رنگ و نقاشی ساختمان

رنگ آمیزی سطوح مختلف ساختمان

نقاشی سطوح مختلف ساختمان

نقاشی ساختمان به معنی رنگ آمیزی سطوح مختلف آن است. سطوحی که باید با دقت و ظرافت خاصی رنگ آمیزی شوند تا نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشند. برای اینکه به این نتیجه برسیم باید قوائدی را در رنگ آمیزی سطوح مختلف رعایت کنیم. در این مقاله به این قواعد آسان درباره رنگ آمیزی سطوح مختلف ساختمان اشاره می‌کنیم.

سطوح مختلف را چگونه رنگ کنیم؟

سطوح مختلف ساختمان می‌‌توانند از لحاظ شکل، اندازه و یا حتی جنس با یکدیگر متفاوت باشند، به همین دلیل رنگ آمیزی هر سطوح نیز بنا به نوع جنس تغییر خواهد کرد.

دیوارها و سقف که در ابعاد و اندازه‌های مختلف هستند، جنسی از گچ یا سیمان دارند. کف ساختمان نیز می‌تواند با چوب، سرامیک و کاشی و یا سیمان پوشیده شده باشد. برای هر سطح با هر جنسی، باید از رنگ و ابزار متناسب با آن استفاده کرد.

خدمات نقاشی ساختمان

چگونه سطوح آهنی و فلزی را رنگ کنیم؟

برای رنگ آمیزی سطوح آهنی و فلزی باید اصول خاصی را رعایت کرد و به نوع و اندازه و ابعاد این سطوح توجه کرد. رنگ آمیزی سطح فلزی مانند درب‌‌ها و پنجره‌‌های ساختمان با رنگ آمیزی دیوارها بسیار متفاوت است. از این رو، قبل از این که بخواهید سطوح فلزی را رنگ کنید ابتدا باید کارهای زیر را انجام دهید.

1- سطح فلزی را سمباده بکشید

اگر سطوح فلزی ساختمان تا به حال رنگ نخورده‌اند و جدید هستند باید آن‌ها را سمباده بکشید. دانه‌های سخت موجود بر روی سمباده، سطح ناصاف و خشن فلز را از بین برده و آن را هموار می‌کند تا آهن برای رنگ آمیزی آماده شود.

بنابراین با استفاده از سمباده تمام سطوح آن را صاف و یکنواخت کنید. سمباده کشی یکی از سخت‌‌ترین و دشوارترین کارها در رنگ آمیزی سطوح مختلف به ویژع سطوح آهنی و فلزی است. با اینکار می‌توان باقی مانده رنگ قبلی را از روی سطح آهنی پاک کرد. پس بهتر است برای بتونه کاری از یک متخصص خدمات نقاشی ساختمان استفاده کنید.

نقاشی سطوح مختلف ساختمان

2- بتونه را فراموش نکنید

مرحله بعد از سمباده کشیدن سطوح فلزی، بتونه‌کاری است. در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که سطوح فلزی دارای سوراخ‌‌ها ویا برش‌های مختلف است. برای برطرف کردن آنها می‌‌توان از بتونه استفاده کرد.

بتونه می‌‌تواند تمامی سوراخ‌‌ها و برش‌‌ها و جوش کاری‌هایی که بر سطح آهنی و فلزی وجود دارد را بپوشاند و سطح فلزی را یکدست و یکنواخت کند تا سطح فلزی آماده رنگ کاری و نقاشی شود. بتونه کاری باید با دقت و ظرافت انجام شود تا همه درزها و سوراخ‌‌های موجود روی سطوح فلزی به‌صورت کامل پوشانده شود.

 

نقاشی ساختمان در آچارباز
در صورتی که نیاز به هرگونه مشاوره در زمینه انتخاب رنگ و خدمات رنگ و نقاشی ساختمان داشتید، کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
درخواست نقاشی ساختمان

 

3- از ضدزنگ استفاده کنید

استفاده از ضدزنگ در رنگ آمیزی سطوح آهنی مانند در و پنجره‌‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا اگر از ضدزنگ استفاده نشود، به مرور زمان درب و سطوح آهنی زنگ می‌‌زند و نمای زشتی پیدا می‌‌کند.

از این رو باید از ضدزنگی استفاده کنید که دارای کیفیت و غلظت مناسبی باشد. نکته مهم در رنگ آمیزی سطوح مختلف به‌ویژه رنگ آمیزی سطح آهنی این است که باید دوبار ضدزنگ را بر سطح فلز بکشید.

به این صورت که ابتدا یک بار سطح مورد نظر را با ضدزنگ نقاشی کنید و بعد صبر کنید تا کامل خشک شود. بعد از خشک شدن دوباره برای بار دوم سطح مورد نظر را با ضدزنگ نقاشی کنید. سپس اجازه دهید که ضدزنگ به‌صورت کامل خشک شود. بعد از خشک شدن می‌‌توان از رنگ اصلی استفاده کرد.

نقاشی سطوح مختلف ساختمان

4- حالا نقاشی کنید

بعد از این که سطوح فلزی و آهنی خود را با ضدزنگ دوبار رنگ کردید، می‌‌توانید سطح موردنظر را با استفاده از رنگ اصلی نقاشی کنید. برای نقاشی سطوح آهنی از رنگ روغن استفاده کنید. ابتدا باید رنگ روغنی مورد نظر خود را تهیه کرده و آن را با استفاده از نفت و یا تینر رقیق کرده، تا به شکل مناسب درآید. سپس می‌‌توانید با استفاده از قلم موی مناسب و با کیفیت به نقاشی سطح آهنی بپردازید.

سطح گچی را چگونه رنگ کنیم؟

رنگ آمیزی سطوح مختلف از جمله سطوح گچی دارای شرایط و ترفندهای خاص خود است که باید در هنگام نقاشی آن را مدنظر قرار داد. برای نقاشی سطح گچی ابتدا سطح موردنظر را تمیز و پاک کنید.

تمیزکاری را شروع کنید

برای رنگ آمیزی سطوح گچی مانند دیوار و یا سقف خانه ابتدا باید با استفاده از دستمال، سطح موردنظر را از انواع آلودگی‌‌ها و گردوخاک تمیز کرد. هنگام نقاشی نباید هیچ گردوخاک، چربی و کثیفی روی دیوار و سطوح وجود داشته باشد که سبب تغییر رنگ و بد شدن آن شود. از این رو در نقاشی ساختمان تمیز کردن سطوح موردنظر را فراموش نکنید.

نقاشی سطوح مختلف ساختمان

 استفاده از بتونه و یا گچ

بعد از این که سطح مورد نظر را کامل از آلودگی و گردوخاک، پاک کردید می‌‌توانید به بتونه کاری بپردازید و ترک‌‌ها و یا سوراخ‌‌های موجود روی سطح را کامل از بین ببرید.

دیوار و یا سقف به دلایل مختلف می‌‌تواند دارای شکاف و یا ترک‌های متعددی باشد. درصورتی که به این موارد توجهی نشود، رنگ آمیزی سطوح مختلف به بهترین نحو ممکن انجام نخواد شد. از این رو با بتونه کاری سطح موردنظر را صاف و صیقلی کنید تا آماده رنگ آمیزی باشد.

رنگ آمیزی را شروع کنید

بعد از انجام دادن تمام مراحل گفته شده، می‌‌توانید از رنگ اصلی استفاده کنید. از این رو ابتدا رنگ موردنظر را خریداری کرده و آن را رقیق کنید. برای نقاشی سطح گچی می‌‌توانید از انواع رنگ‌‌ها مانند روغنی، پلاستیکی و یا آکریلیک استفاده کنید. سپس برحسب مکانی که می‌‌خواهید نقاشی کنید و با استفاده از قلم‌مو و یا غلطک به رنگ آمیزی آن بپردازید. رنگ آمیزی سقف و دیوار با استفاده از غلطک در مقایسه با قلم‌مو راحت‌‌تر و آسان‌‌تر است. ولی در کنج‌‌ها و یا گوشه‌‌های ساختمان، استفاده از غلطک مناسب نیست و نمی‌‌توان با غلطک نقاشی را انجام دارد از این رو نیاز به قلم‌مو دارید.

خدمات نقاشی ساختمان

رنگ آمیزی سطوح سیمانی

یکی از سطوحی که نیاز به رنگ آمیزی دارد، سطح سیمانی است. از این رو قبل از نقاشی سطح سیمانی باید نکاتی را رعایت کرد تا بتوان سطح موردنظر را، عالی و بی‌نقص رنگ آمیزی کنید.

پیشنهاد مطالعه

سیمان را تمیز کنید

قبل از رنگ آمیزی سطوح ساختمان باید آنها را با دقت تمیز کرد. سطح سیمانی ابتدا باید به صورت دقیق تمیز شود تا آماده پذیرش رنگ باشد. از این رو لازم است تا با استفاده از فرچه هرگونه رسوبات و پودرهایی که روی سیمان نشسته را تمیز کنید. چرا که گاهی رسوبات سفید رنگی روی سطح سیمانی تشکیل می‌شود، که مانع از ایجاد یک رنگ آمیزی زیبا خواهند شد.

به جنگ لکه‌ها بروید

در بسیاری از مواقع روی سطح سیمانی، لکه‌‌هایی از گچ و یا موارد دیگر وجود دارد که برای نقاشی باید ابتدا آن لکه‌‌ها را کامل از بین برد. برای از بین بردن لکه‌‌های روی سطح سیمانی می‌‌توانید از کاردک استفاده کنید و به وسیله آن لکه‌‌ها را از روی سیمان تراش دهید و پاک کنید.

نقاشی سطوح مختلف ساختمان

 سطح سیمانی را بشویید

بعد از پاک کردن سطح سیمانی و از بین بردن لکه‌‌ها بهتر است سطح موردنظر را با آب بشویید تا سطح سیمانی از هر گونه آلودگی و گردوخاک تمیز شود. بعد از این که سطح سیمانی را با آب شستید، اجازه دهید تا به صورت کامل خشک شود، سپس اقدام به نقاشی و رنگ آمیزی آن کنید.

 شیارها و سوراخ‌‌های سطح سیمانی را با چسب بپوشانید

بعد از این که سطح سیمانی را با آب شستید، می‌‌توانید با استفاده از چسب سنگ، تمام شیارها و منافذ آن را بپوشانید تا سطح سیمانی به صورت یکنواخت در آید و مسطح شود.

سوراخ‌ها و شکاف‌‌های بزرگ روی سطح سیمانی به‌راحتی رنگ نمی‌‌شود و موجب می‌‌شود که بعد از نقاشی، چهره بدی به دست آید. لذا برای زیباتر شدن سطح سیمانی و یکدستی آن باید تمامی سوراخ‌‌ها و شیارهای عمیق را با چسب سنگ پر کنید.

بهترین رنگ را انتخاب کنید

سطوح سیمانی نیاز به رنگ پایدار و مقاوم دارند تا بتوانند به مرور زمان در برابر سایش دوام داشته باشند، پس بهترین و باکیفیت‌ترین‌رنگ را انتخاب کنید. همچنین در خرید رنگ به ضدآب بودن و یا نبودن رنگ توجه داشته باشید. بعد از تهیه رنگ می‌‌توانید آن را با غلطک، آرام روی سطح سیمانی بمالید و به رنگ آمیزی آن بپردازید.

پیشنهاد مطالعه

خدمات نقاشی ساختمان

سطوح چوبی را چگونه رنگ کنیم؟

امروزه چوب در بخش‌های مختلفی از ساختمان استفاده می‌شود و هزینه خرید بالایی دارد، لذا رنگ آمیزی درست سطح چوبی بدون اینکه آسیبی به آنها برسد، از مهم‌ترین و اصلی‌‌ترین کارها است. برای رنگ آمیزی سطح چوبی باید نکات و کارهای زیر را انجام دهید.

سنباده کاری فراموش نشود

شاید از خود سوال کنید که، سطح چوبی چه نیازی به سنباده کاری دارند. باید گفت برای این که میخ، منگنه و یا تراشه‌‌های چوب، بعد از نقاشی خود را نشان ندهند، باید از سنباده کاری استفاده کرد. این فرایند سبب می‌شود که بعد از پایان نقاشی میخ و یا هر چیز دیگری در رنگ آمیزی دیده نشود.

وقت بتونه کاری است

بتونه کاری یکی از مهم‌‌ترین کارها در فرایند رنگ آمیزی بخش‌‌های مختلف ساختمان است. برای این کار ابتدا باید سطح چوب را بتونه کاری کنیم تا سطحی صاف و یکنواخت داشته باشیم.

برای بتونه کاری می‌توان با توجه به رنگ مورداستفاده، بتونه را انتخاب کرد. با این فرایند می‌‌توان تمام ترک‌‌های سطحی را پر کرد و سطحی صاف و هموار را به وجود آورد.

نقاشی سطوح مختلف ساختمان

سمباده زنی را شروع کنید

بعد از پایان بتونه کاری بهتر است به سمباده زنی بپردازیم. در حین بتونه کاری احتمال دارد بتونه به سطح چوب برخورد داشته باشد و سبب ایجاد ناهماهنگی و ناصافی شود. از این رو باید بعد از بتونه کاری به سمباده زنی پرداخت که هرگونه بتونه موجود روی چوب پاک شود و تنها بتونه در ترک‌‌ها و شیارها باقی بماند. سمباده زنی چوب می‌‌تواند به‌صورت دستی و یا با استفاده از دستگاه‌‌هایی مخصوص این کار انجام شود.

خدمات نقاشی ساختمان

آماده رنگ کردن هستید؟

بعد از انجام کارهای گفته شده حالا باید رنگ کردن را شروع کنید. رنگ زدن می‌‌تواند با قلم‌مو و یا پارچه پرزدار و غیره انجام شود. در رنگ آمیزی سطوح مختلف بهتر است دوبار رنگ کاری انجام شود. ابتدا از یک رنگ به‌عنوان آستر استفاده می‌‌کنیم و سپس بعد از خشک شدن به رنگ آمیزی دوم می‌‌پردازیم.

اگر در پی یک نقاش متخصص برای رنگ آمیزی خانه و یا ساختمان خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که به آچارباز سر بزنید. برای اینکه بتوانید در سامانه آچارباز درخواست نقاشی ساختمان را ثبت کنید، می‌توانید از طریق سایت، اپلیکیشن و یا وب اپلیکیشن اقدام کنید.

اگر هم به اینترنت، کامپیوتر و یا گوشی هوشمند دسترسی ندارید، از طریق شماره تماس 02154591616، درخواست خدمات نقاشی ساختمان را در آچارباز ثبت کنید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا