×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

گرمایش و سرمایش

تمام ترفندهای گرم نگه داشتن خانه در زمستان

گرم نگه داشتن خانه در زمستان

با سرد شدن هوا، گرم نگه داشتن خانه در زمستان گاهی اوقات تبدیل به یک معضل می‌شود. به نظر شما برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان باید چکار کنیم؟ درجه موتورخانه یا پکیج را بالا ببریم؟ شاید هم باید دمای بخاری را بیشتر کنیم؟ پس صرفه‌جویی در منابع انرژی چه می‌شود؟ آچارباز قصد دارد در مقاله «تمام ترفندهای گرم نگه داشتن خانه در زمستان»، با شما در مورد راهکارهای مختلف در این زمینه و کمک گرفتن از خدمات فنی سرمایش و گرمایش صحبت کند.

برای جلوگیری از هدر رفتن گرما چه کارهایی باید انجام دهیم؟

داشتن یک گرمای مطلوب در زمستان موجب حفظ سلامت اعضای خانواده می‌شود. در این قسمت سعی داریم تا با ارائه راهکارهای ساده و مختلف، به شما بگوییم چگونه محیط خانه را گرم کنیم؟ در عین حال در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کنیم.

استفاده از سیستم گرمایشی مناسب برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان

مهم‌ترین مسئله در گرم نگه داشتن خانه در زمستان استفاده از سیستم گرمایشی مناسب است. به عنوان مثال، بخاری یکی از وسایل سیستم گرمایشی قدیمی است که بازدهی انرژی بالایی دارد. اما نقطه مقابل آن شومینه است. با اینکه ظاهر شومینه بسیار شیک، مدرن و زیباست اما بازدهی گرمای آن بسیار پایین بوده و مقدار زیادی از گرما از طریق دودکش به بیرون منتقل می‌شود.

تنظیم ترموستات

گاهی در خانه‌ها برای جبران سرما، ترموستات را روی عدد 75 یعنی 23 درجه سانتی گراد قرار می‌دهند که کار درستی نیست و هزینه انرژی را بالا می‌برد. بهترین دمای ترموستات 68 یعنی 20 درجه سانتی‌گراد است. اگر با این دمای استاندارد، احساس سرما کردید، بهتر است لباس بیشتر بپوشید و یا از روش‌های دیگر که در ادامه به آنها می‌پردازیم برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان استفاده کنید.

تنظیم ترموستات ساختمان
قرار دادن دمای خانه روی 20 درجه با ترموستات 68 یک روش موثر و بهینه برای صرفه‌جویی در انرژی است.

بستن پنجره‌ها، درزها و استفاده از درزگیر یا پنجره دوجداره برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان

بخشی از گرمای خانه از طریق درزها و پنجره‌ها هدر می‌رود. استفاده از درزگیر باعث می‌شود، بخشی از گرمای خانه هدر نرود. درزگیرها پلاستیکی و قابل جدا شدن هستند. بنابراین اگر زمانی خانه بیش از حد گرم شد، می‌توانید درزگیرها را جدا کنید. بستن کامل پنجره‌ها و درزها می‌تواند خانه‌ای گرم و بدون استفاده از بخاری در اختیار شما قرار بدهد.

تعمیر پکیج در محل با آچارباز
خدمت سرویس و تعمیر پکیج در محل آچارباز، شامل ارائه انواع خدمات نصب، سرویس، عیب یابی، تعمیر و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران و در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
درخواست تعمیر پکیج

به جز درزگیرها که امروزه به وفور در مغازه‌ها وجود دارند، استفاده از پنجره‌های دوجداره، روشی کارآمد و مدرن است که نه تنها از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند، بلکه مانع ورود گردوغبار، سروصدا و … به فضای داخلی می‌شود.
پنجره‌های دوجداره فضای داخلی خانه را گرم کرده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کنند. پنجره‌ها معمولا از 2 یا 3 لایه شیشه تشکیل شده‌اند و مابین آنها هم توسط گاز یا هوا پرشده‌است.

جلوگیری از هدر رفتن گرما
یکی از روش‌های بسیار موثر برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان و جلوگیری از هدر رفتن انرژی استفاده از پنجره‌های دوجداره است.

استفاده از نور آفتاب و پرده‌های ضخیم برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان

خانه‌های آفتاب‌گیر گرمای بیشتری در روزهای سرد زمستان دارند. یکی از روش‌های موثر که می‌توان بدون بخاری اتاق را گرم کرد، استفاده از نور آفتاب است. کافی است پرده را کنار بزنید تا نور خورشید به صورت مستقیم وارد خانه شما شود و فضا را گرم‌تر کند. علاوه‌براین استفاده از پرده‌های پنبه‌ای ضخیم با رنگ روشن نیز گرما را به راحتی به فضای داخلی اتاق هدایت کرده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر بنا به هر دلیلی دوست ندارید پرده‌ها را کنار بزنید، پرده‌های پنبه‌ای روشن، یک انتخاب مناسب است که در گرم نگه داشتن خانه در زمستان به شما هم بسیار کمک می‌کند. توجه کنید که استفاده از پرده‌های روشن یکی از راههای جلوگیری از ورود گرما در تابستان و خنک ماندن خانه نیز است.

گرم نگه داشتن خانه در زمستان
استفاده از پرده‌های پنبه‌ای در فصل سرد سال یکی از راهکارهای موثر در گرم نگه داشتن خانه در زمستان است.

آشپزی کردن در خانه

یکی دیگر از روش‌های موثر برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان، آشپزی کردن است. آشپزی کردن یک فعالیت گرمازاست که دمای خانه را افزایش می‌دهد. از طرفی دیگر خوردن خود غذای داغ نیز گرمای درونی بدن را بالا می‌برد. بنابراین یکی از روش‌های گرم نگه داشتن خانه در زمستان، گرمای ناشی از پخت و پز، بخار آب و اجاق گاز است.

ترفندهای گرم نگه داشتن خانه
اگر در پخت و پز از فر استفاده می‌کنید، پس از اتمام کار در فر را باز بگذارید تا گرمای داخل فر به فضای داخل خانه انتقال یابد.

چگونه محیط خانه را گرم نگه داریم؟

تا اینجا در مورد راهکارهایی صحبت کردیم که از هدر رفتن گرمای خانه جلوگیری می‌کند. اینک زمان آن رسیده تا با استفاده از روش‌های کارآمد محیط خانه را در روزهای سرد زمستان گرم نگه داریم. این روش‌ها عبارتند از:

خلوت کردن اطراف وسایل گرمایشی به منظور گرم کردن فضای داخلی حانه

توجه به انتقال درست گرما از وسایل گرمایشی یک روش اصولی برای گرم نگه داشتن خانه در روزهای سرد زمستان است. اگر سیستم گرمایشی منزل شما، شوفاژ است. باید اطراف آن را خلوت نگه دارید. هرگز اطراف شوفاژ، مبلمان یا سایر وسایل دکوراسیون قرار ندهید، چون گرما را به سمت خود می‌کشاند و از گرم شدن خانه جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

نکته‌ی بعدی این است که هیچ وسیله‌ای روی شوفاژ قرار ندهید. اگر سقف بلندی دارید، یا پرده و یا پنجره در نزدیکی شوفاژ شما قرار دارد بهتر است با فاصله از شوفاژ چند طبقه روی دیوار قرار دهید تا با برخورد گرما به قفسه‌ها، جریان هوا را دوباره به سمت پایین هدایت کند.
لازم به ذکر است که با آمدن زمستان، سرویس و تعمیر پکیج را فراموش نکنید و بهترین زمان را برای سرویس پکیج انتخاب کنید.

گرم نگه داشتن خانه در زمستان
استفاده بهینه و ارائه تمهیدات لازم برای سیستم‌های گرمایشی یکی از راهکارهای موثر برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان است.

عایق‌بندی پشت شوفاژ

عایق بندی پشت شوفاز نیز یکی دیگر از شیوه‌هایی است که می‌توان برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان از آن استفاده کرد. کافی است کمی فویل آلومینیوم در پشت شوفاژ قرار دهیم. عایق بندی شوفاژ با کمک فویل‌های آلومینیومی، گرمایی را که در حال حرکت به فضای بیرون است، به درون خانه منعکس می‌کند.

عایق کاری مناسب

یکی از روش های موثر در گرم نگه داشتن خانه در زمستان و خنک نگه داشتن آن در تابستان، عایق کاری است. هرچه عایق کاری ضخیم‌تر باشد، عملکرد بهتری دارد.
در این قسمت راهکارهای مختلف برای گرم نگه داشتن خانه را با یکدیگر مرور کردیم اما اینک این سوال پیش می‌آید که اگر کف خانه سرد بود، چگونه آن را گرم کنیم؟ برای پاسخ به این پرسش با ما همچنان همراه باشید.

چگونه کف خانه را گرم کنیم؟ جلوگیری از سرمای کف خانه

اگر منزل شما روی پیلوت یا پارکینگ قرار دارد، با توجه به اینکه بخش زیرین طبقه خالی است، منزل شما در زمستان بسیار سرد خواهد بود. به منظور جلوگیری از سرمای کف خانه چند راه حل را با شما در میان می‌گذاریم:

استفاده از موکت و فرش روی کف، یک روش موثر برای گرم نکه داشتن خانه در زمستان

یکی از سریع‌ترین کارها برای جلوگیری از سرمای کف خانه، استفاده از موکت به تنهایی و یا همراه با فرش است. موکت انواع مختلف پرز بلند و کوتاه، طرح برجسته، کبریتی و … دارد که می‌توانید به تنهایی و یا همراه با فرش برای پوشش کف اتاق استفاده کنید. فرش یا موکت همچون عایق عمل کرده و از هدر رفتن گرما جلوگیری می‌کند. از طرفی دیگر وجود موکت در زیر فرش سبب می‌شود تا فرش سر هم نخورد.

استفاده از موکت برای گرم نگه داشتن خانه
به منظور جلوگیری از سرمای کف خانه، موکت یک انتخاب مناسب است. موکت علاوه بر عایق حرارتی، یک عایق صوتی مناسب نیز هست.

گرمایش از کف یک روش موثر برای گرم نکه داشتن خانه در زمستان

نصب سیستم گرمایش از کف نه تنها روش موثر برای جلوگیری از سرمای کف خانه است. بلکه کل خانه را به صورت مطلوب گرم نگه می‌دارد. سیستم گرمایش از کف گرما را از طریق لایه بین پی و کفپوش ساختمان به صورت تابشی می‌تابد. در این نوع سیستم گرمایشی، پای شما گرمای مطلوبی را حس خواهد کرد.

سیستم گرمایش از کف در زمستان
سیستم گرمایش از کف یک روش بسیار موثر و در عین حال به صرفه برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان است.

ایجاد یک کف کاذب به منظور جلوگیری از سرمای کف خانه

کف کاذب روشی مشابه با سیستم گرمایش از کف است اما در همه خانه ها قابل اجرا نیست. در ساختمان‌هایی که کارشان تمام شده امکان اجرا ندارد. علاوه‌براین ضخامت کف را بالا می‌برد که این امر سبب کم شدن ارتفاع فضا می‌شود.

کف کاذب برای گرم نگه داشتن خانه
کف کاذب بیشتر در فضاهای اداری، درمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایجاد سقف کاذب در پارکینگ برای جلوگیری از سرمای کف خانه

اگر منزل شما در بالای پیلوت یا طبقه اول قرار دارد. ایجاد سقف کاذب روی سقف پارکینگ می‌تواند یک عایق نسبتا ضخیم ایجاد کرده و از سرد شدن کف خاته جلوگیری کند.

پیشنهاد مطالعه

استفاده از پارکت و یا پارکت لمینت به جای سرامیک برای جلوگیری از سرمای کف خانه

یکی از روش‌های موثر برای گرم کردن کف خانه استفاده از پارکت یا پارکت لمینت به جای سنگ و سرامیک است. سنگ و سرامیک، سرمای خانه را از طریق کف پا به بدن منتقل می‌کنند.
پارکت و لمینت عایق حرارتی و صوتی هستند. سطح آن‌ها نرم بوده و برای بازی کودکان هم مناسب هستند. این سطح به قدری نرم است که اگر چیزی بر روی آن‌ بیافتد، نابود نمی‌شود.

کفپوش مناسب برای تابستان
یکی از روش‌های موثر برای گرم نگه داشتن خانه و جلوگیری از سرمای کف، استفاده از پارکت و یا لمینت پارکت است.

استفاده از عایق های معدنی

به منظور جلوگیری از سرمای کف خانه از پشم سنگ و پشم سرباره زمانی که ساختمان در حال ساخت است، می‌توانید استفاده کنید.

چگونه بدون بخاری اتاق را گرم کنیم؟

بخاری از جمله وسایل سنتی است که بازدهی گرمایی بالایی هم دارد. اما اگر شما از آن دسته افراد هستید که تمایلی به استفاده از بخاری در منزل ندارید قبلا به صورت کلی در مورد روش‌های گرم نگه داشتن خانه در زمستان با یکدیگر صحبت کرده‌ایم. در این قسمت به صورت تیتروار به آنها اشاره خواهیم کرد:

  1. استفاده از نور خورشید
  2. استفاده از پرده ضخیم
  3. پوشاندن پنجره ها و درزها به صورت کامل
  4. استفاده از پلاستیک‌های حبابی روی پنجره‌ها
  5. پوشاندن زیر درها
  6. استفاده از موکت و فرش در کف منزل
  7. بستن در اتاق‌های بلااستفاده
  8. استفاده از پنکه سقفی

شاید از شنیدن پنکه سقفی به عنوان یک وسیله برای تولید گرما تعجب کنید. اما پنکه سقفی تنها وسیله خنک کننده در روزهای گرم تابستان نیست، با برعکس کردن جهت گردش موتور آن در زمستان در جهت عقربه‌های ساعت، پنکه هوای گرم را از سقف به سمت پایین هدایت می‌کند.

تعمیر بخاری برقی در محل
خدمت تعمیر بخاری برقی در محل شامل عیب یابی و تعمیر انواع بخاری برقی است و در دسته خدمت تعمیر لوازم خانگی کوچک سامانه آچارباز قرار می‌گیرد. با ثبت سفارش در اپلیکیشن ارائه خدمات در محل آچارباز می‌توانید آن‌ها را جهت بررسی و رفع ایراد به تعمیرکار سیار آنلاین آچارباز بسپارید.
درخواست تعمیر بخاری برقی

روش دیگر برای گرم کردن خانه، استفاده از بخاری برقی است. با وجود مدل‌های جدید از بخاری برقی، شاید دیگر نگران مصرف بالای برق نباشید. اگر بخاری برقی دارید که مدت‌هاست از آن استفاده نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت نسبت به تعمیر بخاری برقی اقدام کنید.

گرم کردن خانه بدون بخاری
با برعکس کردن جهت موتور پنکه سقفی می‌توان از آن برای گرم کردن هوای اتاق استفاده کرد.

راهکارهایی برای جلوگیری از هدر رفتن گرمای کلاس درس

راهکارهایی که در این مقاله ارائه شد در تمام فضاهای بسته قابل استفاده هستند. فرقی نمی‌کند که شما در منزل باشید یا اداره و یا در مدرسه و کلاس درس!
همان‌طور که گفته شد، تمای شیوه‌های ارائه شده، برای جلوگیری از هدر رفتن گرمای کلاس درس مدارس می‌توانید از روش‌های فوق استفاده کنید. اگر این پرسش ذهن شما را درگیر خود کرده که چه وسایلی از ورود گرما در تابستان و خروج گرما در زمستان جلوگیری می‌کند؟ پاسخ آن قبلا داده شده‌است. استفاده از پنکه سقفی، پوشاندن درزها و شکاف خانه، عایق کاری مناسب دیوارها شیوه‌های بسیار مناسب برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی و ورود گرما به فضای داخلی در روزهای گرم تابستانی است.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا