×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین ظرفشویی

نقش هیدروستات در ماشین ظرفشویی و دلایل خرابی آن

هیدروستات ماشین ظرفشویی

یکی از وسایل پرکاربرد در اکثر منازل، ماشین ظرفشویی است که در صورت خرابی آن شما به دردسر خواهید افتاد. در اکثر مواقع ممکن است خرابی هیدروستات ماشین ظرفشویی دلیل اصلی مشکلات باشد که در این حالت با توجه به مشکلات دستگاه می‌توانید ایراد را بیابید و به تعمیر ماشین ظرفشویی بپردازید. نحوه عملکرد و تنطیمات هیدروستات ماشین ظرفشویی در برندهای مختلف ماشین ظرفشویی از جمله ال جی، سامسونگ، بوش و … یکسان می باشد.

هیدروستات ماشین ظرفشویی چیست؟

هیدروستات ماشین ظرفشویی یکی از کاربردی‌ترین قطعات است که از نظر ظاهری به یک قطعه شبیه به کلید تبدیل گفته می‌شود. هیدروستات وظیفه تنظیم آب ورودی و حفظ ماشین ظرفشویی در مقابل آبگیری اضافی را بر عهده دارد. به بیان دیگر هیدروستات کلیدی است که وقتی آب موجود در دیگ به آن فشار وارد می کند، وارد عمل می شود.

نوع ساده این قطعه از سه فیش اتصال برقی ساخته شده است که شباهت فراوانی به کلید تبدیل در سیم کشی ساختمان دارد و در ماشین ظرفشویی دو عدد از این هیدروستات ها را در کنار یکدیگر یا به شکل دوقلو نصب می کنند.

نحوه عملکرد هیدروستات در ماشین ظرفشویی

هیدروستات در سه زمان مختلف از خود عملکرد نشان می‌دهد:

  • زمانی که ماشین ظرفشویی پر است
  • زمانی که دستگاه در حال آبگیری است
  • زمانی که دستگاه خالی است و شروع به آبگیری می‌کند

به صورت کلی فعالیت هیدروستات به فشار ورودی آب به دستگاه بستگی دارد و باید بگویم که جهت تنظیم کردن مقدار آب ورودی به دستگاه روی آن تعبیه شده است. این قطعه با بررسی سطح آب داخل دیگ، از سرازیر شدن آب جلوگیری می‌کند در برخی موارد که هیدروستات شما با مشکل روبرو شده است برای برطرف کردن آن نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی است که در این حالت می‌توانید از تیم حرفه‌ای آچارباز کمک بگیرید.

عملکرد هیدروستات ماشین ظرفشویی
هیدروستات یکی از قطعات کاربردی در ماشین ظرفشویی است.

علائم خرابی هیدروستات ماشین ظرفشویی

  • ماشین ظرفشویی شما بیش از اندازه آب می گیرد یا خیلی کم آب می گیرد.
  • ماشین ظرفشویی شما روشن باشد و آب گیری برای شستشو انجام نشود.
  • آبگیری مداوم ماشین ظرفشویی

پیشنهاد مطالعه

علت خرابی هیدروستات ماشین ظرفشویی

علت خرابی هیدروستات ماشین ظرفشویی می‌تواند شل یا سفت شدن پیچ‌های روی آن و خرابی پلاتین و … باشد که با تنظیم و تعویض آنها می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. زمانی که مشکل از شل یا سفت بودن پیچ‌ها است می‌توانید با استفاده از پیچ‌گوشتی مشکل را برطرف کنید. اگر مشکل از پلاتین‌های هیدورستات است آنها را تعویض کنید تا مشکل رفع شود.
در برخی موارد هم شیلنگ ورودی به هیدروستات دچار مشکل شده است و اجازه ورود آب را نمی‌دهد و همین امر باعث شده که شما تصور کنید هیدروستات خراب است اما باید بدانید در این حالت تعویض شیلنگ کافی است و نیاز به تعویض و یا تعمیر هیدروستات ندارید.
در آخرین مرحله اگر علت خرابی هیدروستات ماشین ظرفشویی شما هیچکدام از موارد گفته شده نبود، باید بدانید که به صورت کلی خراب شده است و باید تعویض شود.

خرابی هیدروستات ماشین ظرفشویی
تنظیم بودن هیدروستات باعث عملکرد صحیح دستگاه خواهد شد.

نحوه تنظیم هیدروستات ماشین ظرفشویی چگونه است؟

نحوه تنظیم هیدروستات ماشین ظرفشویی با توجه به مشکلی که درون دستگاه بروز می‌کند انجام خواهد شد.
تنظیمات هیدروستات به کمک پیچ‌های روی قطعه انجام خواهد شد و شما با استفاده از یک پیچ‌گوشتی می‌توانید این کار را انجام دهید. در زمانی که می‌خواهید تنظیمات هیدروستات را انجام دهید به چند روش مختلف می‌توانید این کار را انجام دهید.

تنظیم برای آبگیری استاندارد ماشین ظرفشویی

برای مثال در زمانی که می‌خواهید آب با فشار زیاد وارد دستگاه شود باید پیچ آن را باز کنید. اگر می‌خواهید آب با فشار کم وارد ماشین ظرفشویی شود پیچ آن را ببندید که اصولا این تنظیمات برای آبگیری دستگاه انجام خواهد شد.

تنظیم برای کار کردن هیدروستات پس از آبگیری

دربرخی موارد ماشین ظرفشویی به درستی آبگیری را انجام می‌دهد ولی پس از آبگیری قطع شده و هیچ عملکردی از خود نشان نخواهد داد. در این حالت ممکن است مشکل از پلاتین‌های هیدروستات باشد که به تغذیه موتور متصل نشده باشند. برای بررسی پلاتین‌های هیدروستات می‌توانید در ورودی آن دمیده و اگر پس از آن هم مشکل برطرف نشد بهتر است برای تعمیر آن از یک متخصص تعمیر ماشین ظرفشویی کمک بگیرید.

تعمیر ماشین ظرفشویی در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع ماشین ظرفشویی آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
درخواست تعمیر ماشین ظرفشویی

تنظیم برای آبگیری نکردن مداوم ماشین ظرفشویی

در برخی حالات ممکن است خرابی هیدروستات ماشین ظرفشویی باعث آبگیری مدام دستگاه شود و باعث تنظیم نبودن آب در دستگاه شود. در این حالت برای بررسی هیدروستات می‌توانید شیلنگ متصل به ورودی آن را بررسی کنید در صورت هر گونه ایراد درون آن باید شیلنگ را تعویض کنید.

تنظیم هیدروستات برای کار کردن موتور ماشین ظرفشویی

در این حالت آبگیری ماشین ظرفشویی به صورت کامل انجام شده ولی پس از آن موتور راه اندازی نخواهد شد. مشکل اصلی ممکن است از قطعی سیم رابط بین موتور و هیدروستات باشد که باید آن را بررسی کرده و در صورت قطع بودن آن را وصل کنید.
در صورتی که مشکل از سیم رابط نبود مطمئنا مشکل از پلاتین مربوط به موتور تایمر است، هیدروستات پلاتین را به کار نمی اندازد و برای رفع این مشکل باید آن را تعویض کنید. در صورتی که با کمک موارد گفته شده توانایی تنظیم، تعمیر و تعویض هیدروستات را نداشتید می‌توانید با تعمیرکار مشورت کنید.

هزینه تعویض هیدروستات ماشین ظرفشویی
تنظیم نکردن هیدروستات ماشین ظرفشویی علت خرابی آن خواهد شد.

قیمت و هزینه تعویض هیدروستات ماشین ظرفشویی

قیمت و هزینه تعویض هیدروستات ماشین ظرفشویی با توجه به مدل و نوع هیدروستات آن تعیین خواهد شد.

در صورتی که ماشین ظرفشویی شما در هر برند و مدلی با مشکل روبرو شده است می‌توانید از مرکز تخصصی تعمیر ماشین ظرفشویی آچارباز در تهران کمک بگیرید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. سلام بنده ماشین ظرفشویی ال جی مدل ۵۱۲ خریدم بعد از ۴ ماه اب کف دستگاه جمع میشه اکو استاپ هم عوض کردم درست نشد مخزن بغل دستگاه زمانی که شستشوی دستگاه تموم میشه به اندازه نصف اب توش میمونه همون باعث میشه اب از روزنه کوچکی که زیر توریه اشغال گیره چکه کنه بنده اهواز هستم میخاستم راهنماییم کنید لطفا مچکرم

    1. با سلام
      محمد عزیز، با توجه به مشکل دستگاه شما، بهتر است دستگاه توسط تعمیرکار از نزدیک بررسی شود تا نظر قطعی در این مورد اعلام گردد

  2. سلام
    ماشین ظرفشویی بکو دارم
    اصلا راضی نیستم ی مدت خوب کار میکنه ، یهو ابگیری میکنه و اب رو دوباره تخلیه میکنه ومیکه دوباره استارت کنید
    تعمیر کاران هم چند بار اومدن وماشین راه اوفتاده بعد از ده روز دوباره همین اتفاق میوفته
    به نظر شما مشکل چی میتونه باشه
    ممنون

  3. با سلام ماشین ظرفشویی کندی دارم از همون روز اول کد خطای el میده علتش از کجاست خواهش میکنم جواب بدین

    1. باسلام
      لیلی عزیز، علت نمایش ارور EL در ظرفشویی اغلب عدم نصب صحیح ظرفشویی و قرار گرفتن لوله تخلیه پایین تر از فضلاب سینک است، برای رفع مشکل درستی نصب و صحت شیلنگ و لوله تخلیه را بررسی کنید. اگر مشکل رفع نشد شما میتوانید درخواست تعمیر ظرفشویی در محل خود را در سامانه آچارباز با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  4. با سلام
    من sms86n72de
    دارم
    3بار e15 زد ریست کردم درست شد
    چندروز پیش دیدم از زیرش آب میده
    سنسور فلو فعال شد
    تخلبه و تمیز کردم
    ولی الان حین کار زمانش خود به خود صفر میشه یا مثلا میزنه 1 ساعت بعد نیم ساعت که کار کرد دوباره زمان میشه 54 دقیقه مونده
    زمان برمیگرده

    1. باسلام
      حامد عزیز، هنگام مشاهده ارور e15 باید بدانید که سنسور تشخیص آب ماشین ظرفشویی شما دچار اختلال شده است. احتمال اتصالی و یا اختلال در برد نیز در دستگاه شما وجود دارد. برای رفع مشکل، شما می‌توانید درخواست تعمیر ماشین ظرفشویی در محل خود را در سایت آچارباز و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  5. ماشین ظرفشویی بوش من همون اول که شروع به آبگیری میکنه بعد از چند دقیقه از لای لاستیک های درش آب بیرون میزنه و آبگیری انگار قطع نمیشه؟ این مشکل نشت اب از خرابی هست یا هیدروستات خرابه و زیادی آب میگیره؟ به نظرتون لاستیک دور در رو درست کنم جواب میگیرم؟

    1. باسلام
      شفق عزیز ابتدا در صورتی که از صحت هیدروستات اطمینان دارید، تنظیمات هیدروستات را بررسی کنید. اگر هیدروستات مشکلی نداشت و به اندازه آبگیری میکرد. لاستیک‌ها را بررسی کنید. اگر با این قطعه آشنایی ندارید نیز شما می‌توانید درخواست تعمیر ماشین ظرفشویی در محل خود را در سایت آچارباز ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا