×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

دکوراسیون و ساختمان

علت بسته نشدن درب آسانسور چیست و چطور آن را برطرف کنیم؟

بسته نشدن درب آسانسور

بسته نشدن درب آسانسور یکی از مشکلات مهم و رایجی است که می‌تواند برای هر آسانسوری بوجود آید. چنانچه شما هم با این صفحه روبه‌رو شدید اگر در اتاق آسانسور بودید، از درب آسانسور دوری کنید تا آسانسور به طبقه بعدی برسد. اما در صورتی‌که هنوز آسانسور به راه نیافته و به طور کلی درب بسته نمی‌شود، بهتر است سوار آن نشوید و آن را دستکاری نکنید. در اسرع وقت با یک تکنسین تماس بگیرید و از او بخواهید که وضعیت را بررسی و اقدامات لازم برای تعمیر آسانسور را انجام دهد.

چنانچه به دنبال تعمیرکارهای معتبر آسانسور هستید که تجربه بالایی در این زمینه داشته باشند، می‌توانید با شماره 02154591616 تماس بگیرید. کارشناسان ما سفارش شما را ثبت و دراسرع‌وقت تعمیرکار به محل شما اعزام شود.

در این مطلب قصد داریم تمامی دلایل بسته نشدن درب آسانسور و راهکارهایی برای رفع آنها را به شما آموزش دهیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

علت بسته نشدن درب آسانسور مدل‌های مختلف

بسته به اینکه آسانسور شما چه نوعی است، بسته نشدن درب آسانسور می‌تواند علت متفاوتی داشته باشد. در ادامه با اصلی‌ترین دلایل بسته نشدن درب آسانسور از نظر تعمیرکاران ، آشنا می‌شویم و راه حل هر مشکل را بیان می‌کنیم.

پیشنهاد مطالعه

12 دلیل بسته نشدن درب آسانسور اتوماتیک

اگر درب آسانسور شما اتوماتیک است یعنی خود آن به صورت خودکار باز و بسته می‌شود؛ بسته نشدن درب آسانسور می‌تواند منشا مکانیکی یا الکتریکی داشته باشد. در ادامه با 8 دلیل بسته نشدن درب آسانسور اتوماتیک آشنا می‌شویم.

دلایل مکانیکی بسته نشدن درب آسانسور اتوماتیک

مهم‌ترین قطعاتی که با خرابی آنها دلایل مکانیکی بسته نشدن درب است عبارتند از تسمه، لته، قرقره، کفشک، ساپورت. در این زمان قطعات با مشکلات زیر دست و پنجه نرم می‌کنند.   

  1. شل بودن تسمه درب
  2. خرابی الته‌های درب آسانسور
  3. شکستگی قرقره لنگی
  4. خارج شدن کفشک از جای خود
  5. شکستن کفشک
  6. تنظیم نبودن ساپورت درب
  7. از دست دادن حالت شاقول درب آسانسور
  8. وجود مانع بر سر راه

یکی از رایج‌ترین مشکلات بسته نشدن درب آسانسور، وجود مانع یا شیء مقابل درب است. درب‌های آسانسور برای شناسایی افراد از مادون قرمز استفاده می‌کنند و تشخیص آنها از طریق مقاومت در برابر بسته شدن در طراحی شده‌اند.

وجود مانع جلوی درب، باعث اشتباه کار کردن سنسورها می‌شود. در واقع سنسور تصور می‌کند که در تلاش است درب را روی یک شخص ببندد. در برخی موارد، مانع بزرگ نیست و به راحتی مشاهده نمی‌شود. پس ممکن است در قسمتی باشد که بدون جدا کردن بخش‌هایی از آسانسور نتوانید آن را پیدا کنید.

مانع حتی می‌تواند به اندازه یک مداد باشد. پس در صورتی‌که مانعی می‌بینید، آن را بردارید یا به صورت دوره‌ای داخل کابین و جلوی درب آساسنسور را تمیز کنید. چنانچه مشکل با اینکار برطرف نشد باید از یک تعمیرکار بخواهید تا مشکل را از نزدیک بررسی و عیب یابی کند.

علت اصلی بسته‌نشدن درب آسانسور
در اکثر اوقات اصلی ترین علت بسته نشدن درب آسانسور گیر کردن شیء درون شیارهای درب آسانسور است.

دلایل الکتریکی بسته نشدن درب آسانسور اتوماتیک

علاوه بر دلایل مکانیکی بعضی از قطعاتی الکتریکی نیز به مشکل می‌خورند که می‌توانند علت بسته نشدن درب آسانسور باشد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. خرابی برد آسانسور

برد، مغز کل آسانسور است و طوری طراحی شده که به ورودی‌های شما مانند انتخاب طبقه، بستن درها و … پاسخ بدهد. اگر مشکلی در برد آسانسور به وجود بیاید، ممکن است درهای آسانسور بسته نشوند.

خرابی برد فرمان علت بسته نشدن درب آسانسور
اگر سیستم اینترکام در آسانسور وجود دارد، می‌توانید به سرعت به کسی اطلاع دهید، که مشکلی در آسانسور وجود دارد و درها بسته نمی‌شوند.
پیشنهاد مطالعه

2. بروز اختلال در سنسور تشخیص وجود مانع

سنسور درب در آسانسور همان نوار کوچکی است که در بالا، پایین یا هر دو قسمت آسانسور وجود دارد؛ که به نظر می‌رسد نور کمی ساطع می‌کند. این در واقع یک سنسور مادون قرمز است و اگر شخصی به طور ناگهانی از داخل یا خارج از قاب آسانسور بالا برود، درب‌های آسانسور را باز می‌کند.

کثیف شدن این سنسور می‌تواند منجر به بسته نشدن درب آسانسور شود. پس در صورتی‌که پس از سوار شدن متوجه شدید که درب آسانسور بسته نمی‌شود؛ می‌توانید حتی فقط با دستانتان این حسگر را پاک کنید تا گرد و غبار پاک شود. در غیر این صورت، آسانسور ممکن است نتواند تشخیص دهد که شخصی در چارچوب درب ایستاده است و بسته نشود.

3. بروز اختلال در موتور الکتریکی

یکی از مهم‌ترین قطعات در آسانسور که نیرو محرکه آن را برای حرکت تامین می‌کند، موتور است. در اثر خرابی موتور نیز ممکن است درب آسانسور بسته نشود. با توجه به حساس بودن این قسمت باید حتما توسط تعمیرکار فنی بررسی و مشکل آن برطرف شود.  

4. خراب شدن چشم الکتریکی آسانسور

چشمی آسانسور یا فتوسل سنسوری است که وجود انسان یا هر مانع خارجی در مسیر درب را تشخیص می‌دهد. سپس برای جلوگیری از آسیب به آن فرد یا جسم خارجی مانع بسته شدن درب آسانسور می‌شود. اما این قطعه در اثر زمان زیاد برای انتظار، ماندن آسانسور در یک طبقه و حرکت نکردن آن، باز نشدن درب بیرونی، توقف ناگهانی، بالا رفتن دما، پریدن فیوز، روشن نشدن موتور و … ممکن است ایراد پیدا کند. در اینصورت مشکلات متعددی برای آن به وجود می‌آید که از جمله آن می‌توان به تشخیص اشتباه و بسته نشدن درب آسانسور اشاره کرد.

مشکلات الکتریکی علت بسته نشدن درب آسانسور
رفع مشکل الکتریکی آسانسور بسیار تخصصی است و باید توسط یک برقکار یا تعمیرکار تخصصی انجام شود.

5 دلیل بسته نشدن درب آسانسور لولایی

اگر درب آسانسور شما به صورت دستی و کشویی، باز و بسته می‌شود یعنی مدل آسانسور شما لولایی است. در این مدل‌ها بسته نشدن درب اغلب به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  1. شکسته شدن لولای درب

لولا وظیفه باز و بسته کردن درب را به عهده دارد. چنانچه لولا بشکند یا ایرادی پیدا کند، ممکن است درب بسته نشود. در این صورت باید وضعیت آن بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود.

2. تابیده شدن لته درب آسانسور

تابیده شدن یا ایراد در لته درب نیز یکی دیگر از عوامل بسته نشدن درب آسانسور است که باید توسط تعمیرکار فنی بررسی و رفع ایراد شود.

3. وجود مانع در مسیر درب

یکی دیگر از دلایل بسته نشدن درب آسانسور لولایی گیر کردن اجسام خارجی در مسیر درب است. در این زمان باید به خود مسیر درب را بررسی و هر جسم خارجی را به کمک جارو یا وسیله‌ای دیگر خارج کنید.

4. سفت شدن دیکتاتور آسانسور

دیکتاتور یا همان آرام بند در قسمت بالای درب‌های لولایی آسانسور نصب می‌شود. این قطعه در اثر شل یا سفت شدن درب، خشک شدن روغن، شل شدن پیچ‌ها و … به مشکل می‌خورد. برای رفع این مشکل باید پیچ‌ها با آچار آلنن یا دو سو تنظیم و دیکتاتور روغنکاری شود.

5. شکسته شدن یا آسیب دیدن فنر درب

فنر هم همزمان با قفل و آرام بند درب لولایی نصب می‌شود و با قابلیت فنی خود حالت درب را بسته نگه می‌دارد. اگر این فنر شکسته شده یا قابلیت فنری خود را از دست داده باشد می‌تواند علت بسته نشدن درب آسانسور باشد. برای رفع مشکل باید وضعیت فنر بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود.

بسته نشدن درب آسانسور لولایی
در بین موارد بالا مشکلات لته، فنر و دیکتاتور از بقیه رایج‌تر است.
پیشنهاد مطالعه

چطور مشکل بسته نشدن درب آسانسور را از بین ببریم؟

در ادامه راهکارهایی موثر که به کمک آنها می‌توانید مشکل بسته نشدن درب آسانسور را حل کنید، آموزش داده می‌شود:

  1. اولین کاری که باید انجام دهید بررسی موانع است. مسیر درب را به دقت بررسی کنید تا اگر مانع وجود دارد، آن را بردارید و دوباره سعی کنید درها را ببندید.
  2. پس از اطمینان از وجود هیچ مانعی در مسیر درب، دکمه بستن درب را روی صفحه کنترل فشار دهید.
  3. اگر درهای باز هم بسته نشدند، دکمه توقف اضطراری را روی صفحه کنترل فشار دهید. این کار آسانسور را متوقف می‌کند و درها باید بسته شوند.
  4. چشمی آسانسور را به کمک یک دستمال به خوبی تمیز کنید.
  5. وضعیت قطعات بالا را با توجه به نوع درب آسانسورتان بررسی و عیب یابی کنید.
  6. در صورتی‌که تمامی ترفندهای بالا را انجام داده ولی مشکل برطرف نشد، حتما از یک تعمیرکار برای رفع مشکل کمک بگیرید.
رفع مشکلات بسته نشدن درب آسانسور
تعمیرکاران آچارباز برای رفع مشکلات مختلف آسانسور آموزش‌های لازم را سپری کرده‌اند.

در این مطلب سعی کردیم تمام دلایل بسته نشدن درب آسانسور را در مدل‌های مختلف به شما آموزش دهیم. رفع این مشکل در برخی موارد به سادگی قابل انجام است و خودتان می‌توانید اقدامات لازم را انجام دهید. اما برخی دیگر مربوط به قطعات حساس مانند موتور، برد و … است که برای کار با آنها نیاز به ابزار و مهارت کافی دارید. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در این مواقع از یک تعمیرکار برای رفع مشکل کمک بگیرید. کافیست در قسمت تعمیر آسانسور آچارباز سفارش‌تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید تا کارشناسان ما مشکل دستگاه شما را برطرف کنند.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا