×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

گرمایش و سرمایش

مصرف برق چیلر چقدر است؟

مصرف برق چیلر

چیلر، یکی از سیستم‌های سرمایش و گرمایشی است که در ساختمان‌های بزرگ نصب می‌شود و انرژی مصرفی آن برق است. پس یکی از مهم‌ترین نکات درباره آن، بهینه کردن میزان مصرف انرژی است؛ چرا که خرید و استفاده از این دستگاه در صورت کم مصرف بودن، بسیار مقرون به صرفه است.چیلر‌ها انواع مختلفی دارند، اما به صورت کلی به دو دسته جذبی و تراکمی تقسیم می‌شوند؛ که در ادامه این مقاله قصد داریم به صورت کامل آن‌ها و میزان مصرف برق‌شان را معرفی کنیم.
در برخی موارد ممکن است، چیلر ساختمان شما دچار اختلال شود، که هر کسی توانایی رفع این مشکل را ندارد؛ چرا که در صورت نداشتن تخصص کافی ممکن است آسیب جدی به چیلر وارد کنند؛ پس جهت تعمیر چیلر، بهتر است از مراکز تخصصی و معتبر کمک بگیرید. می‌توانید در این صفحه یا اپلیکیشن آچارباز سفارش‌تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

مصرف برق چیلرهای مختلف چقدر است؟

همانطور که گفتیم چیلرها در دو نوع جذبی و تراکمی وجود دارند که علت تفاوت‌هایی که دارند از یکدیگر متمایز می‌شوند. چیلر تراکمی با انرژی الکتریکی و چیلر جذبی با انرژی حرارتی کار می‌کند. چیلر جذبی بزرگ‌تر از نوع تراکمی است.

چیلر تراکمی در دو جهت مورد استفاده قرار می‌گیرد: چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک.

مصرف برق چیلر تراکمی

اصلی‌ترین بخشی که در چیلر تراکمی باعث مصرف برق می‌شود؛ موتور الکتریکی کمپرسور، موتور الکتریکی پمپ آب، فن و برج‌های خنک کننده هستند. میزان مصرف برق این نوع دستگاه با توجه به منطقه جغرافیایی و آب و هوای آن تعیین می‌شود.

برای مثال: در مناطق سرد در فصل‌های گرم سال، این دستگاه حدودا 14 ساعت در طول شبانه روز کار می‌کند، در صورتی‌که در مناطق گرم 24 ساعت کار می‌کند.

سایز چیلر از دیگر دلایل تاثیر گذار مصرف برق آن است، بهتر است سایز چیلر با توجه به متراژ و آب و هوای محیط انتخاب شود.

  • محاسبات میزان برق مصرفی چیلر تراکمی هوا خنک:

میزان مصرف برق چیلر تراکمی هوا خنک را می‌توانید از طریق فرمول زیر بدست آورید.

مقدار برق مصرفی کمپرسور + مقدار برق مصرفی کندانسور + مقدار برق مصرفی پمپ آب + مقدار برق مصرفی برق خنک کننده = مقدار کل برق مصرفی چیلر تراکمی هوا خنک

  • محاسبات میزان برق مصرفی چیلر تراکمی آب خنک:

میزان مصرف برق چیلر تراکمی آب خنک را می‌توانید از طریق فرمول زیر بدست آورید.

مقدار برق مصرفی کمپرسور + مقدار برق مصرفی کندانسور + مقدار برق مصرفی پمپ آب = مقدار کل برق مصرفی چیلر تراکمی آب خنک

مصرف برق مینی چیلر
چیلر تراکمی نسبت به سایر رقبای خود برق بیشتری مصرف می‌کند، چرا که کمپرسور آن بزرگ‌تر است.

مصرف برق چیلر جذبی

مزیت اصلی چیلرهای جذبی، تبدیل گرما به سرما، است. این مورد تقریبا بدون میزان مصرف برق را صفر می‌کند؛یعنی مصرف برق این نوع چیلر بسیار کم است.

راندمان یک چیلر جذبی با ضریب COP تعیین می‌شود، که با فرمول زیر توضیح داده شده است. این عدد اغلب بین 0.5 تا 0.8 است و مقدار آن بسیار تحت تأثیر دمای آب سرد و گرم است.

  • محاسبات میزان برق مصرفی چیلر جذبی:

  = COPقدرت خنک کننده به دست آمده / توان حرارتی تحویل شده

مصرف برق چیلر جذبی
یک چیلر جذبی با ظرفیت خنک کننده 430 کیلووات، 630 وات برق مصرف می‌کند، البته مصرف انرژی فن برج خنک کننده و پمپ‌ها باید در نظر گرفته شود.
پیشنهاد مطالعه

چطور مصرف برق چیلر را کاهش دهیم؟

کاهش مصرف برق چیلر یکی از بهترین راه‌ها جهت صرفه جویی در هزینه و مصرف برق چیلر است. راهکارهای مختلفی در این زمینه اعلام می‌شود که یکی از بهترین روش‌ها، عدم وجود فن در این دستگاه ‌است؛ زیرا فن به واسطه آب خنکی که توسط برج خنک کننده و پمپ تامین می‌شود، محیط را خنک می‌کند. این قطعات پر مصرف‌ترین قطعات موجود در این دستگاه هستند.
همچنین، VSD (نوعی درایو کنترل سرعت موتور) را می‌توان به صورت یکپارچه در کنترل موتورها نصب کرد؛ زیرا این امر باعث کاهش سرعت چرخش کمپرسور می‌شود، که به نوبه خود تقاضای الکتریکی را کاهش می‌دهد و باعث کاهش مصرف برق می‌شود.

سایز چیلر از دیگر دلایل تاثیر گذار مصرف برق آن است، بهتر است سایز چیلر با توجه به متراژ و آب و هوای محیط انتخاب شود.

چطور راندمان چیلر را بررسی کنیم؟

در این بخش نحوه محاسبه راندمان چیلرها، که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در ساختمان هستند را به شما توضیح می‌دهیم. بنابراین نظارت بر چیلرهای خود برای ارزیابی کارایی سیستم و اطمینان از عملکرد بهینه آن‌ها بسیار مهم است.

محاسبه راندمان یک چیلر نسبتا ساده است، در فرمول COP که مخفف ضریب عملکرد است، اندازه گیری آن انجام می‌شود.

ضریب عملکرد، فقط نسبتی است از اثر تبرید تولید شده توسط چیلر در برابر مقدار انرژی الکتریکی، که برای تولید هوای خنک  وارد دستگاه می‌شود. هر دو واحد باید بر حسب کیلووات (کیلووات) اندازه‌گیری شوند.

به عنوان مثال: چیلری را در نظر بگیرید که 2500 کیلووات یا BTU8533364 خنک کنند، در واحدهای متریک تولید می‌کند، نیاز برق چیلر برای تولید این مقدار خنک کننده، 460 کیلو وات است.

محاسبات متریک: 2500
کیلووات / 460 کیلووات = 5.4

بنابراین COP 5.4 است.
این بدان معناست که به ازای هر 1 کیلووات برقی که به دستگاه می‌دهید، 5.4 کیلووات خنک کننده تولید خواهید کرد.

محاسبات امپراتوری:

ابتدا BTU را به kW’s تبدیل کنید؛ برای مثال:
 8,533,364BTU/s / 3412.142 = 2,500kW

چیلرهای تک سرعته معمولی، معمولا در حداکثر بار یا نزدیک به حداکثر بار به بالاترین میزان COP خود می‌رسند، اما اکثر چیلرها در 98 درصد سال در بار جزئی کار می‌کنند، در این صورت باید با یک متخصص تماس بگیرید، تا ببینید آیا درایو فرکانس متغیر است یا خیر.

در صورت بروز هر گونه اختلال در چیلر ساختمان خود می‌توانید از آچارباز مرکز تخصصی تعمیر چیلر در انواع مدل‌های مختلف کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا