×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین های اداری

اصول استفاده صحیح و روش‌های نگهداری از کارتریج پرینتر

روش‌های نگهداری از کارتریج

دستگاه پرینتر یکی از پرمصرف‌ترین تجهیزات در ادارات و موسسات است که به صورت روزانه اسناد مختلف با آن چاپ می‌شود. کارتریج از قطعات اصلی پرینتر و دستگاه کپی است که موجب انتقال اطلاعات مدنظر شما از کامپیوتر به کاغذ می‌شود. بسته به مدل پرینتر شما کارتریج‌ها در دو مدل لیزری و جوهری در بازار وجود دارند. کارتریج جزء لوازم مصرفی پرینترهاست و بعد از مدتی جوهر یا تونر داخل آن تمام می‌شود؛ در این زمان باید برای شارژ کارتریج از یک تعمیرکار کمک بگیرید یا کارتریج جدید و مناسب دستگاه‌تان را بخرید. در ادامه این مطلب آچارباز قصد داریم روش‌های نگهداری از کارتریج را به شما آموزش دهیم تا به کمک آنها بتوانید عمر کارتریج‌تان را بیشتر کنید.

لیست روش‌های نگهداری از کارتریج

در لیست روش‌های نگهداری از کارتریج، نکاتی که می‌تواند در بالا بردن عمر کارتریج شما موثر باشد را معرفی می‌کنیم. این موارد حتی می‌تواند از هزینه‌های اضافی که ممکن است گریبان گیر شما شود، جلوگیری کند؛ پس رعایت آنها را جدی بگیرید.

1. قرارگیری کارتریج در محل مناسب

اولین روش‌های نگهداری از کارتریج، گذاشتن کارتریج در محل مناسب است. اگر کارتریج شما استفاده نشده و در جعبه اصلی قرار دارد، کار شما ساده است. کافیست جعبه آن را در محلی به دور از نور و دمای زیاد و مرطوب قرار دهید و نکات زیر را در این زمینه رعایت کنید.

  • اگر کارتریج شما جوهری است آن را به صورت عمودی بگذارید تا درون چیپست و نازل‌ها جوهر بر نگردد.
  • اگر کارتریج تونری است آن را به شکل افقی قرار دهید زیرا گذاشتن کارتریج لیزری به شکل عمودی باعث جابجا شدن تونر و چسبیدن آنها به دیواره کارتریج می‌شود.
  • روی درام کارتریج‌ها را با مقوا یا پارچه‌ای بپوشانید یا آنها را در جعبه اصلی کارتریج نگهداری کنید؛ زیرا برخورد نور با درام می‌تواند به آن آسیب برساند.
پیشنهاد مطالعه

2. نگهداری در دمای مناسب

دومین مورد از روش‌های نگهداری از کارتریج، قراردادن آن در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری است؛ زیرا دمای بالا می‌تواند باعث پخته شدن تونر یا منبسط شدن جوهر داخل کارتریج شما شود. در اینصورت پس از نصب کارتریج در پرینتر و ارسال دستور چاپ، سند پرینت شده کیفیت خوبی نخواهد داشت.

3. جایگذاری درست کارتریج در دستگاه

یکی دیگر از اصول و روش‌های نگهداری از کارتریج، درست گذاشتن کارتریج در پرینتر است. در بسیاری از مواقع کاربران هنگام نصب یا تعویض، کارتریج را در محل اشتباه می‌گذارند و این مسئله باعث آسیب دیدن کارتریج می‌شود. در همه پرینترها یک درب مخصوص وجود دارد که با باز کردن آن و دقت به علائم ثبت شده روی کارتریج و دستگاه، می‌توانید آن را بدرستی نصب کنید. اما اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید می‌توانید دفترچه راهنمای محصول یا مقالات «کارتریج پرینتر کانن را چطور عوض کنیم؟» و «آموزش قدم به قدم نحوه جازدن کارتریج hp و تعویض آن» را مطالعه کنید.

شارژ کردن کارتریج‌های جوهری بدلیل ساختار حساس‌شان کار درستی نیست و می‌تواند به پرینتر آسیب برساند؛ به همین دلیل توسط اکثر تعمیرکاران شارژ آن انجام نمی‌شود.

نصب کردن درست کارتریج در جای خود
نصب کردن اشتباه یا فشار آوردن به کارتریج می‌تواند باعث آسیب دید چیپ‌های بین کارتریج و پرینتر شود؛ در اینصورت ممکن است علی رغم گذاشتن کارتریج در دستگاه، پرینتر آن را شناسایی نکند.
پیشنهاد مطالعه

4. تمیز کردن کارتریج به صورت دوره‌ای

چهارمین مورد از روش‌های نگهداری از کارتریج، تمیز کردن آن به صورت دوره‌ای است. کارتریج‌های لیزری با پودر (تونر) پر شده‌اند؛ در نتیجه اگر در پرینتر تونرریزی نداشته باشند، نیازی به تمیز کردن ندارند. اما در کارتریج‌های جوهری، جوهر از طریق چیپست به کاغذ منتقل می‌شود چنانچه مدت زیادی از کارتریج یا پرینتر استفاده نشود؛ ممکن است جوهر روی چیپست‌ها خشک شود و پرینتر نتواند عملیات چاپ را با موفقیت طی کند. در این زمان باید کارتریج را تمیز کنید و اگر مشکل با تمیز کردن برطرف نشد باید کارتریج جدید خریداری کنید.

5. انتخاب کاغذ مناسب

یکی دیگر از مسائلی در لیست روش‌های نگهداری از کارتریج بیان می‌شود، انتخاب کردن کاغذ مناسب است. اگر کاغذ نامناسب (سنگین، بی‌کیفیت و …) باشد. حین چاپ اطلاعات روی آن به کارتریج فشار وارد شده و در طولانی مدت عمر کارتریج را می‌کاهد.

6. درست کردن تنظیمات چاپ

اگر می‌خواهید از کارتریج خود به خوبی نگهداری و زمان بیشتری با آن کار کنید، می‌توانید تنظیمات رنگ و کیفیت پرینت را از طریق دستگاه یا تنظیمات کامپیوتر روی حالت اقتصادی قرار دهید. با اینکار میزان استفاده از جوهر و تونر در زمان چاپ به حداقل می‌رسد و زمان به اتمام رسیدن جوهر یا تونر به تاخیر می‌افتد.

7. سرویس دوره‌ای پرینتر یا شارژ کارتریج

آخرین مورد از روش‌های نگهداری از کارتریج، سرویس دوره ای یا شارژ کارتریج است. کارتریج و پرینتر هم مانند همه وسایل مصرفی دیگر باید بعد از مدتی بررسی شوند تا اشکالات کلی و جزئی آنها برطرف شود؛ در غیر اینصورت ممکن است به مشکلات جدی خورده و باعث پرینت نگرفتن شوند. به همین منظور تعمیرکاران پیشنهاد می‌کنند هر هفته حداقل 1-2 برگه را با پرینتر خود چاپ کنید تا از سالم کار کردن آن مطمئن شوید. همچنین زمانی که اطلاعات کم رنگ چاپ می‌شود یا مشکلاتی مانند سفید چاپ شدن قسمتی از صفحه، خط افتادن، کثیف چاپ کردن، ایجاد سروصدا حین کار و … مواجه شدید از یک تعمیرکار برای عیب یابی و رفع ایراد کمک بگیرید.

سرویس و عیب یابی کارتریج و پرینتر توسط تعمیرکار
در صورتی‌که مهارت و ابزار لازم برای عیب یابی دستگاه را ندارید از تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید تا به دستگاه آسیبی وارد نشود.
پیشنهاد مطالعه

تعمیرکاران بعد از بررسی دستگاه اغلب قطعات مختلف آن را سرویس می‌کنند تا ایرادات کلی و جزئی که برای کارتریج یا پرینتر به وجود آمده را شناسایی و برطرف کنند. گاهی این مشکلات ناشی از تمام شدن تونر یا جوهر است که در اینصورت برای شارژ کارتریج اقدام می‌شود.

البته باید بدانید شارژ کردن کارتریج‌های جوهری بدلیل ساختار حساس‌شان کار درستی نیست و می‌تواند به پرینتر آسیب برساند؛ به همین دلیل توسط اکثر تعمیرکاران شارژ آن انجام نمی‌شود.

تعمیر و شارژ کارتریج در محل با آچارباز
سرویس خدمات شارژ کارتریج در محل شامل ارائه تمامی خدمات شارژ کارتریج و تعمیر انواع کاتریج‌ های لیزری مشکی و رنگی می‌شود که با بهترین تعرفه و قیمت در محل مشتری ارائه می‌شود. کارتریج شما را با هر برندی که باشد، استاندارد شارژ خواهیم کرد.
شارژ کارتریج

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا