×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم کوچک آشپزخانه

فرق سماور برقی، چای ساز و کتری برقی چیست؟

فرق سماور برقی، چای ساز و کتری برقی

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در آبان 1400نوشته شده بود و در مرداد 1401 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

از گذشته تاکنون چای، یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های گرم بین ایرانیان و تمام مردم جهان بوده است. در گذشته رایج‌ترین روش دم کردن چای استفاده از سماور بود، اما امروزه به کمک وسایل مختلف مثل سماور برقی، چای ساز و کتری برقی به سرعت می‌توان می‌توانید یک چای دلچسب را درست کنید.

این وسایل بهترین گزینه برای درست کردن نوشیدنی گرم در مهمانی‌ها و غیره هستند که باید به سرعت نوشیدنی گرم شما حاضر شود. اما اگر این وسایل را به درستی انتخاب نکرده باشید در زمان مورد نیاز به مشکل خورده و نیاز شما را برطرف نمی‌کند.

اما آیا با تفاوت این وسایل آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید فرق سماور برقی، چای ساز و کتری برقی چیست ؟ اگر پاسخ این سوال را نمی‌دانید در ادامه با ما همراه باشید تا فرق این وسایل را به شما آموزش دهیم. چنانچه مدتی از این وسایل استفاده کرده‌اید و آنها دچار مشکل شده‌اند می‌توانید با ثبت درخواست در آچارباز مشکل آنها را برطرف کنید. کافیست برای هر دستگاه روی کلمه مربوط به خود یعنی تعمیر سماور برقی ، تعمیر چای ساز و تعمیر کتری برقی کلیک کنید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

فرق سماور برقی، چای ساز و کتری برقی چیست؟

برای آشنایی با فرق سماور برقی، چای ساز و کتری برقی ابتدا باید با این دستگاه‌ها و کار آنها آشنا شوید. پس در ادامه توضیح مختصری درباره هرکدام از این وسایل می‌دهیم. سپس با فرق سماور برقی و چای ساز، فرق چای ساز با کتری برقی و تفاوت سماور برقی و چای ساز آشنا می‌شویم.

سماور برقی

یکی از قدیمی‌ترین ابزار دم کردن چای، سماور است؛ در گذشته از سماورهای زغالی، نفتی و … استفاده می‌شد، ولی امروزه سماورهای برقی و گازی جایگزین آنها شده‌اند. سماورها از جنس‌های مختلفی مثل مس، طلا، برنج، نقره، استیل و … در سایزهای مختلف ساخته می‌شوند.

سماورهای برقی به وسیله یک المنت که زیر آن‌ها قرار دارد آب را گرم می‌کنند. از طرفی پس از جوشیده شدن آب و درست کردن چای، قوری روی آن قرار گرفته و با برخورد بخار آب و گرم شدن قوری، چای دم می‌کشد.

عکس سماور برقی
اگر فقط چند بار در روز چای دم می‌کنید می‌توانید از سماور برقی استفاده کنید تا دمای اتاق به خاطر روشن بودن دائمی سماور، بالا نرود.
تعمیر چای ساز در آچارباز
خدمت تعمیر چای ساز، شامل عیب‌یابی، سرویس و تعمیر چای ساز های مختلف می‌شود. برای تعمیر چای ساز خود دیگر نیاز نیست به تعمیرگاه مراجعه کنید. از طریق کلیک روی دکمه درخواست تعمیر چای ساز می‌توانید درخواست خود را ثبت و منتظر تماس کارشناس باشید..
تعمیر چای ساز

چای ساز

چای ساز به وسیله‌ای برقی گفته می‌شود که وظیفه گرم نگه داشتن یا دم کردن چای را بر عهده دارد. به صورت کلی چای سازها از دو بخش تشکیل شده است. یک قسمت برای آماده کردن آب جوش (کتری) و یک قسمت برای دم کردن چای (قوری) به کار می‌رود.

در این دستگاه یک المنت وجود دارد که پس از فشردن دکمه راه اندازی، شروع به گرم کردن آب می‌کند و پس از جوشیدن آب به صورت خودکار خاموش می‌شود، بعد از جوشیدن آب، کافیست درون محفظه قوری مقداری چای خشک بریزید سپس آب جوش درون کتری را روی آن ریخته و دستگاه را در جای خود قرار دهید. پس از چند دقیقه چای شما آماده است.  

عکس چای ساز
چای سازها در انواع مدل‌های استنددار و بدون استند در برندهای مختلف در بازار وجود دارند.

کتری برقی

کتری برقی نیز جزء وسایل برقی است که در چند سال اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. این وسیله بیشتر برای جوش آوردن آب به کار می‌رود. در نتیجه اگر می‌خواهید یک دستگاه بخرید که فقط آب جوش به شما تحویل دهد و بیشتر از قهوه، هات چاکلت، نسکافه و چای آماده استفاده می‌کنید، بهتر است کتری برقی را بخرید.

کتری برقی نیز به وسیله یک المنت کار جوش آوردن آب را انجام می‌دهد. در حال حاضر برندهای مختلفی دست به تولید کتری برقی می‌زنند. پس در زمان خرید آن باید به برند و کیفیت دستگاه دقت کنید.

عکس کتری برقی
جنس بدنه کتری برقی ها معمولا از فلز، شیشه‌ و پلاستیک ساخته شده است.

تفاوت سماور برقی، چای ساز و کتری برقی از نظر ویژگی‌های مختلف

حال که با این سه دستگاه آشنا شدیم باید به سراغ تفاوت سماور برقی، چای ساز و کتری برقی از نظر ویژگی‌های مختلف برویم. در ادامه ویژگی‌های مختلف این سه دستگاه را باهم مقایسه می‌کنیم.

ظرفیت

یکی از ویژگی‌های مهم متفاوت بین این سه دستگاه ظرفیت آنهاست. در بین این دستگاه‌ها، فرق چای ساز با کتری برقی بسیار ناچیز است. یعنی چای ساز‌های موجود در بازار ظرفیتی بین 1.5 تا 3 لیتر دارند و کتری برقی‌ها بین 0.5 تا 3 لیتر هستند؛ اما تفاوت سماور برقی و چای ساز بیشتر است. یعنی سماورهای موجود در بازار تا 10 لیتر و حتی بیشتر هم ظرفیت دارند.

فرق سماور برقی، چای ساز و کتری برقی از نظر ظرفیت
درصورتی‌که مصرف روزانه آبجوش و چای شما زیاد است، بهتر است به فرق سماور برقی و چای ساز دقت کنید و سماوربرقی بخرید.
تعمیر چای ساز در آچارباز
خدمت تعمیر چای ساز، شامل عیب‌یابی، سرویس و تعمیر چای ساز های مختلف می‌شود. برای تعمیر چای ساز خود دیگر نیاز نیست به تعمیرگاه مراجعه کنید. از طریق کلیک روی دکمه درخواست تعمیر چای ساز می‌توانید درخواست خود را ثبت و منتظر تماس کارشناس باشید..
تعمیر چای ساز

سرعت

امروز سرعت عمل یکی از مهم‌ترین فاکتورها در زندگی روزمره همه انسان‌ها است. از نظر سرعت عمل نیز فرق چای ساز با کتری برقی ناچیز است زیرا هر دو دستگاه ظرفیت تقریبا مشابهی دارند. اما باید بگوییم اگر ظرفیت یک دستگاه کمتر باشد سرعت جوش آوردن آب در آن بیشتر است. اما تفاوت سماور برقی و چای ساز چشم گیر است زیرا ظرفیت آن چند برابر چای ساز است در نتیجه جوش آوردن آب در آن کندتر عمل می‌کند. 

سرعت چای ساز بهتره یا کتری برقی
اگر سرعت جوش آمدن آب برای شما مهم است، باید از بین این سه دستگاه چای ساز یا کتری برقی با ظرفیت کمتر را انتخاب کنید.

کیفیت چای

یکی از مهم‌ترین فاکتورها که باید در فرق سماور برقی، چای ساز و کتری برقی بیان شود، کیفیت چای درست شده با این دستگاه‌هاست. بسیاری از کاربران در زمان خرید دستگاه از فروشنده می‌پرسند مزه چای در سماور برقی خوبه یا چای ساز؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم سماوربرقی در مدت طولانی‌تری به جوش می‌آید و زمان دم کشیدن چای هم در آن بیشتر است؛ در نتیجه چای خوشمزه‌تری را درست می‌کند. اما فرق چای ساز با کتری برقی در مزه چایی ناچیز است و تفاوت چندانی ندارند.

تفاوت سماور برقی و چای ساز از نظر مزه چایی
چای درست شده در سماور برقی و گازی بسیار دلنشین‌تر از انواع کتری برقی و چای ساز است.

مصرف انرژی

از نظر مصرف انرژی باید بگویم که سماور برقی، چای ساز و کتری برقی هرسه برق مصرف می‌کنند. قبل از خرید آنها باید به میزان مصرف برق آن‌ها توجه کنید. در صورتی که میزان مصرف برق آن‌ها حدود ۱۸۰ الی ۲۲۰ ولت بود آن را خریداری کنید.

اما موضوع اصلی این است که میزان مصرف کدام یک از آن‌ها بیشتر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم می‌توانید کتری برقی و چای ساز را پس از آماده شدن چای، از برق خارج بکشید تا آن را خاموش کنید تا از مصرف بیهوده آن‌ها جلوگیری کنید. اما با توجه به اینکه سماور برقی ظرفیت بیشتری دارد و معمولا توسط عاشقان چای خریداری می‌شود باید به صورت مدام به برق وصل باشد تا همیشه آب جوشیده وجود داشته باشد.

همچنین چای ساز و کتری برقی در مدت زمان کمی آب را گرم می‌کند در صورتی‌که سماور برقی مدت زمان طولانی برای اینکار نیاز دارد. در نتیجه از نظر مصرف انرژی تفاوت کتری برقی و چای ساز جزئی است اما سماور برقی برق بیشتری نسبت به آنها استفاده می‌کند.

مصرف برق کتری برقی بهتره یا چای ساز و سماور برقی؟
می‌توانید در زمان خرید دستگاه به برچسب انرژی روی دستگاه و ولتاژ مصرفی آنها توجه داشته باشید تا دستگاه کم مصرف تر را خریداری کنید.

تنظیم دما

آیا می‌خواهید دمای آب را تنظیم کنید؟ اگر فاکتور تنظیم دما برای شما اهمیت دارد باید دستگاهی بخرید که بتوانید به راحتی دمای آن را تنظیم کنید. در دستگاه چای ساز و کتری برقی امکان تنظیم دما وجود دارد اما این قابلیت در سماوربرقی وجود ندارد و تنها می‌توانید به کمک دکمه خاموش و روشن، المنت آن را خاموش کنید.

اما در چای ساز و کتری برقی زمانی که شما را به میزان دلخواه تنظیم می‌کنید، پس از رسیدن به آن دما، دستگاه به صورت خودکار قطع شده و در صورت کمتر شدن دما دوباره راه‌اندازی می‌شود.

سماور برقی بهتره یا چای ساز
برای کم و زیاد کردن دمای چای ساز و کتری برقی می‌توانید از کلید های + و – روی دستگاه استفاده کنید.

سلامت چای و نوشیدنی

چای ساز و کتری های برقی اغلب از جنس پلاستیک، شیشه و استیل ضد زنگ ساخته شده‌اند ولی سماورهای برقی از جنس استیل، نقره، مس هستند.

از نظر سلامت نوشیدنی سماورهای برقی سالم تر هستند؛ اما به صورت کلی چای سازها و کتری‌های برقی با جنس شیشه و استیل ضد زنگ‌ هم مضر نیستند. اما دستگاه‌های پلاستیکی پس از مدتی مواد شیمیایی بدنه را درون آب پس می‌دهند و باعث بروز بیماری‌های خاص خواهند شد.

سوختن دست

دسته‌های چای ساز و کتری برقی اغلب عایق هستند و پس از برداشتن آن‌ها هیچ آسیبی به دست شما وارد نمی‌شود. ولی این موضوع درمورد سماورهای برقی صدق نمی‌کند و دسته‌های آن‌ها داغ می‌شود. در حین برداشتن آن‌ها بسیار مراقب باشید و در صورت لزوم از دستگیره استفاده کنید.

فرق کتری برقی و چایساز
احتمال سوختگی دست در چای سازهای استنددار یا سماوربرقی‌های شیردار کمتر از بقیه مدلهاست.

قیمت

یکی از مهم‌ترین فاکتورها که در زمان خرید وسایل در تصمیم‌گیری افراد تاثیرگذار است، قیمت دستگاه است. در سال 1401 جدول قیمتی این دستگاه‌ها به شرح زیر است:

دستگاه بازه قیمت
سماور برقی بین 1.5 میلیون تا 15 میلیون تومان
چای ساز بین 900 هزار تا 14 میلیون تومان
کتری برقی بین 50هزار تا 11 میلیون تومان

 البته باید بگوییم این اختلاف قیمت‌ها با توجه به کیفیت ساخت، جنس بدنه، قابلیت‌های دستگاه و … تعیین می‌شود. پس در صورتی‌که فاکتور قیمت برای شما اهمیت دارد باید دقت کنید که در حد امکان بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه را خریداری کنید. در غیر اینصورت باید دائم به فکر تعمیر دستگاه باشید.

در آچارباز  تعمیرات انواع لوازم برقی خانگی مثل چای ساز، کتری برقی، سماور برقی و … با سرعت و بهترین قیمت انجام می‌شود. در نتیجه اگر می‌خواهید برای تعمیر یا سرویس این دستگاه‌ها اقدام کنید، باید از تعمیرکاران باتجربه کمک بگیرید. می‌توانید برای ثبت سفارش در آچارباز روی کلمات تعمیر سماور برقی ، تعمیر چای ساز یا تعمیر کتری برقی در این صفحه کلیک کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

تعمیر کتری برقی در آچارباز
خدمت تعمیر کتری برقی، شامل عیب‌یابی، سرویس و تعمیر کتری برقی های مختلف می‌شود. برای تعمیر کتری برقی خود دیگر نیاز نیست به تعمیرگاه مراجعه کنید. از طریق کلیک روی دکمه درخواست تعمیر کتری برقی می‌توانید درخواست خود را ثبت و منتظر تماس کارشناس باشید..
تعمیر کتری برقی
لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

    1. راضیه عزیز،
      روشن نشدن کتری برقی ممکن است به دلیل معیوب شدن المنت،دکمه پاور و .. باشد. پیشنهاد می کنیم برای تعمیر کتری برقی خود را کارشناسان ما در تماس باشید.

  1. قسمت قوری چایسازم خراب شده، درست میشه یا باید حتما نو بخرم؟

    1. لیلی عزیز،
      باید چای ساز شما توسط تعمیرکاران مجرب بررسی شود بهتر است برای تعمیر چای ساز تان با شماره 02154591616 تماس بگیرید با درخواست تان را از طریق سایت ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا