×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

گرمایش و سرمایش

چیلر چیست و چطور کار می کند؟

چیلر چیست

چیلر، سیستمی است که جهت خنک کردن و از بین بردن گرمای محیط یا وسیله‌ای از یک سیستم بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله در صنعت و ساختمان‌های بزرگ کاربرد بسیار زیادی دارد. چیلرها انواع مختلفی دارند که تفاوت آن‌ها در نحوه و روش خنک سازی است. در حالیکه هدف همه آن‌ها در نهایت به یک چیز ختم می‌شود، آن هم خنک کردن است. این سیستم همانند دیگر ابزار و تجهیزات نیازمند تعمیر یا سرویس دوره‌ای خواهد بود که دانش و ابزار مخصوص نیاز دارد. چنانچه خودتان دانش و مهارت کافی در این زمینه را ندارید بهتر است در قسمت تعمیر چیلر سفارش خودتان را ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.  ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم چیلر چیست و چگونه کار می‌کند، پس در ادامه با ما همراه باشید.

چیلر چیست و چگونه کار می‌کند؟

در پاسخ به سوال چیلر چیست باید بگوییم، چیلر سیستمی خنک کننده است که گرما را به واسطه یک ماده خنک کننده مایع از طریق سیکل‌های چون تراکم بخار یا تبرید جذبی (تقطیر و تبخیر) خارج می‌کند. سپس این مایع خنک شده را به قسمت‌های دیگر منتقل می‌کند. این انتقال می‌تواند به بخشی از یک سیستم صنعتی جهت خنک کردن دستگاه باشد یا به منظور مطبوع سازی دما و هوای محیط درون ساختمان‌ها به سمت کانال‌های خنک کننده انجام گیرد.

چیلر چه مدل‌هایی دارد؟

چیلرها را می‌توان به دسته بندی‌های مختلف تقسیم کرد که از جمله آنها می‌توان به چیلرهای صنعتی، چیلرهای ساختمانی، چیلرهای تراکمی، چیلرهای جذبی و … اشاره کرد. این تقسیم بندی‌ها بر اساس محل نصب، نوع عملکرد و … تقسیم بندی می‌شود.

حتی برخی از این دسته بندی‌ها نیز خودشان شامل مدل‌های مختلف هستند. به طور مثال تفاوت چیلرهای جذبی و تراکمی در نوع مبردی است که مورد استفاده قرار گرفته و انرژی آنها برای سرد کردن محل متفاوت است. این موارد باعث می‌شود تا چیلرهای جذبی و تراکمی به انواع دیگری مانند کمپرسور رفت و برگشتی، اسکرال، تک اثره و … تقسیم شوند.

دستگاه چیلر چیست
چیلرها بسیار بزرگ هستند و فضای زیادی را برای نصب اشغال می‌کنند.

چیلر ساختمان چیست؟

چیلر ساختمان در دو مدل جذبی و تراکمی عرضه می‌شود که اساس کار هر کدام متفاوت است. در ادامه به اساس کار انواع ساختمانی دستگاه چیلر چیست می‌پردازیم.

اساس کار چیلر ساختمانی تراکمی

چیلرهای تراکمی بسته به اینکه از چه نوع کمپرسوری در آن‌ها استفاده شده، شیوه کار متفاوتی دارند. اما خارج از این بحث کمپرسورها همگی ماشین‌های مکانیکی هستند که با موتورهای الکتریکی، بخار یا توربین‌های گاز تغذیه می‌شوند. یکی از رایج‌ترین روش‌های راندن کمپرسور، استفاده از موتورهای الکتریکی در پیکر‌بندی نیمه هرمتیک یا هرمتیک است. زیرا موتورهای الکتریکی را می‌توان به راحتی توسط مبرد خنک کرد. بدون آنکه به سوخت یا تهویه خروجی و حتی مهر و موم شفت نیاز باشد. این سیستم‌ها اثر خنک کنندگی را از طریق چرخه رانکین معکوس تولید می‌کنند که به عنوان فشرده سازی بخار نیز شناخته می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه

اساس کار چیلر ساختمانی جذبی

در چیلرهای جذبی چرخه ترمودینامیکی از طریق یک منبع گرما هدایت می‌شود. این گرما نیز اغلب از طریق بخار، احتراق یا آب داغ به سیستم می‌رسد. این چیلرها برق کمی مصرف می‌کنند. اما نیاز ورودی گرمای آن بالاست. به همین دلیل نسبت به چیلر تراکمی به برج خنک کننده بسیار بزرگتری نیاز دارد. استفاده از این نوع چیلرها برای مناطقی که تولید انرژی ارزان و به وفور در دسترس است، بسیار ایده‌آل هستند. از این رو در مناطقی که دمای هوا بیش از حد بالاست، از طریق جذب انرژی خورشیدی برای کارکرد چیلرهای جذبی استفاده می‌شود. همچنین در این سیستم‌ها برای خنک سازی از یک مبرد و یک ماده تحت عنوان جاذب استفاده می‌شود. به عنوان مثال، چرخه جذب تک اثر از آب به عنوان مبرد و از لیتیوم برومید به عنوان جاذب استفاده می‌کند همچنین تمام فرآیند نیز در خلاء کامل انجام می‌گیرد.

چیلرها علاوه بر تنوع در ساختار، ساز و کار پیچیده‌ای دارند. به همین دلیل اگر سیستم چیلر شما دچار ایراد یا خرابی است، در صورتی که تخصصی در این زمینه ندارید، نسبت به تعمیر اجزاء آن اقدام نکنید. تعمیر چیلر خود را به افراد متخصص، باتجربه و کاردان در این زمینه بسپارید. چرا که در صورت نداشتن علم و آگاهی کافی احتمال آسیب به دیگر بخش‌ها و افزایش هزینه تعمیر وجود دارد.

چیلر و فن کویل چیست

در پاسخ به سوال چیلر و فن کویل چیست باید گفت که این دو سیستم‌هایی کاملا مجزا اما وابسته به هم هستند که در نهایت منجر به خنک شدن محیط داخلی منازل، محیط‌های اداری و تجاری خواهند شد. چیلر سیستمی است که مایعی را در یک محیط بسته خنک کرده و از آن برای ایجاد سرما استفاده می‌کند. در حقیقت چیلر سرمای تولید شده را از طریق دستگاه‌های تهویه به واحدهای مربوطه منتقل می‌کند. چیلرها را می‌توان در موتورخانه‌ها یا پشت بام برج‌های بزرگ، مراکز خرید و … نصب کرد. فن کویل نیز همان سیستم تهویه مطبوع است که سرمای تولید شده توسط چیلر را دریافت و بعد از تنظیم درجه مورد نیاز کاربر آن را به محیط هدایت می‌کند.

چیلر و فن کویل
چیلر و فن کویل را می‌توانید داخل زیر زمین ساختمان نصب کنید.

در مقاله چیلر چیست، با اساس کار چیلر ساختمان و فن کویل آشنا شدید. با توجه به آنچه خواندید، متوجه شدید که چیلر ساز و کار پیچیده‌ای دارد. بنابراین تعمیر چیلر باید توسط تکنسین حرفه‌ای انجام گیرد و هر کسی نمی‌تواند از عهده این کار برآید. اما اگر قصد خرید چیلر دارید و نمی‌دانید کدام یک برای شما مناسب است، می‌توانید به مقاله راهنمای خرید چیلر مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا