×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

برق کشی ساختمان

هر آنچه که باید درباره سیم کشی برق ساختمان بدانید

سیم کشی برق ساختمان

بسیاری از چیزهایی که برای سیم کشی برق ساختمان باید بدانید، شامل نحوه شناسایی آن، نحوه خرید و نحوه نصب آن با اتصالات مناسب است. اگر در حال برنامه‌ریزی یک پروژه برق‌کشی هستید، یادگیری اصول اولیه سیم‌کشی و نصب در بهترین مکان موضوع مهمی هستند که باید مدنظر داشته‌باشید. در ادامه این مقاله می‌خواهیم در این باره صحبت کنیم. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص سیم کشی برق ساختمان کسب کنید انتهای این مقاله آچارباز ما را همراهی کنید. اگر برق کشی ساختمان در کوتاه‌ترین زمان نیاز دارید و فرصت یادگیری مهیا نیست، می‌توانید از خدمات برقکاری ساختمان آچارباز استفاده کنید.

همه چیز در مورد سیم کشی برق ساختمان

سیم کشی برق ساختمان می‌تواند کار مشکلی باشد؛ به‌خصوص برای افراد تازه کار. به‌همین دلیل است برای درست انجام دادن هرکاری باید از متخصص آن کمک بگیرید. در غیر این صورت، ممکن است ساختمان و افراد در معرض آسیب یا آتش‌سوزی باشند.

در اینجا چند نکته اساسی وجود دارد که باید در مورد سیم کشی برق ساختمان بدانید.

1- اندازه سیم

اندازه مناسب سیم برای نصب یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. اندازه سیم نشان دهنده قطر هادی فلزی سیم و براساس سیستم سیم‌سنج آمریکایی (AWG) است. گیج سیم به ظرفیت انتقال جریان سیم مربوط می‌شود. هنگام انتخاب سیم مناسب، باید گیج سیم، ظرفیت سیم و اینکه سیم برای چه کاری استفاده می‌شود، را در نظر بگیرید.

سیم‌هایی که به‌درستی با آمپر مدارهای مورد استفاده خود مطابقت ندارند، می‌توانند خطر آتش سوزی ایجاد کنند.

برای برق کشی ساختمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

2- کابل غلاف

اکثر سیم‌کشی‌های داخلی با کابل غیر فلزی یا NM انجام می‌شود که با نام تجاری Romex نیز شناخته می‌شود. کابل NM از سه یا چند سیم ساخته شده‌است که درون یک قطعه پلاستیکی انعطاف‌پذیر یا غلاف پیچیده شده‌است.

این قطعه برای اکثر مدارهای داخلی، مانند مدارهای پریز، کلیدها، لامپ‌ها و لوازم خانگی استفاده می‌شود. اصول اولیه کابل NM را بیاموزید تا نوع مناسب را برای پروژه برق بعدی خود انتخاب کنید.

سیم کشی برق ساختمان به‌درستی انجام یا به‌خوبی نگهداری نمی‌شود، ممکن است منجر به موقعیت‌های خطرناکی مانند آتش‌سوزی برق شود.

3- کدگذاری رنگ سیم برق

وقتی صفحه سیم کشی برق را نگاه می‌کنید؛ احتمالاً متوجه سیم‌های زرد، سفید، سیاه، قرمز یا سبز شده‌اید که هر کدام هدف خاصی را دنبال می‌کنند. رنگ هم در روکش بیرونی کابل‌های الکتریکی همراه و هم روی سیم‌های رسانایی جداگانه درون کابل‌ها یا داخل مجرا استفاده می‌شود. درک این کدگذاری رنگ می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که سیم‌کشی برای چه چیزی استفاده می‌شود و به حفظ ثبات در یک سیستم الکتریکی کمک می‌کند.

رنگ‌آمیزی کابل به اندازه سیم‌های داخل کابل و درجه آمپراژ کابل مربوط می‌شود. به‌عنوان مثال: کابل NM با روکش سفید برای مدارهای ۱۵ آمپر استفاده می‌شود، در حالی که کابل NM زرد برای مدارهای ۲۰ آمپری استفاده می‌شود.

رنگ‌آمیزی روی سیم‌های رسانای نشان‌دهنده استفاده استاندارد یا ترجیحی سیم است. به‌عنوان مثال: سیم‌های سیاه و قرمز معمولاً برای اتصالات حامل جریان یا «گرم» استفاده می‌شوند و سیم‌های سفید معمولاً هادی‌های «خنثی» به زمین هستند. سیم‌های عایق سبز و سیم‌های مسی لخت برای اتصال به زمین استفاده می‌شود.

کد گذاری رنگ سیم برق
کدگذاری رنگ سیم برق به سیم کشی راحت‌تر برق ساختمان کمک می‌کند.
پیشنهاد مطالعه

4- برچسب‌گذاری سیم کشی برق

سیم‌ها و کابل‌های برق دارای علامت‌هایی هستند که روی عایق یا روکش بیرونی‌شان مهر یا چاپ شده است. این علامت‌گذاری‌ها اطلاعات مهمی در مورد سیم‌کشی و عایق، از جمله اندازه و جنس سیم، نوع عایق، تعداد سیم‌های موجود (داخل کابل)، و هر گونه درجه‌بندی یا ویژگی خاص ارائه می‌دهند.

خواندن و درک برچسب‌های روی سیم‌کشی بهترین راه برای اطمینان از دریافت مواد درجه‌بندی مناسب برای پروژه‌تان است.

5- استفاده از کابل دفن مستقیم

کابل برق استاندارد برای اجرا در داخل خانه طراحی شده‌است و توسط سازه‌های دیوار، سقف یا کف محافظت می‌شود. برای پروژه‌های فضای باز یا هنگام اجرای سیم‌کشی در زیر زمین، باید از کابل دفن مستقیم استفاده کنید که می‌تواند در زیر زمین با یا بدون مجرا نصب شود. با کابل دفن مستقیم، سیم‌های رسانای مجزا در وینیل جامد تعبیه شده‌اند تا به‌طور کامل از آن‌ها در برابر رطوبت محافظت کند.

پیشنهاد مطالعه

6- سیم کشی برق

برداشتن سیم برق شامل برداشتن عایق پلاستیکی اطراف هسته فلزی سیم است. مهم است که این کار را با‌دقت انجام دهید تا آسیبی به فلز وارد نشود. این روش ساده است، اما نیاز به یک ابزار سیم‌کشی خاص و درک نحوه استفاده از آن دارد.

سیم کشی برق
برای اتصال سیم‌های برق باید روکش پلاستیکی کابل با دقت برداشته شود به‌صورتی که آسیبی به قسمت فلزی وارد نشود.
پیشنهاد مطالعه

7- تعداد سیم‌های مجاز در کانال

هنگام اجرای سیم‌های الکتریکی جداگانه در داخل مجرا، محدودیتی برای تعداد سیم‌های مجاز وجود دارد. حداکثر عدد مجاز به‌عنوان «ظرفیت پر» شناخته می‌شود و این به عوامل مختلفی از جمله اندازه مجرا، گیج سیم‌ها و مواد مجرا بستگی دارد. فلز (EMT)، پلاستیک (PVC) و مجرای انعطاف‌پذیر همگی ظرفیت‌های پرکننده متفاوتی دارند، حتی زمانی که تنها در اسم اندازه آن‌ها یکسان باشد.

8- سیم کشی پنل قطع کننده مدار الکتریکی

تابلو برق یا تابلو خدمات، نقطه توزیع برق یک سیستم برق خانگی است. این جایی است که تمام مدارهای منفرد خانه برق خود را دریافت می‌کنند و در آنجا توسط قطع کننده‌ها یا فیوزها محافظت می‌شوند.

سیم‌کشی یک تابلو برق باید توسط یک برقکار دارای مجوز انجام ‌شود، اما افرادی که این کار را انجام می‌دهند باید درک اولیه‌ای از نحوه کار یک تابلو و نقش مهمی که بریکرها در هر سیستم ایفا می‌کنند، داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه

9- سوئیچ‌های قطع برق

کلید قطع برق وسیله‌ای برای قطع برق سیستم الکتریکی خانه از یک مکان بیرونی است و اغلب زیر کنتور برق، در کنار خانه یا روی تیر برق شرکت برق نصب می‌شود. همه خانه‌ها دارای قطع ارتباط اختصاصی نیستند.

سوئیچ‌های قطع برق زمانی استفاده می‌شوند که پانل خدمات (که به‌عنوان جداکننده اصلی نیز عمل می‌کند) در داخل خانه قرار دارد و برای امدادگران اضطراری یا کارگران تأسیسات قابل دسترسی نیست؛ مانند: تابلوهای خدمات برق. سوئیچ قطع برق باید توسط یک برقکار دارای مجوز نصب شود.

پیشنهاد مطالعه

مزایا و معایب سیم‌کشی مخفی ساختمان

در برخی از موارد افراد ترجیح می‌دهند از سیم کشی مخفی برای ساختمان استفاده کنند. در اینجا به برخی از مزایا و معایب سیستم سیم‌کشی مخفی اشاره می‌کنیم:

مزایا

  • این نوع سیم‌کشی در برابر اثرات شیمیایی، رطوبت و سایر عوامل خارجی ایمن است.
  • بدون خطر شوک می‌باشد.
  • از نظر زیبایی‌شناسی جذاب است و دیگر سیم‌ها دیده نمی‌شوند.
  • بدون خطر ساییدگی، آتش سوزی یا عایق آسیب دیده کابل است.
  • تعمیرات به دلیل تعویض راحت سیم‌های قدیمی آسان‌تر انجام می‌شود.

معایب

  • در مقایسه با سیم‌کشی سطحی، گران است.
  • تغییر مکان سوئیچ‌ها یا لوازم خانگی دشوار است.
  • فرآیند نصب پیچیده‌ای دارد.
  • پیدا کردن نقص در سیم‌کشی سخت می‌باشد.
  • اضافه کردن مجرای اضافی در آینده یک کار خسته کننده است.

اگر سیم کشی برق قدیمی در خانه یا محل کار دارید، احتمالاً با مشکلات زیر مواجه هستید:

  • نوسانات مکرر ناشی از روشنایی، خطوط برق آسیب دیده، یا وسایل برقی یا سیم‌کشی معیوب که خطرناک است.
  • افت منبع تغذیه به دلیل دستگاه‌های معیوب وجود دارد.
  • کلیدهای روشنایی که به‌درستی کار نمی‌کنند.
  • یک قطع کننده مدار که به‌طور مرتب کار می‌کند.
  • نورهایی که خیلی روشن یا خیلی کم نور هستند.
  • قبض برق بالا که کلافه‌کننده است.
  • لامپ‌هایی که اغلب می‌سوزند.
سیم کشی و رفع اتصالات برقی
سیم کشی برق ساختمان باید توسط افراد دارای مجوز و باتجربه صورت گیرد.
پیشنهاد مطالعه

هنگامی که سیم کشی برق ساختمان به‌درستی انجام یا به‌خوبی نگهداری نشود، ممکن است منجر به موقعیت‌های خطرناکی مانند آتش‌سوزی برق شود. مهم است که هنگام نصب سیم و کابل برق دقت زیادی داشته باشید. اگر نمی‌توانید سیم کشی برق را در خانه، خود نصب کنید یا در این زمینه مشکل دارید، با ما تماس بگیرید؛ زیرا ما طیف گسترده‌ای از سیم کشی‌ها را انجام می‌دهیم و کارشناسان مجرب ما شما را در فرآیند انتخاب شما را راهنمایی می‌کنند. برقکاری ساختمان اصولی بسیار اهمیت دارد و نباید نسبت به پیگیری و انجام آن بی تفاوت باشید.

برقکاری ساختمان در آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات برق ساختمانی آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
برقکاری ساختمان
5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا