×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

پرینتر

پرینتر جوهر افشان چیست؟

پرینتر جوهر افشان چیست؟

یادداشت ویراستار: این مطلب در دی 1399 توسط کارشناسان پرینتر و ماشین‌های اداری آچارباز، بررسی و تایید شده است.

اگر قصد خرید پرینتر دارید، نام چاپگر جوهرافشان را در بازار دستگاه‌های اداری، بار‌ها و بار‌ها از فروشندگان مختلف شنیده‌اید. پرینتر‌های جوهر افشان به دلیل ویژگی و قابلیت خاصی که دارند، از محبوب‌ترین چاپگر‌ها به شمار می‌روند. اگر می‌خواهید خریدی درست داشته باشید و پرینتری متناسب با نیاز خود انتخاب کنید، باید ابتدا با پرینتر جوهرافشان آشنا شوید. در ادامه مقاله خواهیم گفت، پرینتر جوهر افشان چیست و چه کاربردی دارد.

پرینتر جوهر افشان چگونه کار می کند؟

چاپگر‌های جوهرافشان، از محبوب‌ترین پرینتر‌ها برای مصارف خانگی هستند. برخلاف پرینتر‌های لیزری، که برای ثبات متون روی کاغذ از تونر استفاده می‌کنند و برای شرکت‌هایی با حجم کاری بالا طراحی شده‌اند، پرینتر‌های جوهری از طریق سوزن‌های نازلی که روی هد پرینتر قرار دارند، اقدام به پرتاب جوهر روی کاغذ می‌کنند.

بهتر است قبل از اینکه بگوئیم، پرینتر جوهر افشان چگونه کار می کند شما را با ملزومات و مواد مصرفی آن آشنا کنیم. کارتریج که منبع تامین رنگ پرینتر است، براساس چاپگری شما انتخاب می‌کنید به دو دسته جوهری و تونری تقسیم می‌شود.

خود کارتریج‌های پرینتر‌های جوهرافشان، براساس ماهیت جوهری که درون آن‌ها است در دو گروه دای و پیگمنت قرار گرفته و به صورت رنگدانه و مایع هستند. از نظر رنگ بندی نیز شامل یک کارتریج مشکی و یک کیت رنگی، که درون آن سه رنگ قرمز، زرد و آبی قرار دارد می‌شوند.

پرینتر جوهر افشان چگونه کار می کند
هد پرینتر جوهری، از طریق سوزن‌های بسیار ریزی که نازل نامیده می‌شوند اقدام به پرتاب قطرات جوهر می‌کند

بعد از قرارگیری و نصب درست کارتریج درون پرینتر، سیستم دستور چاپ را به پرینتر ارسال کرده و درایور آن را دریافت کرده و برای دستگاه ترجمه می‌کند. درایور پرینتر وظیفه دارد میزان آمادگی چاپگر را، برای پرینت اطلاعات بسنجد. بعد از تحویل اطلاعات به پرینتر، دستگاه آن‌ها را در یک بافر ذخیره می‌کند. سپس کارتریج مشکی و کیت سه رنگ را باهم ترکیب کرده و جوهر را به سوزن نازل ارسال می‌کند. حالا نوبت به کاغذ‌های قرار داده شده درون سینی می‌رسد، آن‌ها از طریق غلتک‌های درون پرینتر به داخل کشیده شده و در محل مشخص قرار می‌گیرند.

تعمیر پرینتر در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر پرینتر در محل آچارباز شامل ارائه انواع خدمات تخصصی نصب، سرویس و تعمیر انواع پرینترهای لیزری و جوهری می‌شود. در هر ساعتی از روز که نیاز به تعمیر چاپگرتان دارید، در هر محله از تهران که باشید، می‌توانید با قیمت مناسب، از خدمات آچارباز بهره مند شوید.
درخواست تعمیر پرینتر

به نام پرینتر جوهرافشان دقت کنید، اسم این پرینتر روال کار را تا حدی مشخص می‌کند. هد پرینتر، که مرکز دستگاه نامیده می‌شود دارای تعداد زیادی سوزن نازل است. این قطعه در پروسه چاپ، در طول صفحه کاغذ حرکت کرده و به وسیله سوزن‌های نازل، قطرات بسیار ریز جوهر را روی کاغذ می‌پاشد.

پرینتر جوهر افشان چگونه کار می کند
با ترکیب شدن کارتریج مشکی و کیت سه رنگ، عمل چاپ در پرینتر لیزری صورت می‌گیرد

کارتریج پرینتر جوهر افشان

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، کارتریج پرینتر جوهر افشان براساس ماهیت و جنس جوهر به دو دسته دای و پیگمنت تقسیم می‌شود. کارتریج دای مایع بوده و 95 درصد از ترکیبات آن آب است. به همین دلیل تماس یک قطره آب، با سند چاپ شده از این کارتریج می‌تواند کل رنگ سند را پخش کند. علاوه بر این، چون لایه بسیار نازکی از کارتریج دای روی سند چاپ می‌شود، سند چاپی در برابر نور خورشید مقاوت چندانی ندارد.

کارتریج پیگمنت که پودری فشرده شده بوده، به نسبت کارتریج دای از کیفیت بالاتری برخوردار است و با مدل‌های بیشتری از پرینتر سازگاری دارد. اسناد چاپی از این کارتریج، کمی تیره‌تر از حد معمول هستند. همچنین در بازار خرید و فروش کارتریج، پیگمنت قیمت بیشتری از دای دارد.

پرینتر جوهر افشان چیست؟
کارتریج پرینتر جوهری، براساس ماهیتی که جوهر آن‌ها دارد به دو دسته دای و پیگمنت تقسیم می‌شوند

مزایای استفاده از پرینتر جوهرافشان

اگر بین انتخاب پرینتر لیزری و جوهری مردد مانده‌اید، ابتدا نیازی که به آن دستگاه دارید را در نظر بگیرید. اگر به دنبال چاپ با کیفیت اشکال گرافیکی، عکس‌ها و نمودار‌ها هستید پرینتر‌های جوهری برای شما بهترین انتخاب هستند. نکته دیگری که باید در رابطه با این پرینتر‌ها بدانید، میزان سروصدای آن‌ها است. پرینتر‌های جوهری به نسبت پرینتر‌های لیزری، در حین کار سروصدای پایین‌تری داشته و آلودگی صوتی کمتری را ایجاد می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه

یکی دیگر از ویژگی‌های پرینتر جوهرافشان، که سبب محبوبیت این چاپگر در بازار دستگاه‌های اداری شده است، قیمت خرید ارزان و به صرفه آن است. اگر قصد خرید پرینتر داشته باشید، بعد از مراجعه به این بازار متوجه اختلاف قیمت پرینتر لیزری و جوهری خواهید شد. قیمت این پرینتر‌ها از یک میلیون و نیم شروع شده و به بیست میلیون تومان هم می‌رسد.

همچنین اکثر مدل‌های پرینتر جوهری، از نظر ابعاد بسیار کوچک‌تر از پرینتر‌های لیزری بوده و فضای کمی را اشغال می‌کنند، همچنین آن‌ها وزن بسیار کمی دارند.

پرینتر جوهر افشان چیست؟
قیمت خرید پرینتر‌های جوهری، بسیار پایین‌تر از قیمت خرید پرینتر لیزری است

مشکلات و معایب پرینتر جوهرافشان چیست؟

آنچه که پرینتر جوهرافشان را از پرینتر لیزری مجزا می‌کند، چاپ با کیفیت اشکال رنگی و عکس‌ها است. اما این مزیت در عین حال، می‌تواند به نقطه ضعف بزرگ این دستگاه تبدیل شود. همانطور که اشاره کردیم جوهر این پرینتر، از یک کارتریج مشکی و یک کیت رنگی تشکیل شده است. پرینتر جوهری، برای چاپ تصاویر باید رنگ قرمز، زرد، آبی و سیاه را باهم ترکیب کند. این ترکیب رنگ‌ها فرایندی زمان بر بوده و بر سرعت چاپ پرینتر جوهر افشان تاثیر گذاشته و آن را پایین می‌آورد.

درست است که قیمت خرید پایین پرینتر جوهری، اکثر کاربران را به خرید این وسیله مجاب می‌کند اما مواد مصرفی و ملزومات پرینتر جوهری از این قائده پیروی نمی‌کنند. به عبارت دیگر کارتریج پرینتر جوهری، قیمتی بسیار بالا و در عین حال ظرفیت بسیار پایینی دارد. این یعنی اگر حجم کاری بالایی داشته باشید، به دلیل ظرفیت پایین و قیمت بالای کارتریج جوهری، در طی یکسال ممکن است بیش از قیمت خرید پرینتر برای کارتریج آن هزینه کنید.

نکته دیگر اینکه، کارتریج پرینتر جوهری بر خلاف کارتریج پرینتر لیزری قابلیت شارژ ندارد. به این دلیل که ممکن است در حین شارژ کارتریج، مخزن تامین رنگ آسیب دیده و سوراخ شود و به پرینتر آسیب وارد کند. به همین دلیل بعد از اتمام هر کارتریج، شما باید یک کارتریج نو تهیه کنید.

پرینتر جوهر افشان چیست؟
کارتریج پرینتر جوهری، قیمت خرید بسیار بالا و البته ظرفیت و عمر پایینی دارد

به یاد داشته باشید، اگر برای یک دوره طولانی از پرینتر جوهری استفاده نکنید، کارتریج آن خشک شده و بلا استفاده می‌شود. کارتریج نیز مانند هر ماده دیگری تاریخ انقضا دارد، بنابراین با گذشت زمان جوهر درون این منبع نیز خشک شده و از کار می‌افتد. البته روش‌های متفاوتی برای تعمیر کارتریج خشک شده وجود دارد.

پرینتر یا لپ تاپ فرقی نمی‌کند، قصد خرید هر وسیله‌ای که داشته باشید ابتدا باید در مورد آن اطلاعات جمع کنید. اگر قصد خرید پرینتر دارید، باید بدانید که پرینتر لیزری و جوهری از چه لحاظ باهم تفاوت دارند و چگونه کار می‌کنند. اگر مدتی است که از کارکرد پرینتر جوهرافشان خود راضی نیستید، باید سرویس و یا تعمیر پرینتر را در برنامه خود قرار دهید. کافیست وارد سامانه آچارباز شده و درخواست تعمیر خود را در آن ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست، تیم پشتیبان با شما تماس گرفته و بعد از انجام هماهنگی لازم تعمیرکار مورد نظر را در زمان دلخواه شما به مکان موردنظرتان می‌فرستد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. چند سالی هست که از پرینتر جوهر افشانم استفاده نکردم ایا برای دستگاه مشکلی پیش امده ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا