×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

برق کشی ساختمان

ارتفاع مناسب پریز برق چقدر است؟

ارتفاع مناسب پریز برق

هنگام نصب کردن پریز برق باید بدانیم ارتفاع مناسب آن از زمین چقدر است، زیرا با انتخاب ارتفاع مناسب، سیستم برق امن‌تری خواهیم داشت و کاربران می‌توانند راحت‌تر به پریزها دسترسی داشته باشند. در این مقاله از آچارباز، می‌گوییم ارتفاع مناسب پریز برق باید چند سانتی‌متر باشد و درباره روش‌های مختلف اندازه‌گیری ارتفاع و نکات نصب پریز صحبت خواهیم کرد. اگر برای این کار دچار مشکل هستید، کافی‌ست از طریق صفحه برقکاری ساختمان درخواست خود را ثبت کنید یا برای مشاوره و ثبت سفارش رایگان با تلفن 02154591616 تماس بگیرید.

ارتفاع مناسب پریز برق ؛ ارتفاع استاندارد پریز آنتن و تلفن

ارتفاع پریز برق، باید طبق استاندارد باشد. اگر پریز، در ارتفاعی نامناسب (خیلی پایین یا خیلی بالا) باشد، نمی‌توانید به خوبی با آن کار کنید و استفاده از آن برای افراد کم‌توان و مسن، سخت می‌شود. وقتی در یک اتاق تاریک به دنبال پریز برق هستید، اگر پریز در محل مناسبی باشد، می‌توانید آن را سریعاً پیدا کنید. همچنین، وقتی همه پریزها در یک ارتفاع باشند، نصبشان نیز آسان‌تر می‌شود.

ارتفاع استاندارد پریزهای دیواری از سطح زمین، 30.5 سانتی‌متر است. دقت کنید این ارتفاع تا پایین پریز در نظر گرفته شده‌است و ارتفاع تا بالای پریز، 40.5 سانتی‌متر می‌شود.

اگر قبل از کارهای مربوط به کف خانه یا آپارتمان پریز را نصب می‌کنید، به ارتفاع احتمالی لایه‌های سطح توجه کنید. حداقل ارتفاع استاندارد مناسب افراد ناتوان و مسن، 38 سانتی‌متر است. اما این ارتفاع می‌تواند بیشتر هم باشد. ساکنانی که از ویلچر استفاده می‌کنند، با پریزهایی که ارتفاع بیشتری دارند، بهتر کار می‌کنند. بهتر است برای این افراد، فاصله زمین تا پایین پریز، کمتر از 38 سانتی‌متر نباشد.

هرچند که باید ارتفاع مناسب پریز برق را بدانیم، اما در موارد خاصی مثل استفاده از پریز برای فرگاز و یخچال، لازم است ارتفاع پریز، متناسب با دستگاه مورد نظر تعبیه شده باشد.

روش‌های اندازه‌گیری ارتفاع مناسب پریز برق

چندین روش وجود دارد که از طریق آنها می‌توانید ارتفاع مناسب پریز برق را به صورت دقیق اندازه‌گیری کنید.

اندازه‌گیری با تراز لیزری

پس از این که ارتفاع مناسب پریز برق را مشخص کردید، یک تراز لیزری را در طرف دیگر اتاق قرار داده و با لیزر انداختن روی دیوار، روی خطی مشخص، محل پریزها را تعیین کنید. به این صورت مطمئن می‌شوید همه پریزها، ارتفاع یکسانی دارند.

اندازه‌گیری ارتفاع پریز برق با تراز لیزری
یکی از ابزارهایی که می‌توانیم برای اندازه‌گیری ارتفاع مناسب پریز برق استفاده کنیم، تراز لیزری است.

اندازه‌گیری با Drywall Square

ابزار Drywall Square وسیله‌ای است که می‌توانید به وسیله آن ارتفاع را قبل از نصب پوشش سطح آپارتمان، به‌سرعت اندازه‌گیری کنید. انتهای یک سر T را عمود بر زمین گذاشته و قسمت بلند آن را موازی با زمین نگه دارید. ارتفاع از زمین تا پایین این خط موازی زمین، 35.5 سانتی‌متر خواهد بود که اگر بعداً به لایه‌های سطح زمین هم اضافه شود، این ارتفاع حدوداً 30.5 سانتی‌متر خواهد شد. 

اندازه‌گیری ارتفاع مناسب پریز برق با Drywall Square
یکی از ابزارهای اندازه‌گیری ارتفاع پریز برق قبل از نصب پوشش سطح آپارتمان،Drywall Square  است.

اندازه‌گیری با چکش

بیشتر چکش‌های 435 گرمی، حدوداً 33 سانتی‌متر هستند. برای اندازه‌گیری ارتفاع مناسب پریز برق، چکش را به صورت برعکس روی زمین گذاشته و پریز را در بالای دسته چکش قرار دهید. پس از افزایش لایه‌های سطح زمین، ارتفاع پریز، حدوداً 30.5 سانتی‌متر می‌شود.

اندازه‌گیری با چکش
می‌توان با قراردادن چکش به صورت برعکس، ارتفاع پریز برق را اندازه‌گیری کرد.

ارتفاع مناسب پریز برق؛ ارتفاع استاندارد در اتاق‌ها

ارتفاع مناسب برای پریز برق در همه اتاق‌ها، از جمله آشپزخانه، 122 سانتی‌متر است (ارتفاع تا پایین پریز). برای افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند، چون دسترسی به پریز با ارتفاع بالا دشوار است، بهتر است ارتفاع پریز، 111 سانتی‌متر باشد. باید ارتفاع پریز از سطح زمین را با متر اندازه‌گیری کنید.

پیشنهاد مطالعه

نکاتی درباره محل مناسب پریز برق

پس از پیدا کردن ارتفاع مناسب پریز برق، لازم است قبل از نصب بهتر است با نکاتی درباره محل مناسب پریز برق آشنا شوید.

نصب پریز در اتاق

  • باید در هر سه متر و 65 سانتی‌متر، یک پریز نصب کرد.
  • هر دیواری که عرضی بزرگ‌تر از 60 سانتی‌متر باشد، می‌تواند پریز داشته‌باشد.
  • راهروهای بیش از سه متر، باید حداقل یک پریز برق داشته‌باشند.
  • برای نصب پریر برق در اتاق، از مدار 15 آمپر استفاده کنید.

سرویس بهداشتی

  • فقط از پریزهای GFCI استفاده کنید.
  • باید یک پریز در فاصله 91 سانتی‌‎متری سینک روشویی نصب شود.
  • مدار پریزها باید حداقل 20 آمپر با هم فرق داشته باشند و از شاخه‌های مختلف مدار باشند. چون اغلب دستگاه‌های با توان بالا مثل سشوار را به پریز سرویس بهداشتی متصل می‌کنیم.

آشپزخانه

  • همه پریزهای توکار باید از نوع GFCI باشند.
  • پریزهای برق نباید رو به بالا باشند.
  • برای پریزهای توکار باید از حداقل دو شاخه مدار 20 آمپری استفاده کرد.

فاصله پریزهای برق

به طور معمول اتاق‌ خانه‌ها یا سازمان‌ها، سرویس بهداشتی و آشپزخانه، حداقل یک پریز برق دارند. این که فاصله پریزهای برق از هم چه قدر باشد، به اتاق شما بستگی دارد. مثلاً فاصله پریزها در آشپزخانه، نباید بیشتر از 121 سانتی‌متر باشد. چون باید این مسأله را در نظر داشت که سیم دستگاه‌ها بتواند به پریز برسد. 

نکاتی برای نصب پریز برق

در ادامه می‌خواهیم برخی نکات که می‌توانید هنگام نصب کردن پریز برق به آنها توجه کنید را به صورت خلاصه یادآور شویم. به این نکته هم توجه داشته باشید که نصب پریز یک کار تخصصی است که باید توسط تعمیرکار ماهر انجام شود.

سیم‌ها را خیلی کوتاه نکنید. هرچه سیم کوتاه‌تر باشد، برقراری اتصال نیز سخت‌ و اتصالات، ضعیف‌ و خطرناک می‌شوند. سیم باید در حدی بلند باشد که حداقل هفت سانتی‌متر از جعبه پریز بیرون بیاید.

وقتی در حال کار با برق هستید، به این بسنده نکنید که فیوز را قطع کرده‌اید. حتماً با یک فازمتر، همه سیم‌های پریز را بررسی کنید که برق نداشته باشند.

از صفحه پریز بزرگ استفاده کنید. صفحه پریزهای بزرگ، ایرادهای کار را پنهان می‌کنند.

پریزها را محکم ببندید. پریزها و کلیدهایی که محکم بسته نشده‌اند، به دلیل جابه‌جایی خطرناک هستند و ممکن است باعث آتش‌سوزی شوند. 

5- سیم دور پیچ را در جهت حرکت عقربه‌های ساعت ببندید. به این صورت از سفت بودن پیچ مطمئن می‌شوید.

6- امروزه کلیدهای هوشمندی وجود دارد که سنسور یا تایمر دارند. بسیاری از این کلیدها، برخلاف کلیدهای معمولی، به سیم خنثی نیاز دارند. اگر پریز هوشمند را به جای پریز قدیمی نصب می‌کنید، ابتدا برق را قطع کنید، پریز قدیمی را درآورید و به دنبال سیم سفید خنثی بگردید. اگر در اتصالات پریز، سیم خنثی وجود نداشت، پریز هوشمندی بخرید که به سیم خنثی نیاز نداشته باشد.

در این مقاله آچارباز، درباره ارتفاع مناسب پریز برق صحبت کردیم. همچنین بررسی کردیم که این ارتفاع را به چه وسیله می‌توان اندازه‌گیری کرد. سپس نکاتی درباره محل و نحوه نصب پریز و فاصله پریزهای برق یادآور شدیم. در صورت نیاز به برقکاری ساختمان می‌توانید از کارشناسان با تجربه آچارباز کمک بگیرید. ثبت درخواست شما از طریق کلیک روی لینک یا تماس با شماره 02154591616 امکان پذیر است.

برقکاری ساختمان در آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات برق ساختمانی آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
برقکاری ساختمان

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا