×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

رنگ و نقاشی ساختمان

انتخاب رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان

رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان

یکی از دغدغه‌‌های بسیاری از مردم که می‌‌خواهند، اقدام به رنگ آمیزی ساختمان کنند، انتخاب رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان است. چرا که هر رنگی برای نقاشی ساختمان مناسب نیست. در این بحث نکات کاربردی درباره انتخاب رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان و فاکتورهایی که باید در انتخاب رنگ مناسب در نظر گرفت را خواهیم آموخت.

نقاشی ساختمان

نقاشی ساختمان برای بسیاری از افراد، دارای حساسیت و اهمیت زیادی است و نقاشان ساختمان، هنرمندانی هستند با ذوق و احساس که سال‌‌ها به نقاشی ساختمان پرداخته‌‌اند. نقاشی ساختمان همانند سایر کارهای حرفه‌‌ای، نیاز به تخصص و مهارت‌‌های خاص است. همواره برای دریافت نتیجه خوب از نقاشی ساختمان، باید مواردی همچون سفارش کار به افراد خبره و حرفه‌‌ای، استفاده از رنگ‌‌های مرغوب و با کیفیت و زمان مناسب برای نقاشی ساختمان را درنظر گرفت.

 

نقاشی ساختمان در آچارباز
در صورتی که نیاز به هرگونه مشاوره در زمینه انتخاب رنگ و خدمات رنگ و نقاشی ساختمان داشتید، کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
درخواست نقاشی ساختمان

 

از این رو، در زمان نقاشی ساختمان باید به فاکتورها و شرایط و عوامل مختلفی توجه کرد که یکی از مهم‌ترین فاکتورها در نقاشی ساختمان انتخاب رنگ برای رنگ آمیزی ساختمان است. با وجود اینکه از هر رنگی برای نقاشی ساختمان می‌‌توان استفاده کرد، اما برخی از رنگ‌‌های برای نقاشی ساختمان مناسب و برخی دیگر نامناسب هستند و موجب می‌‌شوند که بعد از پایان کار و مشاهده نتیجه، افراد از نقاشی ساختمان خود رضایت کامل را نداشته باشند. به همین دلیل انتخاب رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان دارای اهمیت زیادی است، که به فاکتورهای زیادی بستگی دارد.

نکات مهم و فاکتورهای اصلی در انتخاب رنگ برای نقاشی ساختمان

انتخاب رنگ می‌‌تواند تحت شرایط و عوامل مختلف، متفاوت باشد و افراد برای انتخاب رنگ متناسب برای نقاشی ساختمان باید به این فاکتورها و شرایط توجه داشته باشند. از جمله فاکتورهایی که در انتخاب رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان تاثیرگذار هستند، می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تاثیر فضا و محیط بر انتخاب رنگ

یکی از فاکتورهای که در انتخاب رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان تاثیر می‌‌گذارد، محیط و فضایی است که می‌‌خواهید آن را رنگ کاری کنید. این نکته را همه می‌‌دانیم که نمی‌‌توان از یک نوع رنگ برای نقاشی نشیمن و اتاق پذیرایی، آشپزخانه و اتاق خواب و سایر قسمت‌ها استفاده کرد. چرا که هر کدام از این محیط‌‌ها نیاز به رنگ متناسب خود دارند و باید در نقاشی ساختمان این نکته را مدنظر داشت.

برای نمونه در نقاشی اتاق خواب، می‌‌توان از انواع رنگ‌‌های آرام‌بخش و یا هیجان‌انگیز استفاده کرد. در حالی که برای نقاشی اتاق نشینمن و یا اتاق پذیرایی باید از رنگ‌‌های مدرن و شیک استفاده کرد که با دکوراسیون خانه هماهنگی داشته باشند.

یا اینکه در نقاشی آشپزخانه باید به قابلیت شست‌وشو و تمیز شدن رنگ توجه کرد. در حالی که در بخش‌‌های دیگر خانه به جز حمام و سرویس بهداشتی نیازی به قابلیت شست‌وشو و تمیز شدن رنگ نیست و می‌‌توان از نوع دیگر رنگ‌‌ها استفاده کرد.

2- توجه به روانشناسی رنگ‌‌ها

نکته دیگر که باید در انتخاب رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان مدنظر داشت، توجه به روانشناسی رنگ‌‌ها است. هر رنگی دارای خصوصیات روانشناختی خاص خود است که در نقاشی قسمت‌‌های مختلف خانه و انتخاب رنگ متناسب، باید به این فاکتور توجه کرد. برای نمونه استفاده از رنگ‌‌های آرام مانند آبی روشن در اتاق خواب سبب ایجاد آرامش و داشتن خوابی راحت می‌‌شود. استفاده از رنگ سبز و نارنجی هم در آشپزخانه موجب می‌شود که اشتهای انسان باز شود و یا استفاده از رنگ‌‌های پر انرژی و گرم در اتاق نشیمن و پذیرایی، می‌‌تواند به ایجاد احساس نزدیکی و صمیمت بین اعضای خانواده کمک کند.

بنابراین در انتخاب رنگ مناسب برای رنگ آمیزی ساختمان به روانشناسی رنگ‌‌ها توجه کنید و بر این اساس رنگ متناسب بخش‌‌های مختلف خانه را انتخاب کنید. استفاده از رنگ زرد در آشپرخانه می‌‌تواند نشان دهنده یک روز آفتابی و پر نور باشد که افراد مایل به استفاده از این فضا می‌‌شوند.

3- توجه به نوع رنگ

توجه به نوع رنگ از دیگر فاکتور مهم برای انتخاب رنگ مناسب است. امروزه انواع مختلفی از رنگ‌‌های ساختمانی وجود دارند که هر کدام از آنها دارای ویژگی‌‌ها و خصوصیات خاص خود هستند. رنگ‌‌های روغنی دارای دوام و قابلیت شست‌وشو بوده و رنگ‌‌های پلاستیکی هم به‌راحتی قابل استفاده هستند و بوی زننده ندارند.

از دیگر انوع رنگ هم می‌توان به رنگ‌‌های مولتی کالر و پتینه دکوراتیو که در طرح‌‌ها و نقش‌‌های مختلفی وجود دارد و یا رنگ آکریلیک که با محیط زیست سازگار است و حلال شیمیایی ندارند اشاره کرد. افزون بر این می‌‌توان از رنگ بلکا هم نام برد، که دارای خصوصیات خاص خود است. از این رو، در زمان انتخاب رنگ باید به نوع رنگ و خصوصیات و مشخصات آن توجه کرد و رنگی را که مناسب است، انتخاب کرد.

 

4- توجه به زیرسازی و بسترسازی کار

توجه کردن به زیرکار و نحوه گچ‌کاری دیوارها و سقف‌‌ها می‌‌تواند، در انتخاب رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان به شما کمک کند. اگر سطح دیوار خانه بیش از حد موج و ایراد دارد، بهتر است رنگ مات را انتخاب کنید. برای نقاشی ساختمان با رنگ مات، یک دست رنگ آمیزی کفایت می‌‌کند. اشکال اصلی رنگ مات این است که خوب تمیز نمی‌‌شود و لکه‌‌ها را نشان می‌‌دهد؛ بهتر است از رنگ مات در دیواری که کمتر کثیف می‌‌شود؛ مثل دیوار اتاق‌‌ها، استفاده کنید.

5- توجه به چرخه رنگ

یکی از روش‌‌هایی که می‌‌توانید با استفاد از آن رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان را انتخاب کنید، توجه به چرخه رنگ است. همه ما با رنگ‌‌های اصلی آشنایی داریم. برای انتخاب رنگ متناسب با استفاده از چرخه رنگ می‌‌توانید یک صفحه ساعت را در نظر بگیرید و رنگ‌‌های قرمز، زرد و آبی را در موقعیت ساعت ۱۲، ۴ و ۸ تصور کنید. ترکیب هر یک از این رنگ‌‌ها یک رنگ جدید ایجاد می‌‌کند. رنگ‌‌هایی مانند آبی و بنفش که در چرخه رنگ نزدیک هم قرار دارند، هم خانواده هستند و کمک می‌‌کنند تا یک رنگ بیشتر جلوه کند.

 

آن دسته از رنگ‌‌ها مانند سبز و قرمز که مقابل هم قرار دارند، مکمل یکدیگر هستند و در کنار هم ترکیب‌‌های زیبا خلق می‌‌کنند. استفاده از طیف‌‌های مختلف یک رنگ مانند سبز، فضایی لطیف و آرامش بخش ایجاد می‌‌کند. رنگ آمیزی اتاق‌های کوچک با رنگ‌‌های سرد مثل آبی، سبز و بنفش باعث می‌‌شود فضا بزرگ‌‌تر و دلبازتر به نظر برسد.

اما ترکیب رنگ‌‌های زرد و قرمز و نارنجی اتاق را پرانرژی و بانشاط می‌‌کند. با انتخاب طیف‌‌های دیگر این رنگ‌‌ها می‌‌توان این گرما را متعادل کرد. طیف‌هایی مانند به‌کار بردن صورتی، هلویی و لیمویی در کنار زرد و قرمز. هر رنگ گرم یک رنگ مکمل سرد و هر رنگ سرد یک رنگ گرم به‌عنوان مکمل دارد.

6- توجه به نوع فعالیت و کار

هر محلی از خانه برای فعالیت و کار خاصی در نظر گرفته می‌‌شود. اتاق نشیمن و پذیرایی برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده و یا پذیرایی از مهمان و برگزاری انواع مهمانی‌‌ها و مجالس استفاده می‌‌شود. از آشپزخانه برای پخت و پز و گاه برای صرف غذا استفاده می‌‌شود و از اتاق خواب هم فضایی برای استراحت است.

از این رو زمانی که می‌‌خواهید رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان را خریداری کنید، بهتر است به نوع فعالیتی که در هر منطقه و اتاقی انجام می‌‌شود، توجه داشته باشید و رنگ را براساس آن نوع کار انتخاب کنید. برای مثال می‌‌توانید از رنگ‌‌های آرام‌بخش برای اتاق خواب و رنگ‌‌های اشتهاآور برای آشپزخانه استفاده کنید.

7- توجه به نورگیر بودن و یا نبودن خانه

فاکتور دیگر در انتخاب رنگ مناسب برای رنگ آمیزی ساختمان توجه به نورگیر بودن و یا نبودن ساختمان است. با وجود اینکه بسیاری از مردم سعی می‌‌کنند، اتاق نشیمن و پذیرایی و حتی آشپزخانه را طوری طراحی کنند که نورگیر باشد، اما گاهی همه چیز برخلاف میل آنها پیش می‌رود و محیط موردنظر نورگیری کافی را ندارد. از این رو برای نقاشی ساختمان و انتخاب رنگ باید به نورگیر بودن توجه کرد و از رنگ‌‌های مناسب استفاده کرد.

اگر ساختمان نورگیری کافی را دارد، استفاده از رنگ‌‌های مات که نور را منعکس نمی‌‌کنند پیشنهاد می‌شود، اما اگر نورگیری ساختمان کافی نیست، می‌‌توان از رنگ‌‌هایی استفاده کرد که نورگیری ساختمان را افزایش می‌‌دهند و با انعکاس خود به نورگیری ساختمان کمک می‌‌کنند.

8- توجه به مساحت محل مورد نظر برای نقاشی

هر بخش از خانه دارای مساحت و متراژ خاصی است. با این حال در زمان نقاشی ساختمان و انتخاب رنگ مناسب بهتر است به متراژ محلی که می‌‌خواهید نقاشی کنید، توجه داشته باشید.

اگر مساحت خانه کم است و می‌خواهید آن را بزرگ‌تر نشان دهید، می‌‌توانید از رنگ‌‌هایی استفاده کنید که اتاق و ساختمان را بزرگ جلوه می‌دهد. ولی اگر مساحت خانه بزرگ است و می‌‌خواهید آن را کمی کوچک‌‌تر در بیاورید، در این صورت از رنگ‌‌هایی استفاده کنید که سبب کوچک دیده شدن ساختمان می‌‌شوند. بنابراین در انتخاب رنگ مناسب برای ساختمان باید به مساحت و متراژ محلی که می‌‌خواهید رنگ آمیزی کنید، توجه داشته باشید و بر آن اساس رنگ مناسب را انتخاب کنید.

 

9- توجه به ساکنین ساختمان

فاکتور دیگر که در انتخاب رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان که می‌‌تواند به شما کمک کند، توجه به این نکته است که از اتاق و محل مورد نظر چه کسی بیشترین استفاده را می‌‌کند. برای مثال از آشپزخانه بیشتر بانوان و خانم‌‌ها استفاده می‌‌کنند که در رنگ آمیزی آن بهتر است، رنگی را انتخاب کرد که با سلیقه خانم‌‌ها بیشتر هماهنگی دارد و یا در رنگ آمیزی اتاق خواب کودک بهتر است، از رنگ‌‌هایی استفاده شود که بر اساس سلیقه و علاقه کودکان انتخاب شده است.

به‌همین دلیل در نقاشی ساختمان و انتخاب رنگ توجه به این نکته که چه کسی و یا کسانی بیشترین استفاده را از محل موردنظر دارند، بسیار مهم است و می‌‌تواند در انتخاب رنگ مناسب به شما کمک کند.

رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان

10- توجه به دکوراسیون، لوازم و پرده‌های خانه

برای انتخاب رنگ مناسب در نقاشی ساختمان باید به تم دکوراسیون توجه کرد تا رنگ انتخاب بیشترین هماهنگی را با دکور داشته باشد. علاوه براین باید رنگ خانه و رنگ پرده‌‌ها نیز با یکدیگر نزدیکی داشته باشند و به اصطلاح ست شوند.

از این رو، ست کردن رنگ خانه با دکوراسیون منزل از اهمیت زیادی برخوردار است و سبب شیک شدن و زیباتر شدن خانه می‌شود. البته دکوراسیون هر بخش از خانه متفاوت است و این می‌تواند روی انتخاب رنگ تاثیرگذار باشد. در انتخاب رنگ آشپزخانه به کابیت‌‌ها و لوازمی که در درون آن قرار می‌گیرد، باید توجه کرد. از طرفی هم در انتخاب رنگ اتاق نشیمن و پذیرایی، به رنگ مبلمان و غیره باید توجه شود و بر این اساس رنگ را انتخاب کرد.

حرف آخر

در پایان باید گفت که تنوع بسیار زیادی از رنگ‌‌ها وجود دارند، که برای نقاشی ساختمان مناسب هستند و هر کدام دارای ویژگی‌‌های خاص خود هستند. با این حال باید در انتخاب رنگ متناسب برای نقاشی ساختمان علاوه بر توجه به ویژگی‌‌های متفاوت هر رنگ، به فاکتورهای دیگری نیز توجه کرد تا بتوان نقاشی ساختمان را با استفاده از رنگ مناسب به بهترین صورت انجام داد.

با توجه به مطالبی که گفته شد، اگر در مورد نقاشی ساختمان شک و تردید دارید، و نمی‌دانید که از کجا باید شروع کنید تا نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان را به‌‎صورت عالی و بی‌عیب انجام دهید، در این صورت بهتر است از استادکار ماهر و با تجربه کمک بخواهید و با رضایت و اطمینان خاطر کار نقاشی ساختمان را به وی بسپارید. استادکار با توجه به تخصص و تجربه‌ای که در طی سال‌ها کار و فعالیت به‌دست آورده است، به نقاشی ساختمان می‌پردازید و با مشاهده منزل و ساختمان شما، مشاوره و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

 

3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا