×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

گرمایش و سرمایش

اسید شویی چیلر چیست و چطور انجام می شود؟

اسیدشویی چیلر

اسیدشویی چیلر یکی از اقدامات بسیار مهمی است که در هنگام سرویس و تعمیر چیلر  به منظور کاهش مصرف انرژی یا افزایش عمر چیلرها انجام می‌شود. اما باید ببینیم چرا یک چیلر به اسیدشویی نیاز دارد، دلیل ایجاد رسوب در آن‌ها چیست و چطور انجام می‌شود. اگر شما هم تمایل دارید با اسیدشویی چیلر آشنا شوید در ادامه این مطلب آچارباز با ما همراه باشید.

چه موقع اسیدشویی چیلر باید انجام شود؟

تمام سیستم‌های سرمایشی یا گرمایشی که فرایند تبخیر در آن‌ها صورت گیرد، دچار رسوب گرفتگی می‌شوند. تصور کنید حتی دستگاه ساده‌ای مانند کتری و سماور نیز پس از مدتی استفاده، رسوب می‌گیرند. این موضوع به دلیل وجود املاح موجود در آب است.

در چیلرهای آبی نیز آب درون برج خنک کننده، بخار می‌شود و املاح آب درون کندانسور رسوب می‌کند. وجود رسوب می‌تواند کارکرد چیلر و بخش کندانسور را با مشکل روبرو کند. همچنین رسوب می‌تواند باعث پایین آمدن بازده چیلر شود. شدت میزان رسوب ایجاد شده نیز به موارد مختلفی مانند کیفیت آب، دمای تقطیر چیلر و … بستگی دارد. به همین دلیل باید به صورت دوره‌ای برای سرویس یا رسوب زدایی چیلر  اقدام کنید در غیر اینصورت به تعمیر چیلر نیاز پیدا می‌کنید.

قدم به قدم با اسیدشویی چیلر
برای رسوب زدایی چیلر از اسید استفاده می‌کنند.

نحوه اسیدشویی چیلر چگونه است؟

به منظور اسیدشویی باید از فردی متخصص و کاربلد که با تمام قطعات و بخش‌های چیلر آشنایی دارد، کمک بگیرید. در این صورت ابتدا دو طرف کندانسور باز شده سپس تمام رسوبات موجود به صورت دستی از آن خارج می‌شود. برخی از رسوبات نیز همچنان در کندانسور باقی مانده و دیگر با دست و به راحتی قابل جدا شدن نیستند. در این مرحله اسیدشویی انجام می‌شود.

تهیه مواد شوینده مورد نیاز

اولین قدم تهیه مواد شوینده موردنیاز که اغلب از محلول‌های اسیدی هستند،استفاده می‌شود. محلول هیدروکلریک اسید که برای از بین بردن زنگ آهن، رسوبات کلسیم، کربنات، سیلیکات و …. است. محلول سولفامیک اسید که برای اسیدشویی فلز و سطوح سرامیکی استفاده و به عنوان محلولی کم خطر شناخته می‌شود. محلول دی اسکلر اسید که برای از بین بردن رسوباتی استفاده می‌شود که روی سطوح فلزی جمع شده و مسیر آب را مسدود می‌کنند.

باز کردن کندانسور و خروج رسوب‌ها

پس از تهیه مواد موردنیاز کندانسور را باز کرده و میزان رسوب موجود در آن را بررسی کنید. بخش زیادی از رسوب‌ها به کمک دست از دورن میله خارج می‌شوند. برای این کار حتما از ابزارهای مناسب استفاده کنید تا لوله‌ها آسیب نبیند.

ایزوله کردن چیلر

در مرحله بعد باید ابتدا و انتهای دستگاه ببندید تا چیلر به صورت کامل ایزوله شود. این کار به دلیل جلوگیری از مواد اسیدی به بخش‌های دیگر چیلر صورت می‌گیرد. آب موجود در مدار را نیز تخلیه کنید تا اسید به درون آن نفوذ نکند.

انجام اسیدشویی

در نهایت کار اسیدشویی در این مرحله صورت می‌گیرد. از بشکه، پمپ یا شلنگ برای اسیدشویی استفاده کنید. شلنگ را به ورودی و خروجی کندانسور وصل کنید تا فرآیند اسیدشویی انجام شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات در اثر تماس با اسید، باید از تجهیزات پلاستیکی استفاده کنید. اسید حل شده در آب به مدار اضافه شده و تمام رسوبات را از بین می‌برد.

در نهایت پس از اتمام اسیدشویی باید همین مراحل را این بار با آب و مواد خنثی کننده انجام دهید. سپس پمپ اسیدشویی را خاموش کنید و چیلر را به حالت اول برگردانید. شیرهای ورودی و خروجی را نیز دوباره باز کنید.

پیشنهاد مطالعه
تصویر قبل و بعد از اسیدشویی چیلر و کندانسور
با توجه به اینکه اسیدشویی چیلر جذبی کاری دشوار و خطرناک است بهتر است از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

تست نهایی چیلر

پس از اتمام اسیدشویی باید از کارکرد صحیح چیلر اطمینان حاصل کنید. به این منظور چیلر را از آب پر کرده و آن را راه اندازی کنید. به این صورت از کارکرد صحیح چیلر مطمئن شده و دستگاهی تمیز و بدون رسوب خواهید داشت.

نکات ایمنی در اسیدشویی چیلر

رعایت موارد ایمنی برای اسیدشویی چیلر به دلیل استفاده از محلول‌های اسیدی اهمیت زیادی دارد. برخی از این نکات عبارتند از:

  • قبل از شروع کار باید تمام اتصالات را محکم کید تا در اثر برخورد با مواد اسیدی و انجام واکنش‌های شیمیایی، آسیبی به قطعات وارد نشود.
  • برای انجام کار حتما از وسایل ایمنی و کفش، لباس و ماسک مناسب استفاده کنید.
  • در صورت برخورد اسید به پوست به سرعت محل را با آب زیاد بشویید.
  • برای ترکیب کردن مواد باید مقداری اسید به آب اضافه کنید و این کار را به صورت برعکس انجام ندهید.
  • حتما در پایان کار از آب و مواد قلیایی برای از بین بردن اثر اسید استفاده کنید.
نکات مهم در اسیدشویی چیلر
استفاده از دستکش و لباس ایمنی در حین اسیدشویی چیلر جذبی الزامی است.

اسیدشویی چیلر جذبی

موارد مختلفی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید متوجه شوید که چیلر جذبی شما به اسیدشویی نیاز دارد یا خیر که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش دمای سینی آبزربر
  • اختلاف دمای زیاد میان برج خنک کننده و خروجی محلول آن
  • افزایش میزان گاز مصرفی دستگاه

پس از انجام اسیدشویی به دلیل کارکرد صحیح دستگاه، این موارد از بین رفته و چیلر به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام می‌دهد. نحوه انجام اسیدشویی چیلر تراکمی و جذبی تقریبا یکسان است و باید توسط افراد کاملا متخصص و کاربلد انجام شود. به این صورت از هرگونه خرابی، سوختگی قطعات، ضعیف شدن انتقال هوا در محیط و … جلوگیری می‌شود. چیلرهای جذبی به صورت سالیانه بررسی شده تا در صورت رسوب گرفتن برای تمیز کردن آن‌ها اقدام شود. چیلرها به منظور کارکرد بهتر باید کاملا تمیز و بدون هرگونه روغن، رسوبات و زنگ زدگی‌ها باشند. این موارد روی عملکرد دستگاه تأثیر منفی می‌گذارند. از این رو باید به صورت دوره‌ای یا به محض مشاهده رسوب در دستگاه، برای اسیدشویی چیلر اقدام کنید. اسید شویی را می‌توانید قبل از راه اندازی دستگاه یا در هنگام استفاده و مشاهده رسوب در دستگاه انجام دهید. برای ارتباط با کارشناسان چیلر می‌توانید در این صفحه یا اپلیکیشن سفارش‌تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا