×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

گرمایش و سرمایش

آشنایی با انواع چیلر موجود در بازار ایران

انواع چیلر

چیلرها براساس سیکل عملکردی‌شان، انواع مختلفی دارند: چیلر تراکمی، جذبی و مینی چیلر. هر یک از این دسته‌ها نیز براساس ساختارشان، انواع دیگری دارند. اگر می‌خواهید بدانید انواع چیلر چیست؟ یا برای انتخاب چیلر با مشکل مواجه شده‌اید، در این مقاله آچارباز همراه ما باشید. اگر از یکی از انواع چیلر استفاده می‌کنید و دستگاه شما عملکرد مناسبی ندارد نیز پیشنهاد می‌کنیم از خدمات تعمیر چیلر آچارباز به عنوان روشی به‌صرفه‌تر از تعویض چیلر استفاده کنید. از طریق تماس با شماره 02154591616، ثبت درخواست در سایت یا اپلیکیشن آچارباز می‌توانید با متخصصین آچارباز در تماس باشید.

معرفی و بررسی انواع چیلر ها

چیلرها براساس عملکردی که دارند، به انواع چیلر تراکمی، جذبی و مینی چیلر تقسیم می‌شوند. در ادامه نحوه کار و همچنین مدل‌های مختلف هر کدام از این دسته بندی‌ها را بررسی می‌کنیم:

انواع چیلرهای تراکمی

چیلرهای تراکمی یکی از انواع چیلرهای صنعتی هستند، با متراکم کردن مبرد (به عنوان سیال واسطه در سیکل تبرید، وظیفه خنک سازی محیط را برعهده دارد) منجر به کاهش گرما می‌شوند. این چیلرها براساس نوع کمپرسور و کندانسور انواع مختلفی دارند.

چیلرهای تراکمی براساس نوع کمپرسور به 4 دسته تقسیم می‌شوند:

  1. اسکرال یا حلزونی: این چیلرها با استفاده از دو صفحه مارپیچ (یکی ثابت و دیگری چرخشی) برای فشرده سازی مبرد فعالیت می‌کنند.
  2. پیستونی یا رفت و برگشت: این سیستم‌ها با استفاده از پیستون و محفظه برای فشرده سازی مبرد، کار می‌کنند. چیلر رفت و برگشتی یا چیلر سیلندر پیستونی، از جمله انواع خنک کننده های صنعتی هستند که از کمپرسور سیلندر پیستونی استفاده می‌کنند.
  3. اسکرو یا مارپیچی: این چیلرها اغلب در 70 تا 600 تن طراحی می‌شوند.
  4. گریز از مرکز یا سانتریفیوژ: این سیستم ظرفیت خنک کنندگی بالایی را در طراحی فشرده ارائه می‌دهد.

کندانسور، وظیفه کاهش گرما و خارج کردن آن را برعهده دارد و برای این کار از فن یا آب استفاده می‌کند.

چیلرهای تراکمی براساس نوع کندانسور به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. چیلرهای هوا خنک با استفاده از فن
  2. چیلرهای آب خنک با استفاده از آب
پیشنهاد مطالعه

در بازار، چیلرهای تراکمی بدین صورت شناخته می‌شوند:

چیلر تراکمی اسکرال هوا خنک یا آب خنک: چیلرهای اسکرال هوا خنک نسبت به چیلرهای اسکرال آب خنک که از آب استفاده می‌کنند، به صرفه‌تر هستند. شما می‌توانید از چیلرهای اسکرال هوا خنک برای کارخانه‌ها، شرکت‌ها و سالن‌های بزرگ و از چیلرهای اسکرال آب خنک برای خنک کردن هوای ساختمان یا دستگاه‌های مختلف استفاده کنید. برای اطلاع از بهترین چیلر برای منازل مسکونی از نظر کاربران روی لینک کلیک کنید.

چیلر تراکمی پیستونی هوا خنک یا آب خنک: چیلر آب خنک با کمپرسورهای پیستونی در انواع پروژه‌های صنعتی و شرایط سخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. چیلر تراکمی پیستونی نوع هوا خنک، عملکرد مشابهی نسبت به چیلر آب خنک دارد و تنها تفاوت آنها استفاده کردن از کندانسور نوع هوایی و V شکل در چیلر هوا خنک است. این چیلرها برای محیط‌هایی با دمای فشار بالا و چیلرهای پیستونی آب خنک برای محیط‌هایی با هوای خشک کاربرد دارند.

چیلر تراکمی اسکرو هوا خنک یا آب خنک: در طراحی چیلرهای تراکمی نوع اسکرو، از پیستون‌های مارپیچی (اسکرو) استفاده شده‌است. کمپرسورهای اسکرو در دو نوع تک مارپیچ و دو مارپیچ تولید می‌شوند. ابعاد کوچک و وزن پایین، کارکرد آرام، لرزش کم، کارکرد با راندمان بالا از جمله مزایای این چیلرهاست.

انواع چیلر نوع تراکمی
چیلرهای تراکمی  را می‌توان با توجه به نوع کندانسور و انواع کمپرسور چیلر به دو دسته کلی تقسیم کرد که هر کدام با توجه به قابلیت‌هایشان برای کاهش گرمای فضاهای مختلف استفاده می‌شوند.
پیشنهاد مطالعه

آشنایی با مینی چیلر تراکمی

مینی چیلر یکی از چیلرهای نوع تراکمی است که به دلیل ابعادی که دارد به عنوان مینی شناخته می‌شود. قابلیت‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، باعث می‌شود این چیلرها به عنوان دستگاه‌هایی ارزشمند شناخته شوند، از جمله:

  • قابلیت نصب آسان
  • با استفاده از فن کویل می‌توانید، دمای هر نقطه منزل را تنظیم کنید.
  • صرفه جویی در مصرف آب و برق
  • قابلیت تهویه مطبوع
  • عملکرد بالا
مینی چیلر تراکمی
اگر به فضای زیادی ندارید و به چیلرهایی با ابعاد کوچک نیاز دارید، مینی چیلرهای تراکمی را انتخاب کنید.

انواع چیلرهای جذبی

چیلرهای جذبی فاقد کمپرسورهای الکتریکی هستند، با این امکان ظرفیت خنک‌کنندگی قابل‌توجهی را برای تأسیسات مختلف فراهم می‌کنند. اجزای اصلی چیلرهای جذبی شامل کندانسور، ژنراتور، اواپراتور، جاذب و مبدل حرارتی است. چیلر جذبی براساس نوع ژنراتور در دو دسته تک اثره و دو اثره قرار می‌گیرند.

چیلرهای جذبی با توجه به نوع انرژی نیز در دسته بندی‌های آبگرم، آب داغ، بخار و شعله مستقیم قرار می‌گیرند. محیط‌هایی مانند دانشگاه، مجتمع‌های بیمارستانی یا هتل‌های بزرگ و … مکان‌های‌ مناسبی برای استفاده از چیلر جذبی هستند.

  1. چیلر جذبی تک اثره: ساده‌ترین نوع چیلرهای جذبی هستند که گرما را از منابع حرارتی در قسمت ژنراتور دریافت می‌کنند و به کمک دو سیال مبرد و جاذب و با انتقال گرما از بخشی به بخشی دیگر، منجر به کاهش دمای آب در مبدل حرارتی می‌شوند.
  2. چیلر جذبی دو اثره: چیلر جذبی دو اثره از نظر فرآیند یا چرخه سرمایش مانند چیلر تک اثره است اما فرآیند غلیظ نمودن محلول جاذب و مبرد آن در دو مرحله انجام می‌شود.
  3. چیلر جذبی شعله مستقیم: چیلر جذبی شعله مستقیم یا همان چیلر جذبی دایرکت فایر (Direct fired) نوعی پرکاربرد از انواع چیلر صنعتی است که در آن انرژی لازم برای به حرکت درآوردن سیکل کاری دستگاه، توسط مشعل و شعله مستقیم آتش تامین می‌شود.
انواع چیلر چیست
چیلرهای جذبی ابعاد بزرگی دارند و اغلب برای فضاهای بزرگ نظیر کارخانه‌ها و سالن‌های بزرگ مناسب هستند.
پیشنهاد مطالعه

انواع برج خنک کننده چیلر

چیلرهای تراکمی آب خنک برای کاهش دمای کندانسور به برج خنک کننده نیاز دارند. الکتروموتور، فن، لوور، پروانه و… از جمله قطعاتی هستند که در طراحی و تولید برج خنک کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند. برج‌های خنک کننده با توجه به شکل ظاهری و جهت جریان هوای ورودی، انواع مختلفی دارند. از انواع برج خنک کننده می‌توان به جریان مخالف، جریان متقاطع، جریان مدارباز، مداربسته و هیبریدی اشاره کرد.

در این مقاله توضیح دادیم که چیلرها در دو دسته اصلی چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی قرار می‌گیرند. وظیفه خنک سازی فضاهای مسکونی، تجاری، ماشین آلات، عملیات صنعتی و مواد شیمیایی صنعتی بر عهده انواع چیلر است بنابراین برای انتخاب چیلر باید به انواع مختلف آن توجه داشته باشید.  چیلرها اغلب قیمت زیادی دارند و انتخاب نادرست و نگهداری نامناسب از آنها می‌تواند منجر به بروز آسیب در ساختار این دستگاه‌ها شود. اگر برای تعمیر چیلر به راهنمایی بیشتر نیاز دارید از طریق شماره 02154591616 با کارشناسان ما در آچارباز تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا