×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

آموزش مرحله به مرحله سیم کشی کولر گازی

سیم کشی کولر گازی

یکی از مراحل مهم نصب کولرهای گازی، سیم کشی آن‌ها است. انجام درست این مرحله اهمیت زیادی دارد؛ زیرا کوچک‌ترین اشتباه در سیم کشی می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به دستگاه و حتی خطراتی مثل آتش‌سوزی شود. برای انجام سیم کشی کولر گازی باید مهارت کافی در استفاده از ابزارهای مخصوص و سیم‌های برق را داشته باشید.

سیم کشی کولرهای گازی در برندهای مختلف ممکن است با هم تفاوت‌هایی داشته باشند؛ پس در ابتدا باید با مطالعه دفترچه راهنما یا کاتالوگ آن‌ها از مسیرها و نحوه درست سیم کشی مطلع شوید. در این مقاله آچارباز نحوه درست سیم کشی کولرهای گازی به صورت مرحله به مرحله بیان شده است. اگر به نقشه برق وسایل مختلف آشنا هستید و یک جعبه ابزار کامل دارید می‌توانید با استفاده از راهنمایی‌های آچارباز سیم کشی دستگاه خود را انجام دهید؛ در غیر این صورت بهتر است سیم کشی دستگاه را به یک فرد ماهر بسپارید. آچارباز یک تیم از افراد ماهر و آموزش‌دیده دارد که می‌توانند در انجام نصب، سیم کشی، سرویس کولر کازی و … به شما کمک کنند. در ادامه همراه ما باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

سیم کشی کولر گازی

سیم کشی کولر گازی یکی از مراحل مهم نصب دستگاه است. متناسب با نوع و مدل کولرهای گازی‌، برای راه‌اندازی آن‌ها به جریان برق تک‌فاز 220 ولت یا برق سه فاز 380 ولت نیاز است. از این جهت، سیم کشی برق کولر گازی از اهمیت بالایی برخوردار است و برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز، این کار باید به درستی انجام شود. عملکرد نادرست دستگاه و گاهی آتش‌سوزی در ساختار داخلی، از نتایج سیم کشی‌های نادرست و غیراصولی است.

سیم کشی موتور کولر گازی

برای سیم کشی برق موتور کولر گازی نیاز به یک سری ابزارها و تجهیزات است، لذا در ابتدا تجهیزات مورد نیاز مانند چسب برق، کابل، وارنیش حرارتی، وایرشو، سیم لخت کن و سر سیم زن را برای شروع سیم کشی موتور کولر گازی آماده کنید.

ابزارهای مورد نیاز برای سیم کشی کولر گازی
وایرشو و وارنیش دو مورد از وسایل مهم برای سیم کشی کولر گازی هستند.
سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

مرحله اول

در ابتدا باید کابل مورد نیاز برای سیم کشی، متناسب با ظرفیت سرمایشی کولر گازی‌، مطابق با اطلاعات کاتالوگ دستگاه، خریداری شود.

برای محاسبه نوع کابل مورد نیاز سیم کشی موتورکولر گازی ، به ظرفیت کولر گازی توجه کنید. معمولا ظرفیت اسپلیت‌ها در کاتالوگ محصول با واحد وات مشخص می‌شود. پس از مطالعه کاتالوگ و مشخص شدن ظرفیت آن، برای محاسبه ظرفیت سرمایشی و گرمایشی دستگاه، میزان ظرفیت دستگاه را بر عدد ۳.۵ تقسیم و حاصل به دست آمده را در عدد ۱۲ ضرب کنید. عدد به دست آمده مقدار ظرفیت سرمایشی کولر گازی برحسبBtu  را نشان می‌دهد. Btu واحدی است که از آن برای نشان دادن میزان سرمایش کولرهای گازی استفاده می‌شود.

نقشه اتصالات و سیم کشی های کولر گازی و اسپلیت
برای انجام درست سیم کشی کولرهای گازی و اسپلیت باید به کاتالوگ و نقشه آن دقت کنید.

مرحله دوم

در این مرحله باید میزان جریان مصرفی کولر گازی را محاسبه کنید. برای محاسبه این عدد باید ظرفیت سرمایشی را بر عدد 2000 تقسیم کنید. عدد حاصل، میزان جریان مصرفی کولر گازی برحسب آمپر است. با توجه به این عدد، باید کابل 2.5 یا 4 تهیه کنید. 

مرحله سوم

در این مرحله پس از مشخص شدن نوع کابل مورد نیاز و تهیه آن، برای سیم کشی برق موتور کولر گازی اسپلیت باید نسبت به جداسازی عایق‌های کابل برق تهیه شده‌، اقدام کنید. جهت انجام درست و جلوگیری از آسیب زدن به کابل از سیم لخت‌کن استفاده کنید.

برای نظم سیم کشی موتور کولر گازی و تنظیم طول سیم‌ها مطابق با نقشه سیم کشی موتور ، طول سیم‌های لخت شده باید به اندازه‌ای باشد که به بهترین شکل اتصال را برقرار کنند؛ پس تنظیم طول سیم‌ها باید مطابق با نقشه سیم کشی موتور کولر گازی باشد تا اتصال بی‌خطری انجام شود.

اغلب در نقشه سیم کشی موتور کولر گازی، چهار کابل با اندازه ۱۰۰، ۸۰، ۶۰ و ۴۰ میلیمتر به عنوان کابل اصلی و کابل دوم در نظر گرفته می‌شوند. سیم برق با طول ۱۰۰ میلیمتر، به عنوان بلندترین و اولین کابل در فرآیند سیم کشی به حساب می‌آید.

نحوه سیم کشی برق هر مدل از کولرهای گازی مخصوص به خود است. جهت سیم کشی کولر گازی در ابتدا کاتالوگ یا دفترچه فنی آن را مطالعه کنید.

مرحله چهارم

پس از تنظیم طول سیم‌های برق مطابق نقشه موتور کولر گازی، با کمک سیم لخت‌کن عایق سیم‌های برق را به اندازه حدود ۲۰ میلیمتر جدا کنید. دقت کنید در هنگام انجام این کار به سطح مسی سیم‌ها آسیبی وارد نشود. پس از جدا‌سازی عایق‌ سیم‌ها جهت افزایش ایمنی حتما از وارنیش استفاده  کنید.

سیم کشی موتور کولر گازی
برای اتصال سیم‌های برق به سوکت‌های کولر گازی باید از وایرشو استفاده کنید.

مرحله پنجم

پس از انجام این مراحل، سیم‌های مربوط به هر قسمت را مطابق نقشه سیم کشی کولر گازی نصب کنید. پس از آن که از اتصال میان کابل‌های برق به هم مطمئن شدید، وایرشو را به سیم‌ها وصل کنید. وایرشو باید به خوبی سیم‌های لخت شده را تحت پوشش قرار دهد. سپس با استفاده از سیم زن، انتهای وایرشو فشار داده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

در زمان سیم کشی موتور کولر گازی، با استفاده از شعله، به وارنیش روی وایرشو حرارت داده شود. این امر در محکم شدن سریع و فوری وارنیش بسیار موثر است. برای نظم بیشتر و جلوگیری از اتصالی و حوادث دیگر، به دور همه سیم‌های برق نیز نوار چسب برق پیچیده شود.

وقتی با دقت تمام مراحل را به صورت صحیح انجام دهید‌، از خطرات احتمالی مانند ایجاد شوک الکتریکی یا آتش‌سوزی در آینده جلوگیری می‌کنید.

سیم کشی کولر گازی جنرال

نحوه سیم کشی برق هر مدل از کولرهای گازی مخصوص به خود است. جهت سیم کشی کولر گازی جنرال یا سیم کشی کولر گازی سامسونگ‌، سیم کشی کولر گازی گری یا هر کولر گازی که می‌خواهید آن را نصب کنید‌، در ابتدا کاتالوگ یا دفترچه فنی آن را مطالعه کنید ومطابق با نقشه ارائه شده اقدام به نصب کنید.

سیم کشی برق کولر گازی اسپلیت

به طور معمول، در نصب کولرهای گازی اسپلیت 12 هزار تا 27 هزار‌، تامین برق مورد نیاز پنل خارجی به طور کامل از یونیت داخلی انجام می‌شود. در کولرهای اسپلیت مدل‌های 28هزار به بالا، برای یونیت خارجی منبع برق جداگانه‌ای درنظر گرفته می‌شود.

نقشه سیم کشی و اتصالات کولر گازی اسپلیت
در کولرهای گازی با ظرفیت کم‌تر 27 هزار، یونیت خارجی برق مورد نیاز خود را از یونیت داخلی می‌گیرد.

نقشه کولر گازی اسپلیت 12هزار

برای درک بهتر، نقشه سیم کشی یک نمونه کولر گازی اسپلیت 12 در زیر آورده شده است:

سیم کشی برق کولر گازی اسپلیت
نقشه اتصالات برق کندانسور و کمپرسور کولر گازی اسپلیت

 ترمینال‌های روی کندانسور(یونیت داخلی) دستگاه، با علامت‌های 1 یا L، 2 یا N، E محل اتصال سیم‌های برق کولر هستند.

ترمینال شماره یک یا L   

ترمینال شماره یک یا L  یا سیم فاز در واقع سیم قهوه‌ای رنگ است که به ترمینال C کمپرسور(یونیت خارجی) کولر گازی اسپلیت متصل می‌شود، سیم L1 دستور استارت زدن را از برد به کمپرسور انتقال می‌دهد.

ترمینال شماره دو یا N

سیم شماره 2 یا N  نیز سیم نول کولر گازی است که به ترمینال C روی خازن وصل می‌شود و از همان پایه خارج و به پایه R روی کمپرسور هم وصل می‌شود.

ترمینال شماره 3 و4

اگر کولر گازی اسپلیت شما از نوع سرمایشی و گرمایشی باشد، ترمینال‌های 3 و 4 هم روی کندانسور دستگاه قرار دارد و جهت اجرای دستور گرمایش به شیر برقی استفاده می‌شود. عملکرد به این صورت است که وقتی کولر گازی در حالت سرمایش قرار داده شود، با دستور ترمینال شماره 3 بروی پنل، شیر برقی فعال می‌شود.

با فعال شدن شیر برقی ، سوپاپ شیر سه راهی جابجا شده و به جای اینکه گاز خروجی از کمپرسور به کندانسور وارد شود، این گاز را به اوپراتور هدایت می‌کند. در حالتی که دستگاه روی گرمایش تنظیم شود، عکس این حالت اتفاق افتاده و شیر برقی غیرفعال و درنتیجه گاز به کندانسور وارد می‌شود.

در کولرهای گازی که فقط حالت سرمایشی دارند، ترمینال‌های 3 و 4 وجود نداشته و فقط ترمینال‌های 1، 2 و یک ترمینال نیز برای نصب سیم ارت قابل مشاهده است. در این حالت دستور استارت موتور فن کندانسور هم از سمت برد کولر گازی صادر می‌شود.

ابزار مورد نیاز سیم کشی کولر گازی
برای سیم کشی کولر گازی ابزارهای مخصوص مورد نیاز است.
سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

با استفاده از این راهنما می‌توانید سیم کشی کولر گازی را انجام دهید و در صورت وجود مشکل آن را عیب‌یابی کنید. برای جلوگیری از خطرات احتمالی و اطمینان از ایمن بودن، اصول سیم کشی کولر گازی، مراحل نصب آن و نکات ذکر شده را رعایت کنید.

اگر در مورد مسائل برقی اطلاعات کافی ندارید یا ابزارهای لازم در دسترس شما نیست، بهتر است برای سیم کشی و نصب دستگاه خود از یک فر ماهر کمک بگیرید. سیم کشی نادرست می‌تواند به دستگاه شما آسیب‌های زیادی وارد کند. اگر برای نصب، سیم کشی و راه‌اندازی دستگاه خود به کمک نیاز دارید، آچارباز آماده ارائه خدمات نصب، راه‌اندازی و سرویس کولر گازی به شماست. برای استفاده از خدمات ما می‌توانید در سایت یا اپلیکیشن آچارباز ثبت درخواست کنید.

4.7/5 - (11 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا