سرویس و تعمیر خودرو

ساده ترین راه پنچرگیری لاستیک خودرو کدام است؟

پنچری اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی است و می‌تواند سفر کاری یا خانوادگی شما را متخل کند و به تاخیر بیاندازد. اکثر رانندگان همیشه یک لاستیک زاپاس همراه خود دارند. اما همیشه لاستیک زاپاس همراه ندارید و باید در پی ساده ترین راه پنچرگیری باشید.

در چنین اوضاعی، می‌توانید با آموزشی که به شما می‌دهیم یاد بگیرید بدون اینکه نیاز به لاستیک زاپاس نداشته باشد و با ابزاری متفاوت، مشکل را برطرف کنید.

پنچرگیری لاستیک خودرو
پیشنهاد مطالعه

پنچرگیری لاستیک به روش سنتی

روش‌های قدیمی و سنتی هنوز هم جوابگو و کارآمد هستند. اگر ابزار و زمان کافی را در اختیار داشته باشید، این روش بهترین و مطمئن‌ترین راه برای پنچرگیری است. در روش معمولی شما باید لاستیک پنچر شده را با لاستیک زاپاس تعویض کنید. اگر خرابی لاستیک پنچر سطحی باشد، می‌توانید آن را برای زمانی دیگر تعمیر و انبار کنید. اما این روش پنچرگیری به چه صورت است؟

  • بررسی: ابتدا خرابی لاستیک را بررسی کنید. مطمئن شوید که پنچری به خاطر دلایل خارجی مانند اشیا تیز یا هوای گرم اسجاد شده است.

اما موارد داخلی اتفاقاتی مثل برخورد سیستم ترمز با لاستیک است.

  • باز کردن لاستیک: پیچ‌های لاستیک پنچر را باز کنید. این مرحله را به آرامی انجام دهید و مراقب لاستیک باشید.
  • جک زدن: حالا باید جک بزنید. برخی خودروها، نقاط مشخصی برای وارد کردن جک دارند. این نقاط نزدیک به هر چرخ است. از این نقاط برای جک زدن استفاده کنید.
  • تعویض لاستیک: لاستیک پنچر را کنار بگذارید و لاستیک جدید را جایگزین آن کنید. پیچ‌ها را دوباره ببندید و تا حد امکان محکم کنید. به همین سادگی شما موفق به پنچرگیری شده‌اید.
تعمیر خودرو در محل با آچارباز
در صورتی که خودرو شما دچار هرگونه خرابی شد و یا اینکه نیاز به تعویض روغن خودرو داشتید، کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید. کارشناسان ما در محل، مشکلات ماشین شما را برطرف خواهند کرد.
درخواست تعمیر خودرو

اگر لاستیک زاپاس را در اختیار داشته باشید، این روش ساده‌ترین راه پنچرگیری است. اما در شرایطی که لاستیک زاپاس نیست، باید به دنبال یک روش دیگر باشید.

پنچرگیری لاستیک خودرو

ساده‌ترین راه پنچرگیری چیست؟

بسته به شرایط، ساده‌ترین راه پنچرگیری تغییر خواهد کرد. دو روش را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد. در این دو روش نیازی به لاستیک زاپاس برای پنچرگیری خود ندارید، اما باید ابزار جانبی داشته باشید که ادامه مسیر میسر باشد. در روش اول باید از اسپری پنچرگیری استفاده کنید.

  • باد کردن لاستیک: لاستیک پنچر را دوباره باد کنید. به صورت کامل باید آن را پر کنید و لاستیک به حالت ابتدایی بازگردد تا شما بتوانید محل دقیق پنچری را پیدا کنید.
  • محل پنچری: برای مشخص کردن محل پنچری راه‌های مختلفی دارید. می‌توانید کل لاستیک را بررسی کنید و به دنبال یک شی تیز باشید. با کف صابون هم می‌توانید حباب هوا را پیدا کنید. اگر گوش خود را روی لاستیک قرار دهید، صدای درز هوا را خواهید شنید.
  • جدا کردن شی تیز: شی تیزی که در لاستیک فرو رفته را جدا کنید. ممکن است به دنبال میخ یا چیزی شبیه به آن باشید.
  • استفاده از اسپری: ابتدا خودرو را کمی حرکت دهید، تا زمانی که والو لاستیک، یعنی همان سوراخی که هوا از آن وارد می‌شود، رو به بالا باشد. دستورالعمل اسپری را بخوانید و متوجه شوید که چه میزان اسپری باید وارد لاستیک کنید. به میزان لازم اسپری را از طریق والو وارد لاستیک کنید تا عامل پنچری از بین برود.

روش بالا کم هزینه‌تر از خرید یک لاستیک زاپاس است. اما اگر اسپری پنچرگیری در اختیار ندارید باید به روش دوم مراجعه کنیم. در این روش از کیت پنچرگیری باید استفاده کنید.

  • باز کردن لاستیک: پیچ‌های لاستیک پنچر را باز کنید. این کار را قبل از جک زدن انجام دهید تا لاستیک ‌راحت‌تر باز شود.
  • جک زدن: از نقطه مناسب و مشخص خودرو، جک بزنید. پس از بالا رفتن جک، لاستیک را به آرامی از بدنه خودرو جدا کنید.
  • جدا کردن شی تیز: در این روش هم باید به دنبال شی تیزی باشید که لاستیک شما را پنچر کرده است. بعد از جدا کردن، با ابزاری که در کیت پنچرگیری موجود است، حوالی محل پنچری را پاک کنید.
  • سوراخ کردن: با ابزار مناسب، یک سوراخ کامل را در لاستیک ایجاد کنید. این سوراخ برای وارد کردن نخ پنچرگیری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
  • نخ پنچرگیری: از نخ پنچرگیری استفاده کنید و آن را وارد لاستیک کنید. نخ را از وسط بگیرید و به داخل سوراخ فشار دهید. بعد از اینکه نخ وارد شد، کناره‌های آن را ببرید و آن را با بقیه لاستیک هم‌سطح کنید.
  • باد کردن: پس از به اتمام رسیدن روند تعمیر و پنچرگیری، لاستیک را دوباره باد کنید.

اهمیت لاستیک زاپاس

حتی اگر از ساده‌ترین راه پنچرگیری هم استفاده کنید، باز هم نباید اهمیت لاستیک زاپاس را فراموش کنید. یک لاستیک زاپاس در مواقع اضطراری به شما کمک فراوانی خواهد کرد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که پس از پنچرگیری، لاستیک پنچر را به یک متخصص بسپارید و از او بخواهید که در صورت امکان آن را تعمیر کند. اگر امکان تعمیر وجود نداشت، پس باید به دنبال یک لاستیک تازه باشید.

اگر از اسپری یا کیت برای پنچرگیری استفاده می‌کنید، نیاز به تعویض لاستیک هنوز هم وجود دارد. باید با یک متخصص یا فروشنده محصول صحبت کنید. از آن‌ها بپرسید که این ابزار پنچرگیری تا چه مدت به شما کمک خواهد کرد. برخی شاید تا چند هزار کیلومتر هم جوابگو باشند، اما ریسک نکنید و مورد پیش آمده را با یک تعمیرکار در میان بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا