×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی خانگی

قدم به قدم نحوه استفاده از چرخ خیاطی به زبان ساده

نحوه استفاده از چرخ خیاطی

یادگیری خیاطی برای هر فردی می‌تواند جذاب و کاربردی باشد. آشنایی با نحوه استفاده از چرخ خیاطی یکی از مراحل مهم آموزش خیاطی است. چرخ‌های خیاطی در مدل‌های مختلف و متنوعی در بازار وجود دارند. انواع چرخ‌های صنعتی و خانگی که کارکرد آن‌ها تقریباً یکسان است اما نحوه استفاده از قطعات و امکانات آن‌ها تا حدودی متفاوت است. علاوه بر کار با چرخ، آشنایی با نحوه سرویس و تعمیر چرخ خیاطی نیز بسیار مهم است. در ادامه این مقاله آچارباز به نکاتی پیرامون کار با چرخ خیاطی می‌پردازیم.

نحوه استفاده از چرخ خیاطی | آشنایی با بخش‌های مختلف

چرخ‌های خیاطی دارای بخش‌های پایه‌ای یکسانی هستند و تفاوت آن‌ها در امکانات مختلف است. برخی از مدل‌ها دارای امکانات بیشتری بوده و برخی امکانات و قابلیت‌های دوخت کمتری دارند. با نگاهی به دفترچه راهنمای چرخ می‌توانید با تمام قسمت‌ها آشنا شده و کارکرد هر کدام از آن‌ها را یاد بگیرید.

نحوه قرارگیری نخ، تنظیم سرعت دوخت، انتخاب نوع دوخت، جایگذاری سوزن و … از مواردی هستند که برای شروع به کار با چرخ باید آموزش ببینید. اگر چرخ شما دفترچه راهنما ندارد، می‌توانید با جستجوی نام برند و مدل چرخدر اینترنت، دفترچه آن را دریافت کرده یا معرفی بخش‌های مختلف آن را مشاهده کنید.

آشنایی با بخش های مختلف چرخ خیاطی
مطالعه دفترچه راهنما می‌تواند به نحوه استفاده درست از چرخ خیاطی کمک کند.

کار با پدال و کنترل سرعت چرخ خیاطی

پدال یکی از بخش‌های بسیار مهم در چرخ‌های خیاطی است. با فشار دادن این قطعه، چرخ خیاطی شروع به کار می‌کند و به کمک پدال می‌توانید سرعت موردنظر را تنظیم کنید. کارکرد این پدال دقیقاً مانند پدال گاز خودرو است، هرچه بیشتر آن را فشار دهید، سرعت دوخت بیشتر می‌شود.

کار کردن با پدال بسیار ساده است، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا افراد مبتدی کار با آن را یاد بگیرند. در ابتدا با سرعت‌های بسیار کم شروع به کار کنید تا هماهنگی میان دست و پا برای کار با چرخ ایجاد شود. می‌توانید برای یادگیری بیشتر قبل از اتصال نخ به دستگاه، با پدال کار کرده تا برای کار کردن با آن به تسلط کافی برسید.

پیشنهاد مطالعه

آشنایی با صفحه هدایت کننده

صفحه هدایت کننده بخشی از چرخ خیاطی است که در زیر سوزن قرار گرفته و هنگام دوخت پارچه را به جلو و عقب هدایت می‌کند. این صفحه متناسب با میزان سرعت دوخت، پارچه را هدایت می‌کند. به همین دلیل هرگز نباید پارچه را با فشار به سمت جلو یا عقب بکشید. این کار نه تنها به صفحه هدایت کننده آسیب می‌رساند، بلکه ممکن است باعث کج شدن یا شکستن سوزن نیز شود. در صورت آسیب دیدن این صفحه حتما باید برای تعمیر چرخ خیاطی اقدام کنید تا آسیب بیشتری به بخش‌های دیگر چرخ وارد نشود.

نحوه کار با صفحه هدایت کننده
صفحه هدایت کننده متناسب با میزان سرعت دوخت، پارچه را هدایت می‌کند و نباید پارچه را بیش از اندازه بکشید.

نخ کشی چرخ خیاطی

مرحله دیگری که در ابتدای یادگیری نحوه کار با چرخ خیاطی باید آموزش ببینید، نخ کشی چرخ خیاطی است. میزان کشش نخ در نخ کشی بسیار مهم است و باید به صورتی باشد که نخ آزادانه و بدون فشار بیش از حد حرکت کند. برای شروع نخ کشی نیز می‌توانید از دفترچه راهنما کمک بگیرید. مراحل نخ کشی به ترتیب در دفترچه ذکر شده و نخ باید دقیقاً از مسیر مشخص شده عبور کند.

می‌توانید پایه چرخ را بالا نگه داشته تا میزان کشش نخ کمتر باشد. پس از اتمام نخ کشی بدون استفاده از پدال و تنها به کمک چرخ دهنده دستی از چرخ استفاده کنید تا مطمئن شوید نخ به‌درستی و با میزان کشش کافی، عبور داده شده‌است. برای نخ کشی می‌توانید پایه فشار را نیز بالا نگه دارید تا کمترین میزان فشار اعمال شده و نخ کشی راحت‌تر انجام شود.

پیشنهاد مطالعه

آشنایی با دوخت‌های متنوع چرخ خیاطی

همان‌طور که گفته شد یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها میان چرخ‌های مختلف، دوخت‌های متنوع آن‌هاست. هر چرخ تعدادی دوخت و پایه متفاوت برای دوخت دارد که هر کدام برای موارد خاصی استفاده می‌شوند. یک خیاط مبتدی در مراحل اولیه آشنایی با نحوه استفاده از چرخ خیاطی باید حتماً با دوخت‌های متنوع و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا باشد.

دوخت‌های مختلف با کمک پایه‌های متفاوت زده می‌شوند. به همین دلیل ابتدا نحوه تعویض پایه چرخ را آموزش دیده و به ترتیب از پایه‌های مختلف استفاده کنید. به این صورت با نحوه دوخت هر کدام آشنا شده و هنگام خیاطی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

شروع دوخت با چرخ خیاطی

پس از آشنایی با قطعات و نحوه استفاده از چرخ خیاطی، باید دوخت را شروع کنید. ابتدا دوخت ساده را امتحان کنید تکه‌ای پارچه روی صفحه هدایت کننده زیر سوزن قرار داده و به آرامی پدال را فشار دهید. در ابتدا با سرعت‌های پایین کار کنید تا به نحوه کار با چرخ خیاطی مسلط شوید. پس از یادگیری دوخت ساده، می‌توانید از پایه‌های مختلف و امکانات چرخ برای دوخت‌های دیگر استفاده کنید. با تمرین و تکرار بر نحوه کار با چرخ خیاطی مسلط شده و می‌توانید خیاطی خود را شروع کنید.

شروع دوخت با چرخ
اگر در خیاطی مبتدی هستید بهتر ابتدا با دوخت‌های ساده و سرعت کم کار خیاطی خود را شروع کنید.

سال‌های طولانی است که ماشین‌های مختلف برای خیاطی اختراع شده و روز به روز در حال توسعه و پیشرفت هستند. خیاطی فعالیتی بسیار جذاب است و خیاطان ماهر با عشق و وسواس زیادی دوخت‌های مختلف را به کمک پارچه‌های متنوع انجام می‌دهند. در این میان کار با چرخ خیاطی اهمیت زیادی دارد و از مهم‌ترین مراحل خیاطی محسوب می‌شود.

کار با چرخ ساده است اما قبل از شروع خیاطی باید به‌خوبی به آن مسلط شوید تا بتوانید سایر مراحل آموزش خیاطی را دنبال کنید. هرچند تنوع چرخ‌های خیاطی موجود در بازار زیاد است اما تقریبا اصول اولیه کار با آن‌ها یکسان بوده و به‌راحتی می‌توانید آموزش ببینید. اگر تا به حال با چرخ خیاطی کار نکرده‌اید، نیازی به نگرانی نیست. کافی است به راهنمای این مقاله دقت کرده و با کمک دفترچه راهنما، بر استفاده از چرخ خیاطی مسلط شوید. درصورتی که چرخ خیاطی شما دچار مشکل شده‌است، نگران نباشید؛ می‌توانید از تخصص کارشناسان آچارباز برای تعمیر چرخ خیاطی کمک بگیرید.

3.7/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا