×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر آبی

دلایل آتش گرفتن موتور کولر آبی چیست؟

آتش گرفتن موتور کولر آبی

آیا تا بحال با مشکل آتش گرفتن موتور کولر آبی، روبرو شده‌اید؟ آیا دلیل اینکه چرا کولر آبی یا موتور آن آتش می‎‌گیرد را می‌دانید؟ به طور معمول بدون دلیل موتور یا خود کولر، آتش نمی‌گیرد، بلکه وجود یک اتصال، خرابی یک قطعه، ریختن آب روی اتصالات و موتور، نبود آب داخل کولر و مواردی از این قبیل باعث آتش گرفتن کولر می‌شوند.

در این مقاله از آچار باز، تصمیم داریم تا دلایلی که در آتش گرفتن کولر نقش دارند را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم مایل هستید تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیاورید، تا پایان مقاله ما را همراهی کنید. البته باید بگوییم این مشکل باید حتما توسط تعمیرکار فنی برطرف شود در نتیجه می‌توانید در قسمت تعمیر کولر آبی آچارباز سفارش‌تان را ثبت کنید.

خشک بودن کولر آبی

یکی از مهم‌ترین موارد برای کارکرد صحیح کولر آبی، وجود آب در داخل کولر و رسیدن این آب به پوشال‌های کولر است. در واقع خنک کنندگی کولر نتیجه پخش شدن آب روی پوشال‌ها است. حال شما فرض کنید داخل کولر هیچ آبی وجود نداشته باشد و کولر همچنان مشغول به کار باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ طبیعی است در حالی که هیچ گونه رطوبت و آبی برای تعدیل هوای کولر و جلوگیری از داغی موتور وجود ندارد، با مشکل آتش گرفتن موتور کولر آبی روبرو شوید.

تعویض موتور کولر آبی در محل با آچارباز
تعمیر و سرویس کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
تعویض موتور کولر آبی

استفاده از موتور با قدرت پایین روی کولر آبی با ظرفیت بالا

قدرت و توان تمامی موتورها از جمله موتور کولر آبی، بر اساس اندازه و کارایی که دارند، با هم متفاوت هستند. در هنگام نصب موتور روی یک دستگاه، باید ظرفیت و اندازه آن دستگاه هم در نظر بگیرید. به عنوان مثال برای کولری که کارایی و بازدهی بالایی دارد، باید روی آن موتوری متناسب با همان کارایی و ظرفیت بالا تعبیه شود.

اگر کولر و موتور از لحاظ ظرفیت، قدرت و کارایی با هم همخوانی نداشته باشند، کارکرد کولر دچار اختلال می‌شود. موتوری که قدرت کمی دارد باید روی کولری که ظرفیت پایینی دارد نصب شود، همچنین برای کولری با ظرفیت بالا، ملزم به نصب موتور پرقدرت و کارامد هستید. اگر این مسئله که شاید به نظر مسئله ساده‌ای به نظر برسد را رعایت نکنید، با مشکلات متعددی در کولر آبی خود، از جمله آتش گرفتن موتور کولر آبی مواجه خواهید شد.

دلایل آتش گرفتن موتور کولر آبی
نبودن آب و خشک بودن کولر، داغی موتور، خرابی یاتاقان، سفت بودن تسمه و مواردی از این قبیل باعث آتش گرفتن موتور کولر آبی می‌شوند.

خراب بودن یاتاقان‌ها و سفت بودن تسمه پروانه

علاوه بر داغ کردن موتور در اثر بی‌آبی کولر یا متناسب نبودن ظرفیت کولر با قدرت موتور، خراب بودن یا وجود مشکل در برخی از قطعات نزدیک کولر یا متصل به آن نیز، می‌تواند سبب بروز مشکل و حتی آتش سوزی در کولر شوند. قطعاتی مانند یاتاقان که ارتباط تنگاتنگی با موتور دارد و هر گونه مشکل در آن می‌تواند باعث مختل شدن کارکرد موتور شود.

علاوه بر آن تسمه پروانه هم جزو قطعات مهم برای بی‌نقص کار کردن موتور است. سفت بودن تسمه و خرابی همزمان یاتاقان‌ها، باعث افزایش فشار وارد شده بر موتور، خواهد شد. همچنین اختلالاتی چون داغی، خرابی و آتش گرفتن موتور را نیز در پی دارد. قطعات دیگری مانند خازن که متصل به موتور هستند، هم می‌توانند در بروز چنین مشکلاتی برای موتور دخیل باشند و باعث آتش گرفتن موتور کولر آبی شوند.

بی آب کار کردن کولر آبی و رابطه آن با آتش گرفتن دستگاه

در قسمت‌های قبلی این مقاله تا حدودی به رابطه بین بی آبی کولر و آتش گرفتن آن اشاره کردیم. در واقع منبع تامین رطوبت داخلی و خارجی کولر که باعث ایجاد باد خنک کننده در کولر می‎‌شود، آب است. در اصل اساس کار کولر آبی با آب و جریان برق است، پس طبیعی است که اگر آبی درون کولر نباشد دستگاه به درستی کار نکند و دچار آسیب دیدگی شود.

با تامین نشدن خنکی و رطوبت در قسمت داخلی کولر، موتور دستگاه حین کار کردن گرم و گرم‌تر می‌شود، حتی در این حالت، باد ساطع شده از کولر هم گرم خواهد بود که با توجه به این موضوع، می‌توانید به وجود مشکل پی ببرید. حال اگر شما متوجه مشکل نشدید و کولر به همان صورت بدون آب به کار کردن خود ادامه داد، موتور داغ می‌کند و در صورت خاموش یا قطع نشدن، می‌سوزد. این سوختن موتور در نهایت، منجر به آتش گرفتن موتور کولر آبی و خود دستگاه می‌شود. اگر می خواهید درباره داغ کردن موتور کولر آبی اطلاعات بیشتری را بدست آورید، می‌توانید مقاله «چرا موتور کولر آبی داغ می کند؟» را مطالعه کنید.

همواره به وجود آب در کولر توجه کنید و بدون آب، آن را مورد استفاده قرار ندهید.

پیشگیری از آتش گرفتن کولر آبی
سرویس مرتب کولر، رفع ایرادات جزئی، قرار دادن در جای خنک، توجه به آب داشتن کولر
پیشنهاد مطالعه

نحوه پیشگیری از آتش گرفتن موتور کولر آبی

همیشه باید این موضوع را در نظر داشته باشید که جلوگیری کردن از بروز یک مشکل، از برطرف و حل کردن همان مشکل بسیار راحت‌تر و کم هزینه‌تر است. در رابطه با استفاده از کولر گازی هم باید همیشه جانب احتیاط را رعایت کنید تا از بروز آسیب دیدگی‌ها و صدمات جلوگیری کنید.

یکی از راه‌های جلوگیری از بروز هر گونه مشکل اعم از آتش گرفتن موتور کولر آبی، سرویس منظم کولر است. این کار ساده و کم هزینه که می‌تواند شما را از هر گونه مشکل در کولر آگاه کند، زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد و همین مسئله باعث خرابی‌های پرهزینه کولر آبی می‌شود. پس خوب است تا در فواصل زمانی خاص، از یک متخصص در حوزه تعمیر کولر آبی برای سرویس کردن کولر خود کمک بگیرید.

  • قطعات آسیب دیده مانند یاتاقان را در اسرع وقت تعمیر یا تعویض کنید تا باعث آسیب دیدن یا آتش گرفتن موتور کولر آبی نشود.
  • همواره به وجود آب در کولر توجه کنید و بدون آب، آن را مورد استفاده قرار ندهید.

توجه به قدرت موتور و متناسب بودن آن با ظرفیت کولر، بر طرف کردن ایرادات کولر مانند، تعویض سیم‌های معیوب و فرسوده. قرار دادن کولر در جای خنک و به دور از تابش مستقیم آفتاب هم موارد مهمی هستند.

تعویض موتور کولر آبی در محل با آچارباز
تعمیر و سرویس کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
تعویض موتور کولر آبی
5/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید. می خواستم بدونم فیوز کولر آبی کجاست
    ممنون میشم راهنمایی کنید 🙏

    1. با سلام
      رمضان پور عزیز، ریختن آب روی موتور کولر آبی و همچنین پمپ، موجب سوختن و ازکارافتادگی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا