×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم کوچک آشپزخانه

تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز در چیست؟

تفاوت قهوه ساز و اسپرسو ساز

ابزار و دستگاه‌های طبخ قهوه، بسیار متنوع هستند. تا زمانی که با عملکرد درست این ابزار آشنا نشوید، نمی‌توانید یک نوشیدنی باب طبع خود تهیه کنید. در این مطلب آچارباز قصد داریم به بررسی تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز بپردازیم.

در سال‌های اخیر تمایل به صرف انواع نوشیدنی‌های کافئین‌دار در میان افراد مختلف سراسر جهان چه در کافی شاپ‌ها و چه در منازل افزایش یافته است. بیشتر افراد روز خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز می‌کنند یا عادت به نوشیدن قهوه و مشتقات آن در طول روز دارند.

به همین ترتیب بیشتر مردم ترجیح می‌دهند تا نسبت به خرید دستگاه‌های قهوه و اسپرسو برای آشپزخانه منزل یا دفتر کار خود اقدام و با استفاده از آن، نوشیدنی دلخواه خود را تهیه کنند. برخی افراد نیز برای تهیه این نوشیدنی، از دستگاه‌های قهوه ساز یا چای ساز استفاده می‌کنند. اگر شما هم جزء این دسته هستید و قصد دارید یکی از این وسایل را بخرید اما با ویژگی‌ها و تفاوت‌های آنها آشنا نیستید در ادامه این مقاله آچارباز همراه ما باشید تا به تمامی سوالات خود دراین باره پاسخ دهید. همچنین اگر دستگاه‌های شما مشکلی دارد می‌توانید از تعمیرکاران ما کمک بگیرید. در آچارباز انجام کلیه خدمات مربوط به تعمیر قهوه ساز و تعمیر اسپرسو ساز در کوتاه‌ترین زمان ممکن با قیمت مقرون به صرفه و گارانتی انجام می‌شود.

تفاوت قهوه ساز و اسپرسو ساز

پیش از آنکه به بررسی تفاوت قهوه ساز و اسپرسو ساز بپردازیم، باید ابتدا با خود قهوه و اسپرسو آشنا شویم؛ سپس درباره تفاوت قهوه ساز و اسپرسو ساز صحبت کنیم.

اسپرسو

اسپرسو یکی از نوشیدنی‌های بی نظیر ایتالیایی است که هم اکنون در سراسر جهان، توسط دوستداران و طرفداران قهوه پذیرفته شده‌است. اسپرسو با عبور پرفشار مقدار کمی آب تقریباً در حال جوش از میان دانه‌های قهوه آسیاب شده، دم می‌شود.

برای تعمیر اسپرسو ساز از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

نوشیدنی نهایی، دارای عطری خاص و بی‌نظیر با طعمی کامل و خامه‌ای است. این مایع را می‌توان به همان شکلی که تولید شده، مصرف کرد یا آن را به عنوان پایه‌ای برای انواع دیگر قهوه همانند کاپوچینو، لاته، ماکیاتو، ریزوتو و غیره به کار برد.

تفاوت قهوه ساز و اسپرسو ساز
یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های اسپرسو و قهوه، درصد بالای کافئین و میزان قوام بیشتر است.

قهوه

برای تهیه قهوه، آب داغ روی قهوه ریخته می‌شود و همین امر موجب نفوذ (جذب) طعم و عصاره دانه‌های قهوه به داخل آب می‌شود. سپس این مایع به تدریج از طریق فیلتر، به داخل لیوان یا ظرف زیر آن فرو می‌ریزد. به همین سادگی!

نکته‌ای که شما باید بدانید این است که همه اسپرسوها قهوه هستند، اما همه قهوه‌ها اسپرسو نیستند! شما می‌توانید با استفاده از دانه‌های قهوه عربی یا robusta، یک فنجان نوشیدنی اسپرسو خوب، آماده کنید.

تفاوت قهوه ساز با اسپرسوساز
اگر برای تهیه اسپرسو، بیش از حد استاندارد قهوه داخل دستگاه ریخته شود، قهوه طعم تلخ می‌گیرد.

تاکنون با ماهیت قهوه و اسپرسو آشنا شدیم و دیدیم که وجه تمایز تفاوت اسپرسو ساز و قهوه ساز ناشی از روش دم کردن نوشیدنی است. در ادامه، به تفصیل به علت وجود این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت.

فرق اسپرسو ساز با قهوه ساز در چیست؟

فرق اسپرسو ساز با قهوه ساز در 9 مورد خلاصه می‌شود که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم:

اولین فرق قهوه ساز و اسپرسو ساز = عملکرد متفاوت دستگاه

هر چند این دستگاه‌ها در نگاه اول یکسان به نظر می‌رسند و ممکن است تصور کنید که روش کار آنها نیز یکی است اما در واقعیت فرق قهوه ساز و اسپرسو ساز بسیار زیاد است.

دستگاه اسپرسوساز حتی نام نوشیدنی اسپرسو را نیز به همراه دارد، اما قهوه ساز در واقع دستگاهیست که برای تهیه قهوه استفاده می‌شود. این اصطلاح بیشتر برای اشاره به قهوه ساز قطره‌ای که عمدتاً برای تهیه یک فنجان قهوه ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کار برده می‌شود.

دومین فرق اسپرسو ساز با قهوه ساز = روش مختلف آسیاب کردن دانه‌های قهوه

دستگاه‌های اسپرسو، برای تهیه نوشیدنی از دانه‌های قهوه ریز شده و پودر مانند استفاده می‌کنند؛ اما در دستگاه‌های قهوه ساز، نوشیدنی از دانه‌های آسیاب شده درشت‌تر تهیه می‌شود و برای خرد کردن قهوه نیز زمان زیادی صرف نمی‌شود.

فرق دستگاه اسپرسو ساز با قهوه ساز
دانه‌های قهوه ای که در اسپرسوساز استفاده می‌شود نسبت به دستگاه قهوه ساز کوچک‌تر است.

سومین تفاوت اسپرسو ساز و قهوه ساز = شیوه دم کردن قهوه

ریزتر بودن دانه‌های قهوه در دستگاه اسپرسو به این معناست که نوشیدنی تولیدی از این دستگاه در مدت زمان حدود ۳۰ ثانیه‌ای تهیه شده و در فنجان ریخته می‌شود. در مقابل، درشت‌تر بودن قهوه‌ها در قهوه ساز باعث می‌شود تا شما برای تهیه نوشیدنی مدت زمان طولانی‌تری (حدود ۱۰ دقیقه  بیشتر) منتظر بمانید.

چهارمین تفاوت اسپرسو ساز با قهوه ساز= فشار اعمال شده به آب در دستگاه

دستگاه‌های اسپرسو، فشار بالایی را به آب اعمال می‌کنند تا آن را مجبور کنند در عرض چند ثانیه از میان دانه‌های قهوه عبور کند و نوشیدنی آماده شود. اما دستگاه قهوه ساز برای عبور آب از میان دانه‌های قهوه، هیچ فشاری بر آن اعمال نمی‌کند و تنها نیروی جاذبه آب است که آن را مجبور به عبور از میان قهوه و خروج از فیلتر می‌کند.

پنجمین تفاوت قهوه ساز با اسپرسو ساز = کافئین موجود در نوشیدنی

هر فنجان قهوه‌ای که توسط دستگاه قهوه ساز تولید می‌شود، شامل ۲۲۵ میلی‌لیتر قهوه است که از این میزان قهوه، حدود ۹۵ تا ۱۶۵ میلی‌گرم از آن را کافئین تشکیل می‌دهد. این میزان بر اساس مدت زمان دم کشیدن و دیگر فاکتورها متغیر است. در حالیکه یک فنجان قهوه ۲۲۵ میلی‌لیتری که توسط دستگاه اسپرسوساز تهیه می‌شود، حاوی ۳۷۵ تا ۵۲۰ میلی‌گرم کافئین است. در این میان میزان کافئین موجود در نوشیدنی تولید شده توسط دستگاه‌های نسپرسو (که به جای دانه قهوه، از کپسول‌های قهوه استفاده می‌کنند) می توانند در بازه‌های ۵۰ تا ۱۲۰، ۷۰ تا ۱۵۰ یا ۱۷۰ تا ۲۰ میلی‌گرم در هر فنجان ۲۲۵ میلی‌لیتری باشد.

ششمین فرق اسپرسوساز با قهوه ساز= قیمت دستگاه

دستگاه‌های قهوه ساز به دلیل عملکرد ساده و ویژگی‌های نسبتاً محدودی که دارند اغلب قیمت ارزان‌تری نسبت به دستگاه‌های اسپرسوساز دارند و حتی قیمت قطعات دستگاه اسپرسوساز نیز نسبت به قطعات قهوه ساز، بسیار بیشتر است. اما اگر به دنبال تهیه نوشیدنی‌های حرفه‌ای و دستگاهی متناسب با نیازهای یک باریستا هستید، بهتر است تا یک دستگاه اسپرسو ، آن هم با از برندی معتبر تهیه کنید.

فرق دستگاه اسپرسو با قهوه ساز
اگر محدودیت بودجه دارید باید بدانید قیمت دستگاه اسپرسوساز در مقایسه قهوه ساز بیشتر است.

هفتمین فرق قهوه ساز با اسپرسو ساز = نحوه استفاده

نحوه کار با دستگاه‌های قهوه ساز در مقایسه با دستگاه‌های اسپرسو (که دارای عملکرد نیمه اتوماتیک هستند)، ساده‌تر است. چرا که اسپرسوسازهای تمام اتوماتیک بسیار گران قیمت هستند و بیشتر افراد در هنگام خرید یک دستگاه اسپرسوساز، به دنبال گزینه‌های نیمه اتوماتیک می‌روند. بنابراین می‌توان چنین استدلال کرد که کار با دستگاه‌های قهوه ساز ساده است و احتیاج به مهارت چندانی ندارد. این در حالیست که برای تهیه یک فنجان قهوه با دستگاه اسپرسو، فرد باید مهارت کافی برای کار با دستگاه و تجهیزات آن را داشته باشد. زیرا این دستگاه‌ها دارای ساختار پیچیده‌ای است و برای شروع به کار با آنها باید اطلاعات لازم و کافی را در اختیار داشته باشید. پس دستگاه‌های اسپرسوساز توسط همه افراد قابل استفاده نیستند.

هشتمین فرق بین قهوه ساز و اسپرسو ساز = نحوه تمیز کردن دستگاه

از آنجا که طراحی دستگاه‌های قهوه ساز نسبت به اسپرسوسازها ساده‌تر است، جداسازی اجزا و قطعات دستگاه اسپرسوساز و همچنین پاکسازی و جرمگیری داخل دستگاه نیز نسبت به پاکسازی و جرم گیری داخل اسپرسوساز ساده‌تر است.

شما همچنین می‌توانید به سادگی پس از تمیز کردن دستگاه، مجدد قطعات آن را سر جای خود قرار داده و به اصطلاح قهوه ساز را مونتاژ یا اسمبل کنید. این در حالیست که دستگاه اسپرسو به دلیل داشتن لوله‌های داخلی و مخازن و فیلترهای مختلف، تنها با صرف زمان به نسبت طولانی و استفاده از روش‌ها و مواد خاصی قابل پاکسازی و جرم گیری است.

نهمین تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز = نوع نوشیدنی تولید شده

یکی دیگر از علل فرق قهوه ساز و اسپرسوساز این است که شما می‌توانید دستگاه قهوه ساز خود را تنظیم کنید تا برخلاف دستگاه اسپرسو (که مخصوص تهیه اسپرسو است)، قادر به تهیه انواع مختلفی از نوشیدنی‌های مبتنی بر قهوه باشد. این موضوع موجب می‌شود تا ذائقه خود را محدود نکنید و بتوانید نوشیدنی‌های مختلفی را تست کنید. به علاوه تهیه نوشیدنی اسپرسو مستلزم رعایت دقیق میزان تناسب میان آب و قهوه است. این در حالیست که برای کار با دستگاه قهوه ساز، این الزامات وجود ندارد و تنها با ریختن آب در مخزن و همچنین دانه قهوه در سبد دستگاه می‌توان به سادگی قهوه موردنظر را تهیه کنید.

فرق اسپرسو ساز و قهوه ساز از نظر تمیز کردن
برای تمیز کردن قهوه ساز و اسپرسو ساز نباید از شوینده‌های اسیدی و جرم گیر استفاده کنید.

قهوه ساز بخرم یا اسپرسوساز؟

پیش‌تر به اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکات درباره تفاوت قهوه ساز و اسپرسو سازاشاره کردیم و دیدیم که اگر شما به دنبال خرید یکی از این دو دستگاه باشید، باید با توجه به نوع قهوه مورد علاقه و میزان کاربری خود یکی از دستگاه‌های موجود در بازار را انتخاب و خریداری کنید.

البته با کمی تحقیق و جستجو خواهید دید که بسیاری از مردم در منازل و حتی دفاتر خود نیز از قهوه سازهای معمولی استفاده می‌کنند! این کار تا حدودی صرفه جویی اقتصادی را نیز برای شما به همراه دارد. اما این سوال نیز پیش می‌آید که آیا می‌توان با استفاده از قهوه ساز، اسپرسو تهیه کرد؟

با توجه به نکاتی که در بخش‌های قبلی بررسی کردیم، این کار تقریبا غیرممکن است. چرا که ساختار اسپرسو، نوع دانه‌های قهوه موردنیاز برای آن و حتی نحوه عملکرد دستگاه اسپرسوساز، قابل اجرا با دستگاه قهوه ساز نیستند. در این مطلب سعی کردیم به سوال فرق قهوه ساز و اسپرسو ساز چیست به زبان ساده آموزش دهیم تا در صورتی‌که می‌خواهید دستگاه جدید بخرید یا برای تعمیر قهوه ساز یا تعمیر اسپرسو ساز اقدام کنید اطلاعات کاملی داشته باشید.

تعمیر قهوه ساز در آچارباز
خدمت تعمیر قهوه ساز، شامل عیب‌یابی، سرویس و تعمیر قهوه سازهای مختلف می‌شود. برای تعمیر قهوه ساز خود دیگر نیاز نیست به تعمیرگاه مراجعه کنید. از طریق کلیک روی دکمه درخواست تعمیر قهوه ساز می‌توانید درخواست خود را ثبت و منتظر تماس کارشناس باشید..
تعمیر قهوه ساز
3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. باسلام
      حامد عزیز نسپرسو از کمپانی‌های تولید کننده اسپرسوساز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا