×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

نگهداری از انواع یخچال و فریزر به زبان ساده

آشنایی با نحوه نگهداری از یخچال ساید بای ساید و فریزر

یخچال فریزر بی‌شک گران قیمت‌ترین وسیله برقی در منزل است و درصورتی‌که خراب شود، تعمیر آن هزینه زیادی به شما تحمیل می‌کند. راهنمای نگهداری و مراقبت از یخچال فریزر و ساید بای ساید مجموعه‌ای از نکات و ترفندهای ساده و کاربردی را شامل می‌شود که از خرابی‌های پرهزینه جلوگیری می‌کند. در ادامه این مقاله آچارباز انواع نکات نگهداری از یخچال ، فریزر یا ساید بای ساید را به زبان ساده برای شما توضیح می‌دهیم؛ با رعایت این نکات می‌توانید همواره در طول سالیان متمادی با خیال راحت و بدون دردسر از انواع یخچال، فریزر و ساید بای ساید خود استفاده کنید. اما اگر یخچال شما خراب شد، می‌توانید درخواست تعمیر یخچال خود را در آچارباز ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت، مشکل شما را به بهترین شکل، حل کنند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

نگهداری از انواع یخچال و فریزر به زبان ساده

برای نگهداری از یخچال باید نکات ساده‌ای را رعایت کنید. این نکات باعث صرفه‌جویی در مصرف برق و خرابی دستگاه می‌شود. از طرفی با رعایت این نکات، می‌توانید عمر مفید و راندمان دستگاه خود را بالا ببرید.

اهمیت مکان قرارگیری یخچال

مکان قرارگیری یخچال فریزر بر عمر مفید، راندمان و نحوه عملکرد دستگاه بسیار تاثیرگذار است.

  • یخچال باید طوری نصب شود که پشت و اطراف آن تا دیوار و کابینت حدود 5 سانتی‌متر فاصله داشته باشد تا گردش هوا برای خنک شدن کمپرسور انجام شود.
  • مکان قرارگیری یخچال باید طوری انتخاب شود که در صورت بروز حادثه بتوانید به سرعت سیم آن را از برق بکشید.
  • یخچال فریزر خود را به هیچ‌وجه در کنار اجاق‌گاز، بخاری، شوفاژ و دیگر منابع تولید گرما قرار ندهید. بهتر است فاصله یخچال تا اجاق گاز حدود 50 سانتی متر (نیم متر) باشد. اگر چاره‌ای جز قرار دادن گاز و یخچال در کنار هم ندارید، سعی کنید از شعله‌هایی از اجاق‌گاز که به یخچال نزدیک‌تر است را کمتر روشن کنید یا آنها را روی حرارت کم گذارید.
  • بهتر است برای افزایش راندمان دستگاه، روی یخچال یا اطراف آن چیزی قرار ندهید.
  • هنگام نصب دستگاه برای جلوگیری از لرزش، به تراز بودن مکان یخچال فریزر توجه کنید.
  • یخچال را در محلی نصب کنید که نور آفتاب مستقیم به آن برخورد نکند.
انتخاب صحیح مکان نصب و قرارگیری یخچال فریزر
یخچال و فریزر را در مکانی دور از اجاق گاز، وسایل گرمازا و نور مستقیم خورشید نصب و استفاده کنید.
تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب و راه اندازی یخچال و همچنین خرابی یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
تعمیر یخچال در منزل

پاک کردن گردوغبار روی کویل ها

کویل‌های یخچال به‌راحتی دیده نمی‌شود؛ زیرا کویل‌ها اغلب در قسمت عقب یخچال هستند. اما با پاک کردن گرد و غبار از روی کویل‌ها طول عمر دستگاه افزایش می‌یابد. برای پاک کردن گرد و غبار روی کویل‌ها می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا باید دوشاخه دستگاه را از برق بکشید.
  • بدنه یخچال را به کمک یک یا دو نفر دیگر بچرخانید تا به کویل‌ها دسترسی داشته باشید.
  • سپس به کمک ابزار مخصوص تمیز کردن سیم پیچ یا یک جاروبرقی و برس نرم به تمیز کردن کویل‌ها و فن کندانسور بپردازید.
  • کویل‌ها حساس هستند؛ پس دقت کنید که برای تمیز کردن آن‌ها از پایین‌ترین درجه مکش جاروبرقی استفاده کنید.

اگر از حیوانات خانگی در منزل نگهداری می‌کنید، چند بار در سال کویل‌ها را تمیز کنید. زیرا موی حیوانات روی کویل‌ها می‌ماند و به‌صورت دسته‌ای باگذشت زمان جمع می‌شود.

عکس کویل‌های یخچال
اگر برای تمیزکاری، باید کویل از جای خود باز شود، بهتر است از یک تعمیرکار فنی کمک بگیرید.

تنظیم دمای یخچال

یخچال‌های جدید درجه یخچال و فریزر را به صورت جداگانه روی نمایشگر نشان می‌دهند. بهترین دما برای یخچال 3 تا 4 درجه سانتی‌گراد و برای فریزر کم‌تر از منفی 14 درجه سانتی‌گراد است. اگر یخچال شما دارای نمایشگر و دکمه‌های دیجیتال است، باید با کارکرد هر دکمه آشنا باشید. در مقاله «راهنمای دکمه های روی یخچال + نحوه کار آنها» این مورد کامل توضیح داده شده است.

برای یخچال‌هایی که نمایشگر ندارند و دمای آن‌ها با ولوم تنظیم می‌شود، بهتر است از یک دماسنج دیجیتالی استفاده کنید تا درجه ولوم متناسب با اعداد گفته شده را پیدا کنید. البته در دفترچه راهنمای برخی از یخچال‌ها این مورد دقیق توضیح داده شده است.

پیشنهاد مطالعه

تمیز کردن داخل دستگاه

یکی از مهم‌ترین اصول برای نگهداری از یخچال فریزر و ساید بای ساید، تمیز کردن منظم داخل دستگاه است. تمیز کردن این دلیل اهمیت دارد که کثیف بودن دستگاه و قطعات آن، یکی از مهم‌ترین عوامل در خراب شدن یخچال است. برای تمیز کردن دستگاه به نکات زیر دقت کنید:

  • به هیچ وجه برای تمیز کردن مواد چسبیده به بدنه، از سیم ظرفشویی استفاده نکنید.
  • داخل یخچال را هر ماه تمیز کنید.
  • هر سه ماه یک‌بار بیرون یخچال خود را به کمک دستمال نرم و پاک‌کننده معمولی تمیز کنید.
  • اگر می‌خواهید داخل یخچال را تمیز کنید، بهتر است آن را از برق بکشید تا از مصرف بیهوده برق، فشار به کمپرسور و خطر برق گرفتگی جلوگیری شود.
روش تمیز کردن یخچال فریزر با دستمال مرطوب و نرم
داخل قفسه‌های یخچال فریزر را می‌توانید با محلول سرکه و دستمال نرم تمیز کنید.
پیشنهاد مطالعه

بررسی سالم بودن لاستیک درب یخچال فریزر

یکی از نکات مهم در نگهداری از یخچال بررسی سالم بودن لاستیک درب است. بهتر است لاستیک را هر چند ماه یک‌بار با آب گرم و مقدار کمی صابون تمیز کنید. این‌کار باعث می‌شود لاستیک دستگاه خشک نشود و کمتر پوسیده شود.

اگر لاستیک دستگاه شما خراب شده است باید برای خرید لاستیک جدید سریع‌تر اقدام کنید؛ زیرا هوای سرد داخل یخچال بیرون می‌رود و یخچال انرژی بیشتری را برای حفظ دمای قبلی خود مصرف می‌کند. در کنار این موضوع، کمپرسور هم باید بیشتر کار کند و به آن فشار وارد می‌شود.

برای بررسی سالم بودن نوار دور درب یخچال باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • درب یخچال را باز کنید و کاغذی را بین درب و لاستیک قرار دهید و دوباره ببندید؛ اگر کاغذ به‌راحتی کشیده شد، پس درب کامل بسته نشده و لاستیک خراب شده است.
  • نشانه‌هایی از سایش و پارگی در آن را بررسی کنید. اگر لاستیک درب یخچال و فریزر شما ترک‌خورده یا پوسیده شده است.
  • همچنین وضعیت ماندگاری غذا داخل یخچال را بررسی کنید. در صورتی‌که لاستیک یخچال آسیب دیده باشد به علت تبادل هوا داخل یخچال، مواد غذایی زودتر فاسد می‌شود.
عکس لاستیک دور درب یخچال
اگر لاستیک دور درب یخچال ایراد داشته باشد، باید با لاستیک جدید تعویض شود.
پیشنهاد مطالعه

قرار ندادن غذای گرم داخل یخچال

قرار دادن غذای گرم داخل یخچال باعث می‌شود که بخار غذا داخل یخچال پخش شود و به دنبال آن دمای دستگاه افزایش یابد. در این شرایط، یخچال برای حفظ دمای بهینه، بیشتر از قبل کار می‌کند.

  • موادغذایی را حداقل 15 تا 30 دقیقه داخل آشپزخانه بگذارید تا به دمای محیط برسد.
  • سپس مواد غذایی را در ظرف در بسته بریزید.
  • اگر ظرف درب دار ندارید، روی ظرف غذا را با روکش مناسب یا پوشش پلاستیکی بپوشانید؛ زیرا رطوبت مواد غذایی راندمان یخچال را پایین می‌آورد.
  • بعد از رعایت این موارد، غذا را به یخچال انتقال دهید.

درست و محکم بستن درب یخچال

بسته نگه‌داشتن درب یخچال برای حفظ دمای داخل آن اهمیت دارد. وسایل مورد نیاز خود را قبل از باز کردن درب یخچال انتخاب کنید و همه آن‌ها را پس از باز شدن درب، به‌سرعت بردارید. سپس از بسته شدن درب آن مطمئن شوید که در یخچال محکم بسته شده است.

بهترین دما برای یخچال 3 تا 4 درجه سانتی‌گراد و برای فریزر کم‌تر از منفی 14 درجه سانتی‌گراد است

استفاده از ظرفیت مجاز یخچال

استفاده از ظرفیت مجاز دستگاه، باعث می‌شود که یخچال بهتر خنک شود و کارآمدتر عمل کند. هنگام پر کردن یخچال و فریزر، مراقب باشید که دریچه‌ها را مسدود نکنید و یخچال را بیش از حد پر نکنید؛ زیرا گردش هوای سرد به خوبی انجام نمی‌شود، دمای آن بالا می‌رود و به کمپرسور فشار وارد می‌شود.

مزایای استفاده از تمام فضای داخل یخچال
برای نگهداری از یخچال و استفاده درست از آن، به ظرفیت مجاز آن، توجه کنید.

مراقبت از یخچال فریزر با شناخت علائم خرابی یخچال

اگر با هر یک از علائم زیر مواجه شدید، بدانید که زمان آن فرا رسیده برای تعمیر یخچال با یک تعمیرکار تماس بگیرید:

  • مواد غذایی و آشامیدنی‌ها به‌اندازه کافی سرد نیستند.
  • اطراف یخچال آب جمع شده است.
  • صداهای غیرمعمول از یخچال به گوش می‌رسد.
  • یخ‌ها ذوب می‌شوند.
  • غذاها فاسد می‌شوند.
  • یخچال یکسره کار می‌کند.

نکات ویژه برای نگهداری از یخچال ساید بای ساید

یخچال‌های ساید بای ساید یکی از مدل‌های پرطرفدار این دستگاه هستند. برای نگهداری از یخچال ساید بای ساید در کنار موارد گفته شده، این نکته را رعایت کنید:

تعویض فیلترها به‌صورت دوره‌ای

تعویض فیلترها باعث می‌شود که دستگاه پخش‌کننده آب به‌درستی عمل کند و آب تمیز بدون املاحی داشته باشید. تمام یخچال‌های ساید بای ساید به فیلتر تصفیه آب مجهز هستند. زمانی که فیلتر تصفیه آب دیگر کار نکند، یخچال با نشانه‌هایی مثل ارور، خاموش شدن یا چشمک زدن چراغ نمایشگر و …  روبه‌رو می‌شود. به طور کلی شما باید هر شش ماه یک‌بار فیلتر آب یخچال خود را عوض کنید.

مراقبت از یخچال فریزر
برای تعمیر یخچال و فریزر خود از تعمیرکاران معتبر کمک بگیرید.

سرویس سالیانه یخچال

سرویس سالیانه جزء اقداماتی است که می‌تواند عمر دستگاه را بالا ببرد. یخچال هم از این قاعده مستثنی نیست. زیرا در هر روز هفته و 24 ساعته در حال فعالیت است. پس برای بررسی وضعیت، عیب یابی و تعمیر قطعات باید به صورت سالیانه از یک تعمیرکار بخواهید، یخچال شما را سرویس کند.

با سرویس سالیانه کوچکترین ایرادها مشخص و به سرعت برطرف می‎‌شود. پس هزینه تعمیرات هم به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

در این مقاله سعی کردیم نکات مربوطع نگهداری از یخچال ساید بای ساید و یخچال فریزر را به زبان ساده بیان کنیم. اگر موارد ذکر شده را رعایت کنید، عمر مفید دستگاه شما افزایش پیدا می‌کند و دستگاه شما کمتر آسیب می‌بیند. چنانچه برای رفع خرابی‌های تلویزیون دنبال تعمیرکار مطمئن هستید؛ می‌توانید برای ثبت درخواست روی کلمه تعمیر یخچال در این صفحه یا اپلیکیشن آچارباز کلیک کنید.

تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب و راه اندازی یخچال و همچنین خرابی یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
تعمیر یخچال و فریزر

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام وقت شمابخیر ببخشین یخچال فریزرامرسان دکمه های منفی ومثبت چجوری کم وزیاد می شودروی مثبت زیاد می شود یاکم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا