×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

گرمایش و سرمایش

راهنمای جامع اصول نگهداری چیلر به زبان ساده

اصول نگهداری چیلر

اصول نگهداری چیلر، یکی از مهم ترین مواردی است، که پس از نصب و راه‌اندازی آن باید به درستی انجام شود، تا از بروز هرگونه اختلال و تعمیر چیلر جلوگیری شود. بازرسی‌های سه ماهه، همانطور که در دستورالعمل عملیات سازنده مشخص شده است، باید اولین گام در اصول نگهداری چیلر باشد. بررسی‌های منظم برای نشت مبرد، ولتاژ موتور، استارت‌ها، رله‌ها و کنتاکتورها و همچنین سطح روغن، فشار و دما باید توسط متخصصین این بخش، بررسی و نگهداری شوند. در نهایت، تکنسین باید عملکرد گاز داغ و تخلیه کننده را بررسی کند.
آزمایش شارژ مبرد از دیگر وظایف مهم تعمیر و نگهداری چیلر جذبی است، که با اطمینان از دریافت کافی کمپرسور، کارایی خنک کننده را تعیین می‌کند. علاوه بر نفوذ رطوبت یا هوا، ممکن است شارژ مبرد و قابلیت اطمینان کلی را مختل کند. همه موارد فوق، چند نمونه از مواردی است، که شامل تعمیر و نگهداری عمومی چیلر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

قدم به قدم اصول نگهداری چیلر

اگر می‌خواهید اصول نگهداری چیلر را بدانید بهتر است طبق چک لیست زیر اقدامات لازم را انجام دهید: به صورت اساسی آشنا می‌کنیم، با ما همراه باشید.

از لرزش دستگاه جلوگیری کنید

سیستم‌های تهویه مطبوع اغلب نویز و ارتعاشی ایجاد می‌کنند، که ناشی از حرکت هوا، سیالات و تجهیزات در حال چرخش است. به صورت کلی صدا بدون وجود ارتعاش یا اصطحکاک تجهیزات وجود نخواهد داشت، به ویژه در قطعات مکانیکی. مدیریت ارتعاش اغلب با جداسازی یا میرایی انجام می‌شود، برای جلوگیری از لرزش در سیستم، با استفاده از ایزوله، ممکن است انرژی را با تبدیل آن به گرما تلف کنید.
میرایی، شامل محدود کردن مقدار ارتعاش، با استفاده از مواد داخلی یا خارجی برای کاهش فرکانس یا شدت است. برخی از موادی که اغلب برای میرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ شامل سیال، لاستیک، نئوپرن یا چوب پنبه هستند، که اغلب به شکل بالشتک هستند.

پیشنهاد مطالعه

محافظت از سطح چیلر

سیستم‌های تهویه مطبوع، اغلب از مواد فلزی با دوام ساخته می‌شوند، که قوی هستند؛ اما به طور بالقوه در برابر خوردگی آسیب پذیر هستند.
به عنوان مثال، یک سیستم ممکن است در مناطق ساحلی یا نزدیک تأسیسات پردازشی که آلاینده‌ها را منتشر می‌کنند، در معرض آب شور قرار گیرد. خوردگی می‌تواند باعث بروز اختلال در تبادل گرما، عملکرد سیم پیچ‌ها در کندانسور و مشکلات دیگر شود. برخی از گزینه‌های رایج پیشگیرانه، شامل پوشش‌های اکرلیک یا پلی‌اورتان هستند، که به عنوان یک لایه نازک محافظ اعمال می‌شوند.

محافظت از شیلنگ‌ها

بازرسی و نگهداری منظم شیلنگ‌ها، برای تشخیص شکستگی، سایش و سایر شرایطی که به نشتی تبدیل می‌شوند، ضروری است. شیلنگ‌ها، ممکن است چندین سال دوام بیاورند، اگر تحت فشار یا گرما قرار نگیرند. اما محل اتصال باید بدرستی وصل شده و مشکلی نداشته باشد. این مورد در زمان نصب چیلر هم اهمیت زیادی دارد. در بسیاری از مواقع، تعمیرکار محل اتصال را بیش از حد سفت می‌کنند و به اتصالات آسیب می‌زنند؛ در نتیجه بهتر است کار را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید تا کار نصب و تعمیر چیلر را انجام دهد.

پیشنهاد مطالعه
اصول نگهداری چیلر
تعمیر و نگهداری چیلر، کار راحتی نیست، جهت انجام این کار بهتر است از یک تعمیرکار چیلر کمک بگیرید.

از تخلیه حرارتی از طریق بازیابی حرارت جلوگیری کنید
در نگهداری چیلر جذبی بازیابی گرما، وسیله‌ای برای حفظ انرژی، با بازیافت یا هدایت مجدد گرمایی است، که در غیر این صورت تلف می‌شود. گرمای بازیافتی ممکن است برای گرم کردن آب، گرم کردن ساختمان و اهداف مختلف دیگر مفید باشد.
در حالیکه این از نظر تئوری خوب به نظر می‌رسد، ممکن است جذب گرما در مقادیر برای دستیابی به اهداف عملی چالش برانگیز باشد.
گزینه‌های موجود برای استفاده از گرمای بازیافتی تا حد زیادی به نوع تاسیسات و ماهیت فعالیت بستگی دارد.
به عنوان مثال: هتل‌ها یا دپارتمان‌های ورزشی مدارس ممکن است، از این گرما برای گرم کردن استخرهای شنا یا برای شستشوی لباس استفاده کنند.

پیشنهاد مطالعه

تخلیه کندانسور یا جلوگیری از یخ زدگی

یکی از مواردی که باید در زمان استفاده از چیلر به آن توجه کنید جلوگیری از یخ زدن یا تخلیه کندانسور چیلر است. با توجه به اینکه هزینه تعمیرات چیلرها زیاد است باید برنامه‌ای درنظر بگیرید تا این مشکل به حداقل برسد. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • انتقال اواپراتور به یک مکان داخلی
  • استفاده از محلول‌هایی جلوگیری کننده از انجماد مانند اتیلن یا پروپیلن گلیکول
  • عایق بندی سیستم با استفاده از عایق‌های موجود در بازار
نگهداری چیلر جذبی
برای نگهداری از چیلر جذبی در مقابل یخ زدگی باید از عایق‌های مناسب استفاده کنید.
پیشنهاد مطالعه

تعمیر، سرویس و نگهداری دوره‌ای از چیلر


بهتر است زمانی را برای تعمیر، سرویس و نگهداری دوره‌ای از چیلر در نظر بگیرید و در آن زمان از یک تعمیرکار بخواهید تا مشکل دستگاه را برطرف کند. به طور مثال کارشناس به محل شما اعزام شود و قطعات کلیدی چیلر، نرخ جریان، دما، سطح فشار و … را بررسی کنید. همچنین باید به تمیز کردن چیلر نیز توجه کنید تا رسوب‌های موجود در سیستم برطرف شود. این کار اغلب با اسیدشویی چیلر انجام می‌شود.

در این مطلب سعی کردیم تمام نکاتی که باید درباره اصول نگهداری چیلر بدانید را به زبان ساده بیان کنیم. در صورتی‌که مهارت و تجهیزات کافی برای تعمیر چیلر را ندارید بهتر است از تعمیرکاران این حوزه کمک بگیرید. برای ثبت سفارش می‌توانید در این صفحه سفارش‌تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.  

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا