×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر آبی

علائم خرابی خازن موتور کولر آبی

خرابی خازن کولر آبی

کولر آبی سیستم و طراحی بسیار ساده‌ای دارد که براساس فرایند تبخیر آب عمل می‌کند. این کولرهای تبخیری، بهترین گزینه برای مناطقی با آب و هوای گرم و خشک هستند. زیرا کولر آبی، رطوبت موردنیاز برای محیط را فراهم کرده و هوای اتاق را بسیار لطیف و دلچسب می‌کند. یکی از قطعاتی که نقش مهمی در کارکرد کولر دارد، خازن موتور است. خرابی خازن موتور کولر آبی باعث می شود کولر شما از کار بیافتد.

در این مقاله آچارباز با تمامی نکاتی که باید درباره خرابی خازن موتور کولر آبی بدانید و اقداماتی که در این زمان برای تعمیر کولر آبی انجام دهید را به زبان ساده به شما آموزش می‌دهیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

نقش خازن در موتور الکتریکی کولر آبی

موتور الکتریکی کوار آبی در دو نوع موتور دو دور با خازن راه انداز و موتور دو دور با مقاومت راه انداز هستند. اما در اغلب کولرهای تبخیری، از موتور الکتریکی با خازن راه انداز استفاده می‌شود.

موتورهای دو دور با خازن راه انداز، دارای 4 سیم پیچ متفاوت هستند که برای هر دور یک سیم پیچ مجزا وجود دارد. این موتورها برای دو دور 1000 و 1500 طراحی شده‌اند. در ساختار این نوع موتورها یک سیم پیچ کمکی و یک خازن قرار دارد که به صورت سری در مدار موتور جای گرفته‌اند.

هر بار که کولر روشن شود و موتور در حالت‌های تند و یا کند شروع به کار کند، سیم پیچ اصلی با همان حالت، با سیم پیچ کمکی و خازن در مدار قرار می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت که خازن در هر حالتی در حال کار است و از این رو، به این نوع موتورها موتور دو دور با خازن راه انداز گویند.

در واقع نقش خازن در موتور کولر آبی این است به سریع‌تر دور گرفتن موتور در کمترین زمان ممکن کمک می‌کند.

نقش خازن در موتور کولر آبی
سفت بودن تسمه کولر، فشار زیادی به موتور کولر آبی وارد می‌کند.
برای تعمیر کولر آبی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

چه عواملی موجب سوختن خازن موتور کولر آبی می‌شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که می‌توانند آسیب جزئی و یا حتی آسیب جدی به موتور کولر آبی وارد کنند. اگر موتور کولر آبی دچار مشکل شود، همیشه نیاز نیست که آن را تعویض کنید. گاهی با تعویض یک قطعه کوچک مانند خازن، و یا تعویض سیم پیچ‌های آن، موتور کولر دوباره شروع به کار خواهد کرد. اما خازن موتور کولر آبی هم یکی از قطعاتی است که نقش کلیدی در عملکرد آن دارد. اگر خازن موتور کولر آبی بسوزد، تنها راه ممکن، تعویض خازن است.

در زمان سرویس کولر آبی، باید وضعیت موتور کولر و سایر قطعات را بررسی کنید و از عملکرد درست تمامی قطعات مطمئن شوید. شاید فقط نیاز به تعویض یاتاقان کولر آبی داشته باشید و یا تعویض تسمه!

پیشنهاد مطالعه

سلامت موتور کولر هم باید کنترل شود. سوختن خازن موتور کولر آبی اگر سریع تشخیص داده نشود، می‌تواند به سایر قطعات آسیب وارد کند.

عواملی که موجب سوختن خازن موتور کولر آبی می‌شود:

  • فرسوده بودن موتور کولر آبی
  • کثیف بودن موتور کولر آبی
  • روشن بودن کولر آبی برای مدت طولانی
  • اتصالی در جریان برق
  • نبود آب داخل کولر برای مدت طولانی
  • تنظیم نبودن تسمه کولر آبی
سوخان خازن کولر آبی
اگر خازن موتور کولر آبی بسوزد، تنها راه ممکن، تعویض خازن است.

تست خازن موتور کولر آبی

تست سلامت خازن کولر ابی، نیاز به مهارت و تخصص و البته ابزار مناسب برای این کار دارد. شما اگر دانش کافی برای کارهای فنی ندارید و یا از سیستم پیچیده موتور اطلاعی ندارید، بهتر است تست خازن موتور کولر آبی را به تعمیرکار کولر آبی بسپارید. تعمیرکار در زمان سرویس کولر آبی، عملکرد تمامی قطعات را با دقت تمام بررسی خواهد کرد.

اگر خازن کولر آبی خراب باشد، چه می شود؟

اگر خازن کولر آبی خراب شود می تواند آسیب های جدی به کولر؛ همچنین به پروانه کولر؛ واتر پمپ و کند شدن سیستم اّبرسانی را در پی داشته باشد؛ حتی می تواند منجر به سوختن موتور کولر هم شود. با توجه به مطالب گفته شده می توانید هر چند وقت یکبار خازن کولر ابی را تست کنید تا از آسیب جدی جلوگیری کنید.

پیشنهاد مطالعه

نحوه نصب خازن به موتور کولر آبی

بلی؛ نصب خازن موتور کولر آبی بسیار آسان است، اما نه برای افرادی که شناختی از لوازم الکتریکی ندارند. برای نصب خازن موتور کولر آبی؛ باید موتور را کامل باز کنید تا بتوانید خازن کهنه را از جایش خارج کرده و خازن جدید را نصب کنید. اگر شما ساختار موتور را نشناسید، ممکن است بعد از باز کردن آن، دیگر نتوانید قطعات را در جای درست قرار دهید و این یعنی، موتور نمی‌تواند درست کار کند و ممکن است روشن نشود.

در حالت کلی، دو فیش ترمینال در خازن های راه انداز وجود دارد. یکی از این فیش ترمینال به سر سیم رابط سیم پیچ و دیگری به فیش پلاتینی کلید گریز از مرکز اتصال داده می شود. هنگام راه اندازی سیستم با عملکرد آنی کلید گریز از مرکز، خازن از مدار خارج می شود و سیم پیچ اصلی دور موتور کولر را بر عهده می گیرد.

قیمت خازن موتور کولر آبی

خازن موتور کولر آبی قیمت چندان گرانی ندارد. در واقع می‌توان گفت که قطعات کولر آبی بسیار ارزان هستند و خیلی راحت در زمان سرویس کولر آبی، در صورت نیاز می‌توانید خازن را تعویض کنید. قیمت خازن کولر آبی هم بین 20 هزار تومان تا 50 هزار تومان است.

سرویس کولر آبی در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر آبی
4.4/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫131 دیدگاه ها

  1. سلام وقتی کلید روشن کولر میزنم صدای وز وز میده وباید بادست پروانه بچرخونید تا کار کنه مشکلش چی ممنون میشم بگید

  2. سلام خسته نباشید.
    من یه کولر سلولزی بالازن گرفتم و محل نصب هم که توی بالکنه از ۳ طرف دیواره و فضای دیوار و درب های کولر ۱۰ الی ۱۵ سانته،بنظر شما کافیه؟ و اینکه ضلع چهارم کولر که به دیواری نزدیک نیست همون ضلع بسته کولره(ورق)،بنظر شما اشکال نداره کولر رو بچرخونم که ضلع ورق بیوفته سمت دیوار تا یکی از ضلعهای درب دارش بیوفته سمت بالکن و هوای ازاد؟(با توجه به اینکه جهت پرتاب باد کولر تغییر میکنه) ممنون میشم راهنماییم کنید

  3. سلام وقت بخیر کولر ما از این کوچیک های 2000 یا 2500 هست که سر موتور خازن داره موتور برای چرخوندن تسمه زور کافی رو نداره فکر کردم تسمه رد میکنه تسمه رو تعویض کردم دیدم خوده موتور دور تند و کند کار میکنه اما زورش رو نداره همون استارت اولیه رو بزنه نظرتون خازن خرابه؟؟؟

  4. خدا قوت.نکات خوبی رو درباره خرابی خازن کولر آبی بهش اشاره کردین!

  5. خانم مهندس چگینی عزیز برای مثال به یه نمونه اشاره میکنم که کمکی به دوستان باشد و همچنین مشکل خود بنده نیز هستش و اون اینکه چرا موتور دوخازن 3800 یا 3500 وقتیکه دور تند از حرکت میایستد و فقط صدا وز وز میدهد و فقط دور کند حرکت میکند و بعد از چهارپنج روز دور کند نیز از حرکت میایستد و و فقط روی دو دور کند و تند صدای وز وز میدهد و همچنین وقتیکه میخوای با دست موتور یا تسمه رو حرکت بدهی بر خلاف عقربه های ساعت بسیار سفت میشود دلیلش از چیست!؟ آیا یکی ازخازن ها سوخته یا هردو خازن سوخته یا موتور نیم سوز شده!؟ همچنین چطور میشه به روش دستی به راحت ترین روش ممکن خازن ها یا موتور رو تست سالمی یا معیوبی کرد!؟ ممنون میشم اگه کمک کنید توی این گرونی وسیله و لوازم جانبی کمکی به دوستان و هموطنان عزیز بشه

    1. بهترین و ساده ترین راه برای تشخیص سلامت خازن. ابتدا خازن را جدا کنید سپس دو سر آن را به فاز و نول وصل کنید بعد از ۵ ثانیه سریعا کنده و بهم بزنید اگر جرقه زد خازن سالمه

    2. با سلام
      مهدیس عزیز، با توجه به مشکل کولر شما، بهتر است خازن کولر توسط تعمیرکار از نزدیک بررسی شود تا نظر قطعی در این مورد اعلام کند

  6. سلام خسته نباشید کولر آبی درجا کار میکرد باز کردم روغن کاری کردم و تست کردم رو دور تند و کند عمل کردم مجددا نصب کردم شروع کردن به کار کردن بعد از چند ساعت مجددا درجا کار میکنه احتمال اینکه خازن سوخته باشه هست یا علت دیگری داره؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام
      مصطفی عزیز، علت درجا کار کردن کولر گشاد شدن و فرسودگی یا پاره شدن تسمه کولر است. سلامت تسمه را بررسی کنید.

  7. سلام خسته نباشید . کولر من از این خازن دار هاست وقتی روشن میکنم روی دور کند بد کار میکنه و داخل خازنش جرقه میزنه وقتی میزارم روی دور تند خوب کار میکنه . ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام
      حسن عزیز، با توجه به مشکل کولر شما، بهتر است خازن کولر توسط تعمیرکار از نزدیک بررسی شود تا نظر قطعی در این مورد اعلام کند.

  8. سلام کولر ما از مدلهایی که دینام داخل پروانه ست و تسمه نداره دیروز یهو موتورش ایستاد الانم روشن میکنم صدا میده ولی خیلی کند میچرخه گیرپاژم نیست.رفتم خازنشو عوض کنم فروشنده گفت جای خازن دو تا سر سیم خازنو بچسبون بهم .کردم ولی فرقی نکرد

  9. با سلام کولرما بعداز روشن شدن دوباره صدای بلندی داد که موجب تکان‌های شدید موتور وضعیف وقوی شدن برق ساختمان شد وداخل موتور جرقه های ریز میزد دلیلش چیه؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید متشکر

  10. سلام خدمت شما
    کولر ابی من الان 1ماه هست زمانیکه روشن میکنم بعضی مواقعه روشن میشه ولی بعضی مواقعه روشن نمیشه فقط صدا میکنه مثل اینکه گیر داره من یه دفعه تسمه را باز کردم و دوباره بستم تا مدتی خوب بود ولی باز هم این اتفاق تکرار شد لطفا راهنمایی کنید باتشکر

  11. درود برشما.
    کولر ما یکساعت کار میکنه گیر میکنه انگار موتور جامپ میکنه بعد خاموش کرون و خنک شدن دوباره شروع به کار میکنه ولی بعد از نیم یا یکساعت مجدد ایست میکنه . دینام رو باز کردن گریس کاری کردن ولی درست نشد. امکان داره از خازن باشه مثلا نیمسوز یا معیوب شده باشه یا امکانش هست که سیم پیچ عمر خودش رو کرده و باید تعویض شود؟؟

  12. سلام کولرمنزل متروی سردینامش ۲تاخازن هست ‌‌‌‌ک یکیش ۳فیش ودیگری۴فیش داره ایامیشه این خازنها روحذف کرد؟؟؟؟

  13. سلام .کولر ما ۷۰۰۰ هست امروز خاموش شد تو دور کند صدای تق تق میده و دور تند هم خیلی اهسته کار میکنه ممنون میشم از راهنمایتان

  14. سلام . کولر رو که روشن میکنم فقط صدا داره کار نمیکنه تسمه رو ازش جدا کردم و با دست چرخوندمش خیلی ضعیف میچرخه

  15. سلام خسته نباشید من سیم دور تند رو اشتباهی به خروجی سیم نول زدم الان کولر هم دور کند هم دور تند کار میکنه فقط پمپ کار نمیکنه (موقعی که سیم ها رو اشتباهی وصل کردم جرقه زد و برق خونه قطع شد ) میخواستم بدونم کلید پمپ سوخته یا خود پمپ؟ ممنون میشم راهنمای کنید

  16. سلام و وقت بخیر،
    اخیرا کولر ۳۵۰۰ را که روشن میکنم موتور شروع به کار میکند و همان ابتدا بعد از حدودا ۴-۵ ثانیه انگار مجددا استارت میخورد ( صدایی مشابه زمان استارت میدهد) و این اتفاق تکرار میشود و مجبور به خاموش کردن کولر می شوم.
    البته این اتفاق فقط گاهی می افتد و گاهی هم کولر به خوبی تا چند ساعت هم کار میکند.
    ممنونم میشوم علت این مشکل را بفرمایید.
    ممنون

  17. سلام و وقت بخیر،
    اخیرا کولر ۳۵۰۰ را که روشن میکنم موتور شروع به کار میکند و همان ابتدا بعد از حدودا ۴-۵ ثانیه انگار مجددا استارت میخورد ( صدایی مشابه زمان استارت میدهد) و این اتفاق تکرار میشود و مجبور به خاموش کردن کولر میشوم.
    البته این اتفاق فقط گاهی می افتد و گاهی هم کولر به خوبی تا چند ساعت هم کار میکند.
    ممنونم میشوم علت این مشکل را بفرمایید.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا