×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

گرمایش و سرمایش

چیلر تراکمی چیست و انواع آن کدام است؟

چیلر تراکمی چیست و انواع آن

چیلر تراکمی، نوعی سیستم تهویه مطبوع است که برای خنک کردن هوا استفاده می‌شود. این سیستم، شامل یک کمپرسور، یک مبدل حرارتی تبخیری، یک سیستم تبادل گرمایی و یک سیستم تهویه مطبوع است. زمانی‌که چیلر تراکمی هوای گرم را در خود جذب می‌کند، با استفاده از کمپرسور، فشار آن را افزایش داده و به مبدل حرارتی می‌فرستد که باعث خنک شدن آن می‌شود. هوای خنک شده را به سیستم تهویه مطبوع منتقل می‌کند تا به اتاق‌‌ها ارسال شود، عملکرد اصلی چیلر به این صورت است. در این مطلب آچارباز قصد داریم با این چیلر و انواع آن آشنا شویم پس در ادامه با ما همراه باشید. در صورتی‌که چیلر شما ایرادی پیدا کرده می‌توانید برای تعمیر چیلر از کارشناسان آچارباز کمک بگیرید، کافیست درخواست‌تان را در این صفحه ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.  

چیلر تراکمی چیست و چگونه کار می‌کند؟

چیلر تراکمی، یکی از انواع چیلر است که با استفاده از فشار بالا و درجه حرارت پایین، آب را برای خنک کردن هوا ،سرد می‌کند. چیلرهای تراکمی برای خنک کردن آب، از کمپرسور استفاده می‌کنند تا در نهایت هوا را فشرده کنند. این فشار باعث افزایش دمای هوا می‌شود و در نهایت به کندانسوری منتقل می‌شود که در آن حرارت هوا به محیط اطراف منتقل می‌شود و هوا سرد می‌شود.

در مرحله بعد هوای سرد به یک اجکتور منتقل شده و باعث ایجاد فشار پایین در آن می‌شود. این فشار پایین باعث می‌شود تا آبی که از قبل در یک حوضچه جمع شده بود وارد اجکتور شود و بعد به سمت کندانسور حرارتی حرکت کند. در کندانسور، آب سرد شده به محیط خنک‌تر منتقل شده و سپس به سیستم تهویه هوا یا سیستم‌های خنک کننده دیگر مانند پایه‌های خنک کننده صنعتی، سرداب، ماشین‌آلات صنعتی و … متصل خواهد شد. چیلرهای تراکمی اغلب برای خنک کردن فضاهای بزرگ، نظیر سالن‌های اجتماعی، ادارات، فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چیلرهای تراکمی
چیلرهای تراکمی برای خنک کردن فضاهای داخلی بزرگ کاربرد دارند.
پیشنهاد مطالعه

معرفی انواع چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی باتوجه به کاربرد و تجهیزاتی که دارند به دو نوع اصلی، آب خنک و هوا خنک تقسیم می‌شوند. چیلرهای هوا خنک با نام، چیلر هوایی نیز شناخته می‌شوند. هریک از چیلرهای تراکمی آب خنک و هوا خنک انواع مختلفی دارند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

چیلرهای تراکمی آب خنک

  • سانتریفیوژال (Centrifugal Water-Cooled Chillers)
  • پیستونی (Reciprocating Water-Cooled Chillers)
  • اسکرو (Water-Cooled Screw Chillers)
  • مگنتیک (Magnetic Water-Cooled Chillers)

چیلرهای تراکمی هوا خنک

  • چیلرهای سانتریفیوژال (Centrifugal Air-Cooled Chillers)
  • چیلرهای پیستونی (Reciprocating Air-Cooled Chillers)
  • چیلر تراکمی اسکرو (Air-Cooled Screw Chillers)
  • چیلرهای مگنتیک (Magnetic Air-Cooled Chillers)

مقایسۀ چیلر تراکمی آب خنک و هوا خنک

انواع چیلر تراکمی آب خنک و هوا خنک باتوجه به چند معیار اصلی یعنی ابعاد و اندازه، مصرف برق، مصرف آب، قیمت، هزینه نگهداری و ضریب عملکرد با یک‌دیگر مقایسه می‌شوند تا در نهایت بتوانید گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. از جمله مزایای خرید چیلر تراکمی هوا خنک می‌توان به نصب و راه‌اندازی آسان، قیمت مناسب‌تر، انعطاف پذیری در ابعاد و نصب و کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات اشاره کرد. اما از طرفی با استفاده از چیلر آب خنک، می‌توانید سیستم خنک کننده‌ای با راندمان بالاتر، طول عمر بیشتر و هزینه‌های بهره‌وری بالاتر را فراهم کنید.

چیلرهای آب خنک، اگر به‌درستی نگهداری شود و فشار کاری کمتری تجربه کند، طول عمری بین 30 تا 40 سال دارد. چیلرهای هوا خنک، کمتر از چیلرهای آب خنک عمر می‌کنند یعنی در شرایط نگهداری اصولی، عمر آنها بین 20 تا 30 سال است. مسئله مهم دیگری که در طول عمر چیلرهای تراکمی تاثیر گذار است، طراحی کندانسور و اواپراتور است که به صورت مستقیم بر طول عمر محصول تاثیر می‌گذارند.

چیلر تراکمی آب خنک و هوا خنک
چیلرها به دو دسته آب خنک و هوا خنک تقسیم می‌شوند.
پیشنهاد مطالعه

اجزای اصلی چیلر تراکمی چیست؟

در طراحی انواع چیلر تراکمی از اجزای مختلفی استفاده شده است که هرکدام به نوبه خود تاثیر بسیار زیادی در عملکرد چیلر دارند. پیش از خرید چیلر تراکمی باید با سه قطعه اصلی و وظیفه آن آشنا باشید.  

  • کمپرسور:

کمپرسور در واقع مهم‌ترین جزء در چیلر به‌حساب می‌آید و مهم‌ترین وظیفه آن ایجاد فشار متناسب، برای گردش مبدل سیکل است که در نهایت منجر به ورود مبرد نوع مایع به اواپراتور می‌شود. انواع کمپرسور عبارتند از: کمپرسور چیلر تراکمی اسکرال (چیلر تراکمی هوا خنک اسکرال)، کمپرسور اسکرو، پیستونی و سانترفیوژ

  • اواپراتور:

اواپراتور در چیلرهای تراکمی آبی و هوایی هردو به‌صورت آبی است و وظیفه انتقال گرما از آب به مبرد را به عهده دارد.

  • کندانسور:

کندانسور چیلرهای تراکمی به‌عنوان دستگاهی کاربردی برای جذب گرمای مازاد گاز مبرد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اجزای اصلی چیلر تراکمی
چیلرهای تراکمی از کندانسور، اواپراتور و کمپرسور تشکیل شده‌اند.

مزایای چیلر تراکمی چیست؟

از مزایای استفاده از چیلر تراکمی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • راندمان بالا: سیستم چیلر تراکمی با عملکرد بالایی همراه است که منجربه کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های مرتبط با آن می‌شود.
  • پایداری: چیلر تراکمی با ایجاد فشار بالا در داخل کمپرسور، برای تولید مایع سرد پایدار‌تر و قابل اعتمادتر است.
  • کاربرد صنعتی: این نوع چیلر، به‌دلیل عملکرد بالا و پایداری، برای صنایع مختلفی مانند پتروشیمی، فرآوری غذا و داروسازی مناسب است.
  • نگهداری: چیلر تراکمی با ساختار ساده‌ای که دارد، اغلب هزینه نگهداری کم‌تری دارد.
  • حفظ کیفیت هوا: چیلر تراکمی با قابلیت کنترل دقیق دما و رطوبت هوا، منجر به حفظ کیفیت هوا در سیستم‌های تهویه مطبوع می‌شود.

در این مطلب سعی کردیم درباره چیلر تراکمی و انواع آن با شما صحبت کنیم. چنانچه از چیلر تراکمی استفاده می‌کنید که نیاز به سرویس یا تعمیر دارد می‌توانید در قسمت تعمیر چیلر سفارش‌تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید. کارشناسان ما در اسرع وقت به محل شما اعزام شده و مشکل دستگاه را برطرف می‌کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا