×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

نرم افزار

تکنیک های جستجوی بهتر در اینترنت

تکنیک های جستجوی بهتر در اینترنت

این روزها استفاده از اینترنت برای انجام امور مختلف روزانه بسیار رایج شده و هر کدام از افراد جامعه به روشی به اینترنت دسترسی دارند. مهم نیست شما به چه روشی از اینترنت استفاده می‌کنید، ولی دانستن راه‌های جستجو برای دستیابی به نتیجه بهتر از ضروریات است.

روزانه با استفاده از ابزار متنوع از جمله گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ، کامپیوتر و حتی تلویزیون‌های هوشمند موجود در منزل به جستجو در اینترنت می‌پردازید.

ولی این نکته که با چه روش‌هایی می‌توان در اینترنت بهتر جستجو کرد، بسیار مهم و ضروری است.

در این بحث قصد داریم روش‌هایی جستجو در اینترنت را به شما آموزش دهیم. شاید خود شما بهتر از هر کسی به برخی از این روش‌ها آشنا باشید، اما دانستن نکاتی کلیدی و کاربردی خالی از لطف نیست.

برای استفاده از اینترنت فقط کافی است گوشی موبایل، تبلت، لپتاپ، کامپیوتر و حتی تلویزیون‌های هوشمند، به اینترنت متصل شود و شما به دنیای وب وارد شوید. حال به بررسی راه‌هایی جهت دریافت نتیجه بهتر برای جستجو در اینترنت خواهیم پرداخت.

این روزها زندگی مانند امتحانی با کتاب باز است. ابزار بسیار متنوعی در اختیار شما است که با استفاده از آن‌ها قادر هستید جواب تمام سوالات خود را بیابید. اگر شما چگونگی استفاده از یک موتور جستجوی خوب و کاربردی را بدانید، پس زمان و فکرتان را برای یافتن جواب سوالات خود هدر نخواهید داد. از طرفی باید کاری کنید که نتیجه جستجو کاملا به هدف شما نزدیک باشد و صفحات غیرمرتبط برایتان باز نشود.

حتی قادر هستید بدون شرکت در کلاس و یا دوره‌ای آموزشی، مطالب بسیار مفیدی از اینترنت یاد بگیرید. این یکی دیگر از ویژگی‌های وجود اینترنت است که به پیشرفت علم و تکنولوژی کمک بزرگی می‌کند. ناگفته نماند که سرعت اینترنت هم در این امر دخیل است و به طور قطع، در یافتن نتیجه مطلوب تاثیر زیادی دارد.

در ادامه به بررسی بهترین روش‌های جستجو خواهیم پرداخت:

1- از عبارات خاص استفاده کنید

با هر بار جستجوی شما در اینترنت، صفحات بسیار زیادی برای شما بار خواهد شد. برای مثال برای جستجوی عبارت دلفین آبی، با وجود خاص بودن این عبارت چیزی حدود 2440000 صفحه برای شما برگردانده می‌شود. برای محدود کردن تعداد  صفحاتی که به نمایش در خواهد آمد، از عباراتی نزدیک‌تر به موضوعی که جستجو می‌کنید استفاده کنید.

 

تعمیر کامپیوتر در محل با آچارباز
سرویس تعمیر کامپیوتر در محل آچارباز یک تعمیرگاه سیار آنلاین کامپیوتر است که کار آن عیب یابی و رفع ایراد تمامی سیستم‌های کامپیوتری است. در صورت بروز مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری، کافیست در اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیرکار سیار کامپیوتر را ثبت کنید.
درخواست تعمیر کامپیوتر

 

2- برای محدود کردن نتیجه جستجو از علامت (-) استفاده کنید

چندین بار با نتیجه عکس از سوی اینترنت برای جستجوی موضوعات و عبارات خاص مواجه شده‌اید؟

عباراتی وجود دارند که چندین معنا دارند و با جستجوی آن‌ها صفحات غیرمرتبط بسیار زیادی برای شما نمایش داده می‌شود. علامت منفی که به ندرت توسط کاربران استفاده می‌شود، می‌تواند صفحات غیرمرتبط بسیار زیادی را حذف کند. برای مثال زمانی که شما در رابطه با حشره کاترپیلار جستجو می‌کنید، اطلاعاتی درمورد شرکت بزرگ کاترپیلار حاصل می‌شود. برای اینکه به نتیجه موردنظر خود دست بیابید، از عبارت Caterpillar –Inc استفاده کنید که نتایج مربوط به کمپانی کاترپیلار حذف شود. حتی با عبارت Caterpillar –Inc –Cat نتایجی نزدیک‌تر به عبارت موردنظر را بدست خواهید آورد.

3- از عبارت نقل قول (دابل کوتیشن) برای جستجوی عبارات خاص استفاده کنید

به طور قطع مطالبی که داخل کوتیشن نوشته می‌شوند، بیشتر در ذهن می‌ماند، حتی گاهی در پی ادامه‌ی این مطالب خواهیم رفت. قرار دادن علامت کوتیشن در طرفین عبارت کمک می‌کند که شما همان نتیجه‌ای که برای عبارت خود مدنظر دارید را بیابید. این یکی از بهترین روش‌ها برای محدود کردن صفحات جستجو است. با وجود این قابلیت شما به صفحات وب اعلام می‌کنید که فقط مطالب مربوط به این متن داخل کوتیشن را شما نمایش دهند. برای مثال جمله‌ی “هدر دادن زمان، خودکشی حقیقی است” را می‌توانید با استفاده از علامت کوتیشن (“”) جستجو کنید.

4- استفاده از حروف بزرگ و کوچک

در جستجوی گوگل در صورتی که شما کلمات را به حروف بزرگ و یا کوچک تایپ کنید، تاثیری در نتیجه ندارد و موتور جستجو آن را نادیده می‌گیرد. حتی اگر از علامت کوتیشن استفاده کنید. تمام نمونه‌های زیر نتایجی یکسان دارند.

  • technology
  • Technology
  • TECHNOLOGY
  • “technology”
  • “Technology”

5- حذف پسوندها

بهتر است که کلمات را به صورت ساده به‌کار ببرید. برای مثال نوشتن پرنده را به پرندگان و راه رفتن را به راه رفته است توصیه می‌کنیم. فقط گاهی استثنائاتی هم وجود دارد که مربوط به نام برخی از سایت‌ها می‌شود.

از گوگل برای جستجو استفاده کنید.

اگر در برخی از سایتها در پی موضوع خاصی بودید و نتیجه‌ای حاصل نشد، نگران نباشید، می‌توانید از گوگل برای بدست آوردن نتیجه بهتر استفاده کنید. زیرا موتورهای جستجوی سایت‌ها ممکن است خیلی قدرتمند نباشند، به همین دلیل استفاده از گوگل را توصیه می‌کنیم. برای اینکه به دنبال موضوعی در یک سایت خاص بگردید پیشنهاد می‌شود که از روش site:example.com استفاده کنید. با این روش گوگل فقط در دامنه‌ی سایت موردنظر، عبارت درخواستی را جستجو می‌کند.

6- جستجو در Web Address

شما قادر هستید کلمات را با استفاده از عبارت “inurl” داخل Web Address در گوگل جستجو کنید.

این یکی از بهترین روش‌ها برای یافتن آدرس‌ وب سایت‌هایی است که نتوانستید آن‌ها را بیابید. برای مثال اگر شما در پی آدرس سایت‌هایی هستید که در URL آن‌ها کلمه‌ی “marshmallow” وجود دارد، باید در نوار جستجوی گوگل inurl:marshmallow را بنوبسید. در نتیجه جستجوی شما فقط وب سایت‌هایی که در URL آن‌ها این عبارت وجود دارد را خواهید دید.

تکنیک های جستجوی بهتر در اینترنت

7- جستجو در عنوان Web Page

عنوان Web Page را می‌توانید در قسمت بالای مرورگر وب ببینید. شما با دستور “allintitle” قادر به محدود کردن نتایج گوگل براساس عنوان صفحه یا Web Page هستید. عبارت allintitle یک مولفه‌ی جستجوی خاص در گوگل است که نتیجه را براساس عنوان صفحه محدود می‌کند. برای مثال اگر شما در پی جستجوی کلمه tennis championships هستید، باید دستور allintitle: tennis championships را در نوار جستجو تایپ کنید. این عبارت تمام صفحاتی که در عنوان آن‌ها tennis championships دارند را برای شما خواهد یافت.

تکنیک های جستجوی بهتر در اینترنت

8- نسخه‌ی پنهان صفحات را ببینید

آیا قادر به یافتن سایت و یا صفحه‌ی حذف و یا پنهان شده‌ای در سایت هستید؟ بله.

گوگل یک نسخه‌ی کپی از بیشتر سایت‌های پربازدید را نگه‌داری می‌کند. ویژگی آرشیو کردن اطلاعات در وب سایت‌ها این امکان را به می‌دهد تا بتوانید به‌راحتی اطلاعات یا پیج‌هایی که به هر دلیلی حذف شده‌اند را مشاهده کنید. این قابلیت حتی در مواقعی که سایت ترافیک بالایی دارد هم قابل استفاده است.

9- چطور بفهمیم چه تعداد صفحه به یک وب سایت خاص لینک داده‌اند؟

برای اینکه بدانید چه صفحاتی به یک سایت خاص لینک شده‌اند، باید از دستور link:operator استفاده کنید. این مولفه با آدرس سایت ترکیب می‌شود، تعداد لینک‌هایی متصل به این صفحه را نشان می‌دهد.

برای مثال اگر بخواهید بدانید که چند صفحه به A4baz لینک شده‌اند، دستور زیر را در نوار جستجو تایپ کنید. link:www.a4baz.com.

تکنیک های جستجوی بهتر در اینترنت

 

10- جستجوی خود را به دامنه‌های خاص محدود کنید

برای محدود کردن نتیجه جستجو روی دامنه‌های خاص مانند .edu, .org, .gov,  و …، باید از دستور Site: استفاده کنید. این قابلیت روی بیشتر موتورهای جستجو کار می‌کند و بهترین روش برای محدود کردن بیشتر جستجو است. برای مثال شما فقط می‌خواهید عبارتی را روی دامنه‌های .org جستجو کنید. درنتیجه باید دستور Site:.org”Printer” را در نوار جستجو تایپ کرده و خواهید دید که نتیجه فقط شامل آدرس‌های وبی است که روی دامنه .org فعال هستند.

11- جستجوی یک فایل با فرمتی خاص

گوگل فقط براساس Web Page نشانه‌گذاری نشده است، بلکه بیشتر با HTML و سایر زبان‌های نشانه‌گذاری نوشته شده است. شما با استفاده از گوگل قادر به یافت فایل‌ها با فرمت‌های گوناگونی مانند Word، PDF و Exell هستید.

با استفاده از دستور filetype:(type) قادر هستید فایل‌های موردنیازتان را با هر فرمتی در اینترنت جستجو کنید. فقط کافی است فرمت فابل را به جای Type داخل پرانتر بنویسید.

دستور زیر یک نمونه کد برای یافتن فایل‌هایی با A4baz و فرمت PDF است.

filetype:pdf “a4baz”

تکنیک های جستجوی بهتر در اینترنت

12- از موتورهای جستجوی متنوع استفاده کنید

برای تمام جستجوهای خود فقط از یک موتور جستجو استفاده نکنید، زیرا هر موتور جستجویی یک نتیجه خاص را برمی‌گرداند. به علاوه، هر موتور جستجویی ممکن است روی یک موضوع خاص مانند بازی‌ها، وبلاگ‌ها،  فرم‌ها و سایر بخش‌ها تمرکز کند. هرچقدر شما با موتورهای جستجوی متنوعی کار کنید، به طور قطع نتیجه بهتری از جستجوهای خود بدست خواهید آورد. لیست موتورهای جستجوی متنوعی را که می‌توانید استفاده کنید را بررسی کنید.

هر موتور جستجویی دارای ابزار و سرویس‌هایی است که روی آن فعال هستند و دارای مزایای بسیار کاربردی برای شما هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا