تلویزیون و مانیتور

آیا تلویزیون آب خورده درست می‌شود؟

تعمیر تلویزیون آب خورده

تلویزیون و دیگر انواع لوازم برقی، حساسیت بالایی به آب و انواع مایعات دارند و حتی کوچکترین تماس آنها با آب یا ریختن آب روی آنها، موجب خرابی و از کار افتادن دستگاه می‌شود. با ما در ادامه این مقاله از آچارباز همراه باشید تا روش‌های خشک کردن و تعمیر تلویزیون آب خورده را به شما آموزش دهیم.

چرا آب خوردگی در تلویزیون‌های LCD موجب خرابی آنها می‌شود؟

تلویزیون‌های LCD کیفیت تصویر بسیار بالایی دارند، اما نمایشگر آنها در مقابل ضربه یا تماس با آب مقاوم نبوده و بسیار آسیب پذیر است. به عبارت بهتر، کریستال‌های مایع در ساختار LCD که در میان دو ورقه نازک شیشه‌ای قرار دارند، در اثر رطوبت دچار خرابی و اختلال در عملکرد می‌شوند.

  • عوامل متعددی می‌توانند باعث نفوذ آب به تلویزیون و خرابی آن شوند. از جمله این عوامل می‌توان به تماس آب با نمایشگر، ریختن تصادفی آب روی دستگاه یا نشتی آب از سقف و … اشاره کرد.
  • استفاده از تلویزیون LCD در محیط مرطوب نیز به مرور زمان روی نمایشگر آن تاثیر می‌گذارد. زیرا رطوبت موجود در هوا علاوه بر تماس با نمایشگر، می‌تواند وارد محفظه دستگاه شده و به اجزای الکتریکی داخلی آن نیز آسیب برساند.
تعمیر تلویزیون در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر تلویزیون در محل آچارباز، شامل نصب، سرویس و تعمیر تضمینی تلویزیون می‌شود. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که شما بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
درخواست تعمیر تلویزیون
آب خوردگی تلویزیون
چرا آب خوردگی در تلویزیون‌ها موجب خرابی آنها می‌شود؟

نشانه‌های ال سی دی آسیب دیده از آب خوردگی کدامند؟

به طور کلی، علائم خرابی تلویزیون آب خورده بسته به میزان آسیبی که به دستگاه وارد شده، با یکدیگر متفاوت است. اما اگر تلویزیون شما به هر دلیلی آب خورده یا در معرض رطوبت و مه شدید قرار گرفته باشد، روی صفحه نمایش آن، لکه‌های آب ایجاد می‌شود. این لکه‌ها حتی با تمیز کردن نمایشگر نیز برطرف نمی‌شوند. زیرا در ورقه‌های دربرگیرنده کریستال مایع رخنه کرده‌اند. اشباع شدید صفحه LCD با رطوبت یا قطرات آب، باعث ایجاد لکه‌های سیاه رنگ و شبیه لکه جوهر روی نمایشگر می‌شود.

چطور از ریختن یا نفوذ آب و رطوبت به بخش‌های داخلی تلویزیون جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از آسیب ناشی از ریختن تصادفی آب یا رطوبت اضافی موجود در هوا، می‌توان از محافظ صفحه استفاده کرد. اما به طور کلی باید تلویزیون را از مناطق مرطوب دور نگه دارید و سطح رطوبت خانه خود را تحت کنترل داشته باشید. در صورت نشتی یا ریختن آب روی تلویزیون نیز باید صفحه و در صورت لزوم بخش‌های داخلی آن را در اسرع وقت تمیز کنید تا از آسیب شدید به اجزا و کریستال‌های داخلی آن، جلوگیری شود.

روش تعمیر تلویزیونی که از آبخوردگی آسیب دیده است، چیست؟

تعمیر تلویزیون LCD آب خورده، چندان آسان نیست و روال تعمیر آن بسته به نوع مشکل، شدت و محل آسیب، متفاوت است.

  • اگر آسیب ناشی از آب خوردگی چندان زیاد نیست یا تلویزیون برای مدت کوتاهی در محیط مرطوب کار کرده است، بهتر است ابتدا آن را از برق بکشید و دستگاه را به مکانی خشک منتقل کنید.

توجه کنید که تلویزیون را در جایی قرار دهید که با دیگر اجسام فاصله کافی داشته و در اطراف آن جریان هوای مناسب صورت گیرد. بدین ترتیب، جریان هوا در محیط خشک به جذب رطوبت اضافی در تلویزیون و اجزای داخلی آن کمک می‌کند.

  • شما همچنین می‌توانید یک دستگاه کولر یا رطوبت گیر را در نزدیکی تلویزیون آب خورده قرار داده و با روشن کردن آن، به جذب این رطوبت اضافی، کمک کنید.
  • محدوده ذخیره رطوبت اکثر تلویزیون‌ها تا 95 درصد است. بنابراین خاموش ماندن تلویزیون و تلاش برای حذف این رطوبت اضافی، می‌تواند در تعمیر دستگاه و از دست نرفتن عملکرد آن موثر باشد.

پیشنهاد مطالعه

اقدامات لازم برای تعمیر تلویزیون آبخورده
بهتر است هر چه سریع‌تر، تلویزیون آب خورده را از برق بکشید تا برق موجود در دستگاه، موجب اتصال کوتاه و خرابی اجزای داخلی آن، نشود.

اگر تلویزیون LCD شما بر اثر آب خوردگی، آسیب شدیدی دیده باشد، بهتر است آن را برای تعمیر نزد تعمیرکاران مجرب و کارآزموده ببرید. زیرا تعمیر تلویزیون در این شرایط به تخصص بالایی نیاز داشته و در صورت بروز اشتباه، ممکن است تلویزیون شما به طور کلی از کار بیفتد.

اگر روی تلویزیون آب ریخته شد، چه کنیم؟

آب خوردگی در دستگاه‌های الکترونیکی، باعث پدیده اتصال کوتاه و خوردگی مسیرهای فلزی روی برد اصلی دستگاه می‌شود. به خاطر داشته باشید که حتی اگر برد تلویزیون شما به کلی در آب غوطه ور شده باشد، باید به خوبی خشک شود تا بتواند دوباره کار کند. بنابراین در صورتی که دستگاه شما به هر دلیلی آب خورده باشد، مراحل زیر را به دقت دنبال کنید تا تمامی اجزای داخلی دستگاه به طول کامل خشک شود.

مراحل خشک کردن تلویزیون آب خورده

  1. بلافاصله پس از آب خوردگی دستگاه، تلویزیون را خاموش کرده و از برق بکشید. عدم وجود برق در برد اصلی دستگاه، موجب جلوگیری از آسیب رساندن آب، به بخش‌های مختلف آن، خواهد شد.
  2. قاب تلویزیون را جدا کرده و اجزای دستگاه را تا حدی که تابلوهای مدار آن در معرض دید قرار گیرند، جدا کنید. توجه کنید که روش باز کردن اجزا در تلویزیون‌های مختلف، با یکدیگر متفاوت است و ممکن است برای جدا کردن بخش‌های مختلف آن، به ابزارهای گوناگونی، نیاز داشته باشید.
  3. برد تلویزیون را از محل اتصال آن باز کنید و در یک بسته حاوی ژل سیلیکا قرار دهید تا به مرور زمان، رطوبت موجود در آن تخلیه شود. اگر اجزای برد و مدار تلویزیون شما قابلیت جداسازی ندارند، بسته‌های ژل سیلیکا را تا در جایی نزدیک به برد اصلی دستگاه قرار دهید تا رطوبت اضافی موجود در هوا را جذب کند.
  4. سعی کنید تا آب باقیمانده در محفظه تلویزیون را از آن خارج کنید. برای این کار می‌توانید از دستگاه‌های دمنده، جاروبرقی یا حتی پارچه استفاده کنید.
خشک کردن تلویزیون آب خورده
برای خشک کردن تلویزیون آب خورده، باید مدتی آن را در جای خشک قرار دهید تا رطوبت اضافی از دستگاه خارج شود.
  • برد اصلی دستگاه را از داخل بسته ژل سیلیکا خارج کنید. یک برس مخصوص برای پاک کردن برد تلویزیون تهیه کنید، آن را با الکل مرطوب کنید و روی برد دستگاه بکشید تا هرگونه خوردگی یا زنگ زدگی روی آن را از بین ببرد. توجه کنید که در این مرحله، آسیبی به اجزای برد وارد نشود.
  • دوباره برد را با کمک دستگاه‌های دمنده، جاروبرقی یا حتی پارچه، به خوبی خشک کنید تا هیچگونه رطوبتی روی آن باقی نماند. در پایان، آن را در جای خود نصب کنید و تلویزیون را روشن کنید. در این مرحله، تلویزیون شما باید به درستی کار کند.

چگونه آب را از صفحه تلویزیون ال سی دی خارج کنیم؟

مقدار کمی مایع شیشه پاک کن را روی یک پارچه تمیز و جاذب اسپری کنید و این پارچه را روی صفحه تلویزیون بکشید تا رطوبت از آن خارج شود.

آیا تلویزیون می‌تواند دچار نشتی آب شود؟

با گذشت زمان، کابل کواکسیال تلویزیون دچار سایش شده، لایه پلاستیک بیرونی آن فرسوده شده و ممکن است عوامل محیطی مانند آب باران موجب نفوذ آب درون آن شود. این امر در دراز مدت موجب می‌شود تا آب وارد کابل اصلی شده و از انتهای جایی که کانکتور به تلویزیون می‌رسد، نشت کند.

  • بهترین روش برای خارج کردن آب از این کابل، آن است که انتهای کابل را به خوبی تکان دهید تا تمامی آب موجود در آن، خارج شود.

اگر برد تلویزیون شما به کلی در آب غوطه ور شده باشد، باید به خوبی خشک شود تا بتواند دوباره کار کند.

در صورت آب خوردن اجزا و قطعات مختلف تلویزیون، چند ساعت طول می‌کشد تا قطعات الکترونیکی آن خشک شوند؟

بهتر است اجزایی که دچار آب خوردگی شده‌اند را حداقل 48 ساعت در ظرف برنج یا ژل سیلیکا، قرار دهید. البته بسته به مدت زمان و میزان غوطه ور شدن دستگاه در آب، ممکن است مدت زمان بیشتری نیاز باشد. در برخی موارد ممکن است دستگاه نیاز داشته باشد چند روز یا حداکثر یک هفته، به طور کامل خشک شود و در طول این مدت نیز به برق وصل نشود.

مایع داخل تلویزیون چیست؟

مونو اتیلن گلیکول مایعی است که بیشتر برای خنک کردن لوله های تلویزیونی استفاده می‌شود.

طریقه نگهداری و تمیز کردن تلویزیون
هنگام تمیز کردن تلویزیون، آب را به صورت مستقیم روی صفحه اسپری نکنید.

 چگونه تلویزیون LED آب خورده را خشک کنیم؟

تلویزیون را خاموش کنید، از برق بکشید و تا زمانی که توسط تکنسین معتبر بررسی، تمیز و با دقت خشک نشده، دیگر از آن استفاده نکنید.

چه عواملی باعث آسیب دیدن صفحه LCD تلویزیون می شود؟

گرمای شدید، سرما و رطوبت می‌تواند آسیب جدی به صفحه نمایش تلویزیون وارد کند. در واقع رطوبت، مدارهای داخل تلویزیون را دچار اتصال کوتاه کرده و گرما یا سرمای شدید، توانایی تغییر رنگ پیکسل‌ها را مختل می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

وقتی قطعات الکترونیکی خیس شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگام خیس شدن برد و مدار دستگاه‌های الکترونیکی، اتصال کوتاه ایجاد می‌شود و اجزای داخلی دستگاه ممکن است برق بیشتری نسبت به آنچه که برای آن طراحی شده‌اند، دریافت کنند. از طرفی، ترکیب آب و فلز باعث خوردگی اجزای مختلف نیز می‌شود.

چگونه از تلویزیون در برابر آسیب ناشی از آب خوردگی محافظت کنیم؟

  • از محافظ صفحه نمایش استفاده کنید تا علاوه بر محافظت از نمایشگر، نگهداری دستگاه را نیز برای شما آسان‌تر سازد.
  • به طور مرتب محافظ و صفحه پشتی محافظ را تمیز کنید تا رطوبت یا اجزای باقی مانده‌ روی صفحه که می‌توانند موجب خراشیدگی صفحه شوند، را از بین ببرد.
بهترین روش تعمیر تلویزیون آب خورده
در صورتی که تلویزیون شما دچار آب خوردگی شده است، بهترین کار تماس با کارشناسان تعمیر تلویزیون، جهت تعمیر آن است.
  • هرگز آب را به طور مستقیم روی صفحه تلویزیون اسپری نکنید. بهتر است از یک پارچه نرم و مرطوب برای تمیز کردن صفحه استفاده کنید.

چگونه می‌توان کنترل تلویزیون آسیب دیده از آب خوردگی را تعمیر کرد؟

باتری‌های کنترل را از آن جدا کنید، آن را در یک ظرف حاوی برنج قرار دهید و اجازه دهید تا برای چند ساعت در این شرایط بماند. پس از چند ساعت، کنترل را از میان برنج‌ها بیرون آورید، باتری‌های آن را در جای خود قرار دهید و ببینید که به درستی کار می‌کند یا خیر.

3/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا