×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

پرینتر

مشکلات پرینترهای سه بعدی

مشکلات پرینترهای سه بعدی

بسیاری از کاربران پرینتر سه بعدی در هنگام کار با این دستگاه، با مشکلات کوچک و بزرگی روبرو می‌شوند. بنابراین اگر شما هم از کاربران پرینتر سه بعدی بوده و به دنبال راهی برای حل این مشکلات هستید، ما در این مقاله به برخی از مشکلات پرینترهای سه بعدی اشاره کرده و راهکار‌هایی را برای رفع آن بیان خواهیم کرد.

پرینتر سه بعدی چیست

بگذارید قبل از اینکه به مشکلات پرینتر‌های سه بعدی بپردازیم، ابتدا به پرسش پرینتر سه بعدی چیست و چگونه کار می‌کند پاسخ دهیم. پرینتر‌های سه بعدی ابتدا پلاستیک را ذوب می‌کنند.  سپس این مواد ذوب شده را، برای خروج از نازل به صورت رشته در کنار یکدیگر قرار می‌دهند. نازل نیز تحت کنترل سیستم، به صورت افقی حرکت کرده و هر بار یک لایه بسیار نازک از قطعه را چاپ کرده و زمانی کوتاه را برای خنک شدن لایه می‌گذارد و سپس لایه بعدی را چاپ می‌کند.

پرینتر سه بعدی چه کاربردی دارد

اکنون اجازه دهید در این بخش از مقاله به شما بگوئیم، پرینتر سه بعدی چه کاربردی دارد؟ در زمان‌های گذشته، تبدیل یک عکس به وسیله‌ای قابل استفاده بیشتر شبیه یک رویا بود. اما اکنون این رویا با پرینتر‌های سه بعدی تحقق یافته است. شما با استفاده از این دستگاه به راحتی می‌توانید تصاویر دیجیتالی و دو بعدی خود را در سیستم، به وسایلی سه بعدی و کارآمد تبدیل کنید. صنایع و دانش‌هایی مانند معماری، پزشکی، ماشین سازی، میراث فرهنگی، آشپزی و یا حتی و مد فشن را تصور کنید. پرینتر سه بعدی می‌تواند در ساخت ماکت، لوازم ورزشی، ایمپلنت و یا حتی ساخت ماشین نیز کاربردی باشد.

تعمیر پرینتر در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر پرینتر در محل آچارباز شامل ارائه انواع خدمات تخصصی نصب، سرویس و تعمیر انواع پرینترهای لیزری و جوهری می‌شود. در هر ساعتی از روز که نیاز به تعمیر چاپگرتان دارید، در هر محله از تهران که باشید، می‌توانید با قیمت مناسب، از خدمات آچارباز بهره مند شوید.
درخواست تعمیر پرینتر

مشکلات پرینترهای سه بعدی

اما این دستگاه‌های کارآمد و پرطرفدار در عرصه تکنولوژی، دارای عیب و ایراداتی نیز هستند که کار با آن‌ها را کمی سخت می‌کند. بعد از راهنمای خرید پرینتر سه بعدی، در ادامه به معرفی برخی از مشکلات پرینترهای سه بعدی می‌پردازیم و راهکار‌هایی را برای رفع آن ارائه دهیم.

نچسبیدن ماده به صفحه ساخت: یکی از مشکلاتی که اغلب کاربران پرینتر لیزری، با آن مواجه می‌شوند نچسبیدن ماده ذوب شده روی صفحه ساخت است. این خیلی مهم است که اولین لایه چاپ شما، به درستی روی صفحه ساخت قرار بگیرد و مابقی قسمت‌ها روی این پایه ساخته شود. عوامل مختلفی سبب بروز چنین مشکلی، در هنگام چاپ پرینتر سه بعدی می‌شوند. یکی از این عوامل تراز و مسطح نبودن صفحه ساخت است.

بسیاری از چاپگر‌ها دارای یک صفحه ساخت قابل تنظیم هستند که، چندین پیچ و دستگیره آن را تراز نگه می‌دارند. به یاد داشته باشید در هنگام پرینت گرفتن سه بعدی، تراز کردن صفحه ساخت باید برای شما اهمیت زیادی داشته باشد. زیرا اگر صفحه تراز نباشد، قسمتی از آن بیشتر از حد استاندارد به نازل نردیک بوده و در نتیجه مواد زودتر به این سطح می‌رسند. در صورتیکه در قسمتی دیگر، مواد در فضا معلق خواهند شد.

پیشنهاد مطالعه

چاپ شدن سریع لایه اول: همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، پرینت لایه اول و نحوه قرارگیری آن در صفحه ساخت بسیار اهمیت دارد. اگر لایه اول خیلی سریع روی صفحه ساخت چاپ شود، فرصت کافی برای خشک شدن و قرار گیری روی صفحه تخت را نخواهد داشت. به همین دلیل اغلب اوقات، متخصصان به شما پیشنهاد می‌کنند چاپ لایه اول را با سرعتی آهسته انجام دهید، تا پلاستیک زمان کافی برای خشک شدن و قرارگیری روی صفحه ساخت را داشته باشد.

گاهی اوقات قطعه‌ای که دستگاه در حال پرینت آن است، آنقدر کوچک است که قادر به چسبیدن و قرار گرفتن روی صفحه ساخت نیست. Simplify3D در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند، فقط کافیست وارد این نرم افزار شده و به برگه Additions بروید و گزینه Use Skirt/Brim فعال کنید.

پرینتر سه بعدی چیست
مسطح و تراز نبودن صفحه ساخت می‌تواند شما را، در حین پرینت قطعه دچار مشکلات فراوانی کند

خروج مواد بیشتر از حد استاندارد: نرم افزار دستگاه با پرینتر، همواره مقدار صحیح پلاستیک ذوب شده را هنگام خروج از نازل کنترل می‌کنند. با این حال در اغلب پرینتر‌های سه بعدی، برنامه دقیقی برای نظارت روی مقدار فیلامنت خارج شده وجود ندارد و این ماده می‌تواند کمتر و یا حتی بیشتر از حد تعیین شده از نازل خارج شود.

اگر دستگاه به درستی تنظیم نشده باشد، ممکن است پلاستیک بیش از حد مورد نیاز اکسترود شود. این مسئله تنها باعث، خرابی و دفرمه شدن قطعه خواهد شد. برای حل این مشکل نرم افزار پرینتر سه بعدی را باز کرده و روی edit process settings کلیک کنید، سپس به تب extruder رفته و مقدار  the extrusion multiplier را کاهش دهید.

پیچش لایه‌ها: متوجه شده‌اید که لایه‌های قطعه پرینت شده پیچیده و یا دارای خمیدگی هستند. این مشکل اغلب اوقات نشان دهنده، بیش از حد گرم شدن پلاستیک است. اگر پلاستیک در دمای بسیار بالایی اکسترود شده و به موقع خنک نشود با گذشت زمان تغییر شکل خواهد داد و دفرمه می‌شود. برای حل این مشکل شما می‌توانید از فن پرینتر استفاده کنید و یا درجه دمای اکسترودر را کاهش دهید.

پرینتر سه بعدی چه کاربردی دارد
تغییر شکل دادن لایه‌های قطعه پرینت شده، نشان دهنده دمای بالا و گرمای بیش از حد است

فیلامنت تکه تکه شده: اغلب چاپگر‌های سه بعدی، از چرخ دنده‌های کوچکی برای حرکت دادن فیلامنت استفاده می‌کنند. این چرخ دنده‌ها دارای دندانه‌های تیزی هستند و می‌توانند فیلامنت را، بسته به جهت چرخش به عقب و یا جلو بکشند. اما اگر فیلامنت در بین چرخ دنده‌ها گیر کرده و دیگر قادر به حرکت نباشد، چرخ دنده می‌تواند قسمتی از فیلامنت را جدا کند. زیرا چرخ دنده همچنان به چرخش خود ادامه می‌دهد. در چنین حالتی با مقداری تراشه‌های پلاستیکی که روی زمین افتاده‌اند مواجه خواهید شد.

برای رفع این مشکل می‌توانید، دمای اکسترودر را کمی افزایش دهید، تا پلاستیک داغ شده و بهتر حرکت کند. اگر هنوز هم با فرسایش فیلامنت مواجه می‌شوید، باید سرعت چاپ را کاهش دهید. با انجام این کار، موتور اکسترودر نیازی به چرخش و کار سریع ندارد و فیلامنت در یک دوره طولانی‌تر اکسترود خواهد شد.

مشکلات پرینترهای سه بعدی
گیر کردن و عدم حرکت فیلامنت در چرخ دنده‌های پرینتر سه بعدی می‌تواند باعث فرسایش فیلامنت شود

وجود شکاف و فاصله در پرینت: هنگام ساخت یک پرینت سه بعدی، لایه‌های نازکی روی لایه‌های زیرین قرار می‌گیرند. در این پروسه میزان پلاستیک استفاده شده برای چاپ، بسیار اهمیت دارد زیرا مقدار آن استحکام و تعادل بین وسیله پرینت شده را برقرار می‌کند. اگر این روابط برقرار نباشد، در وسیله پرینت شده شکاف و فاصله مشاهده خواهید کرد. یکی از دلایل ایجاد شکاف در پرینت، نداشتن لایه‌های جامد و محکم کافی برای سطوح و لایه‌های بالایی است. یک لایه نازک، قادر به پشتیبانی از لایه‌های سنگین بالایی نیست. برای اینکه بین لایه‌ها تعادل بر قرار کنید، کافیست وارد edit process settings شده و به منوی layer بروید حالا مقدار solid layers افزایش دهید.

پرینترهای سه بعدی
وجود شکاف در لایه‌های پرینت سه بعدی می‌تواند برای رو به اتمام بودن میزان فیلامنت باشد

به علت ساختار پیچیده و قطعات گران قیمت پرینتر سه بعدی، تعمیر آن دشوار است. بنابراین سعی کردیم، برخی از مشکلات پرینترهای سه بعدی را به شما بگوئیم تا یک آشنایی کلی با مشکلات داشته باشید. به یاد داشته باشید، اگر مشکلی بزرگ در کارکرد دستگاه مشاهده می‌کنید که قادر به رفع آن نیستید، به سرعت برای تعمیر پرینتر اقدام کنید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا