×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی خانگی

طرز کار جاروبرقی چگونه است؟

نحوه عملکرد جاروبرقی

جاروبرقی وسیله‌ای که این روزها در همه خانه‌ها پیدا می‌شود. سال‌ها است که مردم به کمک این ابزار الکترونیکی قادر هستند آسان‌تر به نظافت بپردازند. اتفاقی که پیش از این چندان میسر نبود. در این مقاله از آچارباز قصد داریم به تشریح نحوه کارکرد جاروبرقی پرداخته و تا حدی با این ابزار محبوب و شناخته شده شما را آشنا کنیم.

نحوه عملکرد جاروبرقی به طور کلی چگونه است؟

اگر بخواهیم یک مدل کلی و در اصل یک مثال برای شرح چگونگی کارکرد یک جاروبرقی ارائه کنیم. بهتر است به نحوه عملکرد نی هنگام نوشیدن یک مایع اشاره کنیم. کشیده شدن مایع به درون نی صرف نظر از نیروی کشش سطحی آب که در ابعاد مولکولی قابل بررسی است، به دلیل اختلاف فشار پدید آمده بین دهان و نی امکان‌پذیر است.

یعنی در حین ایجاد نیروی مکش توسط دهان شما، فشار داخل دهان به حد قابل توجهی کاهش یافته و این اختلاف فشار باعث حرکت مایع درون لیوان به نی و در ادامه با ایجاد نیروی مکش بیشتر توسط شما، به داخل دهان منتقل می‌شود.

به طور کلی این فرایند از قوانین فیزیکی تبعیت می‌کند. در این حالت ذرات از فشار زیاد به فشار کمتر حرکت می‌کنند تا توازنی بین دو طرف ایجاد شود. با توجه به آنچه گفته شد، می‌توان ادعا کرد که نحوه عملکرد جاروبرقی هم به همین صورت است.

تعمیر جارو برقی در محل با آچارباز
خدمت سرویس و تعمیر جاروبرقی و تعمیر جارو شارژی آچارباز، یک تعمیرکار سیار جاروبرقی است که جاروبرقی و جارو شارژی شما را عیب‌یابی کرده و مشکلاتی که دارد را برطرف می‌کند. اگر در حین کار، جاروبرقی و یا جارو شارژی شما خاموش شد، از طریق اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیر جاروبرقی را ثبت کنید.
درخواست تعمیر جاروبرقی
مکش در موتور جاروبرقی
نحوه کشیده شدن ذرات به درون جاروبرقی

جایگزین‌های مدل کلی در جاروبرقی کدامند؟

در یک شمای کلی موتور جاروبرقی همان نقشی را ایفا می‌کند که دهان شما در مثال نی و لیوان داشت. به این شکل که:

  • در هنگام روشن بودن و فعال بودن جاروبرقی، موتور آن یک نیروی کششی ایجاد کرده و همین مسئله موجب ایجاد اختلاف فشار بین محفظه جاروبرقی و لوله آن می‌شود.
  • با کاهش فشار درون محفظه جاروبرقی (به طور خاص‌تر کیسه جاروبرقی) ذرات خارج از لوله به طرف لوله جذب شده و به داخل کیسه کشیده می‌شود. در این جا واضح است که لوله جاروبرقی همان نقش نی را در مثال ذکر شده دارد.
  • شایان ذکر است هوای گرمی که در پشت جاروبرقی توسط موتور پره‌دار، به وجود می‌آید، خود نقش اساسی را در کشش هوا به داخل کیسه ایفا می‌کند.

باید این موضوع را در نظر گرفت که نحوه عملکرد جاروبرقی در همه موارد یکسان نیست. به عنوان مثال جاروبرقی‌هایی در حال حاضر وجود دارند که بدون استفاده از لوله و تنها به کمک یک حفره تعبیه شده در زیر دستگاه خود به تنهایی اقدام به پاکیزه‌سازی محیط و جذب آشغال‌ها می‌کنند.

این دستگاه‌های الکترونیکی که در ابعاد کوچکتری نسبت به جاروبرقی‌های نسل قبل تولید می‌شوند قابلیت‌های هوشمندانه‌تری از جمله کارکرد خودکار دارند. پس در جاروبرقی‌های هوشمند چیزی تحت عنوان لوله برای ایجاد نیروی مکش وجود خارجی ندارد و کمی شمای کلی مدل دستخوش تغییراتی شده است. با توجه به این شرایط با قطعیت می‌توان این ادعا را مطرح کرد که موتور پره‌دار، محوری‌ترین نقش در دستگاه را ایفا می‌کند.

گرم شدن موتور جاروبرقی

شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که گرمای ایجاد شده توسط موتور و در ادامه گرم شدن بیشتر فضای پشت دستگاه، این موتور چگونه توانمندی خود را از دست نداده و دچار اختلال نمی‌شود؟

پاسخ شما اینجاست که موتور دستگاه اگر به تنهایی اقدام به ایجاد نیروی مکش کرده و در ادامه پشت دستگاه حرارت بیشتری پیدا کند، بی‌شک موتور خواهد سوخت. در نتیجه فن تعبیه شده در زیر و در موارد اندکی در روی موتور از گرمای بیشتر آن جلوگیری می‌کند.

مهم‌ترین بخش در عملکرد بهتر جارو برقی کدام است؟

اگر قصد معرفی مهم‌ترین و در برخی موارد سخت‌ترین بخش در میان تشریح نحوه عملکرد جاروبرقی را داشته باشیم، باید به تعویض فیلتر دستگاه اشاره کنیم. همانطور که می‌دانید با جذب هرچه بیشتر آشغال‌ها و همچنین گرد و غبار موجود در محیط، فضای فیلتر جاروبرقی به تدریج پر خواهد شد. از این سو تعویض فیلتر جاروبرقی امری حیاتی خواهد بود، چرا که بدون تعویض فیلتر جاروبرقی ممکن است به موتور و همچنین دیگر بخش‌های دستگاه آسیب‌های جدی وارد شود.

تعویض فیلتر در بسیاری از موارد به نحوه عملکرد جاروبرقی و قدرت بیشتر نیرو مکش آن، کمک قابل توجهی خواهد کرد.

چالش‌های تعویض فیلتر جاروبرقی

باید این موضوع را در نظر داشته باشید که تعویض فیلتر جاروبرقی در موارد زیادی شامل چالش‌هایی خواهد بود. از جمله چالش‌هایی که افراد زیادی با آن سر و کار دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جا افتادن و به قولی چفت شدن آن در محل مورد نظر
  • همچنین درآوردن فیلتر با بی‌دقتی و در ادامه ریختن آشغال‌ها در محفظه دستگاه

پیشنهاد مطالعه

عملکرد کلیدی فیلتر جاروبرقی
استفاده از فیلتر نامناسب در جاروبرقی، می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد دستگاه شما شود.

مراحل شروع به کار جاروبرقی

در ادامه به تشریح نحوه عملکرد جاروبرقی به صورت مرحله‌ای اشاره خواهیم کرد:

مرحله اول شروع کار موتور جاروبرقی

همانطور که از قبل مشخص است در اولین گام و پس از روشن کردن دستگاه، موتور آن شروع به کار می‌کند. بخشی که محوری‌ترین جزء جاروبرقی به حساب می‌آید، با ایجاد یک میدان الکتریکی در درون خود، موجب ادامه فرایند کاری دستگاه می‌شود.

مرحله دوم شروع کار فن جاروبرقی و تسمه

مرحله دوم در شروع کار فن موتور خلاصه می‌شود. با حرکت پره‌های فن که در ادامه فرایند کارکرد اجزا رخ می‌دهد، اختلاف فشار بین فضای داخلی و خارجی دستگاه، به صورت غیرمستقیم تنظیم می‌شود. پس فن هم به طور غیرمستقیم و در جریان کار، نقش مهمی در ایجاد اختلاف فشار ایفا می‌کند. از سویی دیگر بلافاصله پس از فعال شدن موتور و ایجاد میدان الکتریکی در درون آن، تسمه باعث جذب هر چه بیشتر مواد زائد بوسیله عملکرد غلتک تعبیه شده در جلوی دستگاه می‌شود.

مرحله سوم ایجاد نیروی مکش در جاروبرقی

شاید بتوان گفت حساس‌ترین مرحله در نحوه عملکرد جاروبرقی همین مرحله باشد.

  • پس از طی شدن دو مرحله قبل در ادامه فن نقش کلیدی بازی می‌کند و هوای کشیده شده را به طرف بخش‌های دیگر از جمله فیلتر می‌کشاند.
  • حالا با توجه به اختلاف فشار ایجاد شده در پشت دستگاه و جایی که فن هوا را به آن ناحیه هدایت کرده اختلاف فشار برای کشیدن هوای بیشتر ایجاد می‌شود.
  • با توجه به این که این اختلاف فشار در بخش پشتی بدنه دستگاه بوجود می‌آید، یک توالی مکش در چند قسمت (از پشت بدنه تا انتهای شلنگ) شکل می‌گیرد.
  • همانطور که در بالا توضیح داده شد اختلاف فشار، باعث ایجاد یک نیروی مکش در طول لوله یا شلنگ جاروبرقی می‌شود که این توالی مکش با استفاده از همین قانون فیزیک به وقوع می‌پیوندد.

بدون تعویض فیلتر جاروبرقی ممکن است به موتور و همچنین دیگر بخش‌های دستگاه آسیب‌های جدی وارد شود.

مرحله چهارم نقش آفرینی فیلتر جاروبرقی

این مرحله اختصاص به نوع کار فیلتر در گرفتن مواد زائد و نهایتا آزاد شدن هوا دارد.

  • بالاخره پس از انتقال هوا به انتهای محفظه و رسیدن به فیلتر جاروبرقی، این بخش به جداسازی هوا از مواد زائد پرداخته و در ادامه مواد زائد به سمت کیسه جاروبرقی هدایت می‌شود.
  • این مرحله همزمان با خنک‌سازی موتور توسط فن دستگاه اتفاق می‌افتد و به نوعی عملکرد خنک‌سازی در انتهای کار فن رخ می‌دهد.

تا به اینجای مقاله با عمکرد جاروبرقی آشنا شدید، در صورتی که جاروبرقی شما در اجرای هر کدام از مراحل بالا دچار اختلال باشد، برای تعمیر جاروبرقی خود می‌توانید از کارشناسان ما در مرکز تعمیر تخصصی لوازم خانگی آچارباز، کمک بگیرید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا