×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی آشپزخانهلوازم کوچک آشپزخانه

آشنایی با رایج ترین مشکلات زودپز + راه های رفع مشکل

مهم ترین مشکلات زودپز

همه لوازم برقی بعد از گذشت مدتی از شروع استفاده، دچار مشکلاتی می‌شوند. این مشکلات، گاهی به دلیل کیفیت پایین دستگاه و گاهی به دلیل استفاده نادرست است. زودپز برقی هم مانند سایر وسایل ممکن است دچار مشکل شود. مشکلات زودپز برقی گاهی ساده هستنند و با مراجعه به دفترچه راهنما و تغییر روش استفاده حل می‌شوند.

در مقابل مشکلات کوچک، گاهی دستگاه دچار مشکلاتی می‌شود که باید یک شخص ماهر آن را برطرف کند و نیاز به تعمیر زودپز است. در این مقاله آچارباز، مشکلات زودپز برقی که متداول هستند را بررسی و راه‌حل مناسب برای برطرف کردن آن‌ها را معرفی می‌کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

رایج ترین مشکلات زودپز برقی

براساس تجربیات تکنسین‌های لوازم خانگی، رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای زودپز برقی ایجاد شود، عبارتند از:
• گیر کردن سوپاپ
• بوق زدن مدام و خطای «BURN»
• بو گرفتن دیگ دستگاه
• عدم پخت درست مواد غذایی با وجود انتخاب برنامه درست
• نشت بخار از دستگاه
• باز نشدن درب دستگاه
• خطای e4 در زودپز برقی
• فشار کم دستگاه و پخته نشدن مواد غذایی در آن
• روشن نشدن صفحه نمایشگر زودپز برقی

رایج ترین مشکلات زودپز برقی
مشکلاتی که برای زودپز برقی ایجاد می‌شود، مختلف است و گاهی می‌توان با راهکارهای ساده آن را برطرف کرد.
برای تعمیر زودپز از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

مشکلات زودپز برقی و تعمیر آن

مشکلاتی مانند گیر کردن سوپاپ را خودتان می‌توانید حل کنید؛ اما در مشکلات بزرگ‌تر مانند خرابی المنت و… توصیه می‌کنیم حتما به تعمیرکار با‌ تجربه مراجعه کنید. در ادامه با سایر مشکلات زودپز آشنا می‎شویم:

گیر کردن سوپاپ از رایج ترین مشکل زودپز

سوپاپ زودپز، قطعه‌ای شناور است که جهت خارج کردن بخار اضافه زودپز روی آن نصب می‌شود. در صورتی که سوپاپ زودپز برقی گیر کند و بخار زودپز به درستی خارج نشود، عملکرد محافظتی آن فعال می‌شود و دستگاه را خاموش می‌کند. در این شرایط سوپاپ در سمت پایین گیر کرده است. دلیل این مشکل اغلب به علت فرسودگی واشر به وجود می‌آید.

راه حل:

  • در صورت امکان، خودتان واشر سوپاپ را تعویض کرده یا به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید. 
  • البته باید شما هم مراقب باشید، در چنین حالتی، بیش از دو دقیقه  و به صورت مداوم، بخار خارج نمی‌شود یا پس از پخت غذا، بخار، کامل خارج نشده است. اگر چنین وضعیتی را مشاهده کردید حتما دستگاه را خاموش کنید.
  • در برخی شرایط هم سوپاپ در قسمت بالا گیر کرد است و فشار بخار کافی برای پخت غذا در دستگاه ایجاد نمی‌شود. اگر سوپاپ در سمت بالا گیر کند، احتمالا مواد غذایی در زیر آن گیر کرده است و باید آن را خوب تمیز کنید.

بوق زدن مداوم زودپز برقی به علت خطای «BURN»

در صورتی‌که زودپز مداوم بوق بزند‌، باید کد خطای نمایش داده شده در نمایشگر را بررسی کنید. اگر کد خطای «BURN» را در نمایشگر مشاهده کردید، یعنی مشکل زودپز ناشی از داغ شدن بیش از حد دستگاه است.

مشکل خطای BURN زودپز برقی
نمایش خطای BURN روی نمایشگر زودپز دلایل مختلفی دارد که باید برای راه‌اندازی دوباره دستگاه آن را برطرف کرد.

زودپز برقی دارای سنسورهایی است که برای تشخیص دمای بیش از حد زودپز روی آن نصب می‌شوند. بوق ممتد زودپز و خطای «BURN» جهت اعلام گرمای بیش از حد زودپز برای جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه یا سوختن غذای درون آن است. در این صورت، نگران نباشید و طبق دستورالعمل دفترچه راهنمای زودپز عمل کنید. نمایش خطای «BURN» در زودپز برقی می‌تواند به دلایل زیر هم باشد:

  • ممکن است، آب درون زودپز کم باشد یا آب به همه قسمت‌های زودپز نرسیده باشد (تراز نبودن محل قرار گرفتن دستگاه)، در این صورت باید آب زودپز را افزایش دهید.
  • اگر زودپز قبلا استفاده شده است، صبر کنید تا خنک شود. ممکن است خطای نمایش داده شده به خاطر دمای بالای ناشی از پخت غذای قبلی باشد.
  • چنانچه از زودپز برای پخت مواد نشاسته‌ای و درست کردن سس‌ها استفاده می‌کنید، مطابق دستورالعمل دفترچه راهنما عمل کنید تا از بروز مشکلات زودپز جلوگیری کنید.

اغلب مواد غذایی لابه‌لای واشرهای سیلیکونی گیر می‌کنند و بعد از مدتی باعث ایجاد بوی بد زودپز می‌شوند.

بوی بد درب یا واشر زودپز

در اکثر اوقات مواد غذایی لابه‌لای واشرهای سیلیکونی گیر می‌کند و بعد از مدتی باعث ایجاد بوی بد زودپز می‌شود. در چنین حالتی، استفاده از نور آفتاب، شستشو با سرکه یا انواع پاک کننده‌ها، کارساز خواهد بود.

بوی بد لاستیک دور درب زودپز برقی
گیر کردن ذرات ریز مواد غذایی در لاستیک دور درب، باعث ایجاد بوی بد آن می‌شود.

البته باید بدانید این بو، هیچوقت به طور کامل از بین نمی‌رود. بنابراین می‌توانید چند رنگ متنوع برای واشر داشته باشید و در پخت هر دسته از غذاها، مثل انواع پلوها، انواع کیک‌ها و… از رنگ خاص خود استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه

پخته نشدن مواد غذایی در زودپز

پخته نشدن درست مواد غذایی در زودپزها هم یکی از رایج‌ترین مشکلات زودپز است. این مشکل ممکن است به یکی از دلایل زیر اتفاق افتد:

  • خارج شدن بیش از حد بخار از سوپاپ به علت گیر کردن آن: وضعیت سوپاپ را بررسی کنید و مطابق توضیحات ذکر شده در قسمت گیر کردن سوپاپ، مشکل را برطرف کنید.
  • انتخاب نادرست برنامه پخت با توجه به نوع مواد غذایی درون زودپز: مطابق دستورالعمل دفترچه راهنما، زمان مناسب پخت را برای مواد غذایی مختلف در نظر بگیرید.
  • پر کردن بیش از حد زودپز از مواد غذایی: پر کردن بیش از حد دیگ دستگاه هم ممکن است باعث این مشکل شود. برای جلوگیری از این مشکل دفترچه راهنمای دستگاه را بخوانید . اغلب مقدار مجاز ماده غذایی برای زودپزهای برقی، حداکثر تا ¾ ظرفیت دستگاه است.
  • استفاده از مواد غذایی منجمد: یکی دیگر از دلایل پخته نشدن ماده غذایی در زودپز برقی، استفاده از مواد غذایی منجمد است. در این شرایط باید زمان پخت را به صورت دستی افزایش دهید.

نشت بخار از زودپز

برای حل این مشکل ابتدا باید دقت کنید که بخار از کدام قسمت از دستگاه نشت می‌کند؛

  • نشت بخار از سوپاپ

اگر این مشکل از سوپاپ باشد، بقایای غذا در این قسمت گیر کرده یا واشر، فرسوده شده است. برای حل این مشکل باید سوپاپ را با یک دستمال نم‌دار تمیز و در صورت پوسیدگی واشر آن را تمیز کنید.

  • نشت بخار از اطراف زودپز

اگر نشتی از اطراف دستگاه باشد، بررسی کنید که درب زودپز به درستی و محکم بسته شده باشد. بعد از آن لاستیک دور درب را بررسی کنید. اگر واشر در جای خود قرار نداشته باشد، درب به درستی بسته نخواهد شد. ممکن است واشر بر اثر حرارت، شل و کشیده یا به هر علت پاره شده باشد، در این صورت، آن را تعویض کنید.

  • نشت بخار از دستگیره زودپز

در این حالت، این موارد را بررسی کنید:

  • اگر در زودپز مدل DUO ، دستگیره تخلیه بخار در وضعیت venting است؛ آن را به موقعیت  sealing منتقل کنید.
  • اگر در مدلULTRA ،  دکمه تخلیه بخار در موقعیت پایین venting است؛  آن را در جهت پادساعتگرد بچرخانید تا به حالت sealing برود.
  • اگر دستگیره درست جا نیفتاده است؛ آن را بررسی کرده و مطمئن شوید به درستی به داخل فشار داده شده است.
مشکلات زودپز برقی
برای پیشگیری از ایجاد مشکل هنگام استفاده از زودپز برقی باید طبق دستورات دفترچه راهنما از دستگاه استفاده کنید.

مشکل باز نشدن درب زودپز

یکی از مشکلات رایج دیگر زودپز باز نشدن درب آن پس از پخت غذا و خاموش کردن است. این مشکل، اغلب بر اثر فشار زیاد بوده و با خارج شدن کامل بخار برطرف می‌شود.

نمایش خطای E4  در زودپز

خطای E4 در حالتی که سوئیچ فشار درست عمل نکند، نمایش داده می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل زودپز ، باید آن را حداقل به مدت 30 ثانیه الی یک دقیقه از برق بکشید تا زودپز خنک شود و پس از آن، مجدد دستگاه را به برق وصل کنید.

مشکل فشار کم زودپز

این مشکل زودپز اغلب به علت نشتی بخار ناشی از گیر کردن سوپاپ، درست بسته نشدن درب، یا حرارت کم زودپز است. سوپاپ زودپز و واشرهای آن را بررسی و اشکال احتمالی را برطرف کنید. در صورتی‌که حرارت زودپز به علت خرابی المنت است برای تعمیر زودپز از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه

زمان پخت طولانی غذا در زودپز

چندین مسئله مختلف وجود دارد که باعث ایجاد این مشکل می‌شود، از جمله:

  • شما بیش از حد دستگاه را با غذا یا آب، پر کرده‌اید.
  • مواد غذایی منجمد را در زودپز خود قرار داده‌اید.
  • فشار به درستی ایجاد نمی‌شود، چون درب یا دستگیره زودپز سست است.

با توجه با این دلایل، قبل از شروع پخت، درب دستگاه، دستگیره و میزان مواد غذایی داخل دیگ دستگاه را بررسی کنید.

روشن نشدن صفحه نمایش زودپز برقی

اگر زودپز روشن نمی‌شود، سیم برق زودپز یا پریز برق را بررسی کنید. ممکن است سیم برق زودپز به درستی به زودپز یا پریز برق متصل نشده باشد. درصورتی‌که مشکل برطرف نشد، از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

حل مشکلات زودپز برقی
اگر مشکل زودپز شما خرابی یکی از قطعات اصلی است، باید یک فرد ماهر دستگاه شما را تعمیر کند.
تعمیر زودپز با آچارباز
تعمیر زودپز برقی در دسته تعمیر لوازم کوچک آشپزخانه آچارباز قرار می‌گیرد. از بین رفتن روکش، سوت نزدن زودپز و خرابی تایمر از جمله مشکلاتی است که با ثبت سفارش در سامانه اعزام تعمیرکار آچارباز می‌توانید آنها را جهت بررسی و رفع ایراد به تعمیرکاران آچارباز بسپارید.
تعمیر زودپز

در این مطلب مشکلات اصلی زودپز برقی و روش‌های برطرف کردن آن را بیان کردیم. با این وجود، در صورتی‌که مشکلات زودپز برقی شما با راه‌حل‌های ارائه شده، برطرف نشد، حتما برای تعمیر زودپز از یک فرد ماهر و با تجربه کمک بگیرید.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام واشر زودپز گشاد و سیاه شده وبوی غذا میده. وهر بار واشر نو میگیرم. با چ موادی واشر رو تمیز وباز سازی کنم. ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا