×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

پرینتر

راهنمای خرید پرینتر، با توجه به نیازتان انتخاب کنید!

راهنمای خرید پرینتر

می‌خواهید یک پرینتر جدید بخرید اما مدل‌های مختلفی که در بازار وجود دارد شما را گیج کرده است و نمی‌دانید که کدامیک متناسب نیاز شماست؟ برای اینکه از درستی انتخاب و خرید خود مطمئن شوید باید نکاتی را در موقع خرید پرینتر بدانید، در مقاله راهنمای خرید پرینتر، شما را با این نکات کاربردی آشنا خواهیم کرد.

پرینتر مناسب شما چه ویژگی‌هایی دارد؟

هنگامی که می‌خواهید یک پرینتر جدید بخرید باید دستگاهی را که در نظر دارید در چند گروه طبقه بندی کنید.
اول اینکه پرینتر‌ها از نظر کاربردی به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم می‌گردند. اگر هدف شما از خرید پرینتر این باشد که فقط اسناد و فایل‌هایتان را چاپ کنید نیاز شما در دسته عمومی قرار می‌گیرد. اما اگر کیفیت کار شما بستگی به عملکرد پرینتر دارد و نتیجه کار برایتان مهم است، نیاز شما به پرینتر در دسته تخصصی قرار می‌گیرد.
گروه دوم مکانی است که پرینتر شما در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. خانه یا محل کار؟
آخرین سوالی که باید به آن پاسخ بدهید میزان فناوری و امکانات دستگاه شماست. تکنولوژی به کار رفته در پرینتری که در نظر داریدپاسخگوی نیاز‌های شما هست یا نه؟ اگر پاسختان برای هر کدام از این پرسش‌ها، مشخص است و جواب را می‌دانید بیشتر مسیر را طی کرده‌اید. پرینتر، گوشی یا لپ تاپ تفاوتی نمی‌کند تا زمانیکه، نیاز خود به دستگاه و البته بودجه را در نظر نگرفته‌اید نمی‌توانید انتخاب درستی داشته باشید.

تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری
قبل از خرید پرینتر، ابتدا در نظر بگیرید که پرینتر را برای خانه می‌خواهید یا اداره؟

پرینتر جوهری یا لیزری؟

اگر قصد خرید پرینتر دارید، بدون شک نام جوهری و لیزری را در بازار شنیده‌اید. باید بدانید که پرینتر‌ها از نظر کارکرد به دو دسته جوهری و لیزری تقسیم می‌شوند.
بگذارید در ابتدا برای شما، کمی درباره کارکرد پرینتر‌ها توضیح بدهیم. اگر به دنبال پرینتری، برای چاپ با کیفیت عکس‌ها و اشکال گرافیکی هستید، به شما پرینتر جوهرافشان را پیشنهاد می‌کنیم. این پرینتر‌ها، برای چاپ عکس از کارتریج‌های جوهری که شامل یک رنگ مشکی و یک کیت سه رنگ است استفاده می‌کنند. باید بدانید که پرینتر جوهری برای چاپ رنگی کارتریج‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌کند، این پروسه حتی در زمان چاپ سایه و سفید نیز به شدت زمان‌بر و وقت گیر است. همین عامل سبب می‌شود که، سرعت چاپ در پرینتر‌های جوهری بسیار کند و آهسته باشد. با اینکه پرینتر‌های جوهری یک گزینه عالی برای چاپ عکس هستند، اما برای پرینت اسناد و متون ضعیف عمل می‌کنند.
جدا از کیفیت نکته دیگری که باید در مورد پرینتر‌های جوهری در نظر بگیرید، قیمت خرید دستگاه و هزینه مواد مصرفی است. وقتی که برای خرید پرینتر به بازار دستگاه‌های اداری مراجعه می‌کنید، متوجه اختلاف قیمت خواهید شد.
زیرا پرینتر‌های جوهری، به نسبت پرینتر‌های لیزری از قیمت خرید بسیار پایینی برخوردار هستند. همین قیمت پایین سبب می‌شود، پرینتر جوهری به انتخاب اول بسیاری از کاربران تبدیل شود. اما این قیمت پایین، شامل هزینه خرید کارتریج جوهری نمی‌شود. ملزومات مصرفی پرینتر‌های جوهری، بسیار گران قیمت هستند. به عبارت دیگر قیمت خرید یک کارتریج جوهری، گاهی اوقات در حدود یک چهارم قیمت خرید خود پرینتر است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که، کارتریج‌های جوهری عمر و ظرفیت بسیار پایینی داشته و قابلیت شارژ ندارند.
حالا که با پرینتر‌های جوهری آشنا شدید، باید به بررسی پرینتر‌های لیزری بپردازیم. اگر به دنبال پرینتری، برای چاپ با کیفیت اسناد و متون هستید و سرعت بالای پرینت برای شما اهمیت زیادی دارد باید یک پرینتر لیزری انتخاب کنید.
به دلیل تکنولوژی به کار رفته در پرینتر‌های لیزری، آن‌ها قیمت خرید بسیار بالایی دارند. اما باید بدانید بالعکس کارتریج لیزری، قیمت بسیار کمتری داشته و البته از ظرفیت و عمر بیشتری نیز برخوردار است.

تعمیر پرینتر در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر پرینتر در محل آچارباز شامل ارائه انواع خدمات تخصصی نصب، سرویس و تعمیر انواع پرینترهای لیزری و جوهری می‌شود. در هر ساعتی از روز که نیاز به تعمیر چاپگرتان دارید، در هر محله از تهران که باشید، می‌توانید با قیمت مناسب، از خدمات آچارباز بهره مند شوید.
درخواست تعمیر پرینتر

تحقیق در مورد انواع چاپگرها
قبل از اینکه بین پرینتر جوهری یا لیزری انتخاب کنید، ابتدا نیاز خود و بودجه‌ای که دارید را در نظر بگیرید

چاپگر تک‌کاره یا چندکاره؟

از پرینترتان چه انتظاری دارید؟ آیا به دنبال وسیله‌ای، برای چاپ عکس و متون هستید یا ویژگی‌های بیشتری می‌خواهید؟ اگر به این پرسش پاسخ دادید، باید بر حسب آن چاپگر تک کاره یا چند کاره را انتخاب کنید.
چاپگر‌های چندکاره هدف و نیاز‌های عمومی کاربر، از اسکن و کپی گرفته تا فکس اسناد را انجام می‌دهند و از نظر کیفیت در سطح قابل قبولی قرار دارند. پرینتر‌های چندکاره، شما را از خرید چندین دستگاه اداری گران قیمت بی نیاز کرده و در بسیاری از هزینه‌ها صرفه جویی می‌کنند. همانطور که اشاره شد، کیفیت کار انجام شده توسط کپی، اسکن و فکس پرینتر‌های چندکاره به اندازه دستگاه‌های اداری آن‌ها نیست.
همچنین با خرابی، یکی از قابلیت‌های پرینتر‌های چندکاره سایر بخش‌های دستگاه نیز از خراب شده و از کار می‌افتند.

راهنمای خرید پرینتر
برحسب کارکرد و انتظاری که از پرینتر دارید، برای تک کاره یا چندکاره بودن آن تصمیم بگیرید

به رنگ احتیاج دارید؟

حالا نوبت این رسیده است که، مشخص کنید پرینتر تک رنگ می‌خواهید یا رنگی؟ برای پاسخ به این پرسش به نیاز خود رجوع کرده و در نظر بگیرید که پرینت رنگی می‌خواهید یا سیاه و سفید؟ اگر به طور قطع یقین دارید که، فقط می‌خواهید اسناد و متون را با پرینتر چاپ کنید یک پرینتر لیزری تک رنگ انتخاب کنید. اما اگر به نظر می‌رسد ممکن است از پرینتر، برای چاپ عکس نیز استفاده کنید باید از بین پرینتر‌های رنگی خرید کنید. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، در هنگام انتخاب پرینتر رنگی یا تک رنگ، همه چیز به نیاز و سلیقه شما بستگی دارد.

اطلاعاتی درباره پرینترها
یک پرینتر رنگی می‌تواند علاوه بر چاپ با کیفیت متون عکس‌ها را نیز با دقت بالایی پرینت بگیرد

ابعاد چاپگر را در نظر بگیرید

قبل از خرید چاپگر ابعاد و اندازه آن و میزان فضایی که در محیط خانه یا اداره برای آن در نظر گرفته‌اید را به دقت بررسی کنید. چرا؟ زیرا چاپگر‌ها می‌توانند فضای زیادی را اشغال کرده و روی میز شما جا نشوند. پس اگر با کمبود فضا روبرو هستید و ابعاد پرینتر برای شما مهم است، به سراغ نسخه‌های کوچک‌تر و جمع و جوری که در بازار وجود دارد بروید.

استفاده از چاپگر
ابعاد و اندازه فضایی که برای آن پرینتر می‌خرید را در نظر بگیرید

چگونه چاپگر را به رایانه متصل کنیم؟

بیشتر چاپگر‌ها علاوه بر یک پورت usb دارای یک پورت اترنت نیز هستند. بنابراین به‌راحتی می‌توانید پرینتر خود را به رایانه و یا سیستم متصل کنید.

بسیاری از چاپگر‌ها قابلیت wifi دارند و یا با استفاده از شبکه بی‌سیم می‌توانند به سیستم متصل شوند. بعضی از چاپگر‌ها از Wi-Fi Direct پشتیبانی کرده و به‌راحتی می‌توانند به دستگاه‌های wifi دار متصل شوند. همچنین پرینتر‌هایی وجود دارند که با متصل شدن به تبلت و یا گوشی تنها با یک لمس می‌توانند عملیات چاپ را انجام دهند.

چه پرینتری برای خانه بخرم
یک پرینتر مناسب، باید دارای ویژگی‌های مختلفی از قبیل چاپ دو رو و اتصالات بی سیم باشد

سرعت و کیفیت برای شما چقدر مهم است؟

نتیجه و عملکرد نهایی که از چاپگر می‌گیرید برای شما چقدر اهمیت دارد؟ کیفیت خروجی چاپگر‌ها بسته به مدلی که دارند متفاوت است. اگر می‌خواهید دو پرینتر را باهم مقایسه کنید و از بین آنها انتخاب کنید فایل‌ها، عکس و متون را جداگانه بررسی کرده کیفیت آن را بسنجید.
میزان فایل و اسناد چاپی خود را بسنجید، اگر در طول روز آنچه که چاپ می‌کنید یک یا دو صفحه بیشتر نیست به چاپگر‌هایی که سرعت بالایی دارند احتیاج ندارید.
اما اگر میزان فایل و اسناد چاپی شما زیاد است و در طول ساعات اداری متون زیادی برای چاپ دارید، سرعت برای شما در اولویت قرار می‌گیرد. پرینتر‌های لیزری به امور چاپی شما سرعت می‌بخشند، زیرا زمان زیادی را برای پردازش متون نمی‌گذارند. پرینتر‌های جوهرافشان که قیمت بالاتری از پرینتر‌های لیزری دارند برای این امور مناسب نیستند زیرا از سرعت کمتری برخوردار بوده و زمان زیادی را صرف پردازش متون می‌گذارند. به طور کلی سرعت چاپ در دقیقه در پرینتر، با واژه ppmشناخته می‌شود. ppm در پرینتر‌های رنگی به دو دسته سرعت چاپ مشکی در دقیقه و سرعت چاپ رنگی در دقیقه تقسیم می‌شود. بنابراین در هنگام خرید پرینتر، از فروشنده در مورد ppm دستگاه بپرسید.
رزولوشن پرینتر را فراموش نکنید، این ویژگی به نام dpi در دستگاه شناخته می‌شود و به وضوح و کیفیت تصاویر اشاره دارد. هرچه این عدد بالا‌تر باشد، یعنی تصاویر نیز از وضوح و کیفیت بیشتری برخوردار هستند.
اگر قرار است، پرینتری برای شرکت انتخاب کنید به فروشنده بگوئید پرینتر‌هایی با قابلیت اتصال به شبکه به شما معرفی کند. با استفاده از این ویژگی شما می‌توانید، پرینتر را بین سیستم‌های مختلف به اشتراک گذاشته تا همه از آن استفاده کنند. بدین ترتیب شما را برای سیستم‌های مختلف یک شرکت، تنها یک پرینتر خواهید خرید و در بسیاری از هزینه‌ها صرفه جویی خواهید کرد.

پیشنهاد مطالعه
راهنمای خرید پرینترهای چند کاره
میزان رزولوشن و وضوح و کیفیت پرینت را در نظر گرفته و سپس انتخاب کنید

چقدر چاپ می‌کنید؟

اگر در روز فقط چند صفحه چاپ می‌کنید لازم نیست نگران این باشید که میزان چاپ پرینترتان در ماه چقدر است. برای میزان چاپ خود یک ظرفیت ماهانه در نظر بگیرید، برای رسیدن به این ظرفیت ببینید که در ماه چقدر کاغذ و کارتریج خریده و چه مقدار از آن‌ها استفاده کرده‌اید.
اگر پرینتر جوهری انتخاب کرده‌اید، باید حداقل هفته‌ای یکبار از آن استفاده کنید. کم پرینت گرفتن و عدم استفاده از پرینتر جوهرافشان، سبب خشک شدن کارتریج جوهری و گرفتگی سوزن نازل می‌شود. بسیاری از کاربران پرینتر جوهری، برای حل این مشکل اقدام به تمیز کردن هد پرینتر و یا بازیابی کارتریج خشک شده می‌کنند. اما عده‌ای نیز در نهایت، برای تعمیر پرینتر اقدام می‌کنند.

براساس بودجه انتخاب کنید

چاپگر‌ها بسته به امکانات و ویژگی‌هایی که دارند از مدل‌ها و قیمت‌های متفاوتی برخوردار هستند. در هنگام خرید چاپگر نباید تنها به قیمت خود دستگاه توجه کنید، خیلی از پرینتر‌ها قیمت پایینی دارند و ارزان قیمت هستند و همین موجب می‌شود به انتخاب اول بسیار از کاربران تبدیل شوند. اما همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، گاهی ارزان‌ترین پرینتر‌ها گران‌ترین کارتریج‌ها را دارند. این یعنی کاربر باید با هربار تمام شدن کارتریج، هزینه زیادی را بابت تعویض و یا حتی شارژ کارتریج انجام دهد.

راهنمای خرید پرینترهای خانگی
پرینتر‌ها بسته به مدل و قابلیت‌هایی که ارائه می‌کنندف قیمت‌های متفاوتی در بازار دارند

چه پرینتری برای من مناسب است؟

همانطور که گفتیم، پرینتر‌های لیزری و جوهرافشان کاربرد‌های متفاوتی دارند و براساس نیاز‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند.
اگر به دنبال استفاده‌های تخصصی از پرینتر نیستید، پرینتر‌های جوهرافشان برای شما گزینه ایده‌آلی هستند. کیفیت متون چاپی و وضوح عکس در مدل‌های مختلف پرینتر‌های جوهرافشان به میزان قابل توجهی متفاوت است.
پرینتر‌های لیزری از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و عکس‌ها را با وضوح و درخشندگی بیشتری چاپ می‌کنند، اما قیمت خرید بسیار بالایی دارند.

4.9/5 - (9 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا