×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر آبی

چرا موتور کولر آبی داغ می کند؟

داغ کردن موتور کولر آبی

یکی از مهم‌ترین قطعات کولرآبی موتور است. موتور پیچیده‌ترین ساختار را در بین اعضای کولر دارد. اگر موتور با مشکل مواجه شود به طور کلی کولر آبی از کار می‌افتد. در این مقاله آچارباز دلایل داغ کردن موتور کولر آبی را بیان کرده و راهکارهایی جلوگیری از گرم شدن و آسیب دیدن موتور را آموزش می‌دهیم. در صورتی‌که مشکل با راهنمایی‌های انجام شده در این مقاله برطرف نشد، باید برای تعمیر کولر آبی از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

گرم شدن موتور کولر آبی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گرم شدن موتور ممکن است بلافاصله پس از روشن شدن یا بعد از مدتی کار کردن اتفاق بیافتد . اگر گرم شدن موتور بلافاصله بعد از روشن شدن کولر اتفاق بیافتد دلیل آن نیم سوز شدن موتور کولر یا بالا رفتن بار آن است؛ ولی اگر گرم شدن موتور بعد از مدتی اتفاق افتاد علت آن موارد زیر است:

اولین عامل داغ کردن موتور کولر آبی نوسانات ولتاژ جریان برق موتور

اگر جریان برق کولر بیشتر از 15 درصد از ولتاژ اعمالی کولر بیشتر یا کمتر باشد. قسمت الکترو موتور کولر عملکرد درستی از خود نشان نمی دهد و موتور کولر داغ می‌شود.

برای تعمیر کولر آبی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

بالا یا پایین بودن ولتاژ اعمالی کولر عامل داغ کردن موتور کولر آبی

یکی از دلایل گرم شدن موتور کولر آبی در حین استفاده ایجاد نوسانات ولتاژ برق در کولر است. حتی اگر این نواسان  ولتاژ بسیار جزئی و در حد 5 درصد باشد می‌تواند به داغ شدن موتور کولر منجر شود.

بررسی ولتاژ برق موتور کولر
نوسانات برق کولر می تواند باعث سوختن سیم پیچی های کولر شود.

قفل شدن پره‌های موتور داغ کردن موتور کولر آبی

اگر ذرات و مواد جامدی به فن و پروانه کولر برخورد کند می‌تواند باعث قفل کردن و اختلال در عملکرد پره های موتور شود. این موضوع باعث بالا رفتن بار موتور و داغ شدن آن می‌شود.

مشکل در پمپ آب عاملی برای داغ کردن موتور کولر آبی

یکی دیگر از عوامل گرم شدن موتور کولر اختلال در عملکرد پمپ آب کولر است. اگر پمپ آب کولر مشکل داشته باشد آب در کولر گردش پیدا نمی کند و باد گرم تولید می‌شود. در نتیجه موتور برای اینکه باد خنک تولید شود فشار بیشتری را تحمل کرده و باید بیشتر کار کند .

پیشنهاد مطالعه

تنظیم نبودن شناور علت داغ کردن موتور کولر آبی

تنظیم نبودن شناور از دلایل دیگر گرم شدن موتور کولر آبی است. اگر شناور بالاتر از محل استاندارد خود قرار بگیرد آب بیشتر از حد مجاز در کولر پر شده و آب اضافی از آب ریز مدام خالی می شود. اگر شناور پایین‌تر از محل درست قرارگیرد، به میزان کافی آب در کولر پر نمی‌شود.

تنظیم نبودن شناور کولر آبی
اگر شناور کولر درست تنظیم نباشد و بالاتر از حد استاندارد تنظیم شود، آب اضافه تر از حجم استاندارد به کولر وارد می‌شود و از آب ریز دائم آب تخلیه می شود و مصرف آب بالا می‌رود.

ششمین علت داغ کردن موتور کولر آبی؛ کار کردن مداوم کولر آبی

از دلایل دیگر گرم شدن کولر آبی می‌توان به دائم کار کردن آن اشاره کرد. در طول شبانه روز مدتی را برای استراحت کولر در نظر بگیرید و چند ساعت کولر آبی را خاموش کنید. زیرا مدام روشن بودن آن میتواند باعث داغ شدن موتور و کم شدن عمر دستگاه شود.

خنک کردن موتور کولر آبی
می‌توانید برای خنک شدن موتور کولر آبی درساعاتی مانند نیمه شب و اوایل صبح آن را خاموش کرده و از پنکه برای خنک سازی محیط استفاده کنید.

برای جلوگیری از گرم شدن موتور کولر آبی چه اقداماتی انجام دهیم؟

همیشه پیشگیری به وجود آمدن مشکل از درمان و رفع ایراد بهتر است پس برای اینکه موتور کولر داغ نشود اقدامات زیر را انجام دهید:

  • به صورت دوره‌ای سرویس کولر را انجام دهید.
  • با بازپیچ‌ها و اسکرو موتور، قطعات داخلی آن را بررسی و رفع ایراد کنید.
  • شل یا سفت بودن تسمه کولر را چک کنید. در صورتی که ایراد دارد آن را با تسمه مناسب تعویض کنید.
  • یاتاقان و شفت‌های کولر آبی را بررسی و در صورت نیاز روغن کاری کنید.
  • اتصالات برق کولر را چک کنید تا ایرادی وجود نداشته باشد.
  • ولتاژ برق ورودی به کولر را با ولتاژ ثبت شده روی بدنه کولر چک کنید تا مطابقت داشته باشد.

در نظر داشته باشید، بررسی و تعمیر اجزای موتور بسیار حساس و تخصصی است و نیاز به مهارت فنی دارد. اگر در این زمینه تخصص ندارید بهتر است رفع ایراد آن را به کارشناسان کولر بسپارید  تا تعمیر کولر آبی شما را انجام دهند. زیرا کوچکترین خطا می‌توان آسیب جدی به موتور بزند و هزینه‌ تعمیرات را افزایش دهد.

سرویس کولر آبی در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر آبی
4.6/5 - (10 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر. من مستاجرم ی کولر از این مدل پنجره ای گرفتم . فضای پشت کولر یکم بستس . بنظرتون چقد تو داغ شدن کولر میتونه تاثیر بزاره
    و سوال دوم ایا برا مطمعن شدن از تغییر ولتاژ من میتونم از محافظ استفاده کنم ؟؟ چون اینجا گفتن نباید محافظ بزنی
    لطفا راهنماییم کنین

  2. سلام .کولر با موتور موتوژن دارم از دیروز متوجه شدم موتورش داغ میکنه و فقط چند ثانیه میشه دست رو بدنه موتور گذاشت .موتور کولر ۳۵۰۰هست .

    در ضمن کولر نو هست و پارسال خریداری شده ..

    و اینکه کولر از پارسال بخاطر شرایط خونه و موجر داخل خونه است و یک دریچه ب پنجره وصل شده و هوا میکشه و ۲دریچه دیگه را پلاستیک زدم ک هوا خونه را شرجی نکنه ..از پارسال هم همینجوری کار میکنه و فقط چون ۲تا دریچه دیگه بسته هستن دور موتور کمتر میشه..اشکال نداره؟؟
    ممنون راهنمایی کنید ک باید چکار کنم ..؟؟ممنونم ,,خدایی با این وضعیت توان خرید کولر دیکه ندارم .

    1. با سلام
      نیمای عزیز، کمبود هوای اطراف کولر و در نتیجه مکش ضعیف هوا می تواند علت کم شدن دور موتور و فشار بیش از حد به موتور که نتیجه ی آن داغ شدن موتور کولر باشد که بهتر است این مورد برطرف شود.

  3. سلام .
    کولر تقرییا نو هست ۳۵۰۰ هست با موتور موتوژن ….فقط یک پارسال کارکرده و امسالم ک حدود ۲۰ روزه روشن کردم ..
    از دیروز کولر وقتی روشنه خودش هی میره روی تند و کند در حد۲ثانیه ..مثل تیک زدن …مشکلش چیه و باید چکارکنم ..
    واینکه من کولرم مجبورم داخل خونه استفاده کنم و از یک دریچه فقط هوا میکشه و ۲تا دریچه دیگه را پلاستیک زدم تا خونه شرجی نشه ..پارسال هم همنجوری درستش کرده بودم مشکلی نداشت و موتور دماش عادی بود ..

    و اینکه تسمه را هم امسال عوض کردم و یکم سفت یود با اینکه ریگلاژ کردم ولی بازم سفت بود

    لطفا جواب بدین ک من باید الان چکارکنم .متشکرم

  4. سلام
    دمای بدنه دینام کولر به طور عادی وقتی روشنه حدودا چند درجه باید باشه؟

    1. با سلام
      حامد عزیز، بسته به دمای محیط بیرون کولر، وزش باد در بیرون و داخل کولر ، زیر سایه بان بودن کولر و … دمای عادی متفاوت است.

  5. کولر ما سه ساله که تابستان بدونه خازن کار میکنه میخاستم بدون ایا ایرادی احتمالا پیش میاد براش

    1. با سلام
      اسماعیل عزیز، خازن عامل تغییر دو حالت دور تند و دور کند کولر است که باید در موتور کولر قرار داشته باشد.

  6. سلام و خسته نباشید وقتی کولر رو روشن میکنم صدا میده ولی کار نمیده باید موتور یا تسمه رو با دست بچرونیم تا کار کنه انگار یه چیزی نمیزاره بچرخه داستان چی هست

    1. باسلام
      ادریس عزیز، به احتمال زیاد خازن موتور شما معیوب شده است و موتور استارت نمیخورد. برای رفع مشکل لازم است خازن موتور بررسی شود. شما می‌توانید درخواست تعمیر کولر آبی در محل خود را در سایت آچارباز و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  7. کولر ما دیشب با صبح روشن بود طرفای ساعت 7 بود از خواب بیدار شدم دیدم بوی سوختگی میاد، رفتم سریع خاموش کردم کولر رو . بعد از دو ساعت دوباره کولر رو روشن کردم فیوز برق پرید. بعد از وصل کردن فیوز دوباره دوباره کولر رو روشن کردیم ولی دیدیم کولر روشن نمیشه .

    1. با سلام
      متین عزیز، بوی سوختگی کولر اغلب به دلیل سوختن دینام کولر است. باید بررسی کنید که وقتی پمپ آب روشن می شود، پمپ کار می کند یا خیر.
      اگر اگر پمپ سالم باشد و با زدن کلید موتور کولر روشن نشود یا گیر داشته باشد باید دینام سیم پیچی یا تعویض شود.
      برای حل مشکل می توانید درخواست خود را در قسمت تعمیر کولر آبی آچارباز ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید تا کارشناسان ما مشکل را برطرف کنند.

  8. ما کولرو میذاریم روی حالت تند اما وقتی کمش میکنیم هیچ اتفاقی نمیفته انگار یه سره شده. همش روی دور تنده

    1. محمد عزیز
      به احتمال زیاد سیم دور کند از موتور یا کلید قطع شده باشد یا کلید‌های کولر ایراد پیدا کرده باشد. برای رفع این مشکل اتصالات سیم‌ها و وضعیت کلید را بررسی کنید.

      اگر نیاز به بررسی متخصص داشتید؛ حتما با شماره 02154591616 تماس بگیرید.
      یا درخواست تعمیر کولر آبی خودتون رو در سایت آچارباز ثبت کنید.

    1. اختلال در کار موتور و همچنین هر عاملی که باعث جلوگیری از نفوذ آب به پوشال ها کند مانند رسوب و کهنه بودن پوشال، گرم بودن بیش از حد گرما، درست کار نکردن شناور، قطع شدن آب و بروز مشکل در شلنگ کولر، باعث می‌شود کولر به خوبی خنک نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا