×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

اخبار آچارباز

پیدایش 5G و انقلابی در دنیای فناوری

5G به آرامی در حال نزدیک و نزدیک‌تر شدن به ماست. فناوری که یک ابر اتصال مافوق سریع را با خود به ارمغان می‌آورد.

5G در واقع نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی است که بر بستر سیم کارت و در گوشی‌های هوشمند با دارا بودن تکنولوژی‌هایی همچون: سلول‌های کوچک، امواج میلی‌متری، MIMO، فیلترینگ فضایی و فول داپلکس ارائه خواهد شد.

این نسل از شبکه‌های ارتباطی، همانند 4G یک اتصال بی سیم است که باید گفت که این تکنولوژی می‌تواند آینده تکنولوژی‌های مبتنی بر اینترنت را به طور کامل دگرگون کند.

با توجه به آزمایش‌های انجام شده، فناوری 5G بسیار پر سرعت است. به طوری که سرعت آن ممکن است حتی 14 برابر سریع تر از 4G باشد.

در حقیقت اینترنت 5G از نوع توسعه یافته 4G است که امکان اتصال بیش از 1 میلیون دستگاه در هر کیلومتر مربع را به ارمغان می‌آرود.

گفتنیست طبق برخی آزمایش‌ها توسط شرکت AT&T، با این سرعت بالا شما به راحتی می‌توانید یک فیلم با فرمت 4K را که حجمی برابر با 100 گیابایت دارد، در مدت 2 دقیقه و نیم دانلود کنید.

اما در مقابل این ویژگی‌های مثبت، چالش‌ها و مشکلاتی نیز در پیش روی تکنولوژی 5G وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان به مناطق تحت پوشش 5G اشاره کرد. فرستنده‌های 5G باید در برج‌های بلندی مستقر باشند، اما در مکان‌هایی که ارتفاع آنها به زمین نزدیک است قرار می‌گیرند. این موضوع یکی از چالش‌هایی است که مقابل فناوری 5G قرار گرفته است.

اگر فرستنده 5G در پشت یک مانع ضخیم مانند دیوار قرار بگیرد. سیگنال‌ها از دست خواهند رفت. این مشکل به این دلیل به وجود می‌آید که امواج 5G فرکانس بالا و طول موج کمی دارند، همین امر باعث شده که توان نفوذ به اجسامی ضخیم و قطور همچون دیوارها، پنجره‌ها و درخت‌ها وجود نداشته باشد. برای حل این مشکل می‌توان در مکان‌های شلوغ و پر ازدحام، تجهیزات 5G را نصب کرد.

جالب است بدانید این فناوری تنها برای کاربران تجاری محدود نمی‌شود، بلکه کاربران خانگی نیز می‌توانند از تکنولوژی 5G بهره ببرند. شرکت ورایزن  برای اولین بار در سال گذشته فناوری 5G را در پنج شهر ایالات متحده مورد آزمایش قرار داد.

این شرکت با همکاری اریکسون، اینتل، کوالکام و سامسونگ در برخی از خانه‌ها، اکسس پوینت‌های 5G را نصب کرد که اینترنت بسیار قوی و پر سرعتی را در اختیار کاربران قرار دادند.

همچنین AT&T در سال گذشته، DirecTV را به کاربران خانگی عرضه کرد. DirecTV در حال حاضر نام سرویس استریم تلویزیونی شرکت AT&T است؛ اما این شرکت  DirecTV را به‌صورت یک بسته چهارگانه شامل سرویس تلویزیون، اینترنت 5G خانگی، سرویس موبایل و سرویس تلفن ثابت در اختیار کاربران قرار داد.

اما تکنولوژی 5G چه کاربردهایی دارد؟

سرعت بالا و زمان تاخیر کم این تکنولوژی، به راحتی قادر است بسیاری از صنایع را به طرز چشمگیری دگرگون کند. تاثیرگذاری این تکنولوژی را می‌توان در عرصه‎های زیر به واقع دید:

وسایل نقیله

بی شک وجود خودروهای خودران یکی از مهم‌ترین عوامل رشد اینترنت 5G خواهد بود. پژوهشگران بر این باورند، خودروهای خودران بر بستر شبکه‌های با تاخیر کم، اطلاعاتی همچون مدیریت فضای ابری، اطلاعات سنسورها و محتوای چندرسانه‌ای را تبادل می‌کنند. بر اساس تحقیقات  ABI Research، در آینده ۶۷ میلیون حساب کاربری به خودروهای 5G  اختصاص خواهد یافت که سه میلیون از آن‌ها مربوط به ارتباطات با زمان تأخیر کم در خودروهای خودران خواهد بود.

اینترنت اشیا یا IoT

آشا کدی، مدیر کل استانداردهای موبایل در اینتل گفته است:

5G اولین شبکه‌ای است که در هنگام طراحی آن، تطابق آن با اینترنت اشیاء در نظر گرفته شده است. شبکه‌ها و استانداردهای نسل بعدی برای حل چالش‌های ترکیب زیرساخت‌های ارتباطی و کامپیوتری لازم خواهند بود. در شبکه‌های 5G، قابلیت‌های محاسباتی با قابلیت‌های ارتباطی ترکیب می‌شوند و به همین دلیل تریلیون‌ها دستگاهی که به اینترنت متصل هستند، نگران توان پردازشی نخواهند بود؛ چون شبکه خواهد توانست هر پردازشی را انجام دهد.

همچنین گفته است:

آینده‌ای را تصور کنید که ساعت‌های هوشمند و تبلت‌ها با استفاده از سنسورهای حساس به مکان و محتوا، اطلاعات را با کسانی که در تقویم شما هستند به اشتراک می‌گذارند و در هنگام استفاده از سرویس‌هایی مبتنی بر مکان، در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند. در نهایت، هر چیزی از گجت‌های پوشیدنی گرفته تا محصولات اینترنت اشیاء مانند ماشین‌های لباسشویی، دوربین‌های ترافیک و حتی درخت‌هایی که سنسورهای کوچک دارند، با هم ارتباط خواهند داشت.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

بدون تردید 5G تحول عظیمی در حوزه استریم‌های ویدیویی و واقعیت مجازی به وجود خواهد آورد. جالب است بدانید اپراتور اسپرینت، تورنمنت فوتبال آمریکایی Copa America را به‌صورت واقعیت مجازی وایرلس استریم کرد و هواوی دمویی از یک ویدئوی ۳۶۰ درجه که به‌صورت زنده بر بستر شبکه 5G  پخش شده بود، نشان داد.

اپلیکیشن‌های در تعامل با زیرساخت ابری

برنامه‌های وب و سرویس‌های ذخیره‌ساز ابری به بهترین شکل می‌توانند از 5G استفاده کنند. الکادی در این خصوص می‌گوید:

فضای ابری به یک ضمیمه نامحدود حافظه گوشی هوشمند تبدیل خواهد شد. شما دیگر هیچ‌گاه نگران کمبود حافظه برای ذخیره عکس‌های خود نخواهید بود.

5G با نرخ زمان بارگذاری پایین به کاربران اجازه می‌دهد، در یک چشم برهم زدن از برنامه‌های مبتنی بر وب، به ویژه برنامه‌های ارائه شده از سوی گوگل استفاده کرده و اطلاعات را مبادله کنند.

آغاز به کار 5G به شکل رسمی

بیشتر اپراتورها ۲۰۲۰ را سال عرضه گسترده 5G  هدف‌گذاری کرده‌اند. اما برخی از اپراتورها مطمئن هستند که زودتر از ۲۰۲۰ می‌توانند شبکه‌های 5G  را راه‌اندازی کنند.

AT&T قصد دارد دوره آزمایشی شرکت‌های کوچک و مجتمع‌های خانگی را در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ گسترش دهد. الکادی، مدیر بازاریابی کوالکام، معتقد است که محصولات سازگار با 5G امسال روانه بازار می‌شوند. او می‌گوید:

ما انتظار داریم در سال ۲۰۱۷ بین ۸ تا ۱۰ محصول سازگار با 5G در سراسر دنیا ببینیم. ما طبق برنامه حرکت می‌کنیم. 5G زودتر از آن چیزی که فکر کنید فرا خواهد رسید.

منابع:
ماهنامه شبکه
زومیت

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا