×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

دکوراسیون و ساختمان

10 دلیل لرزش آسانسور حین حرکت + راهکارهای رفع مشکل

دلیل لرزش آسانسور حین حرکت

استفاده از آسانسور بی‌صدا و بدون لرزش باعث کاهش استرس و افزایش امنیت افراد حین جابه‌جایی به آسانسور می‌شود. آیا می‌دانید دلیل لرزش آسانسور حین حرکت چیست؟ دلایل مختلفی می‌تواند باعث بروز لرزش در آسانسور حین حرکت می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به برخورد کابین با جداره‌ها، خرابی سیم بکسل، بروز اختلال در برد آسانسور و … اشاره کرد. اکثر این موارد با تعمیر آسانسور اصولی و به موقع از بین می‌روند. در ادامه این مقاله آچارباز قصد داریم شما را با دلایل لرزش آسانسور حین حرکت آشنا کنیم. البته اگر برای برطرف کردن این مشکل یا مشکلات دیگر آسانسور به راهنمایی نیاز دارید می‌توانید با شماره 02154591616 تماس بگیرید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به محل شما اعزام شده و مشکل را برطرف کنند.

دلیل لرزش آسانسور حین حرکت چیست و چطور آن را برطرف کنیم؟

مهم‌ترین دلیل لرزش آسانسور حین حرکت، عملکرد نادرست بخش مکانیکی دستگاه است. شل شدن پیچ‌های کابین، تنظیم نبودن قطعات مکانیکی آسانسور و … می‌تواند منجر به بروز این مشکل شود. در ادامه تمامی دلایلی که می‌تواند باعث لرزش آسانسور شود را معرفی می‌کنیم. چنانچه با توجه به راهکارهای اعلام شده نتوانستید مسئله را حل کنید و با توجه به اهمیت موضوع در اسرع وقت از یک تعمیرکار کمک بگیرید تا مشکل را رفع کند.

اولین دلیل لرزش آسانسور حین حرکت؛ شل شدن پیچ‌ها

آسانسور با سرعت بالایی حرکت می‌کند و شل شدن پیچ‌ها حین حرکت باعث لرزش و تولید صدا در کابین می‌شود. ریل‌های آسانسور، حداقل دو پایه با فاصله دو و نیم متر دارند که باید به صورت استاندارد و اصولی طراحی و نصب شوند. از دیگر اجزای آسانسور، که باعث ایجاد لرزش حین حرکت می‌شوند، پیچ‌های لنگر هستند، که درون سازه‌های بتونی چاه نصب می‌شوند. اگر وزن افراد حاضر در آسانسور بیشتر از ظرفیت باشد، منجر به شل شدن پایه ریل یا پیچ‌های لنگر می‌شود و در نتیجه آسانسور نمی‌تواند به درستی حرکت کند؛ بنابراین آسانسور حین حرکت می‌لرزد.

شل شدن پیچ‌ها دلیل لرزش آسانسور حین حرکت
اگر آسانسور هرچندوقت یک‌بار مورد بررسی قرار نگیرد مشکلات نظیر شل شدن پیچ‌ها می‌تواند علاوه بر ایجاد لرزش در آسانسور مشکلات جدی‌تری نیز به‌وجود بیاورد.

دومین دلیل لرزش آسانسور حین حرکت؛ تنظیم نبودن فاصله کفشک کابین و ترمز

ناهموار بودن فاصله دو ترمز کابین، باعث بروز ساییدگی می‌شود و ساییدگی ترمزها یکی از دلایل لرزش آسانسور حین حرکت است.
با فرسوده شدن پدهای ترمز، منجر به بروز قوس در کشکک ترمز و در نهایت ساییدگی می‌شود. اگر آسانسور نتواند به‌درستی در طبقات متوقف شود، لرزش آسانسور اتفاق می‌افتد.

پیشنهاد مطالعه

سومین دلیل لرزش آسانسور حین حرکت؛ تعادل نداشتن کابین

دو نوع تعادل دینامیک و استاتیک برای آسانسورها وجود دارد. تعادل استاتیک جهت تشخیص کج بودن آسانسور است و تعادل دینامیک برای هدایت کفشک روی سطح ریل است. تنظیم نبودن این تعادل‌ها، می‌تواند در لرزش آسانسور حین حرکت تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

چهارمین دلیل لرزش آسانسور حین حرکت؛ تنظیم نبودن فاصله ریل

تنظیم نبودن فاصله ریل می‌تواند دلیل لرزش آسانسور حین حرکت باشد، به صورت اصولی فاصله ریل وزنه باید صفر تا سه میلی متر و فاصله فوقانی آن صفر تا دونیم میلی متر باشد. در صورت تنظیم نبودن فاصله ریل، کابین حین حرکت به صورت افقی تاب می‌خورد و باعث ایجاد لرزش می‌شود.

پنجمین علت لرزش آسانسور حین حرکت؛ مونتاژ غیر استاندارد کابین

درصورتی‌که افراد کاربلد و حرفه‌ای مونتاژ قطعات مختلف کابین آسانسور را انجام ندهند، ممکن است پس از نصب با لرزش آسانسور حین حرکت مواجه شوید. اگر کف آسانسور به‌درستی مونتاژ نشود، حین حرکت، تعادل آسانسور به هم خرده و باعث می‌شود شما لرزش را احساس کنید.

افراد متخصص حین مونتاژ آسانسور باید از طناب‌های مناسب شیار استفاده کنند. اگر سایز طناب مناسب شیار نباشد، موتور جهت بالا بردن آسانسور فشار زیادی را متحمل می‌شود؛ همچنین باعث فرسوده شدن طناب پس از مدت زمان کمی خواهد شد. فرسودگی طناب، خطرات بسیار جدی دارد، اطمینان حاصل کنید که مونتاژکارها از بهترین ابزارها برای مونتاژ آسانسور شما استفاده می‌کنند.

در صورتی که افراد کاربلد و حرفه‌ای مونتاژ قطعات مختلف کابین آسانسور را انجام ندهند، ممکن است پس از نصب با لرزش آسانسور حین حرکت مواجه شوید.

ششمین علت لرزش آسانسور حین حرکت؛ ناهمسان بودن عمق شیار

از دیگر دلایل لرزش آسانسور حین حرکت، ناهمسان بودن عمق شیار است. علت ناهمسانی عمق شیار، فرسودگی آن است. فرسودگی بیشتر منجر به کوچک شدن عمق شیار، ایجاد فرسودگی در طناب، نزدیک به چرخ دنده و لرزش بیشتر می‌شود.

هفتمین علت لرزش آسانسور حین حرکت؛ ناسازگار بودن طناب با شیار

ناسازگاری سایز طناب با شیار باعث لرزش آسانسور حین حرکت می‌شود. جهت رفع این مشکل بهتر است ابتدا با استفاده از شیار سنج، سایز شیار را اندازه‌گیری و برای تهیه‌کردن شیار یا طناب فرسوده خود اقدام کنید تا از شر سروصدا و لرزش آسانسور خود در امان باشید.

پیشنهاد مطالعه

هشتمین دلیل لرزش آسانسور حین حرکت؛ انتخاب کابین نامناسب

بهتر است در زمان خرید آسانسور، کابینی را انتخاب کنید که دارای جنس خوب و زخیم باشد؛ چراکه کابین‌هایی با جنس نازک علاوه بر اینکه عایق صدای خوبی نیستند، در برابر ضربه یا حرکت کابین مقاومت درستی ندارند.

نهمین دلیل لرزش آسانسور حین حرکت؛ غیر استاندارد بودن فاصله ریل و کفشک

دلیل لرزش آسانسور حین حرکت در برخی موارد می‌تواند اصولی نبودن فاصله ریل و کفشک باشد. فاصله بیش از حد زیاد ریل و کفشک می‌تواند باعث حرکت و لرزش آسانسور به صورت افقی شود.

علت دهم لرزش آسانسور حین حرکت؛ درست نصب نشدن ریل و کابین آسانسور

در صورتی‌که ریل و کابین آسانسور به درستی نصب نشوند، لرزش در حرکت آسانسور به وجود می‌آید. اگر فاصله ریل‌ها بیش از حد استاندارد یا کمتر باشد، شاهد لرزش آسانسور حین حرکت می‌شوید.

تعمیرات دیرهنگام دلیل لرزش آسانسور حین حرکت
درصورتی که آسانسور شما دچار مشکل لرزش حین حرکت شد، می‌توانید از افراد متخصص کمک بگیرید.
پیشنهاد مطالعه

راهکارهایی برای جلوگیری از لرزش آسانسور حین حرکت

جهت جلوگیری از لرزش آسانسور حین حرکت، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید.

  • سرویس، بررسی و روغن‌کاری آسانسور به صورت دوره‌ای  
  • استفاده از دیواره‌های استاندارد و مقاوم حین نصب
  • استفاده کردن از تابلو فرمان تک سرعته برای طبقه‌های بالا استفاده کنید.
  • انتخاب آسانسور با ابعاد مناسب

(از آسانسورهای بزرگ برای فضای کوچک و از آسانسورهای کوچک برای فضاهای بزرگ استفاده نکنید.)

  • انتخاب موتور آسانسور با کفیت
  • تنظیم درایو آسانسور به صورت دقیق توسط متخصصین مجرب
  • برای انکدر آسانسور بهتر است از کوپلینگ استاندارد استفاده کنید.
  • استفاده از کابل زوج بهم تابیده و متصل کردن آن به زمین

مهم‌ترین دلیل لرزش آسانسور حین حرکت در بسیاری مواقع سهل انگاری افراد حین نصب، سرویس یا انجام تعمیرات آن توسط افراد ناشی،  انتخاب نادرست آسانسور، شل شدن پیچ‌ها یا ریل ها و… است. برای نصب یا عیب یابی و تعمیر آسانسور می‌توانید از کارشناسان آچارباز کمک بگیرید. کافیست با شماره 02154591616 تماس بگیرید تا کارشناسان ما هماهنگی اعزام تعمیرکار به محل شما را انجام دهند.

3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا