×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

خانه و آشپزخانه

چگونه از انواع پارچه مراقبت کنیم؟

چگونه از انواع پارچه مراقبت کنیم؟

نگهداری درست و اصولی از پارچه‌ها تأثیر مستقیمی بر سلامت و طول عمر آن‌ها دارد. در نگهداری از پارچه‌ها باید به نکات زیادی از جمله جنس پارچه، رنگ و … توجه داشته باشید. همچنین نحوه شستشو با دست یا لباسشویی، اتوکشی و … بسیار اهمیت دارد. گاهی اوقات لباسشویی یا اتو کشی شما دچار مشکل شده و آسیب جدی به پارچه و لباس‌ها می‌بیند.

در این شرایط باید هرچه سریع‌تر برای تعمیر اتو، تعمیر لباسشویی یا تعمیر چرخ خیاطی اقدام کنید. اگر در این زمینه نیاز به متخصصین مجرب دارید، می‌توانید با شماره‌ 021545916 تماس بگیرید و از خدمات آچارباز استفاده کنید. در این مقاله آچارباز نکات بسیار مهم و روش‌های نگهداری از انواع پارچه معرفی شده است.

نگهداری از پارچه‌ها با جنس‌های مختلف

پارچه‌ها تنوع بسیار بالایی دارند و مراقبت و نگهداری از هر کدام در شرایط مختلفی صورت می‌گیرد. در ادامه به بررسی برخی از کاربردی‌ترین پارچه‌ها و نکات نگهداری آن‌ها می‌پردازیم.

پارچه کتان

یکی از پارچه‌های پرکاربرد، دارای الیاف طبیعی، کتان است. اغلب این پارچه‌ برای استفاده در آب و هوای گرم مناسب است و از آنجایی که جذب رطوبت بالایی دارد، گرما و رطوبت بدن را خارج می‌کند. برای نگهداری و مراقبت از کتان باید نکات مختلفی را هنگام شستشو رعایت کنید.

بهتر است پارچه‌های کتان را با دست بشویید و در صورت استفاده از لباسشویی از برنامه‌های شستشوی کوتاه مدت و آب سرد استفاده کنید. شوینده‌های قوی و مواد سفید کننده به کار نبرید. برخی از پارچه‌های کتان هنگام شستن رنگ پس می‌دهند. علاوه بر آن با فشار دادن دست چروک می‌شوند، به همین دلیل بهتر است در پایان شستشو آنها را با دست فشار ندهید.

روش نگهداری از پارچه کتان
بهتر است پارچه‌های کتان را با دست بشویید.

پارچه‌های پنبه‌ای

یکی دیگر از کاربردی‌ترین پارچه‌های مورد استفاده، پارچه پنبه‌ای است. این نوع پارچه برای انواع مختلف لباس‌های زنانه و مردانه استفاده می‌شود. نگهداری از پارچه‌های پنبه‌ای تا حدی دشوار است و باید هنگام شستشوی آن‌ها دقت و حساسیت بالایی داشته باشید.

برخی از پارچه‌های پنبه‌ای پس از شستشو دچار آبرفت می‌شوند، به همین دلیل بهتر است با آب سرد شسته شده و اگر از لباسشویی استفاده می‌کنید، دمای آب کمتر از 30 درجه باشد. همچنین پس از اتمام شستشو می‌توانید با کشش ملایم تا حدی چروک‌های به وجود آمده را از بین ببرید.

یکی از مهم‌ترین نکات برای نگهداری از پارچه‌های پنبه‌ای نحوه اتوکشی است. اتوکشی مناسب می‌تواند به نگهداری مناسب پارچه کمک کند، اما در صورت اتوکشی نادرست، پارچه آسیب می‌بیند. اتوکشی در حالت نمدار و مرطوب نیز مناسب است.

از آنجایی که آبرفت لباس در پارچه‌های پنبه‌ای امکان پذیر است، برای شستن پارچه قبل از دوخت اقدام کنید. برای این کار پارچه را چندین ساعت در آب قرار داده و پس از شستن و خشک کردن برای دوخت اقدام کنید. به این صورت بیشترین میزان آبرفت آن انجام شده و بعد از دوخت لباس کوچک نمی‌شود.

نگهداری از پارچه‌های پنبه‌ای
پارچه‌های پنبه‌ای حساس هستند و برای شستن آنها باید از آب با دمای کمتر از 30 درجه استفاده کنید.
برای تعمیر اتو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

پارچه ابریشمی

پارچه‌های ابریشمی نیز از پارچه‌های حساس به شمار می‌روند که برای شستشو با دست یا ماشین باید با دقت بیشتری داشته باشید. برای شستن پارچه ابریشمی بهتر است از ماشین لباسشویی استفاده نکنید، زیرا بسیار ظریف است و مواد سفید کننده یا شوینده‌های قوی به الیاف پارچه آسیب می‌رساند. هنگام خشک شدن نیز آنها را زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.

یکی دیگر از اصول نگهداری لباس‌ها علی الخصوص در جنس ابریشمی این است که، اگر از ماشین لباسشویی برای شستشو استفاده می‌کنید، همراه آن از پارچه‌های ضخیم مانند جین استفاده نکنید. پارچه ابریشمی بسیار حساس است و با کوچک‌ترین فشار، یا شوینده نامناسب آسیب می‌بیند. برای دوخت و دوز لباس‌ها با پارچه ابریشمی باید از سوزن نازک و مخصوص این لباس‌ها استفاده کنید. سوزن‌های با شماره بالاتر می‌توانند باعث ایجاد نمای زشت و آسیب به پارچه شوند.

روش مراقبت از پارچه ابریشمی
برای دوختن پارچه‌های ابریشمی باید از سوزن‌های مخصوص و نازک استفاده کنید.

پارچه پشمی

پارچه‌های پشمی از پارچه‌های کم دردسر برای نگهداری و مراقبت هستند. این پارچه از الیاف طبیعی به دست آمده و در مقابل چین و چروک مقاومت بسیار بالایی دارد. این پارچه را می‌توانید با خیال راحت هم با دست و هم ماشین لباسشویی بشویید. اما رعایت برخی از نکات به ماندگاری و طول عمر بیشتر پارچه کمک می‌کنند.

برخی از لباسشویی‌ها دارای حالت شستشوی انواع پارچه هستند که به مراقبت از آنها کمک می‌کنند. برای شستشوی پارچه‌های پشمی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، در غیر این صورت آب سرد بهترین گزینه است. از شوینده‌ها مناسب پارچه‌های پشمی و یا شوینده ملایم استفاده کنید. در صورتی‌که قصد دارید این پارچه را با دست بشویید، می‌توانید از قبل آن را آب سرد قرار داده تا خیس بخورد و بعد برای شستن اقدام کنید. برای دوخت پارچه‌های پشمی از سوزن‌های با شماره بالاتر استفاده می‌شود.

مراقبت از پارچه پشمی
نگهداری پارچه‌های پشمی راحت‌تر بوده و برای دوخت انها از سوزن‌هایی با شماره بالاتر استفاده می‌شود.
برای تعمیر ماشین لباسشویی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

پارچه‌های پلی استر

 پلی استر نوعی پارچه پلاستیکی است که ویژگی‌های زیادی از جمله دوام بسیار زیاد، استحکام و رنگ پذیری بالا، عایق رطوبتی و … دارد. مراقبت این پارچه بسیار ساده است و به‌راحتی دچار لکه نمی‌شود. همچنین به دلیل حفظ شکل در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده می‌شود.

برای شستن این نوع پارچه می‌توانید هم از دست و هم ماشین لباسشویی استفاده کنید. هر چه در دمای پایین‌تری خشک شوند، دوام بیشتری خواهند داشت. درباره اتوکشی این پارچه نیز باید بدانید که به‌سختی چروک شده و نیازی به اتوکشی ندارد. اما اگر قصد دارید آن را اتو کنید، هرگز از اتوی داغ استفاده نکنید.

پارچه پلی استر
شستن و نگهداری پارچه‌های پلی استر راحت‌تر بوده و بهتر برای اتوکشی از دمای پایین استفاده کنید.

پارچه‌ها تنوع بالایی دارند و برای دوخت انواع مختلف لباس‌ها به کار می‌روند. نگهداری درست و اصولی می‌تواند به افزایش طول عمر آن‌ها کمک کند. شستن، خشک کردن، اتو کشی و … در آن‌ها متفاوت است و باید متناسب با نوع پارچه صورت گیرد. همچنین روش دوخت انواع پارچه با توجه به ظریف بودن یا ضخامت بالای آن‌ها متفاوت است.

شناختن روش‌ های نگهداری از انواع پارچه باعث افزایش طول عمر و سالم ماندن آنها می‌شود.

در صورتی‌که موارد گفته شده را رعایت نکنید، لباس‌های شما عمر کوتاهی خواهند داشت و به سرعت آسیب می‌بینند. در هر صورت بهتر است هر نوع پارچه و لباسی را با دقت و حساسیت بالا شسته و نگهداری کنید. همچنین می‌توانید با خواندن اطلاعات نگهداری موجود روی هر لباس، موارد گفته شده را در نظر بگیرید.

اگر در رعایت این نکات برای مراقب از انواع پارچه مشکلی ندارید و تنها وسایلی مانند اتو، لباسشویی و چرخ خیاطی باعث آسیب به آنها می‌شوند، می‌توانید از طریق ثبت درخواست در سایت یا اپلیکیشن آچارباز برای تعمیر اتو، تعمیر لباسشویی و تعمیر چرخ خیاطی خود اقدام کنید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

    1. بهزاد عزیز،
      شستن لباس هایی که جنس چرم طبیعی دارن کمی سخت است و بهتر است توسط خشکشویی مورد اعتماد شسته شود. در خانه نیز توصیه می شود با دست بشویید.

    1. علی عزیز،
      امکان شستن با ماشین لباسشویی وجود دارد ولی بهتر است از شوینده ملایم و آب سرد استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا