×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

زمان شارژ گاز کولر گازی و انواع شارژ گاز

شارژ کولر گازی

کولرهای گازی برای تولید هوای خنک و انجام تهویه هوا از گازهای خانواده فریون استفاده می کنند، گازهایی مانند R22-R410A-R407A. اگر میزان این گازها از حد استاندارد پایین تر بیاید و یا تمام شود، توان خنک کنندگی دستگاه از بین می رود. برای رفع این مشکلات باید گاز کولر گازی تان را شارژ کنید. ما در این مطلب در مورد انواع شارژ گاز کولر، روش های شارژ مراحل آن صحبت خواهیم کرد اما دقت داشته باشید این کار باید حتما توسط متخصص انجام شود. چرا که کم شدن گاز کولر ممکن است به دلیل نشتی گاز باشد که حتما باید متخصص سرویس کولر گازی این مورد را چک کند چون می تواند بسیار خطرساز باشد.

بیشتر کولر گازی ها با گاز R22 کار می کنند. تمرکز ما در این مقاله روی این نوع گاز است. ممکن است در مدل های مختلف کولر گازی انواع دیگری از گاز استفاده شود. همچنین در بعضی شرایط امکان عوض کردن گاز داخل کولر گازی به نوعی دیگرهم وجود دارد اما باید طبق استانداردها و شرایطی صورت بگیرد، یکی از آنها، تعویض روغن دستگاه است.

گاز کولر گازی چیست؟

گاز فریون نام گازی است که بر روی مواد شیمیایی سرد کننده یا مبرد با عنوان کلروفلوروکربن ها یا CFC گذاشته شده است. فریون در دمای عادی به صورت گاز است، اما زمانی که خنک می شود به حالت مایع در می آید. فریون ها بی رنگ و بی بو هستن و البته غیر قابل اشتعال. این گاز به عنوان سرد کننده در اکثر دستگاه های مبرد مثل یخچال و کولر گازی استفاده می شود. این گاز به در کولر گازی به متراکم کننده کولر گازی که در کندانسور آن و خارج از فضای منزل قرار دارد اضافه می شود. در شارژ کولر گازی از انواع گاز کولر گازی نیز استفاده می شود.

نحوه تشخیص کمبود گاز کولر گازی

از علائم کمبود گاز کولر گازی می توان به یخ زدگی یونیت خارجی کولر گازی، پایین آمدن کارایی دستگاه و خنک نکردن هوا، صدای ایجاد حباب و افزایش هزینه برق را می توان نام برد. نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت کنید این است که کم شدن گاز کولر گازی می تواند نشان دهنده خطر نشت گاز هم باشد. پس پیدا کردن دلیل کم شدن گاز بسیار مهم است. این دلایل  و همچنین نشانه های کمبود گاز در کولر گازی را می توانید در مقاله علائم نشتی گاز فریون کولر گازی بخوانید.

به این دلیل که گاز مبرد کولر یک گاز سمی و خطر ناک است و ممکن است باعث ایجاد مسمومیت و احساس خفگی شدید کند. حتی ممکن است پس از بررسی تعمیر کار و متخصص نیاز به جمع شدن و تخلیه گاز کولر به صورت کامل دیده شود. در نتیجه این کار را به هیچ وجه بدون وجود یک متخصص انجام ندهید. چون باید آب بندی دستگاه و بررسی نشتی به صورت کامل انجام شود، ممکن است در مواردی باعث شوید روغن کولر گازی خیلی زودتر از موعد فاسد شود و در دراز مدت باعث از کار افتادن کمپرسور کولر می شود.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

کولر گازی چگونه کار می کند؟

کولر گازی هوای گرم داخل خانه را می‌گیرد و طی فرآیند تبخیر مایع، آن را به هوای خنک تبدیل می‎‌کند. حالا سوال پیش می‌اید که فرایند تبخیر مایع چیست؟ گاز فریون موجود در اسپلیت توسط کمپرسور فشرده می‌شود وگاز مبرد یا خنک‌کننده گرمای خود را از دست داده و تبدیل به مایع می‌شود. این گاز در لوله‌های کولر گازی فشرده می‌شود و فشار خود را از دست می‌دهد و سپس طی فرآیندی سرمای خود را به محیط می‌دهد. فریون موجود در کمپرسور قابلیت این را دارد که بارها به مایع و گاز تبدیل شود. این فرآیند تا فاسد و یا تمام شدن گاز، ادامه پیدا می‌کند.

نحوه کار کولر گازی
کولرهای گازی هوای گرم خانه را مکش می کنند و به کندانسور جهت تهویه و خنک سازی می کنند.

انواع شارژ کولر گازی

شارژ کولر گازی معمولا به سه شیوه انجام می‌گیرد:

  1. شارژ گاز وزنی با ترازو
  2. شارژ گاز آمپری
  3. شارژ گاز با جدول دمایی
انواع روش های شارژ کولر گازی
در صورتیکه شارز کولر گازی شما تمام نشده باشه و ظرفیت مخزن کاملا خالی نباشد و بدون کمک از تعمیرکار اقدام به شارز مجدد کنید ممکن است آسیب جدی به دستگاه شما وارد شود

شارژ گاز وزنی با ترازو

روش اول، دقیق‌ترین روش شارژ کولر گازی است. در این فرایند، مقدار گازی که کولر به آن احتیاج دارد را با استفاده از ترازو‌های مخصوصی وزن می‌کند. به یاد داشته‌باشید که در این روش کولر‌گازی باید عاری از هرگونه گاز باشد. اگر گازی درون وسیله باشد این فرایند با مشکل مواجه خواهد‌شد. زیرا شما از میزان دقیق گاز درون دستگاه اطلاعی ندارید. پس اگر این روش را انتخاب کرده‌اید، ابتدا سیستم را خالی و وکیوم کنید.

برای اندازه گیری میزان گاز در این روش، متخصص شارژ کولر گازی چندین آیتم را در کنار هم بررسی می کند. به عنوان مثال اگر کولر گازی با ظرفیت مشخص به میزان ۵۰۰گرم گاز مبرد برای خنک سازی نیاز داشته باشد، همچنین فاصله لوله کشی بین اواپراتور و کندانسور نرمال و استاندارد باشد(حدود ۵ متر)، نیم کیلوگرم گاز مبرد با ترازو وزن شده و به داخل سیستم تزریق می شود.

حالا اگر به میزان لوله کشی اضافه شود و فاصله پنل های داخلی و خارجی بیشتر شود، به ازای هر متر فاصله اضافه ۲۰ گرم گاز اضافه باید به سیستم منتقل شودبه عنوان مثال برای ۷ متر لوله باید ۴۰ گرم گاز را به میزان استاندارد اضافه کرد، در نتیجه ۵۴۰ گرم گاز با ترازو وزن شده و به کندانسور اضافه می شود.

پیشنهاد مطالعه

شارژ گاز آمپری

در روش دوم، آپتومتر را به دستگاه متصل می‌کنیم. براساس میزانی که آمپر نشان می‌دهد به میزان گاز مورد نیاز دستگاه پی می‌بریم. هر وسیله برقی دارای استاندارد مصرفی برق و آمپراژ مصرفی است. اگر میزان گاز درون دستگاه ایده آل و مناسب باشد عملکرد و میزان برق و ولتاژ مصرفی بیش از مقدار استاندارد نخواهد شد. تکنسین کولر گازی این آمپراژ را بررسی می کند و بر اساس آن میزان گاز درون دستگاه و میزان مورد نیاز را استخراج می کند.

شارژ گاز با جدول دمایی

در روش سوم تکنسین متخصص، دمای هوای اطراف داخل و خارج دستگاه را به دست آورده و با استفاده از جدول‌ گاز مبرد، میزان فشار گاز را برای دو دما به دست می‌آورد. بعد، با اتصال گیج مانوفیلد، فشار کولر گازی را تا حد مورد نظر می‌رساند.

 شارژ کولر گازی آکبند
اینکه کدام نوع از شارژ کولر گازی برای شما مناسب تر است به میزان گاز موجود در دستگاه و همچنین دلیل کم شدن آن بستگی دارد.

شارژ گاز کولر گازی آکبند

توجه‌ داشته‌باشید که در یک کولر نو به اندازه پنج متر لوله گاز وجود‌دارد. این گاز مبرد در داخل سیستم کندانسور قرار گرفته‌است. به سراغ یک متخصص بروید تا کولر را برای شما نصب کند. وقتی نصب به طور کامل انجام شد، متخصص باید سیستم را به طور کامل وکیوم کند. این عمل برای اینکه از عدم وجود هوا و رطوبت در داخل سیستم مطمئن شوید انجام می‌گیرد.

مقدار گازی که در کولر گازی آکبند وجود دارد، معمولا فقط برای ۵ متر لوله کافیست. اگر لوله کشی اضافی برای نصب کولر گازی به کار رفته است، باید مقدار گاز را هم به همان نسبت اضافه نمود. به طور معمول به ازای هر یک متر لوله اضافی، به ۲۰ گرم گاز اضافی احتیاج است. بهتر است که در نصب کولر گازی، سعی کنید از همان ۵ متر لوله استفاده نمایید و نه کمتر، زیرا ممکن است فشار بر روی کمپرسور افزایش یابد.

شارژ گاز کولر گازی خالی از گاز
زمان مناسب برای شارژ کولر گازی به وضعیت دستگاه شما و کارایی آن بستگی دارد و نمی توان گفت چه تاریخ دقیقی برای آن مناسب تر است. با استفاده از خدمات سرویس کولر گازی می توانید تمام موارد نگهداری و بهبود عملکرد دستگاه را رعایت کنید.

شارژ کولر گازی که گاز آن خالی شده است

حال ممکن‌است، برای شما این سوال پیش بیاید که چگونه باید کولر خالی از گاز را تشخیص داد؟ یک راه ساده برای درک این ماجرا وجود دارد. شیر سرویس گاز را فشار دهید. اگر گازی در کولر وجود داشته‌باشد، با فشردن این شیر از کولر بیرون می‌زند. شما به راحتی می‌توانید گاز را مشاهده کنید.

اگر غیر از این بود باید به سراغ یک متخصص بروید تا عمل شارژ گار را برای شما انجام دهد. متخصص باید اول دستگاه را به طور کامل وکیوم کند و بعد به دنبال علت نشتی گاز بگردد. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره‌کردیم، ابتدا باید کولر را به طور کامل عیب‌یابی کنیم. با این روش، اگر نشتی در کولر‌های گازی وجود داشته‌باشد می‌توانیم ان را رفع و سپس برای شارژ کولر اقدام کنیم.

زمان تکمیل شارژ گاز یا شارژ اضافه کولر گازی

گاهی اوقات دستگاه احتیاج به شارژ کامل ندارد. تنها به شارژ بیشتری احتیاج دارد تا وظیفه‌اش را به خوبی انجام دهد. در این حالت کولر گازی به خوبی گذشته محیط را خنک نمی‌کند و یا کندانسور ، اواپراتور و لوله رفت کندانسور یخ زده است. بعد از اینکه از نبود گاز کافی در درون دستگاه مطلع شدید شارژ کولر گازی را انجام دهید.

شارژ کولر گازی نیازمند دانش و تخصصی است که باید توسط کارشناسی معتبر انجام شود. شما می‌توانید برای شارژ کولر گازی، درخواست سرویس کولر گازی خود را با کارشناسان آچارباز در میان بگذارید.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی
4.4/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. سلام خدمت دوستان عزیز
    کولر گازی جنرال مگس دو کاره دارم ۱۲ هزار
    روی گرمایش که میزارم بعداز چند دقیقه F1 میاد روی صفحه نمایش کشتن از سنسور محیط بیرون هست اونم چک کردم تست اهم مشکلی نداره ولی الان که روشن میکنم برای چند دقیقه روشن میشه باد میزنه ولی دوباره فن بیرون خاموش میشه و بادی از پنل داخل نمیزنه راهنمایی کنید ممنون از کمبود گاز میشه

    1. با سلام
      عبدالهی عزیز، با توجه به مشکل دستگاه شما، بهتر است دستگاه توسط تعمیرکار از نزدیک بررسی شود تا نظر قطعی در این مورد اعلام کند

  2. سلام من تو اینترنت خوندم که باید هر چند وقت یکبار کولرگازی رو روشن کنم که کار کنه وگرنه ممکنه خراب بشه بعد از 5 ماه امروز روشنش کردم ولی بادش درست پرتاب نمیشد یعنی خراب شده؟

    1. درود بر شما
      رضا عزیز، نوسان در باد کولر گازی ممکن به دلیل کثیف بودن فیلتر ها و یا فعال شدن دکمه مربوط به پرتاب خودکار باد در کنترل باشد . این موارد را بررسی کرده و اگر باز هم مشکل برطرف نشد باید برای سرویس دوره‌ای دستگاه اقدام کنید. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 02154591616 در ارتباط باشید.
      موفق باشید

  3. سلام. کولر مانند گذشته خنک نمی کند. با بازدید کارشناس گاز هم کم نکرده و کارشناس اعتقاد به شارژ گاز نداشت. آیا لازم هست که گاز را کاملا تخلیه و مجددا شارژ کنم؟

    1. سلام
      لطفا با شماره 02154591616 تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

  4. سلام
    شما سرویس دوره ای کولر گازی هم انجام میدین؟
    من اصلا یادم نمیاد اخرین بار کی ازش بازدید شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا