×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

برق کشی ساختمان

آشنایی با فیوز و جعبه فیوز به زبان ساده

آشنایی با فیوز

آشنایی با فیوز و جعبه فیوز جزو کارهایی است که چندان در طول زندگی به آن توجه نداریم و فکر نمی‌کنیم که حتی آشنایی با آن لزومی داشته باشد.  در این مقاله آچارباز درباره فیوز و جعبه فیوز و آشنایی با آنها حرف خواهیم زد. اگر می‌خواهید با فیوز و جعبه فیوز آشنا شوید و اطلاعات بیشتری درباره آنها کسب کنید تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید. اگر فرصت آشنایی و یادگیری ندارید و به خدمات یا برقکاری ساختمان نیاز دارید، می‌توانید از کارشناسان آچارباز کمک بگیرید.

فیوز چیست؟

فیوز یک وسیله ایمنی است که برای جلوگیری از سوختن وسایل الکتریکی هنگام عبور جریان زیاد از مدار استفاده می‌شود. فیوز به صورت «سری» به یک دستگاه الکتریکی متصل می‌شود و دارای یک سیم نازک با طول کوتاه است که از آلیاژ سرب قلع ساخته شده‌است. فیوزها همیشه از فلز ساخته می‌شوند زیرا بهترین هادی جریان الکتریکی هستند.

فیوز یکی از تجهیزات الکتریکی مهم، نقش زیادی در جلوگیری از آتش سوزی‌های بالقوه به دلیل اتصالات کوتاه دارد. فیوزها اغلب در سیستم‌های برق صنعتی و خانگی برای جلوگیری از خطراتی مانند آتش‌سوزی برق استفاده می‌شوند.

آلیاژهای قلع مقاومت بالا و نقطه ذوب پایینی دارند و به همین دلیل بهترین آلیاژی هستند که می‌توان در ساخت فیوز از آن استفاده کرد. رساناترین فلزی که امروزه برای بشر شناخته شده‌است نقره است اما نمی توان از آن برایساخت فیوز استفاده کرد، زیرا این امر قیمت فیوز تا حد زیادی افزایش می‌دهد و صرفه اقتصادی ندارد. هنگامی که جریان از حد مشخصی عبور می‌کند، فیوز ذوب می‌شود و مدارها را می‌شکند و با این عمل از وارد شدن جریان بیش از حد به لوازم خانگی جلوگیری می‌کند.‌

آشنایی با انواع فیوز
آشنایی با فیوز و انواع آن باعث می‌شود در موارد اضطراری بتوانید از بسیاری از خطرات غیرقابل جبران جلوگیری کنید.

ساختار فیوز چگونه است؟

ساختار اصلی یک فیوز نسبتاً ساده است. برای آشنایی با فیوز باید بدانیم یک سیم در مرکز آن وجود دارد که به عنوان قلب سیستم فیوز عمل می‌کند. سیم فیوز در یک پوسته پلاستیکی استوانه‌ای شکل محصور شده که در انتها دارای کلاهک‌های فلزی مسطح است و به سیم فیوز داخل آن متصل می‌شود. این ساختار در تصویر زیر نشان داده شده‌است. علائم روی فیوز حاوی اطلاعاتی مانند درجه آمپر، درجه ولتاژ و رتبه وقفه هستند.

ساختار فیوز
سیم داخل فیوز به دلیل دارا بودن نقطه ذوب پایین در صورت ورود جریان زیاد ذوب شده و مدار را باز می‌کند و جریان قطع می‌شود.

آشنایی با انواع فیوزها

انواع مختلفی از فیوزها در بازار موجود است که براساس جنبه‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. اما مهم‌ترین شکل دسته‌بندی فیوزها براساس منبع ورودی آنهاست. بر این اساس می‌توان برای آشنایی با فیوز، آنها را به دو دسته تقسیم کرد:

  • فیوزهای AC
  • فیوزهای DC

فیوزهای DC

در سیستم فیوزهای DC، زمانی که سیم فلزی به دلیل گرمای تولید شده توسط جریان بیش از حد ذوب می‌شود، قوس تولید می‌شود و خاموش کردن این قوس به دلیل مقدار ثابت DC بسیار دشوار است. بنابراین برای به حداقل رساندن قوس فیوز، فیوز DC کمی بزرگتر از فیوز AC ساخته می‌شودتا باعث افزایش فاصله بین الکترودها برای کاهش قوس در فیوز شود.

پیشنهاد مطالعه

فیوزهای AC

فیوزهای AC اغلب به دو قسمت تقسیم می‌شوند: فیوزهای فشار قوی که برای کاربردهای ولتاژ بالا استفاده می‌شوند و دیگری فیوزهای ولتاژ پایین که برای کاربردهای ولتاژ پایین به کار می‌روند. فیوزهای AC ولتاژ بالا (HV) برای ولتاژهای بالاتر از 1000 ولت و فیوزهای ولتاژ پایین (LV) AC برای ولتاژهای کمتر از 1000 ولت استفاده می‌شوند.

فیوزهای AC ولتاژ بالا (HV) به سه دسته فیوز HRC (قابلیت پارگی بالا) خروجی، فیوز HRC لیکوئیدی و فیوز کارتریج تقسیم می‌شود. فیوزهای AC ولتاژ پایین (LV) هم به پنج دسته تقسیم می‌شوند.

آشنایی با انواع فیوز AC  و DC
برای آشنایی با جعبه فیوز بهتر است، انواع فیوزها و کاربرد آنها را بشناسید. فیوز AC و DC دو نوع اصلی فیوز محسوب می‌شوند.

تقسیم‌بندی فیوزها براساس کاربرد

فیوزها را می‌توان براساس کاربردهای مختلف به انواع زیر طبقه بندی کرد:

  • فیوز یک‌بار مصرف
  • فیوز قابل تنظیم مجدد
  • فیوز محدودکننده جریان
  • محدودکننده جریان غیرفعال

فیوز یک‌بار مصرف: فیوزهای حرارتی، فیوزهای یکبار مصرف و فیوزهای حساس به دما هستند. فیوزهای حرارتی با نام پیوندهای حرارتی یا قطع حرارتی (TCO) نیز شناخته می‌شوند. فیوز یک‌بار مصرف اغلب در سیم‌کشی خانگی و صنایع کوچک استفاده می‌شوند.

فیوز قابل تنظیم مجدد: در فیوز قابل تنظیم مجدد، این وسیله گرمای مدار را حس می‌کند، اما وقتی فیوز قابل تنظیم مجدد به حد غیر مجاز خود می‌رسد، سیم داخلی ذوب نمی‌شود بلکه از تراز خارج می‌شود تا مدار قطع شود.

فیوز محدودکننده جریان و محدودکننده جریان غیرفعال: فیوزهای محدودکننده جریان، ایمنی محل کار را با کاهش انرژی حادثه‌ای که پرسنل تحت شرایط خطا در معرض آن قرار می‌گیرند، افزایش می دهند. خطرات فلاش قوس با استفاده از فیوزها، به‌خصوص در 600 آمپر و کمتر، ممکن است بسیار کاهش پیدا کند.

پیشنهاد مطالعه

آشنایی با جعبه فیوز

جعبه فیوز ظرفی است که چندین فیوز را در خود جای می‌دهد، مانند تمام فیوزهای سیستم الکتریکی یک خانه. برای آشنایی با جعبه فیوز باید به این مسأله توجه کنید که جعبه فیوز یک جعبه فلزی است که حاوی فیوزهای پیچی و فیوزهای کارتریج است. جعبه فیوزها کوچکتر از تابلوهای خدمات برقی است که امروزه در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شوند و بین شش تا 12 فیوز دارند. اکثر جعبه‌های فیوز قدیمی دارای ظرفیت کل 60 آمپر هستند. در مقام مقایسه، امروزه سیستم‌های الکتریکی مسکونی دارای ظرفیت کل 200 آمپر هستند.

فیوزهای درون جعبه فیوز برای مصارف مسکونی دو نوع هستند:

  • پیچی
  • کارتریجی

جعبه فیوز اغلب در محل‌هایی مانند کمدها، راهروها، اتاق‌ها، زیرزمین‌ها و اتاق‌های ابزار قرار داده می‌شوند. جعبه‌های فیوز اگر به صورت روکار نصب شوند اغلب با یک پانل یا تصویر چوبی پوشانده می‌شوند تا ظاهر بهتری داشته باشند.

آشنایی با جعبه فیوز
در آشنایی با جعبه فیوز با باید به فیوز‌هایی که در آن استفاده می‌شود نیز توجه داشته باشید.
پیشنهاد مطالعه

ساختار جعبه فیوز

سه جز اصلی داخل جعبه فیوز وجود دارد:

  • کلید اصلی
  • تابلو برق یا مدارهای خانگی
  • کلیدهای مدار

کلید اصلی: کلید اصلی، این امکان را به شما می‌دهد تا تمام برق خانه خود را قطع کنید یا در صورت قطع برق، برق را روشن کنید.

کلیدهای مدار: این کلیدها از فیوزها در برابر جریان‌های الکتریکی اضافی با قطع منبع تغذیه به وسیله یک کلید فنری محافظت می‌کنند.

تابلو برق: کلید اصلی و کلیدهای مدار روی تابلو برق قرار می‌گیرند. همچنین به شما این امکان را می‌دهند که برق مناطق خاصی از خانه خود را قطع کنید.

بدون هر گونه اغراقی می‌توان فیوز و جعبه فیوز را از مهم‌ترین بخش‌های خانه دانست. بخشی که اگر مشکلی برای آن ایجاد شود خیلی زود همه دستگاه‌های برقی داخل خانه از کار می‌افتد. اگر نمی‌توانید با فیوز و جعبه فیوز کار کنید، با ما تماس بگیرید؛ زیرا ما طیف گسترده‌ای از خدمات برقکاری ساختمان را انجام می‌دهیم و کارشناسان مجرب ما در این فرایند به شما کمک می‌کنند. کار با فیوز و جعبه فیوز به آشنایی بسیار زیادی احتیاج دارد و نباید نسبت به کار با آن بی‌تفاوت بود.

برقکاری ساختمان در آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات برق ساختمانی آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
برقکاری ساختمان

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا