لپ تاپ و کامپیوتر

چرا ویندوز بالا نمی‌آید و صفحه نمایش سیاه می‌شود؟

بالا نیامدن ویندوز

یکی از مشکلات رایجی که برای بسیاری از ویندوزها پیش می‌آید، بالا نیامدن ویندوز است. علاوه بر نمایش صفحه سیاه و بالا نیامدن مشکلات مختلفی نیز ممکن است در این زمان به وجود آید که در این مقاله با آنها آشنا می‌شویم و راهکار حل مشکل را آموزش می‌دهیم. پس در صورتی‌که می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره بالا نیامدن ویندوز و نمایش صفحه سیاه بدست آورید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

9 دلیل اصلی بالا نیامدن ویندوز

بالا نیامدن ویندوز از رایج‌ترین مشکلاتی است که برای نسخه‌های مختلف ویندوز به وجود می‌آید و دلایل مختلفی دارد. این مشکل ممکن است حتی پس از نصب یا به‌روزرسانی ویندوز نیز به وجود بیاید. عمده‌ترین دلایل این مسئله عبارتند از :

  1. مشکلات سخت افزاری
  2. تنظیمات بایوس
  3. نصب نرم افزارهای نادرست
  4. نصب درایور نادرست
  5. مشکل در نصب و به‌روزرسانی ویندوز
  6. ضعیف بودن پردازنده کامپیوتر
  7. اشکال در نصب درایور کارت گرافیک
  8. ویروسی شدن سیستم
  9. گرمای بیش از حد سیستم

 در ادامه با هرکدام از این موارد بیشتر آشنا می‌شویم.

1. مشکلات سخت افزاری

اگر کامپیوتر شما روشن می‌شود اما هیچ اطلاعاتی در صفحه، نمایش داده نمی‌شود، ممکن است مشکل به ویندوز ربطی نداشته و یکی از قطعات سخت‌افزاری مثل مانیتور، رم، کارت گرافیک، پاور، کابل‌ها و… ایراد داشته باشد. در این زمان برای پیدا کردن مشکل باید قطعات کامپیوتر را بررسی و در صورت خراب بودن، آن‌ها را تعویض کنید.

2. تنظیمات بایوس

مشکل بایوس نیز یکی از می‌تواند دلایل بالا نیامدن ویندوز کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما است. در اینصورت برای اطمینان و رفع مشکل باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • BIOS ترتیب راه‌اندازی قطعات مانند هارد دیسک، درایو USB یا DVD را کنترل می‌کند. اگر ترتیب راه‌اندازی نادرست باشد (برای مثال تلاش برای بوت شدن از یک دستگاه غیرقابل بوت)، ممکن است ویندوز بالا نیاید.
  • خرابی بایوس می‌تواند از راه‌اندازی صحیح سیستم شما جلوگیری کند. خرابی ممکن است به دلیل به‌روزرسانی ناموفق بایوس، قطع برق حین فلش بایوس یا ویروسی شدن آن، رخ دهد. برای رفع این مشکل بایوس را به تنظیمات پیش‌فرض کارخانه بازگردانید یا با استفاده از روشی مطمئن (مثلاً USB یا دیسک بازیابی) بایوس را دوباره فلش کنید.
  • تنظیمات نادرست بایوس، مانند فعال یا غیرفعال کردن برخی از اجزای سخت‌افزاری، می‌تواند باعث مشکلات بوت شود. برای مثال، اگر تنظیمات بایوس با سخت‌افزار شما مطابقت نداشته باشد، فعال کردن حالت RAID یا تنظیمات نادرست SATA می‌تواند منجر به بوت نشدن ویندوز شود. برای حل این مشکل باید با ریست کردن بایوس، تنظیمات آن را به حالت پیش‌فرض کارخانه برگردانید.
  • نسخه‌های قدیمی BIOS ممکن است به‌طور کامل از سخت افزار جدید (مانندCPU، RAM، SDD) پشتیبانی نکنند. به همین خاطر بهتر است بایوس سیستم را به‌روزرسانی کنید.
  • سیستم‌های جدید از UEFI (رابط میان‌افزار توسعه‌پذیر یکپارچه) استفاده می‌کنند که ویژگی‌های بوت و امنیتی پیشرفته را ارائه می‌دهد. اگر ویندوز با استفاده از حالت UEFI نصب شده باشد و BIOS روی حالت Legacy تنظیم شده باشد یا برعکس، ممکن است ویندوز بوت نشود.
  • اگر بایوس نتواند هارد دیسک، رم یا سایر سخت‌افزارهای مهم را شناسایی کند، ویندوز بالا نمی‌آید. برای جلوگیری از این مشکل ابتدا اتصالات را بررسی کنید، سپس عیب‌یابی سخت‌افزار (hardware diagnostics) را اجرا و تنظیمات سخت‌افزار را در BIOS تأیید کنید. همچنین از قرارگیری درست قطعاتی مانند هارد دیسک و حافظه مطمئن شوید.
  • اگر ساعت یا تاریخ سیستم در BIOS نادرست باشد (به‌خصوص پس از خرابی باتری CMOS)، می‌تواند باعث ایجاد خطاهای بوت و بالا نیامدن ویندوز شود. پس بهتر است تاریخ و زمان سیستم را در بایوس به‌روز نگه دارید.
  • چنانچه «Secure Boot» در بایوس فعال باشد و به‌تازگی تغییری در سخت‌افزارها یا نرم‌افزارهای سیستم رخ داده باشد، احتمال دارد به دلیل تداخل با سیاست امنیتی از بوت شدن ویندوز جلوگیری کند. برای برطرف کردن این مسئله «Secure Boot» را غیرفعال کنید یا از سازگاری نرم‌افزار و سخت‌افزارها با آن مطمئن شوید.
خطای بایوس در سیستم عامل ویندوز
در صورت ایراد داشتن بایوس، ویندوز بالا نیامده و تنها یک ارور در صفحه سیاه ظاهر می‌شود.
پیشنهاد مطالعه

3. نصب نرم افزارهای نادرست

برخی از نرم افزارها در عملکرد ویندوز اختلال ایجاد می‌کنند. این نرم افزارها باعث می‌شوند ویندوز شما در صفحه لودینگ گیر کند و به‌درستی بالا نیاید. برای حل این مشکل می‌توانید نرم افزار را در صورت غیر ضروری بودن حذف کنید یا در صورت نیاز آنها را از سایت‌های معتبر دانلود کنید.

4. نصب درایور نادرست

موضوع گفته شده در بالا برای نرم افزارها، در مورد درایورها نیز صدق می‌کند. اگر درایور اشتباه را نصب کنید روی عملکرد ویندوزتان تأثیر منفی می‌گذارد. برای رفع مشکل در این زمان باید درایور را حذف یا آخرین نسخه سازگار با ویندوزتان را دانلود و نصب کنید.

5. مشکل در نصب و به‌روزرسانی ویندوز

برای نصب ویندوز حتما از منابع معتبر استفاده کنید. اگر نسخه یا فایل نصبی ویندوزتان مشکل داشته باشد، با نشانه‌هایی مثل سیاه شدن و بالا نیامدن ویندوز روبه‌رو می‌شوید. اگر نسخه نصبی ویندوز سالم و معتبر باشد، احتمال بروز این مشکلات از جانب ویندوز صفر می‌شود. علاوه بر آن به‌روزرسانی ویندوز نیز بسیار مهم است. به‌طور معمول ویندوز به صورت خودکار به‌روزرسانی می‌شود، اما در صورتی‌که این کار انجام نشد، به‌طور دستی آن را به‌روزرسانی کنید.

خطای آپدیت ویندوز
مشکل داشتن فرآیند نصب و به‌روزرسانی ویندوز می‌تواند باعث بالا نیامدن سیستم شود.

6. ضعیف بودن پردازنده کامپیوتر

قبل از نصب ویندوز باید به ویژگی‌ها و قدرت پردازشی سیستم کامپیوتری یا لپ‌تاپ خود توجه داشته باشید. اگر سیستم شما ضعیف است و سخت‌افزار قوی ندارد، بهتر است ویندوزهای سبک‌تر و کم حجم‌تر را نصب کنید؛ چراکه گاهی پردازنده بسیار ضعیف است و بعد از نصب ویندوز و برنامه‌های اولیه امکان پردازش اطلاعات را نداشته و هنگام روشن کردن صفحه سیاه به شما نمایش می‌دهد.

7. اشکال در نصب درایور کارت گرافیک

درایور گرافیک، درایور بسیار مهمی در کامپیوتر و لپ تاپ است که هرگونه مشکل در نصب و به‌روزرسانی آن از نمایش درست تصویر جلوگیری می‌کند. در این شرایط سیستم روشن می‌شود، ویندوز هم بالا می‌آید، اما توانایی نمایش تصویر را نداشته و صفحه سیاهی ظاهر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

8. ویروسی شدن سیستم

ریشه بسیاری از مشکلات سیستم و ویندوز و نرم افزارهای مختلف، در ویروسی شدن سیستم است. برای جلوگیری از ویروسی شدن کامپیوتر باید اقدامات زیر را انجام دهید اما اگر دستگاه شما ویروس دارد باید ویندوز را تعویض یا برنامه‌های مشکوک را حذف کنید.

  • استفاده از آنتی ویروس قدرتمند و به‌روز
  • دانلود و نصب نرم افزارها از منابع معتبر
  • اطمینان از ویروسی یا تروجان نبودن برنامه‌های ناشناس قبل از نصب
  • عدم کلیک روی لینک‌های ناشناس
  • اطمینان از ویروسی نبودن فلش هنگام اتصال به سیستم

9. گرمای بیش از حد سیستم

یکی از دلایل دیگری که باعث کند شدن سیستم و سیاه شدن صفحه ویندوز می‌شود، گرمای بیش از حد سیستم است. این گرما ممکن است به دلایل مختلفی از جمله خراب شدن خمیر سیلیسکون پردازنده، کثیف شدن قطعات درون کامپیوتر، خراب شدن فن و… رخ دهد. در این شرایط سیستم به‌کندی بالا آمده و توانایی پردازش ویندوز را ندارد. همین موضوع باعث می‌شود با صفحه سیاه روبه‌رو شوید.

آنچه در مقاله بررسی دلایل بالا نیامدن ویندوز گفته شد

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که کاربران در ویندوزهای مختلف با آن روبرو هستند، سیاه شدن صفحه کامپیوتر و بالا نیامدن ویندوز است. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلف نرم افزاری و سخت افزاری اتفاق بیفتد که به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها از جمله مشکلات سخت افزاری، مشکلات بایوس، نصب نادرست درایور و… به همراه راه‌حل‌های رفع آنها اشاره کردیم.

در نهایت اگر با خواندن این مقاله نتوانسته‌اید مشکل بالا نیامدن ویندوز و نمایش صفحه سیاه سیستم‌تان را رفع کنید باید از کارشناس‌های متخصص کامپیوتر کمک بگیرید تا مشکل‌دستگاه‌تان برطرف شود.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا