهانی از مدار عبور می‌کند. عبور جریان ناگهانی و بیش از حد برق از مدار، گرمای زیادی تولید می‌کند که در نتیجه فیوز برای جلوگیری از آتش‌سوزی، جریان برق را قطع می‌کند.

در مواقعی که این جریان برق زیاد باشد ممکن است متوجه بوی سوختگی یا تغییر رنگ در اطراف فیوز شوید که نشان دهنده اتصال کوتاه است.

راه حل

پریدن فیوز برق در اثر اتصال کوتاه اغلب زمانی رخ می‌دهد که دستگاه سالم را به پریز برق معیوب یا دستگاه خراب را به پریز برق سالم وصل کنید. بنابراین چنانچه با روشن کردن لامپ یا دستگاه‌های الکتریکی، فیوز جریان برق پرید، از اتصال مجدد دستگاه خودداری کنید.

بهتر است ابتدا وضعیت سلامت سیم‌های دستگاه الکتریکی و پریز را بررسی کنید؛ چنانچه مشکل از این قسمت‌ها نبود باید از یک برقکار بخواهید سیم‌کشی خانه را بررسی و در صورت مشکل، آن را تعمیر کند.

اتصال کوتاه در مدار
اتصال کوتاه گرمای زیادی تولید می‌کند و فیوز برای جلوگیری از آتش‌سوزی، جریان برق را قطع می‌کند.

3- نوسانات اتصال زمین

نوسانات اتصال زمین مانند اتصال کوتاه عمل می‌کنند. نوسان اتصال زمین زمانی رخ می‌دهد که یک سیم برق با سیم زمین یا بخشی از دستگاهی که سیم زمین به آن متصل است، تماس پیدا کند. این نوسان باعث ایجاد جریان اضافی برق می‌شود که در نتیجه مانند موارد قبلی، فیوز جریان برق را قطع می‌کند. همچنین پس از پریدن فیوز برق، نواحی اطراف آن دچار تغییر رنگ می‌شوند.

راه حل

تنها راه حل برای رفع مشکل پریدن فیوز برق در اثر نوسانات اتصال زمین، کمک گرفتن از یک برقکار ساختمان است. تکنسین برق مشکل را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام می‌کند.

نوسانات اتصال زمین
نوسان اتصال به زمین باعث ایجاد جریان اضافی برق و پریدن فیوز برق می‌‌شود.

4- خرابی دستگاه های الکتریکی

خرابی دستگاه‌های الکتریکی چهارمین دلیل پریدن فیوز برق است. در این زمان اغلب مشکلاتی مانند معیوب بودن سیم‌پیچی، بالا رفتن جریان الکتریکی، خرابی اتصالات، سیم‌ها یا دوشاخه برق برای دستگاه‌های الکتریکی رخ داده‌است.

چنانچه دستگاه‌های برقی ایرادی داشته باشد با اتصال دوشاخه یا زدن دکمه پاور آنها فیوز برق می‌پرد. این مشکل اغلب برای لوازم برقی پرمصرف مانند لباسشویی، سشوار، اتومو و … به وجود می‌آید.

راه حل

برای حل این مشکل بهتر است ابتدا وضعیت اتصالات و دوشاخه لوازم برقی را بررسی و برای تعمیر آنها از یک تعمیرکار کمک بگیرید.  

 خرابی دستگاه‌های الکتریکی
دستگاه‌های الکتریکی معیوب مصرف بالایی دارند و به مدار آسیب می‌رسانند.

پریدن فیوز برق در اثر اتصال کوتاه اغلب زمانی رخ می‌دهد که دستگاه سالم را به پریز برق معیوب یا دستگاه خراب را به پریز برق سالم وصل کنید.

5- خرابی پریزهای برق

پنجمین دلیل پریدن فیوز برق، خراب شدن پریزهای برق است. این موضوع در اکثر مواقع ناشی از خراب شدن سیم‌کشی ساختمان یا شل شدن اتصالات پریز بوجود می‌آید.

راه حل

برای بررسی این مشکل می‌توانید از ابزارهای مخصوص مانند فازمتر استفاده کنید. چنانچه پریز ایرادی دارد باید آن را باز کردن و اتصالات پشت آن را بررسی و تعمیر کنید. اگر ابزار و مهارت کافی در این زمینه را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از تکنسین کمک بگیرید.

خراب شدن پریز برق
در برخی مواقع در اثر خرابی پریز برق پلاستیک دور پریز معیوب می‌شود.

6- بالا رفتن رطوبت

یکی از دلایل دیگری که می‌تواند موجب پریدن فیوز برق شود، افزایش رطوبت محل است. چنانچه سیمکشی آسیب دیده باشد یا رطوبت به حدی باشد که بتواند به درون سیم‌ها نفوذ کند، فیوز برق در فواصل زمانی متفاوت می‌پرد.

راه حل

برای حل این مشکل باید از یک تعمیرکار بخواهید سیمکشی خانه‌تان را بررسی و در صورت فرسوده بودن آنها را تعویض کند؛ زیرا رطوبت می‌تواند عامل خرابی وسایل برقی، فرسایش سریع‌تر سیم‌ها و اتصال کوتاه پیاپی شود.

7- قدیمی بودن سیمکشی ساختمان

در خانه‌های قدیمی‌تر از 50 سال از سیم‌کشی‌های ضعیف‌تر نسبت به حال حاضر استفاده شده است؛ زیرا در آن زمان تعداد وسایل برقی کمتر بوده است. در حال حاضر اگر تعداد وسایل برقی شما زیاد است این مسئله می‌تواند به پریدن برق منجر شود.

راه حل

برای حل این مشکل باید سیم‌کشی‌های محل را با نمونه‌های جدید که تحمل جریان بیشتری را دارند، تعویض کنید.

تعویض سیم کشی خانه قدیمی
در بسیاری از خانه‌های قدیمی جریان زیاد برق موجب آتش سوزی سیم‌ها نیز می‌شود.

چطور علت پریدن فیوز برق در ساختمان قدیمی را بفهمیم؟

در ساختمان‌های قدیمی که اغلب تابلو برقی ندارند برای مشخص شدن علت پریدن فیوز می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • همه وسایل برقی متصل به برق را از پریزها بکشید.
  • حالا باید فیوز برق را وصل کنید.
  • اگر مجدد فیوز برق نپرد یعنی مشکل در یکی از لوازم برقی یا پریزهاست.
  • بهتر است یکی یکی لوازم را به برق بزنید.
  • اگر بعد از اتصال دوباره فیوز پرید ممکن است پریز یا کلیدهای روشنایی مشکل داشته باشد.
  • حالا باید ابتدا آن پریزی را بررسی و تعمیر کنید.
  • سپس همه لامپ‌ها را خاموش و یکی یکی روشن کنید.
  • چنانچه همه این موارد را بررسی کرده‌اید ولی مشکل همچنان پابرجاست باید از یک تعمیرکار کمک بگیرید.
نصب تابلو برق برای خانه‌های قدیمی
در اکثر مواقع پس از عیب‌یابی خانه‌های قدیمی باید برای نصب تابلو برق یا تعویض سیم‌کشی ساختمان اقدام کنید.

چطور علت پریدن فیوز برق در ساختمان جدید را بفهمیم؟

خوشبختانه در ساختمان‌های جدید تابلو برق وجود دارد و کار ساده‌تر است. برای پیدا کردن علت مشکل در این ساختمان‌ها باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تمام فیوزهای داخل تابلو برق را قطع کنید.
  • سپس فیوز اصلی ساختمان را وصل کنید. اگر در این زمان فیوز بپرد یعنی سیم‌کشی اصلی اتصالی دارد.
  • اگر با وصل کردن فیوز اصلی مشکلی ایجاد نشد می‌توانید مابقی فیوزها را یکی یکی وصل کنید.
  • چنانچه قسمتی مشکل داشته باشد با وصل کردن فیوز، برق می‌پرد.
  • پس از مشخص شدن محل مشکل باید از یک برقکار برای رفع ایراد کمک بگیرید.

نکات مهم برای پیشگیری از پریدن فیوز برق

هنگامی که با مشکل پریدن فیوز برق مواجه می‌شوید ابتدا طبق آنچه که در این مطلب گفته شد علت را بررسی و سپس نسبت به رفع آن اقدام کنید. عواملی مانند افزایش ناگهانی بار الکتریکی، اتصال کوتاه، خرابی دستگاه‌های الکتریکی و نوسانات اتصال به زمین، از عوامل اصلی پریدن فیوز برق هستند. اگر فیوز در اثر نوسانات برق پریده باشد می‌توانید آن را مجدد وصل کنید؛ اما اگر در اثر فشار بار الکتریکی بیش از حد ذوب شده باشد، راهی بجز تعویض آن وجود ندارد. در ادامه نکاتی را پیشگیری از پریدن فیوز برق اعلام می‌کنیم:

  • در استفاده از لوازم برقی قدیمی یا پرمصرف احتیاط و هربار سیم‌ و دوشاخه‌ آن‌ را بازبینی کنید.
  • همزمان از وسایل برقی پرمصرف مانند لباسشویی، ظرفشویی، کولر، تلویزیون، مایکروفر و … استفاده نکنید.
  • برای هر پریز از کلیدهای اتوماتیک مستقل استفاده کنید.
  • وسایل برقی پرمصرف و مهم خود را به محافظ برق بزنید.
  • در زمان سیم‌کشی ساختمان از سیم‌های مرغوب در بازار استفاده کنید.
  • از یک چندراهی برق برای اتصال همزمان چندین وسیله برقی استفاده نکنید.
  • چنانچه از وسیله‌ای برای طولانی مدت استفاده نکنید، پریز آن را از برق بکشید.
تصویر تابلو برق خانه‌های جدید
به کمک تابلو برق‌های پیشرفته در خانه‌های جدید می‌توانید به سرعت علت پریدن فیوز برق را مشخص کنید.

آنچه درباره پریدن فیوز برق آموختیم

در این مقاله با 7 علت پریدن فیوز برق، راه‌حل رفع مشکل، نکات مهم برای پیشگیری پریدن فیوز و نحوه عیب‌یابی ساختمان‌های قدیمی و جدید آشنا شدیم. اگر تمامی اقدامات بالا را انجام داده‌اید یا فرصت کافی برای عیب‌یابی را ندارید، می‌توانید از کارشناسان ما برای رفع مشکل کمک بگرید. کافیست روی کلمه برق کاری ساختمان در این صفحه کلیک کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

برقکاری ساختمان در آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات برق ساختمانی آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
برقکاری ساختمان

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا