×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

سرویس و تعمیر خودرو

چگونه از پنچری خودرو جلوگیری کنیم؟

پنچری خودرو

ممکن است به هر دلیلی و به‌صورت اتفاقی خودرو شما پنچر شود که این اتفاق گاهی در بدترین زمان ممکن رخ می‌دهد. مهم هم نیست که در جاده شهر یا بزرگراه باشید، یک لاستیک پنچر، دردسرساز است. در این بحث خواهیم آموخت که چگونه از پنچری خودرو جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از پنچری، راه‌هایی وجود دارد که با رعایت آنها احتمال پنچر شدن لاستیک ماشین کم می‌شود. در صورتی که به هرگونه خرابی خودرو برخورد کردید، می‌توانید درخواست تعمیر خودرو در محل خود را در سامانه آچارباز ثیت کنید.

دلایل اصلی پنچری لاستیک خودرو

ابتدا نگاهی داشته باشیم به دلایلی که باعث پنچری چرخ می‌شوند. بدین ترتیب اگر لاستیک شما پنچر شد، می‌توانید متوجه شوید که کدام مورد، دلیل اصلی پنچری است.

  • اشیا تیز: از اصلی‌ترین و شایع‌ترین دلایل پنچری تایر، فرو رفتن یک شی تیز به داخل آن است. میخ، شیشه، پیچ یا اشیا تیز، باعث پنچری خواهند شد. این مورد یک اتفاق غیرمترقبه‌ است و اگر در جاده‌ای با شرایط بد رانندگی کنید، رخ می‌دهد.
  • شرایط بد جاده: بعضی جاده‌های شهری و بزرگراه‌ها طراحی و ساخت خوبی ندارند. با گذشت زمان نسبت به کیفیت آسفالت و شرایط آب و هوایی، جاده‌ها دچار مشکل و خرابی می‌شوند. یک جاده خراب هم به قسمت‌های مختلف خودرو آسیب خواهد رساند، که یکی از قربانی‌های جاده؛ لاستیک و پنچری لاستیک است.
  • عمر مفید: گاهی اوقات دلیل خاصی برای پنچری لاستیک وجود ندارد. گذر زمان، استفاده مداوم و مسائلی از این قبیل، باعث پارگی و پوسیدگی لاستیک خواهد شد.
  • نشت والف: والف قسمتی از تایر است. به دلایل مختلف مانند کیفیت بد یا خرابی، امکان دارد که والف لاستیک نشتی داشته باشد. نشتی والف، هوا و باد لاستیک را خالی می‌کند. با خالی شدن هوا و باد، لاستیک پنچر و کم‌باد می‌شود.
  • باد کردن بیش از حد لاستیک: میزان فشار اشتباهی و باد کردن اشتباه تایر یکی دیگر از دلایل اصلی پنچری است.
  • گرما: هوا در فصول مختلف مثل تابستان بسیار گرم است. جاده‌ها هم به دلایل مختلف، گرمای زیادی را جذب می‌کنند. ممکن است به دلیل گرمای هوا به‌خصوص در فصل تابستان، لاستیک شما حتی در حالت پارک هم پنچر شود.

این موارد؛ دلایلی کلی بود که امکان پنچری را بیشتر می‌کنند. اگر لاستیک شما پنچر است، باید بررسی کنید که کدام یک از دلایل بالا، باعث پنچری شده آن شده است.

حال چگونه از پنچری جلوگیری کنیم؟

مواردی که از پنچری لاستیک ماشین جلوگیری می‌کند:

چندین تست و بررسی برای جلوگیری از پنچری لاستیک خودرو وجود دارد. هر کدام از این بررسی‌ها را باید هر چند وقت یکبار و به‌صورت مرتب انجام دهید. در ادامه چند نمونه بررسی و آزمایش را معرفی خواهیم کرد.

  • بررسی فشار لاستیک: میزان فشار هوای داخل لاستیک را چک کنید. به دفترچه لاستیک نگاه کنید و ببینید که میزان فشار هوای مناسب چقدر است. اگر دفترچه در اختیار ندارید، از یک متخصص کمک بگیرید. نباید فشار لاستیک خودرو شما بیش از اندازه زیاد باشد. فشار زیاد باعث می‌شود که کنترل خودرو دردسرساز و سخت شود. فشار کم هم باعث می‌شود که لاستیک‌ها زودتر از حد معمول فرسوده شوند.
  • لاستیک زاپاس: بررسی لاستیک زاپاس هم امری مهم است، زیرا هر لحظه ماشین دچار پنچری خواهد شد. پس باید مطمئن باشید که لاستیک زاپاس شما سالم است. ابتدا به دنبال پارگی باشید و فشار لاستیک زاپاس را هم چک کنید. اگر مشکلی بود، هر چه سریع‌تر با کمک یک متخصص آن را برطرف کنید.

 

پنچری خودرو

  • پارگی و پوسیدگی: برای جلوگیری از پنچری بهتر است بدانید که کدام قسمت لاستیک شما پارگی یا پوسیدگی دارد. در طی زمان، به دلایل مختلف مانند رانندگی بد یا مشکلات جاده شهری نامناسب، لاستیک‌ها دچار پارگی و پوسیدگی خواهند شد.
  • ترمزها: ترمز و لنت ترمز هم روی دوام و عمر لاستیک تاثیرگذار هستند. ترمزی که به درستی کار نکند، باعث پنچری خواهد شد. حتما برای جلوگیری از پنچری نگاهی به ترمزها و لنت ترمز خود داشته باشید.

نکات ضروری برای جلوگیری از پنچری لاستیک ماشین

برای جلوگیری از پنچری لاستیک تنها بررسی سالم بودن تایر و لاستیک کافی نیست. باید رفتار رانندگی خود را بهتر کرده و نکات ایمنی را با دقت کافی رعایت کنید. نکات زیر، کمک فراوانی به جلوگیری از پنچری خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه

  • استفاده مساوی از لاستیک‌ها: شاید با خود تصور کنید که همه لاستیک‌ها به یک میزان کار می‌کنند. اما اینطور نیست. ممکن است بخشی از خودرو شما فشار بیشتری به یک لاستیک وارد کند. بد نیست که هر ۱۰ یا ۱۵ هزار کیلومتر یک بار، لاستیک‌ها را بچرخانید و هر کدام را در نقطه‌ای دیگر استفاده کنید.
  • دوری از خطر: سعی کنید تا حد ممکن در جاده‌ها و مکان‌های خطرناک رانندگی نکنید. از ساختمان‌های در دست ساخت یا جاده‌های بدساخت دوری کنید. چنین مسیرهایی شانس پنچری را بالاتر خواهد برد.

 

پنچری خودرو

 

  • بار کافی: اگر لاستیک شما تحمل فشار را ندارد، پس به آن فشار بیش از اندازه وارد نکنید. هنگامی که مسافرین زیادی در خودرو سوار شده باشند یا اینکه بار سنگینی حمل کنید، احتمال پنچری بیشتر خواهد شد. وزن مناسب را رعایت کنید.
  • از گارانتی استفاده کنید: اگر تایر شما گارانتی تعویض مشخصی دارد، از آن استفاده کنید. هر گارانتی شرایط تعویض خود را دارد. با مسئول گارانتی خود صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید لاستیک شما را تعویض کند.

 

تعمیر خودرو در محل با آچارباز
در صورتی که خودرو شما دچار هرگونه خرابی شد و یا اینکه نیاز به تعویض روغن خودرو داشتید، کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید. کارشناسان ما در محل، مشکلات ماشین شما را برطرف خواهند کرد.
درخواست تعمیر خودرو

 

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا