×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

دکوراسیون و ساختمان

16 مشکل آسانسور +  راهکار رفع آنها

مشکل آسانسور

آسانسور در سال‌های اخیر در بسیاری از ساختمان‌ها برای جابجایی مسافر یا بار به صورت روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنانچه میزان تردد زیاد باشد و توجهی به سرویس دوره‌ای یا تعمیر آسانسور نشود، بعد از مدتی سروکله مشکلات مختلف در آن پیدا می‌شود. در نتیجه تصمیم گرفتیم در این مطلب آچارباز درباره * مشکل آسانسور که ممکن است برای هر محلی به وجود آید با شما صحبت کنیم.

البته باید بگوییم با توجه به اینکه آسانسور از قطعات پیچیده تشکیل شده، عیب یابی و تعمیر آن نیاز به ابزار و تخصص دارد و در صورتی که در این زمینه تخصصی ندارید باید از یک تعمیرکار کمک بگیرید تا مشکل را برطرف کند. برای ارتباط و سفارش اعزام تعمیرکار می‌توانید در این صفحه سفارش‌تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید. کارشناسان ما در اسرع وقت در محل شما حاضر شده و مشکل را رفع می‌کنند.

لیست 16 مشکل آسانسور که نیاز به تعمیر دارند

آسانسورها یکی از اجزاء اصلی ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و … هستند جابجایی را سرعت بخشیده و راحت‌تر می‌کنند. اما آسانسورها نیز مانند همه وسایل مکانیکی یا برقی نیاز دارند به صورت دوره‌ای سرویس شده و بدرستی از آنها نگهداری شود؛ در غیر اینصورت مشکلاتی را پیدا می‌کنند. در ادامه با مشکلات رایجی که برای آنها به وجود می‌آید آشنا می‌شویم.

آسانسور ناگهان می‌ایستد و حرکت نمی‌کند

این مشکل آسانسور در اغلب اوقات ناشی از خرابی چشمی یا سنسور آسانسور، جمع شدن سیم فولادی روی کابین آسانسور، گیرپاچ کردن گیربکس موتور، پاراشوت کردن، بیرون آمدن اتاقک از ریل راهنما رخ می‌دهد.

باز نشدن درب آسانسور

در این زمان درب داخل آسانسور باز می‌شود اما درب بیرونی باز نشده و امکان خروج از کابین وجود ندارد. این صحنه برای افرادی که ترس از فضای بسته دارند بسیار وحشتناک است. دلایل بروز این مشکل آسانسور از نظر تعمیرکاران موارد زیر است:

  • قطع شدن برق آسانسور و عدم وجود ژنراتور در ساختمان
  • بی‌کیفیت بودن قطعات آسانسور
  • بالا بودن وزن افراد یا اجسام موجود در آسانسور
  • وجود نداشتن سیستم black out در آسانسور
پیشنهاد مطالعه

کند حرکت کردن آسانسور

مشکل کند بودن حرکت آسانسور اغلب برای آسانسورهای قدیمی که زیاد عمر کرده و قطعات فرسوده دارند به وجود می‌آید. برای رفع این مشکل اغلب تعمیرکاران اقدام به تعویض قطعات معیوب و فرسوده مانند رله مکانیکی می‌کنند یا در صورت امکان یک سیستم کنترل میکروپروسسوری جدید روی آسانسور نصب می‌کنند؛ در این صورت سرعت آسانسور تا 50 درصد افزایش می‌یابد.

مشکل آسانسور؛ کند حرکت کردن
در صورتی‌که در زمان خرید به سرعت حرکت آسانسور دقت نکنید ممکن است آسانسوری اشتباه بخرید که سرعت دلخواه شما را نداشته باشد.

کار نکردن آسانسور؛ روشن نشدن موتور آسانسور

این مشکل آسانسور در اکثر مواقع ناشی از عبور نکردن جریان بر از مدارهای الکترونیکی آسانسور است. برای حل این مشکل باید از یک تکنسین کمک بگیرید تا وضعیت مدارها، اتصالات، دوشاخه، پریز برق، کلیدها و سیم‌ها را به کمک یک آوومتر بررسی کند. بعد از تشخیص مشکل می‌تواند اقدامات لازم برای رفع ایراد و تعمیر را انجام دهد. 

قطع شدن فیوز برق آسانسور بعد از استارت زدن موتور

مشکل پریدن فیوز برق آسانسور بیشتر بدلی سوختگی یا معیوب شدن موتور آسانسور، استفاده بیش از حد از برق ساختمان و فشار آمدن به کنتور برق و اتصال کوتاه خازن‌ها رخ می‌دهد. برای رفع ایراد تعمیرکار ابتدا موتور آسانسور را بدون خازن وصل می‌کند تا بررسی کند فیوز سالم است یا خیر. اگر فیوز معیوب باشد اقدام به تعویض آن می‌کند اما اگر فیوز سالم باشد یعنی خازن ایراد داشته است. البته اگر مشکل در این دو قسمت نباید به سراغ قسمت‌های سیم پیچ و استاتور موتور آسانسور رفته و در صورت نیاز دوباره موتور را سیم پیچی می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

هنگام استارت آسانسور صدای زیادی تولید کرده اما حرکت نمی‌کند

مشکل تولید صدای زیاد از موتور آسانسور اغلب به دلیل خرابی سیم پیچی اصلی،کمکی یا کلید گریز از مرکز یا عملکرد نادرست یاتاقان‌ها به وجود می‌آید. با توجه به اینکه این مسئله می‌تواند خطرناک باشد بهتر است در اسرع وقت با یک تعمیرکار تماس بگیرید تا ریشه مشکل را شناسایی کرده و اقدامات لازم برای تعویض کلید، سیم پیچی و … را انجام می‌دهد.

درست کار نکردن تهویه آسانسور

مشکل درست نبودن تهویه آسانسور در محل‌های پر رفت و آمد یا در فصول گرم سال بسیار آزاردهنده خواهد بود و موجب بالا رفتن دمای اتاق و کمبود اکسیژن موجود در فضا می‌شود. درست نبودن تهویه به دلیل خرابی یا درست کار نکردن فن آسانسور به وجود می‌آید. باید تعمیرکار وضعیت آن را بررسی کند و آن را سرویس یا در صورت نیاز با فن جدید تعویض کند.

کار نکردن دکمه تهویه آسانسور
در آسانسور مراقب کودکان باشید و اجازه بازی کردن با دکمه‌های پنل آسانسور را ندهید؛ زیرا ممکن است دکمه‌ها آسیب ببیند.

بسته نشدن درب آسانسور

یکی دیگر از رایج‌ترین مشکلات آسانسورها، خرابی قفل است که می‌تواند منجر به بسته نشدن درب یا باز شدن آن بین طبقات شود. این مورد در سرویس‌های دوره‌ای توسط تعمیرکار بررسی می‌شود تا در صورت نیاز اقدامات لازم برای تعمیر یا تعویض قفل صورت گیرد. اما در صورتی‌که نسبت به سرویس دوره‌ای بی توجه باشید مجبور می‌شوید تا زمان حضور تعمیرکار در محل‌تان از آسانسور استفاده نکنید.

قدرت آسانسور کم شده است

این مشکل آسانسور در اکثر مواقع در آسانسورهای قدیمی یا محل‌هایی که دائم دستگاه کار می‌کند، به وجود می‌آید و علت آن مصرف زیاد برق و نوسان داشتن جریان برق است. در این زمان تعمیرکار از طریق روش دما نگاری مادون قرمز، تغییرات دمایی و محل‌های مشکل زا را شناسایی کرده و راه حل‌های رفع مشکل را پیش می‌گیرد تا آسیبی به موتور محرکه آسانسور نرسد.

بالا رفتن یا داغ شدن موتور آسانسور

این مشکل اغلب زمان‌هایی که آسانسور دائم در حال جابجایی است یا موتور نیم سوز شده به وجود می‌آید. در اثر این موارد سیم‌پیچ‌های اصلی و کمکی امکان اتصال حلقه یا کلاف به کلاف به وجود می‌آید و جریان الکتریکی مسیر کوتاه‌تری را طی کرده و میدان مغناطیسی گردش کافی و مناسب طی نمی‌کند؛ در نتیجه دمای موتور بالا می‌رود.

آسانسور ناگهان بین طبقات متوقف می‌شود

توقف ناگهانی آسانسور اغلب ناشی از خرابی قسمت‌های برقی آسانسور است. این مشکل بیشتر برای محل‌هایی که توجه کافی به سرویس یا تعمیر آسانسور ندارند، به وجود می‌آید. برای رفع مشکل باید با یک تکنسین تماس بگیرید تا وضعیت قطعات مختلف را بررسی و عیب یابی کند.

چنانچه میزان تردد زیاد باشد و توجهی به سرویس دوره‌ای نکنید، بعد از مدتی سروکله مشکلات مختلف در آن پیدا می‌شود.

حبس شدن از رایج‌ترین مشکلات آساسنسور
چنانچه توقف بین طبقات به دلیل قطع شدن برق باشد و وجود نداشتن کلید اضطراری، امکان بیرون آوردن فرد از کابین وجود ندارد.

صدای کوبیده شدن درب آسانسور در طبقات شنیده می‌شود

این مشکل آسانسور اغلب برای محل‌هایی که تعداد باز و بسته شدن درب بسیار زیاد است یا آسانسور دائم کار می‌کند، به وجود می‌آید. چنانچه کنتاکتورها یا آرام بند درب به مشکل خورده باشد این مشکل در آسانسور شما ظاهر می‌شود. با توجه به اینکه این مسئله می‌تواند به آرامش افراد حاضر در محل یا درب و شیشه آسانسور آسیب بزند باید در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام کنید. کافیست از یک تکنسین بخواهید آرام بند را تعویض و آسانسور شما را سرویس کند تا سایر مشکلات آن نیز برطرف شود.

تنظیم نبودن درب آسانسور

مشکل تنظیم نبودن درب اغلب در زمانی که آب و هوا تغییر می‌کند و درب منبسط یا منقبض می‌شود، به وجود می‌آید. در این صورت ممکن است مشکلاتی مانند بسته نشدن، کوبیده شدن یا … برای درب آسانسور به وجود آید. تعمیرکاران برای رفع این مشکل آسانسور پیشنهاد می‌کنند زمانی‌که تغییرات آب و هوایی در محل شما زیاد است و درب منقبض یا منبسط می‌شود زبانه‌های آن را سوهان کشی کنید. البته چنانچه خودتان در این زمینه مهارت ندارید، به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید؛ زیرا ممکن است به قطعات آسانسور آسیب بزنید.

کثیف شدن قطعات آسانسور

جرم گرفتن یا کثیفی اجزاء آسانسور اغلب ناشی از بی‌توجهی به سرویس و روغنکاری آسانسور به وجود می‌آید. بهتر است هر شش ماه یا نهایتا سالی یک مرتبه برای نظافت، سرویس دوره‌ای آسانسور و بررسی وضعیت قطعات از یک متخصص کمک بگیرید. این کار می‌تواند هزینه‌های بعدی پرداختی شما برای تعمیرات را کاهش دهد.

کثیف شدن موتور از مشکلات آساسنور
تیره شدن رنگ گریس یا روعن روی موتور آسانسور از نشانه‌های کثیف شدن یا جرم گرفتن قطعات آسانسور است.

متوازن نبودن چرخ دنده‌های موتور

نا متوازن بودن چرخ دنده‌ها یکی دیگر از مشکلاتی است که می‌تواند برای موتور آسانسور به وجود آمده و منجر به ساییدگی یا درست نچرخیدن چرخ دنده‌ها شود. علت ظاهر شدن این مشکل در اغلب اوقات، درست نبودن محور موتور یا عدم انطباق است. برای حل این مشکل نیز باید از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

خراب شدن قرقره آسانسور

آخرین مشکل آسانسور که در این مطلب بررسی می‌کنیم، خراب شدن قرقره آسانسور است. قرقره باید فشار و وزنی که از سمت اتاقک آسانسور وارد می‌شود را تحمل ‌کند؛ در صورتی‌که داخل کابین بیش از حد استاندارد، افراد یا بار جابجا شوند به قرقره و طناب‌های سیمی فشار وارد شده و مشکل پیدا می‌کنند. در این زمان آسانسور بدرستی نکرده و باید از یک تعمیرکار بخواهید تا وضعیت را بررسی و اقدامات لازم برای رفع مشکلات طناب‌های سیمی و قرقره را انجام دهد.  

پیشنهاد مطالعه

ترفندهای جلوگیری از بروز مشکل آسانسور

تا به اینجا با مشکلات رایجی که ممکن است برای آسانسورها به وجود آید آشنا شدیم. در این قسمت با اقداماتی که با انجام آنها می‌توانید از خراب شدن آسانسور جلوگیری کنید، آشنا می‌شویم.

  1. با آسانسور نفر بر، بارهای و لوازم بزرگ و سنگین را جابجا نکنید.
  2. بیشتر از ظرفیت مشخص شده روی برچسب‌ها سوار آسانسور نشوید.
  3. سرعت حرکت آسانسور را خودسرانه تغییر ندهید.
  4. در مواقع غیر ضروری لامپ و فن آسانسور را روشن نگذارید.
  5. در صورت امکان برای آسانسور UPS مناسب خریداری و نصب کنید.
  6. با دکمه‌های روی پنل آسانسور بازی نکنید و آنها را محکم فشار ندهید.
  7. در زمان نظافت کابین از خیس شدن پنل و قسمت‌های برقی جلوگیری کنید.
  8. درب آسانسور را آرام و کامل ببندید.
  9. به صورت دوره‌ای برای تعمیر یا سرویس آسانسور از یک تعمیرکار کمک بگیرید.
جلوگیری از مشکل آسانسور با سرویس به موقع
با سرویس دوره‌ای آسانسور می‌توانید از به وجود آمدن مشکلات جدی که هزینه زیادی دارند، جلوگیری کنید.

در این مطلب سعی کردیم لیست 16 مشکل آسانسور به همراه راهکارهای رفع مشکل و اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز آنها را به زبان ساده به شما آموزش دهیم. در صورتی‌که در هر مرحله از نصب، عیب یابی، سرویس یا تعمیر آسانسور نیاز به تکنسین ماهر در این زمینه دارید؛ می‌توانید با شماره 02154591616 تماس بگیرید تا کارشناسان ما از نزدیک دستگاه شما را بررسی و مشکل آن را برطرف کنند.

3.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا