×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

رنگ و نقاشی ساختمان

انتخاب رنگ برای رنگ آمیزی خانه

انتخاب رنگ برای رنگ آمیزی خانه

در زمان نقاشی ساختمان یکی از مهم‌‌ترین موضوعات و مسائلی که اعضای خانواده را درگیر می‌کند، انتخاب رنگ برای رنگ آمیزی خانه است. بسیاری از مردم در زمان رنگ ‌آمیزی منزل، تمایل دارند بهترین رنگ را انتخاب کنند. رنگی که علاوه بر ایجاد زیبایی و شیک بودن در خانه، دارای ماندگاری و عمر طولانی هم باشد.

انتخاب رنگ می‌‌تواند با توجه به فاکتورهای مختلف انجام شود. از این رو، برای اینکه بتوانید بهترین رنگ را انتخاب کنید، ابتدا باید یک سری فاکتورها و عوامل را مشخص کنید و سپس براساس این فاکتورها و مشخصات، به بررسی و انتخاب انواع رنگ در خانه بپردازید. بدون داشتن آگاهی و اطلاعات کافی در مورد رنگ‌‌ها و همچنین بدون تعیین برخی فاکتورها و نکات مهم در انتخاب رنگ، نمی‌‌توان انتخاب درستی داشت. پس اگر در این زمینه نیاز به کمک دارید باید برای خدمات نقاشی ساختمان به متخصص این کار مراجعه کنید. خواندن این مقاله نیز کمک زیادی در این کار به شما می کند.

توجه به نوع رنگ

یکی از مهم‌ترین فاکتورها و علل موثر در انتخاب رنگ در خانه توجه به نوع رنگ است. رنگ‌‌ها به طور معمول در دو نوع کلی روغنی و پلاستیکی در بازار وجود دارند، که در انتخاب رنگ باید به روغنی و یا پلاستیکی بودن آن توجه کرد و رنگ را بر این اساس انتخاب کرد. رنگ‌‌های روغنی و پلاستیکی هر کدام دارای ویژگی‌‌ها و خصوصیات متمایز و منحصر به فردی هستند، که با همدیگر فرق می‌‌کنند. از این رو، برای انتخاب رنگ باید به خصوصیات و ویژگی‌‌های هر کدام از رنگ‌‌ها توجه کرد و بر این اساس دست به انتخاب رنگ در خانه زد.

پیشنهاد مطالعه

 

 توجه به رنگ مورد علاقه

با توجه به اینکه انتخاب رنگ در خانه کار بسیار سختی است، ولی با این حال وقتی که صحبت از نقاشی خانه و انتخاب رنگ به میان می‌‌آید. اولین رنگی که به ذهن شما می‌‌رسد، همان رنگ مورد علاقه شما است و می‌‌توانید در انتخاب رنگ به بررسی مناسب بودن و یا نبودن رنگ مورد علاقه خود برای نقاشی ساختمان بپردازید. رنگی که چشم‌های شما را نوازش می‌دهد و به قلب شما گرما می‌بخشد، با طبع شما سازگار است و شما همیشه خیلی از وسایلتان را به رنگ دلخواه‌تان خریداری می‌کنید. به این ترتیب نیازی به تهیه وسایلی نو متناسب با رنگ اتاقتان نخواهید داشت.

توجه به روانشناسی رنگ‌‌ها

اگر می‌‌خواهید به انتخاب رنگ در خانه بپردازید، بهتر است به روانشناسی رنگ‌‌ها توجه کنید. رنگ‌‌ها هر کدام دارای خصوصیات و ویژگی‌‌های منحصر به فرد و خاصی هستند که باید در هنگام نقاشی و انتخاب رنگ مدنظر قرار گیرد. چرا که بر حسب خصوصیات و ویژگی‌‌هایی که رنگ‌‌ها دارند، می‌‌تواند تاثیرات متفاوتی روی اعضای خانواده و ساکنین  داشته باشد. از این رو وقتی می‌‌خواهید به انتخاب رنگ در خانه بپردازید به مطالعه و بررسی روانشناسی رنگ‌‌ها بپردازید و رنگ‌‌ها را براساس خصوصیات و ویژگی‌‌های آن انتخاب کنید. هر رنگی با توجه به خصوصیات و ویژگی‌‌هایی که دارد، می‌‌تواند برای رنگ آمیزی اتاق و محل خاصی از خانه مناسب باشد. برای آشنایی با روانشناسی رنگ ها می توانید از کارشناسان خبره خدمات نقاشی استفاده کنید.

توجه به چرخه رنگ

راه دیگر در انتخاب رنگ برای خانه توجه به چرخه رنگ است. همه‌ی ما می‌دانیم قرمز، زرد و آبی ۳ رنگ اصلی هستند و با ترکیب آنها، رنگ‌های دیگر خلق می‌شوند. برای انتخاب رنگ متناسب با استفاده از چرخه رنگ می‌‌توانید یک صفحه ساعت را در نظر بگیرید و رنگ‌‌های قرمز، زرد و آبی را در موقعیت ساعت ۱۲، ۴ و ۸ تصور کنید. ترکیب هر یک از این رنگ‌‌ها یک رنگ جدید ایجاد می‌‌کند. رنگ‌‌هایی مانند آبی و بنفش که در چرخه رنگ نزدیک هم قرار دارند، هم خانواده هستند و کمک می‌‌کنند تا یک رنگ بیشتر جلوه کند.

رنگ‌هایی مانند آبی و بنفش که در چرخه‌ی رنگ نزدیک یکدیگر قرار دارند و باعث می‌شوند رنگ دیگری برجسته‌تر شود. رنگ‌های متضاد مانند سبز و قرمز مکمل یکدیگرند و به‌خوبی در کنار هم می‌نشینند. رنگ‌هایی مثل انواع سبز که در یک طیف قرار می‌گیرند نمایی آرامش‌بخش ایجاد می‌کنند. رنگ‌های سرد مانند طیف‌های مختلف آبی، بنفش یا سبز باعث می‌شوند اتاق‌های کوچک بزرگ‌تر جلوه کنند و رنگ‌هایی مانند قرمز، زرد و نارنجی فضا را سرزنده‌تر می‌کنند.

می‌توانید میزان گرمای رنگ را با انتخاب طیفی خاموش از این رنگ‌ها مانند صورتی، گل‌بهی یا زرد روشن تغییر دهید. برخی رنگ‌های گرم مکمل رنگ‌های سرد هستند و عکس این موضوع هم وجود دارد. رنگ‌های مختلف در طیف‌های گوناگون از نمونه‌های سرزنده تا خاموش و تیره در اختیارتان هستند.

رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان

توجه به محلی که باید رنگ شود

نکته دیگر در مورد انتخاب رنگ در خانه توجه به محل رنگ آمیزی است. چرا که برای بخش‌های مختلف خانه براساس کاربری متفاوتی که دارند، باید از رنگ مخصوص به خود استفاده کرد تا به بهترین نتیجه و کیفیت دست یافت.

همانطور که گفتیم رنگ‌‌ها دارای نوع اصلی هستند که هر کدام ویژگی‌‌ها و خصوصیات خاصی دارند. از این رو وقتی می‌‌خواهید، سرویس بهداشتی و یا حمام را رنگ کنید، بهتر است از رنگ روغنی استفاده کنید که دارای قابلیت شست‌وشو است و با آب خوردن خراب نمی‌‌شود. در حالی که استفاده از رنگ روغنی برای نقاشی اتاق خواب کودک به نظر مناسب نمی‌‌رسد، چرا که دارای بوی تند بوده و برای ریه‌های کودک مضر است و در صورت استفاده باید حداقل چند روزی کودک را از محیط و محل رنگ آمیزی دور نگه داشت. برای رنگ آمیزی اتاق کودک از رنگ‌‌های کودکانه و طرح‌‌هایی که کودک می‌پسندد استفاده کنید و یا برای اتاق خواب، رنگ‌‌های به‌کار ببرید که آرام بخش هستند. از

اگر می خواهید اتاق پذیرایی و یا نشیمن را رنگ کنید باید به این نکته که بهترین رنگ برای این فضا کدام است توجه داشته باشید. انتخاب رنگ مناسب برای پذیرایی منزل  سبب ایجاد صمیمت بین اعضای خانواده می‌‌شود. اگر می‌‌خواهید نقاشی آشپزخانه را شروع کنید این نکته را باید در نظر گرفت که از رنگ‌‌هایی که مناسب آشپزخانه باشند و سبب ایجاد اشتها و انرژی در افراد شوند استفاده کنید.

این رو اگر می‌‌خواهید به انتخاب رنگ در خانه بپردازید، بهتر است به کاربری محلی که قرار است رنگ آمیزی شود، توجه داشته باشید و هیچ وقت اتاق خواب و یا اتاق نشمین را به یک رنگ، رنگ آمیزی نکنید، بلکه بر حسب این که محلی برای خواب و محلی برای نشستن است، رنگ را انتخاب نماید.

توجه به افرادی که می خواهند از محل استفاده کنند

هر کدام از اعضای خانواده از هر بخش خانه بیشتر از سایرین استفاده می‌کنند. برای مثال آشپزخانه بیشتر مورد استفاده بانوان است تا دیگر اعضای خانواده و یا اتاق خواب کودک برای استراحت و بازی کودکان در نظر گرفته می‌‌شود. از این رو وقتی می‌‌خواهید به انتخاب رنگ در خانه بپردازید، بهتر است به این نکته که از این اتاق و فضا بیشتر چه کسانی استفاده می‌‌کنند، توجه شود و در رنگ آمیزی آن از رنگ‌‌هایی استفاده کنید که به سلیقه آنها نزدک باشد.

برای رنگ آمیزی آشپزخانه می‌‌توان از خانم‌ها نظرخواهی کرد تا براساس نظر و تایید آنها رنگ انتخاب شود و یا برای تعیین رنگ اتاق خواب کودکان بهتر است انتخاب رنگ و طرح نقاشی اتاق را به کودکان سپرد.

تاثیر فضا و مساحت در انتخاب رنگ

اگر می‌‌خواهید در خانه به انتخاب رنگ بپردازید، نکته‌‌ی دیگر که باید توجه داشته باشید، تاثیر فضا و مساحت خانه در انتخاب رنگ است. برای برخی از مردم که دارای خانه‌‌های با متراژ بسیار کوچک هستند، انتخاب رنگ‌‌هایی که سبب بزرگ‌تر دیده شدن خانه می‌‌شود، بسیار اهمیت دارد و این افراد می‌‌توانند از رنگ‌‌هایی برای نقاشی خانه استفاده کنند، که سبب بزرگتر دیده شده خانه می‌‌شود.

توجه به دکوراسیون خانه

یکی دیگر از فاکتورهایی که در انتخاب رنگ در خانه موثر است، توجه به دکوراسیون و چیدمان خانه است. دکوراسیون خانه برای بسیاری از افراد اهمیت خاصی دارد. اگر می‌‌خواهید یک هارمونی و هماهنگی خاص  و جذاب در رنگ کاری خانه ایجاد کنید، توجه به دکوراسیون خانه بسیار مهم و ضروری است. در انتخاب رنگ در خانه بهتر است، رنگی را انتخاب کنید که بیشترین شباهت را به دکوراسیون خانه داشته باشد و بتواند هماهنگی و هم‌خوانی را در دکوراسیون منزل ایجاد کند.

کمک گرفتن از فرش‌‌ها

راه دیگر برای انتخاب رنگ در خانه کمک گرفتن از فرش‌‌ها است. خانه با فرش‌‌های رنگارنگ پوشانده شده است، پس می‌توانید بر اساس رنگ‌‌هایی که در فرش به کار رفته، رنگ مناسب برای خانه را انتخاب کنید. رنگ‌‌هایی را انتخاب کنید که نزدیکی بیشتری به فرش داشته باشد و بتوان با فرش هم‌خوانی و هماهنگی ایجاد کند.

انتخاب رنگ برای رنگ آمیزی خانه

هدف از نقاشی خانه

نکته دیگر در انتخاب رنگ در خانه توجه کردن به هدف نقاشی ساختمان است. بسیاری از مردم وقتی که خانه خود را نوسازی و نقاشی می‌‌کنن، قصد فروش آن را دارند. از این رو اگر می‌خواهید خانه را بعد از نقاشی به فروش برسانید، می‌‌توانید از رنگ‌‌هایی سفید و یا روشن استفاده کنید. این نوع نقاشی ساختمان به خریدار اجاره می‌‌دهد که به سادگی فضای خانه را براساس میل و رنگ انتخابی خود نقاشی کند و همچنین موجب می‌‌شود که خانه روشن‌‌تر و تمیزتر در چشم خریدار جلوه کند و به فروش آن کمک کند. اما اگر می‌‌خواهید در خانه سکونت داشته باشید، در آن صورت رنگ‌‌هایی را انتخاب کنید که هماهنگ و براساس سلیقه خودتان باشد و بتواند برای زندگی شما در آن لذت بخش باشد.

 

نقاشی ساختمان در آچارباز
در صورتی که نیاز به هرگونه مشاوره در زمینه انتخاب رنگ و خدمات رنگ و نقاشی ساختمان داشتید، کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
درخواست نقاشی ساختمان

 

توجه به زیرسازی و بسترسازی کار

توجه کردن به زیرکار و نحوه گچ‌کاری دیوارها و سقف‌‌ها می‌‌تواند، در انتخاب رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان به شما کمک کند. اگر سطح دیوار خانه بیش از حد موج و ایراد دارد، بهتر است رنگ مات را انتخاب کنید. برای نقاشی ساختمان با رنگ مات، یک دست رنگ آمیزی کفایت می‌‌کند. اشکال اصلی رنگ مات این است که خوب تمیز نمی‌‌شود و لکه‌‌ها را نشان می‌‌دهد؛ بهتر است از رنگ مات در دیواری که کمتر کثیف می‌‌شود؛ مثل دیوار اتاق‌‌ها، استفاده کنید.

 

انتخاب رنگ برای رنگ آمیزی خانه

 

توجه به درخشندگی رنگ

رنگ‌‌ها درخشندگی خاصی دارند و سطح درخشندگی آنها در مقایسه با همدیگر تا حدودی متفاوت است. ولی با این حال اگر درخشندگی رنگ برای شما مهم است، می‌‌توانید از رنگ‌‌های روغنی که دارای درخشندگی بالایی هستند و تمیز کردن آنها آسان‌‌تر است، استفاده کنید. همچنین اگر دارای فرزند هستید و یا احتمال کثیفی و پاشیدن روغن و غیره به دیوار زیاد است، در این صورت می‌‌توانید به سراغ رنگ‌‌هایی با درخشندگی بالا بروید.

اما اگر زیرکار و بسترکار نامناسب بوده و دارای نقص‌‌های مختلف است، در این صورت انتخاب رنگ با درخشندگی بالا می‌‌تواند، کوچک‌‌ترین نقص‌‌ها را نمایش دهد و همچنین درخشندگی بالای رنگ در فضاهایی مانند نشیمن و یا پذیرایی تا حدودی می‌‌تواند، ناخوشایند باشد.

 

انتخاب رنگ برای رنگ آمیزی خانه

توجه به نورگیر بودن و یا نبودن خانه

فاکتور دیگر در انتخاب رنگ مناسب برای رنگ آمیزی ساختمان توجه به نورگیر بودن و یا نبودن ساختمان است. با وجود اینکه بسیاری از مردم سعی می‌‌کنند، اتاق نشیمن و پذیرایی و حتی آشپزخانه را طوری طراحی کنند که نورگیر باشد، اما گاهی همه چیز برخلاف میل آنها پیش می‌رود و محیط موردنظر نورگیری کافی را ندارد. از این رو برای نقاشی ساختمان و انتخاب رنگ باید به نورگیر بودن توجه کرد و از رنگ‌‌های مناسب استفاده کرد.

اگر ساختمان نورگیری کافی را دارد، استفاده از رنگ‌‌های مات که نور را منعکس نمی‌‌کنند پیشنهاد می‌شود، اما اگر نورگیری ساختمان کافی نیست، می‌‌توان از رنگ‌‌هایی استفاده کرد که نورگیری ساختمان را افزایش می‌‌دهند و با انعکاس خود به نورگیری ساختمان کمک می‌‌کنند.

 استفاده از رنگ‌‌های کلاسیک

یکی از ساده‌‌ترین راه‌‌ها برای انتخاب رنگ در خانه استفاده از رنگ‌‌های کلاسیک است. برای نقاشی خانه می‌توانید از رنگ‌های کلاسیک مثل سفید یا استخوانی استفاده کنید، هیچ ریسکی هم در استفاده از این رنگ‌ها وجود ندارد. برای مثال می‌توانید از ترکیب سیاه و سفید استفاده کنید و به راحتی از لوازم دکوری قرمز رنگ در دکوراسیون بهره بگیرید. آبی و زرد هم ترکیبی فوق‌العاده زیبا ایجاد می‌کنند ترکیب آن‌ها با رنگ سفید کامل می‌شود و حتی می‌توانید در این ترکیب به راحتی از رنگ‌های خنثی هم استفاده کنید.

در نهایت می‌‌توان گفت که رنگ‌‌ها در دو نوع اصلی روغنی و پلاستیکی با درجه درخشندگی متفاوت عرضه می‌‌شوند، که در انتخاب رنگ در خانه علاوه بر توجه به این نکته باید، به فاکتورها و عوامل دیگری که در نتیجه کار و تضمین کیفیت و مطلوب بودن کار موثر است، توجه داشته باشید. با این وجود می‌توانید بهترین رنگ را برای نقاشی خانه انتخاب کنید و از نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان خود لذت ببرید.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. خونه من حدود 60 متره چه رنگی براش مناسبه تا یه کم بزرگتر نشونش بدم؟ میخوام یه رنگ خوب براش انتخاب کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا