×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

برق کشی ساختمان

علت اتصالی برق ساختمان چیست و چگونه رفع می شود؟

علت اتصالی برق ساختمان

حتماً برای شما هم پیش آمده که به محض به برق زدن برخی از وسیله‌های برقی، کلیدهای روشنایی و … بلافاصله برق شما دچار قطعی می‌شود، این مشکل می‌تواند به دلایل مختلف برای رخ دهد که وجود اتصالی در سیستم برقی یکی از مهم‌ترین این مشکلات است. اتصال برق یکی از مشکلات عمده و رایج در سیستم برق منازل، ادارات، فروشگاه‌ها و … است. همه ما بارها شنیده‌ایم که ساختمان‌ها و ادارات به دلیل اتصالی برق دچار آتش‌سوزی و خسارات بسیار شدید شده‌اند.

در یک ساختمان ممکن است به دلایل مختلف اتصالی رخ دهد از این رو تشخیص علت اتصالی برق ساختمان را باید حتما به یک متخصص واگذار کرد و درصورت وجود مشکل در سیستم برق رسانی باید نسبت به رفع اتصالی برق ساختمان هر چه سریع‌تر اقدام کنید تا متحمل پرداخت خسارت سنگین نشوید. در ادامه در خصوص برقکاری ساختمان و تعمیر و نصب داکت و تراکینگ به‌طور کامل صحبت می‌کنیم.

علت اتصالی برق ساختمان چیست؟

چرا برق ساختمان اتصالی می‌کند؟ حتما شما هم این سوال را از خودتان پرسیده‌اید. برای پاسخ به این سوال نمی‌توان جواب دقیق و مشخصی داد، باید بدانید که علت اتصالی برق ساختمان متغیر است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده‌است.

  • خرابی فیوز

فیوز بر سر مسیر اصلی خطوط انتقال برق و به منظور جلوگیری از بروز حادثه نصب می‌شود. به محض به‌وجود آمدن نوسانات برق، فیوز به سرعت برق ساختمان را قطع می‌کند. اگر فیوز به هر دلیل دچار نقص فنی باشد، توانایی پشتیبانی از جریان برق را ندارد. فیوزها دارای آمپر هستند و تحمل بار اضافی را ندارند به خصوص اگر فیوز از نوع بی‌کیفیت باشد. اگر دلیل اتصالی برق ساختمان شما خرابی فیوز باشد، باید آن را تعویض کنید، چرا که اغلب فیوزها قابل تعمیر نیستند.

  • خراب بودن پریز برق

اگر فیوز شما سالم بود، به سراغ بررسی سلامت پریزهای ساختمان بروید. برای این منظور باید کل وسایل برقی را از پریز جدا کنید و سپس پریز را متصل کنید. اگر فیوز را بعد از جدا کردن وسایل برقی روشن کردید و نپرید، پس احتمالا علت اتصالی برق ساختمان شما یکی از وسایل برقی است (اگر به محض وصل کردن فیوز دوباره قطع شد، ایراد از جای دیگری است). برای این منظور با فیوز روشن تک به تک وسایل برقی را به برق متصل کنید و هر کدام از وسایل برقی که اتصال آن به برق باعث پریدن فیوز شود، علت اتصالی برق ساختمان شماست و باید نسبت به رفع ایراد آن اقدام کنید.

برای برق کشی ساختمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
  • خراب بودن سیستم روشنایی

در بسیاری از مواقع مشاهده شده‌است که علت اتصالی برق ساختمان کلید‌ یا سایر وسایل مرتبط با روشنایی خانه است. برای رفع این مشکل ابتدا باید کل کلیدها و فیوز را خاموش کنید و سپس با روشن کردن فیوز برق و سپس روشن کردن تک به تک کلید‌ها می‌توانید به‌راحتی کلید‌های معیوب را پیدا کنید و آن‌ها را تعمیر کنید.

  • بررسی سیم کشی ساختمان

وجود عیب در سیستم برق کشی ساختمان یکی از مهم‌ترین علل اتصالی برق ساختمان است، شما می‌توانید با استفاده از یک فازمتر و با بررسی پیچیدگی‌های ناشی از سیم‌ها و اتصالات برق را رفع کنید. درصورتی‌که سیستم برق کشی ساختمان شما معیوب باشد، شاید مجبور شوید که تمام سیم‌های قبلی را خارج کنید و از اول برق کشی ساختمان را انجام دهید که اینکار بسیار پر دردسر است.

دلیل اتصالی برق ساختمان
یکی از مهم ترین دلایل اتصالی برق ساختمان سیم کشی فرسوده و قدیمی است.
پیشنهاد مطالعه
  • بررسی تابلوی برق ساختمان

علت اتصالی برق ساختمان شما می‌تواند، خرابی تابلوی برق باشد. برای بررسی این قسمت شما باید ابتدا فیوزهای برق داخل تابلو را قطع کنید و سپس فیوز اصلی را متصل کنید. اکنون یک به یک فیوزهای موجود در تابلوی برق را متصل کنید، اگر بعد از اتصال به سرعت جریان قطع (فیوز پرید) شد، دلیل اتصالی برق ساختمان شما مشخص شده‌است و باید نسبت به رفع آن اقدام کنید.

  • تعویض سیم‌های فرسوده و کهنه

اگر از سیم‌های استاندارد در سیستم سیم کشی ساختمان استفاده شود، به ندرت دچار مشکل می‌شوند. اگر ساختمان شما قدیمی است و سیستم برق کشی آن به‌روز نشده باشد، احتمالا علت اتصالی برق ساختمان کهنه بودن سیستم برق کشی است. پریدن مداوم فیوز، کم نور و پر نور شدن لامپ‌ها حکایت از این موضوع دارد که سیستم برق کشی شما کهنه است و باید آن را تعویض کنید.

نشانه‌های وجود اتصالی برق در سیستم برق کشی

وسیله‌های برقی اغلب قیمت بالایی دارند و بروز اتصالی در سیستم برق کشی می‌تواند به این وسایل خسارت‌های زیادی وارد کند یا حتی آن‌ها را به‌طور کامل از بین ببرد. برای آنکه بتوان خسارت‌های ناشی از اتصالی برق را به حداقل رساند، بهتر است با علائم آن آشنا باشید و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع آن اقدام کنید.

چرا برق ساختمان اتصالی می کند؟
فیوز بر سر مسیر اصلی خطوط انتقال برق و به منظور جلوگیری از بروز حادثه نصب می‌شود.
  • شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در روزهای بارانی و طوفانی تجهیزات روشنایی کم نور می‌شوند. این موضوع می‌تواند علت اتصالی برق ساختمان باشد و منجر به سوختن یا نیم سوز شدن تجهیزات شما خواهد شد.
  • لامپ‌های کم مصرف به نسبت لامپ‌های رشته‌ای قدیمی، طول عمر به مراتب بیشتری دارند، اگر متوجه شده‌اید که لامپ‌های شما به‌طور غیر معمول و بیش از حد می‌سوزد، احتمالا سیم کشی شما دارای مشکل است و نیاز است آن را چک کنید.
  • اگر با مشاهده قبض برق خود مشاهده کردید که در ماه‌های اخیر مقدار فیش مصرفی شما به طرز چشمگیری افزایش داشته است. از کنار این موضوع به سادگی عبور نکنید، احتمال دارد برخی دستگاه‌ها فشار مضاعفی را بر کنتور شما وارد می‌کنند یا سیستم برق کشی ساختمان شما قدیمی و پوسیده است.
  • اگر در سیستم برق کشی خود از کلید‌های با کیفیت و مرغوب استفاده نکرده باشید، به مرور زمان دچار مشکل خواهند شد و عملکرد درستی نخواهند داشت که این موضوع در نهایت منجر به اتصالی برق خواهد شد.

اگر از سیم‌های استاندارد در سیستم سیم کشی ساختمان استفاده شود، به ندرت دچار مشکل می‌شوند. اگر ساختمان شما قدیمی است و سیستم برق کشی آن به‌روز نشده باشد، احتمالا علت اتصالی برق ساختمان کهنه بودن سیستم برق کشی است.

راه‌های برطرف کردن اتصالی برق ساختمان

در پاسخ به سوال چرا برق ساختمان اتصالی می کند؟ بیان کردیم که یکی از دلایل پیچیدگی سیم‌ها و همچنین آسیب دیدن آنهاست. برای رفع این مشکل باید هنگام انجام سیک کشی از لوله‌ای خرطومی یا داکت و تراکینگ کمک گرفت. وجود داکت در سیستم برق روکار ضروری است و علاوه بر حفظ زیبایی، از پیچیدگی و آسیب به سیم ها جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از روش‌های برطرف کردن علت اتصالی برق ساختمان استفاده از سیم‌ها و اتصالات باکیفیت و مرغوب است. انجام فرآیند برقکاری توسط افراد متخصص و باتجربه نیز از بسیاری از مشکلات آینده جلوگیری می‌کند.

اگر به هر دلیلی در سیستم برقی شما ایراداتی به‌وجود آمد به هیچ عنوان خودتان دست به کار نشوید و علت اتصالی برق ساختمان را به تکنسین‌های ماهر بسپارید. در بسیاری از مواقع مشاهده شده‌است که افرادی بدون تخصص کافی در زمینه الکترونیک اقدام به تعمیر و عیب یابی سیستم برق رسانی منزل، مغازه و .. کرده‌اند و خسارت‌های جبران ناپذیری را برای خود و اطرافیان به بار آورده‌‌اند. پس عیب یابی و برقکاری ساختمان را به افراد ماهر در زمینه الکترونیک بسپارید تا از به‌وجود آمدن خطرهای جانی و زیان‌های مالی در امان باشید. در صورت نیاز به تعمیر و نصب داکت و تراکینگ می‌توانید از کارشناسان آچارباز با زدن روی لینک کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا