×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

قدم به قدم نحوه هواگیری آبگرمکن

نحوه هواگیری آبگرمکن

هوای بیش از حد در سیستم آبگرمکن و شبکه لوله‌های آن می‌تواند مشکلاتی چون بالا رفتن مصرف انرژی، رسوب

گرفتن لوله‌ها و کاهش راندمان را برای صاحبان خانه بوجود آورد. در برخی مواقع حتی باعث ایجاد صداهایی مثل خش خش یا غرغر می‌شود. اگر شما هم از افرادی هستید که برای گرم کردن آب مصرفی از آبگرمکن استفاده می‌کنید ادامه این مطلب آچارباز را از دست ندهید؛ زیرا قصد داریم در ادامه نحوه هواگیری آبگرمکن را مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم. در اینصورت می‌توانید خودتان آن را هواگیری کرده و از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

چنانچه به هواگیری، نحوه استفاده یا سرویس سالانه آن بی‌توجهی کنید در مدت کوتاهی دستگاه‌تان به مشکل خورده و باید از تکنسین برای رفع ایراد کمک بگیرید. کارشناسان آچارباز با سال‌ها تجربه در زمینه سرویس و تعمیر آبگرمکن می‌توانند تمامی مشکلات دستگاه شما را در اسرع وقت با هزینه‌ای منصفانه برطرف کنند؛ کافیست سفارش‌تان را در این صفحه ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید تا کارشناس به محل شما اعزام شود.

چرا هواگیری آبگرمکن اهمیت دارد؟

یکی از قسمت‌های مهم آبگرمکن مجرای آب گرم است. این مجرا به دلیل کار مداوم ممکن است دچار نقص، خرابی یا رسوب گرفتگی شود. یکی از انواع مشکلاتی که مربوط به مجرای آب گرم است؛ به دام افتادن هوا در درون مجراست. وقتی هوا در این مجرا وجود داشته باشد، کارکرد عادی آبگرمکن مختل شده و آبگرمکن روشن نشده یا آب را گرم نمی‌کند. عدم هواگیری آبگرمکن باعث کاهش راندمان دستگاه، افزایش مصرف انرژی یا تشکیل رسوب می‌شود. پس برای جلوگیری از هرگونه آسیب بهتر است هواگیری آبگرمکن را به‌سرعت و در بازه‌های زمانی دوره‌ای انجام دهید.

نحوه هواگیری آبگرمکن چگونه است؟

هواگیری (Bleeding) باعث می‌شود هوا از سیستم آبگرمکن شما خارج شود. آبگرمکن یک سیستم بسته محسوب می‌شود، به این معنی که همیشه آب بین آبگرمکن و لوله‌ها در گردش است. چون این سیستم بسته است و اکثر آبگرمکن‌ها تصفیه ندارند باید این کار به شکل دوره‌ای انجام شود. در ادامه مراحل هواگیری آبگرمکن را آموزش می‌دهیم:

مرحله 1: آبگرمکن را خاموش کنید

اولین مرحله برای شروع ‌هواگیری آبگرمکن، خاموش کردن دستگاه است. این کار از بروز حوادث بعدی جلوگیری کرده و ایمنی را تضمین می‌کند.  اگر آبگرمکن‌تان برقی است باید خاموش کردن آن را از طریق کلید برق و اگر مدل گازی است باید با بستن شیر آب و گاز این کار را انجام دهید.

پس از خاموش شدن دستگاه، بسته به زمان روشن بودن آبگرمکن باید حدود 15-30 دقیقه منتظر بمانید تا بدنه دستگاه به طور کامل خنک شود.

مرحله 2: شیر تخلیه را پیدا کنید

در مرحله بعد باید شیر تخلیه را روی آبگرمکن پیدا کنید. شیر تخلیه یک شیر کوچک است که اغلب در پایین آبگرمکن قرار دارد. این شیر ممکن است با یک کلاهک کوچک پوشیده شده باشد که می‌توانید با دست آن را بردارید. اگر در یافتن شیر مشکل دارید می‌توانید به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

مرحله 3: ابزارهای خود را آماده کنید

شما به یک ظرف برای ریختن آبی که از شیر تخلیه خارج می‌شود، یک آچار فرانسه برای چرخاندن شیر و یک پارچه برای پاک کردن نشتی آب نیاز دارید. مطمئن شوید که ظرف آنقدر بزرگ است که تمام آبی که از شیر خارج می‌شود را می‌گیرد؛ حتی می‌توانید یک شلنگ را به شیر تخلیه وصل کنید و سر دیگر آن را در لوله‌های خروجی فاضلاب قرار دهید تا مستقیم به بیرون از محل هدایت شود.

هواگیری آبگرمکن در زمان سرویس سالانه می‌تواند‌ به افزایش طول عمر آبگرمکن و بازدهی بیشتر آن کمک زیادی کند.

مرحله 4: شیر را باز کنید

وقتی همه چیز ابزارها آماده شدند، می‌توانید ‌هواگیری آبگرمکن را شروع کنید. با باز کردن شیر تخلیه با آچار شروع کنید. شیر را به‌آرامی و با احتیاط بچرخانید تا آسیبی به آن وارد نشود. هنگام خروج هوا از سیستم صدای خش خشی از دستگاه شنیده می‌شود. هنگامی‌که صدای خش خش متوقف شد، آب باید از شیر خارج شود.

حالا باید شیر آبگرم را در همه محل‌ها (دستشویی، ظرفشویی، حمام و …) باز کنید تا آب از آنها خارج شود.

مرحله 5: آب را جمع کنید

از ظرف خود برای گرفتن آبی که از دریچه خارج می‌شود استفاده کنید. در این حالت مراقب باشید، زیرا ممکن است آب داغ باشد. مطمئن شوید که ظرف ثابت است و خطر ریختن آب داغ روی شما وجود ندارد.

مرحله 6: شیر را ببندید

وقتی همه آب داخل منبع خالی و جریان آب متوقف شد، می‌توانید همه شیرهای آب و شیر تخلیه را ببندید. از آچار برای برگرداندن شیر به حالت اولیه استفاده کنید. ورودی‌های جریان آب را یکی پس از دیگری وصل کنید.

مراحل هواگیری آبگرمکن
برای بستن شیر و اتصالات آبگرمکن مراقب باشید که شیر را بیش از حد سفت نکنید؛ زیرا ممکن است باعث آسیب شود.

مرحله 7: آبگرمکن را روشن کنید

مرحله آخر هواگیری آبگرمکن با باید همه شیرهای ورودی آب را به آبگرمکن متصل کنید. سپس درجه دلخواه را برای آبگرمکن تنظیم کرده و شیر گاز یا برق دستگاه را وصل و بعد از چند دقیقه آبگرمکن را روشن کنید. اغلب پس از چند دقیقه با باز کردن شیرهای آبگرمکن، دستگاه روشن شده و شروع به کار می‌کند.

بهترین زمان هواگیری آبگرمکن چه موقع است؟

بهترین زمان برای هواگیری آبگرمکن قبل از شروع فصل سرما یا در زمان نصب اولیه یا جابجایی محل آبگرمکن است. البته تکنسین‌های این حوزه توصیه می‌کنند بسته به شرایط محیطی و نحوه یا میزان استفاده، بهتر است هر شش ماه یکبار هواگیری آبگرمکن‌های مختلف گازی، برقی، دیواری و ایستاده انجام شود. هواگیری آبگرمکن در زمان سرویس سالانه می‌تواند‌ به افزایش طول عمر آبگرمکن و بازدهی بیشتر آن کمک زیادی کند.

نکات مهم درباره هواگیری آبگرمکن

در این قسمت برخی از نکات ایمنی برای هواگیری آبگرمکن را اعلام می‌کنیم:

  • حتما قبل از شروع به کار شیر آب و گاز ورودی را ببندید یا حین کار حادثه‌ای رخ ندهد.
  • پس از خاموش شدن دستگاه اجازه دهید بدنه کامل خنک شود و بعد کار را شروع کنید تا دچار سوختگی نشوید.
  • شیرهای اتصال آبگرمکن را با آچار مخصوص و به آرامی باز و بسته کنید تا آسیب نبیند.
  • قطعاتی که هنگام هواگیری باز می‌شود مثل شیر تخلیه، درب، رگولاتور، کلاهک تعدیل یا … را در محلی مناسب قرار دهید تا در زمان بستن سردرگم نشوید.
  • پس از وصل کردن اتصالات با محلول کف و صابون تمامی اتصالات را بررسی کنید تا نشتی نداشته باشند.
هواگیری آبگرمکن دیواری توسط تعمیرکار
اگر نحوه هواگیری آبگرمکن دیواری را نمی‌دانید یا ابزار لازم برای این کار را ندارید، بهتر است از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

مروری بر هواگیری آبگرمکن

در این مقاله هر آنچیزی که برای هواگیری آبگرمکن‌های باید بدانید از جمله علت و بهترین زمان، نحوه انجام و نکات مهم حین کار را به شما آموزش دادیم. با این وجود در صورتی‌که ابزار یا فرصت کافی برای هواگیری یا سایر خدمات آبگرمکن را ندارید می‌توانید در این صفحه روی کلمه تعمیر آبگرمکن کلیک کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید تا کارشناسان ما خدمات لازم را برای آبگرمکن شما انجام دهند.

تعمیر آبگرمکن در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن دارید یا با هرگونه مشکل در آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر آبگرمکن

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا