×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ساندبار و اسپیکر

نکات مهم برای نگهداری و مراقبت از اسپیکر

مراقبت از اسپیکر

دنیای تکنولوژی به سرعت پیشرفت می‌کند و هر روز وسایل جدیدی برای پاسخدهی به نیازهای افراد وارد بازار می‌شود. اسپیکرها هم در چندین سال اخیر کاربرد زیادی پیدا کرده‌اند و به یکی از وسایل ضروری برای اکثر افراد تبدیل شده‌اند. این اسپیکرها در انواع مختلف ثابت، خانگی، شارژی، قابل حمل و … وجود دارند که افراد بسته به نیازشان از یکی یا چند نوع آنها همزمان استفاده می‌کنند.

آشنایی با نحوه مراقبت از اسپیکر می‌تواند در بالا بردن عمر دستگاه و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی و پرداخت هزینه جلوگیری کند. پس تصمیم گرفتیم در این مطلب آچارباز نکات مهم درباره مراقبت از اسپیکر را به شما آموزش دهیم. چنانچه به هردلیلی اسپیکر شما به‌درستی کار نمی‌کند، می‌توانید سفارش‌تان را در قسمت تعمیر اسپیکر خانگی آچارباز ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید. کارشناسان ما در اسرع وقت هماهنگی‌های لازم برای رفع ایراد دستگاه را انجام دهند.

چک لیست مراقبت از اسپیکر

فرقی نارد که از اسپیکر خانگی استفاده می‌کنید یا اسپیکر قابل حمل و شارژی، چک لیست مراقبت از اسپیکر را باید بدانید و آن را برای اسپیکر خود اجرا کنید تا بتوانید عمر آن را بالا ببرید؛ در غیر اینصورت اسپیکر شما به سرعت به‌مشکلات مختلف خورده و کارکرد درست خود را از دست می‌دهد. پس برای محافظت از دستگاه خود اقدامات زیر را جدی بگیرید:

1- اسپیکر را در محل مناسب قرار دهید

اولین نکته مهم در رابطه با مراقبت از اسپیکرها، قرارگیری اسپیکر در محل مناسب است. محل مناسب برای اسپیکرها جایی است که دور از گرما، رطوبت و آب باشد. همچنین احتمال سقوط یا آسیب‌های فیزیکی ندارد و نویزهای مختلف روی اسپیکر نمی‌افتد.

  • اسپیکرها را به هیچ عنوان در معرض نور مستقیم خورشید یا مجاورت وسایل گرمازا قرار ندهید؛ زیرا به سیم‌پیچ‌های الکترومگنتیک اسپیکر که وظیفه حفظ جریان الکتریکی بین اسپیکرها و منبع برق را دارند، آسیب می‌زند.
  • اگر اسپیکر قابل حمل یا خانگی شما ضد آب نیست، به هیچ عنوان آن را در معرض رطوبت و مایعات قرار ندهید؛ زیرا آسیب‌های شدید به آن وارد می‌کند. حتی اگر اسپیکرتان قابل حمل است و در طبیعت از آن استفاده می‌کنید باید محلی را برای اسپیکر در نظر بگیرید که امکان سقف در آب نداشته باشد یا زیر آن مرطوب نباشد.
  • اسپیکرها را در محلی قرار دهید که اطراف آن فضای کافی برای جریان هوا وجود داشته باشد. در اینصورت دمای دستگاه حین کارکردن بالا نرفته و کمتر آسیب می‌بیند.
پیشنهاد مطالعه

2- اسپیکر را به صورت دوره‌ای تمیز کنید

دومین اقدام برای مراقبت از اسپیکر، تمیز کردن دستگاه به صورت دوره‌‌ای است. به طورکلی گردوغبار و کثیفی دشمن اصلی اسپیکرها هستند که کارکرد درست آنها را خدشه‌دار می‌کنند. این گردوغبارها هنگامی که به داخل اسپیکر نفوذ کنند مانند یک فیلتر دور تا دور بخش استیل اسپیکر و اتصالات سیمی جمع می‌شوند؛ در اینصورت برق از منبع به اسپیکر درست نمی‌رسد یا حین کار نویز ایجاد می‌کند. چنانچه میزان این گردوغبار زیاد شود، به خود اسپیکر یا سیم‌کشی‌ها آسیب جدی وارد می‌شود. پس بهتر است اسپیکر را در محلی بگذارید که کمتر در معرض گردوغبار باشد و به صورت دوره‌ای برای تمیز کردن آن اقدام کنید تا جلوی آسیب دیدن آن را بگیرید.

مراقبت از اسپیکر با تمیز کردن آن
برای تمیز کردن اسپیکرها می‌توانید از درجه کم جاروشارژی، دستمال پارچه‌ای مخصوص و گردگیرهای اسپیکر استفاده کنید و هیچ مایعی را روی آن نزنید. زیرا ممکن است به داخل اسپیکر نفوذ کرده و به آن آسیب بزند.

3- مراقب الکتریسیته ساکن باشید

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به اسپیکر شما آسیب جدی وارد کند، الکتریسیته ساکن است که حتی می‌تواند باعث سوختن آن شود. پس باید برای مراقبت از اسپیکر از راهکارهایی مثل زیراندازه ضد الکتریسیته‌ی ساکن استفاده کنید یا میزان خشکی هوای محیط را با ایجاد رطوبت کاهش دهید. در اینصورت میزان الکتریسیته ساکن کاهش یافته و مشکلی برای اسپیکر شما به وجود نمی‌آید.

برای بالا بردن رطوبت هوای محیط می‌توانید از دستگاه‌های رطوبت ساز که در بازار وجود دارد استفاده کنید. فقط باید دقت کنید که رطوبت به صورت مستقیم به اسپیکر و سایر وسایل برقی شما برخورد نکند تا به آنها آسیب نزند.

چنانچه اسپیکر برای مدت طولانی روی آخرین درجه خود باشد به قطعات داخلی آن فشار زیادی وارد شده و بعد از مدتی آسیب می‌بینند.

4- از ورود نوسان برق به اسپیکر جلوگیری کنید

اسپیکرها نیز مانند سایر لوازم برقی در معرض نوسان برق هستند؛ پس بهتر است برای اتصال آنها به منبع برق، از یک محافظ مخصوص برای لوازم صوتی تصویری استفاده کنید. در اینصورت حتی اگر در زمان اتصال اسپیکرها نوسانی در جریان برق به‌وجود آید، محافظ آن را کنترل کرده و از آسیب دیدگی اسپیکر جلوگیری می‌کند.

مراقبت از اسپیکر با استفاده از محافظ برق
بهتر است حتی برای شارژ کردن اسپیکرهای بلوتوثی نیز از محافظ برق استفاده کنید.

5- جلوی وارد شدن ضربه و تکان‌های شدید به اسپیکر را بگیرید

اگر می‌خواهید اسپیکر را با خود به محل دیگری ببرید، باید با دقت و حساسیت زیاد آن را جابجا کنید؛ زیرا قطعات داخلی اسپیکرها حساس و ضربه، سقوط و تکان‌های شدید آسیب پذیر هستند و ممکن است سیم‌ها یا خازن‌های آن را شل کند. چنانچه قصد جابجایی اسپیکرها را دارید بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • اگر از اسپیکرهای بزرگ و سنگین استفاده می‌کنید که زیر آنها چرخ ندارد، دو نفره و به آرامی آن را جابجا کنید.
  • اگر اسپیکر شما کوچک است ابتدا اتصالات آن را از منبع برق جدا کرده و سپس به آرامی دور آن را پارچه یا ضربه‌گیر زده و جابه‌جا کنید.
  • اگر اسپیکر قابل حمل و بلوتوثی کوچک دارید برای جابجایی از کیف‌های مخصوص استفاده کنید یا آن را در قسمتی از کوله پشتی یا کیف خود بگذارید که در زمان رفت و آمد کمترین ضربه و تکان به آن وارد شود.

6- انتخاب کابل و اتصالات مناسب و باکیفیت

یکی دیگر از نکات مهم در چک لیست مراقبت از اسپیکرها، استفاده کردن از کابل‌های مناسب و سازگار با اسپیکر است. همه اسپیکرها برای اتصال به منبع برق یا وصل شدن به وسایل دیگر نیاز به کابل دارند. چنانچه در جعبه اسپیکر شما سیم‌های مربوطه وجود دارد می‌توانید از آنها استفاده کنید. اما در صورتی‌که سیم مخصوص در آنها وجود ندارد باید از بین سیم‌های بازار بهترین و سازگارترین مدل را با اسپیکر خود بخرید؛ زیرا در صورتی که مشخصات سیم خریداری شده با اسپیکر شما همخوانی نداشته باشد به اسپیکر آسیب زده یا صدای خارج شده از اسپیکر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مراقبت از اسپیکر با استفاده از کابل‌های مناسب
استفاده از کابل‌های نامناسب موجب کاهش کیفیت صدای خروجی از اسپیکر می‌شود.

7- صدای اسپیکر را روی درجه آخر نگذارید

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توانید برای مراقبت از اسپیکر خود انجام دهید، استفاده از آن در صدای متوسط است. چنانچه اسپیکر برای مدت طولانی روی آخرین درجه خود باشد به قطعات داخلی آن فشار زیادی وارد شده و بعد از مدتی آسیب می‌بینند. برای اینکه بدانید میزان صدای زیاد برای اسپیکرتان چقدر است باید به کیفیت صدای خروجی دقت کنید. اگر در زمان پخش، صدا خِر خِر می‌کند یا نویز شدید دارد یعنی صدای بلندگو زیاد است و به قطعات داخلی آن فشار وارد می‌شود.

8- نحوه اتصال اسپیکر با وسایل دیگر را بیاموزید

افراد از اسپیکرها برای خروجی صدا وسایل مختلف مثل گوشی موبایل، کامپیوتر یا لپ تاپ، تلویزیون و … استفاده می‌کنند. پس برای اینکه بتوانید از همه ظرفیت اسپیکر خود بهره ببرید و کیفیت عالی را تجربه کنید باید نحوه اتصال و قابلیت‌های آن را در نظر بگیرید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از اسپیکر خروجی بگیرید. برای مثال اتصال اسپیکر به تلویزیون، نحوه اتصال به لپ تاپ و کامپیوتر، نحوه اتصال اسپیکر بلوتوثی به گوشی موبایل، وصل کردن دو اسپیکر به هم و …

این موارد اغلب روی جعبه یا دفترچه راهنمای محصول شما وجود دارند و می‌توانید از طریق آن مرحله به مرحله کار را بیاموزید.

مراقبت از اسپیکر شارژی
بهتر است در زمان شارژ از اسپیکرهای بلوتوثی استفاده نکنید و آنها را دائم به برق وصل نکنید.

بهتر است در زمان شارژ از اسپیکرهای بلوتوثی استفاده نکنید و آنها را دائم به برق وصل نکنید. در این مطلب سعی کردیم 8 نکته مهم در رابطه با مراقبت از اسپیکر خانگی، شارژی، بلوتوثی، حرفه‌ای و … را بیان کنیم که به کمک آنها بتوانید عمر اسپیکر خود را چند برابر کنید. چنانچه به هردلیل اسپیکر شما مشکلی پیدا کرده که توانایی عیب یابی یا تعمیر آن را ندارید؛ می‌توانید در قسمت تعمیر اسپیکر خانگی آچارباز سفارش‌تان را ثبت کنید تا کارشناسان ما مشکل دستگاه را پیدا کرده و آن را با هزینه منصفانه برطرف کنند.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا