×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین ظرفشویی

دلایل اصلی روشن نشدن ماشین ظرفشویی و کار نکردن آن

علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی

ماشین طرفشویی امروزه یکی از لوازم پرکاربرد در اکثر منازل است که گاهی با مشکل روشن نشدن آن، روبرو خواهید شد. دلایل مختلفی بر روشن نشدن ماشین ظرفشویی تاثیر‌گذار است که در این مقاله قصد داریم شما را با آنها آشنا کنیم و چگونگی تعمیر ماشین ظرفشویی در هنگام روشن نشدن را بررسی کنیم.

 

1-خرابی قفل درب و یا سوئیچ ماشین ظرفشویی

قفل درب و سوئیچ آن، وظیفه قفل کردن درب ماشین ظرفشویی را در حین شستن ظروف به عهده دارد. کاربرد این قفل این است که اجازه نشت آب ماشین ظرفشویی را به بیرون نخواهد داد. در برخی موارد ممکن است علت روشن نشدن دستگاه خرابی قفل درب و سوئیچ آن باشد. در این حالت زمانی که درب قفل نمی‌شود برد فرمان روشن شدن ماشین ظرفشویی را نخواهد داد و دستگاه روشن نخواهد شد. راه حل برطرف کردن این مشکل این است که قفل درب و سوئیچ آن را تعویض کنید.

دلیل روشن نشدن ماشین ظرفشویی
گاهی ماشین ظرفشویی سالم است و فقط به دلیل خرابی قفل، روشن نمی‌شود.

2-خرابی موتور محرک

موتور محرک یکی از اصلی‌ترین قطعات ماشین ظرفشویی است، چرا که وظیفه پخش آب را درون دستگاه دارد که موجب تمیز شدن ظروف خواهد شد. موتور یک قطعه الکترومکانیکی در ماشین ظرفشویی است که نیروی محرکه خود یعنی برق را از رله استارت دریافت می کند.در برخی موارد علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی بروز مشکل در موتور محرک است که باید آن را بررسی کرده و در صورت خرابی آن را تعمیر یا تعویض کنید.
برای بررسی اتصالات برقی موتور باید با استفاده از مولتی‌متر اتصالات سیم‌پیچ را بررسی کنید و در صورت قطع بودن اتصالات می‌توانید با وصل کردن آنها، مشکل موتور محرک را برطرف کنید. ولی اگر مشکل این مورد نبود، باید موتور را تعمیر و یا تعویض کنید. البته برای تعمیر ماشین ظرفشویی بهتر است از مرکز تخصصی تعمیر و سرویس ماشین ظرفشویی کمک بگیرید. ارورهای e8 و e6 در لباسشویی مجیک نیز خبر از خرابی موتور دارد، برای آشنایی با نحوه رفع این مشکل مقاله «بررسی ارورهای ماشین ظرفشویی مجیک و چگونگی رفع آنها» را مطالعه کنید.

3-خرابی سلکتور یا سوئیچ انتخابی ماشین ظرفشویی

سلکتور از مجموع قطعاتی است که برای تنظیم حالات مختلف سیکل شستشو ماشین ظرفشویی است.
در برخی موارد مشاهده خواهید کرد که این قطعه به داخل فرو رفته و خارج نمی‌شود که در این حالت باید متوجه شوید که علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی چیست.
برای تعمیر ماشین ظرفشویی در این حالت باید سعی کنید به آرامی سلکتور را خارج کنید و در صورتی که خارج نشد باید آن را باز کرده و با استفاده از مولتی‌متر اتصالات آن را بررسی کنید. اگر مشکل از اتصالات آن نبود پس باید بدانید که به‌صورت کلی خراب شده و باید تعویض شود.

4-خرابی رله استارت

رله استارت یکی از قطعاتی است که در اکثر ماشین ظرفشویی‌ها موجود است و وظیفه آن کمک کردن به روشن شدن موتور محرک است. رله استارت در کنار سیم پیچ موتور محرک نصب شده‌است و در زمانی که دچار بروز مشکل شود، استارت نزده و اجازه روشن شدن ماشین را نمی‌دهد.
برای بررسی رله استارت باید ابتدا اتصالات آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که برق دستگاه به درستی تامین می‌شود. اگر مشکل از برق دستگاه نبود پس متوجه خواهید شد که علت روشن نشدن آن خرابی رله استارت است و آن را تعویض می‎کنید.

5-خرابی تایمر یا کنترل الکتریکی ماشین ظرفشویی

از دیگر دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی، خرابی تایمر یا کنترل الکتریکی است. تایمر یا کنترل الکتریکی وظیفه کنترل شیر ورودی و مدارهای موجود در موتور را به کمک رله‌های الکتریکی و ریزپردازنده به عهده دارد. تایمر در پشت برد کنترل قرار دارد و برای بررسی آن باید تمام پنل‌های اطراف آن را باز کنید و سپس به کمک اهم‌متر درستی آن را بررسی کنید. در صورتی که مشکل جدی نداشت می‌توانید سایر قسمت‌ها را بررسی کنید ولی اگر تایمر مشکل داشت، باید آن را تعویض کنید.

روشن نشدن ظرفشویی
با مطالعه دفترچه راهنمای ظرفشویی، با تمام قسمت‌های آن آشنا شوید.

6- قطع بودن برق دستگاه

گاهی ممکن است تصور کنید علت روشن نشدن دستگاه، خرابی موتور ماشین ظرفشویی است که تعمیر و یا تعویض آن هزینه بالایی دارد. اما باید به شما بگویم که نگران نباشید، چرا که مشکلات متفاوتی وجود دارد که علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی هستند. ولی قبل از هر کاری ابتدا چک کنید که دستگاه شما به برق متصل و یا پریز مورد نظر شما دارای برق است.

در این مقاله تا حدودی شما را با دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی آشنا کردیم. در صورتی که پس از بررسی ماشین ظرفشویی متوجه شدید که هیچکدام از موارد گفته شده علت روشن نشدن آن نیستند برای عیب یابی و تعمیر ماشین ظرفشویی می توانید از آچارباز، مرکز تخصصی تعمیرات انواع ماشین ظرفشویی کمک بگیرید.

 

تعمیر ماشین ظرفشویی در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع ماشین ظرفشویی آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید، تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
درخواست تعمیر ماشین ظرفشویی

 

علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی

مشکلاتی که باعث روشن نشدن ماشین ظرفشویی می‌شوند را در قسمت قبل برای شما توضیح دادیم که با توجه به آنها می‌توانید علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی را تشخیص دهید. البته ساختار برخی ماشین‌های ظرفشویی با هم متفاوت است و باید بگویم که ماشین ظرفشویی ال جی هم در ساختار برخی از مدل‌هایش از قطعاتی مانند فیوز حرارتی استفاده کرده است.

فیوز حرارتی یکی از قطعاتی است که در قسمت بالای برد کنترل قرار دارد که به کمک دو رشته سیم، کار اصلی خود که محافظت از برد کنترل است را انجام می‌دهد. کاربرد فیوز حرارتی اینگونه است که ابتدا برق وارد آن شده و سپس به برد الکتریکی منتقل ‌خواهد شد. در صورت خراب بودن آن، برق به برد الکتریکی وارد نشده و باعث روشن نشدن ماشین ظرفشویی خواهد شد. برای بررسی فیوز حرارتی باید با استفاده از مولتی‌متر اتصالات برق آن را بررسی کنید و اگر مشکل از اتصالات آن بود آن را برطرف کنیم، در غیر اینصورت باید به صورت کلی آن را تعویض کنید. در صورتی که توانایی برطرف کردن مشکل روشن نشدن ماشین ظرفشویی LG را ندارید می توانید از متخصصان تعمیر ماشین ظرفشویی ال جی در آچارباز کمک بگیرید.

روشن نشدن ماشین ظرفشویی LG
آچارباز، آماده ارائه تمامی خدمات ماشین ظرفشویی ال جی.

دلیل روشن نشدن ماشین ظرفشویی بوش

دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی بوش هم شبیه به سایر ماشین‌های ظرفشویی است. در برخی حالات ممکن است علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی بوش علاوه بر علت‌های قبلی که گفته شد، یک مشکل ساده باشد. برای مثال اینکه دوشاخه آن را به برق وصل نکرده باشید که با اتصال آن به برق مشکل حل شود.
اگر با اتصال دوشاخه به برق مشکل برطرف نشد، پس می‌توانید پریز یا سه راهی را بررسی کنید که احتمال دارد مشکل از آنها باشد. اگر هر دو این موارد مشکلی نداشت باید به سراغ فیلتر ورودی برق یا برد برویم.  خیلی از دستگاه ها دارای فیلتر ورودی هستند که وظیفه آن گرفتن نویز می باشد.
در صورتی که توانایی برطرف کردن مشکل ماشین ظرفشویی بوش خود را ندارید می‌توانید از تیم حرفه‌ای آچارباز جهت تعمیر ماشین ظرفشویی بوش خود کمک بگیرید.

روشن نشدن ماشین ظرفشویی بوش
برای شستشو با ماشین ظرفشویی، از مواد شوینده باکیفیت استفاده کنید.

علت کار نکردن ماشین ظرفشویی

اگر ماشین ظرفشویی شما روشن می شود ولی کار نمی کند، می توانید موارد زیر را بررسی کنید:

  • ماشین ظرفشویی خود را از برق جدا کنید. 30 دقیقه صبر کرده و سپس دستگاه را به برق وصل کنید.
  • ماشین ظرفشویی خود را ریست کنید. برای ریست کردن ماشین ظرفشویی می توانید از دکمه ریست یا دکمه های ترکیبی متناسب با هر برند استفاده کنید.
  • بررسی کنید که دکمه ی قفل کودک دستگاه شما فعال نباشد.
  • کار نکردن ماشین ظرفشویی می‌تواند نشانه ای از خرابی صفحه لمسی، دکمه‌ها و یا کنترل دستگاه باشد. در صورت خرابی هر کدام از موارد نام برده شده دستگاه توانایی کار کردن ندارد و برای برطرف کردن مشکل آن باید قعطات تعویض و یا تعمیر شوند.
  • اگر ماشین ظرفشویی شما قابلیت شروع با تاخیر را دارد، بررسی کنید که این دکمه فعال نباشد

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    خدمت تعمیر ماشین ظرفشویی آچارباز، شامل تمامی برندهای ماشین ظرفشویی می‌شود؟ حتی ماشین ظرفشویی رومیزی هم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا