×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

خانه و آشپزخانه

راهنمای خرید هود آشپزخانه ؛ کدام هود بهتر است؟

راهنمای خرید هود آشپزخانه

هود از ضروری‌ترین لوازم آشپزخانه است، هنگام آشپزی گرما، رطوبت، بو و دود زیادی در محیط آشپزخانه پراکنده می‌شود. برای جذب آنها و آشپزی راحت‌تر از هود استفاده می‌کنند. با استفاده از هود هوای آشپزخانه تمیز می‌شود، رطوبت اضافی وجود ندارد، تهویه مناسب است و همچنین ویروس‌ها و باکتری‌ها رشد نمی‌کنند؛ از طرفی شما می‌توانید به دور از گرما و آلودگی که به مرور سبب مشکلات تنفسی می‌شوند؛ آشپزی کنید.

امروزه مدل‌ها و تکنولوژی‌های زیادی در هود‌ها بکار می‌رود و شرکت‌های زیادی نیز هود تولید می‌کنند. اما در بین این مدل‌ها چه هودی را برای خرید انتخاب کنیم که کمتر نیاز به تعمیر هود داشته باشیم و بتواند تمامی نیازهای ما را برطرف کند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با راهنمای خرید هود آشپزخانه به طور کامل آشنا شوید.

چک لیست راهنمای خرید هود آشپزخانه

از نظر برخی افراد هود جنبه تزئینی دارد ولی این افراد با کاربردهای هود آشنا نیستند. هودها کاربردهای زیادی دارند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  1. تهویه مناسب هوای آشپزخانه
  2. هدایت بو، دود، رطوبت و چربی به خارج از آشپزخانه
  3. جلوگیری از رشد باکتری
  4. تمیزی هوای آشپزخانه
  5. جلوگیری از مشکلات تنفسی هنگام آشپزی
  6. آشپزی بهتر بخاطر لامپ‌های هود و روشن کردن فضای روی گاز

حالا که با کاربردهای هود آشنا شدیم باید ببینیم در زمان خرید هود باید به چه ویژگی‌هایی توجه کنیم. این ویژگی‌ها در ادامه راهنمای خرید هود اعلام می‌شود.

  • اندازه مناسب هود

پهنای اجاق گاز را اندازه‌گیری کنید، کمی بیشتر از پهنای اجاق گاز بهترین اندازه هود است. ارتفاع هود را هم نسبت به گاز باید در نظر بگیرید تا جای نصب هود آن مشخص شود. اگر اجاق گاز شما با برق کار می‌کند باید 50 تا 60 سانتیمتر بین هود و گاز فاصله بگذارید، اما اگر اجاق گاز شما با گاز کار می‌کند باید 60 تا 75 سانتیمتر بین هود و گاز فاصله در نظر بگیرید.

  • بودجه خرید هود

قبل از خرید هود بودجه‌ای را باید برای خرید در نظر بگیرید. حالا با توجه به قیمت و ویژگی هودها چند مدل، متناسب با بودجه خود را انتخاب و آنها را با هم مقایسه کنید تا در آخر بهترین هود را بخرید.

پیشنهاد مطالعه
راهنمای خرید هود تلسکوپی
دقت کنید که هر چه مکش هود بیشتر شود، صدای بیشتری هم تولید می‌کند.
  • صدای هود

اگر آشپزی در آرامش و سکوت را ترجیح می‌دهید بهتر است هود با صدای کم را انتخاب کنید، البته دقت کنید که هود بی صدا وجود ندارد زیرا هود هوای اطراف را می‌مکد و به لوله خروجی هود هدایت می‌کند، این فرآیند صدا تولید می‌کند. اما می‌توانید از هودهایی که صدای کمتری دارند استفاده کنید.

  • میزان مکش هود

مکش هود براساس میزان و حجمی از هوا که در یک دقیقه هود می‌تواند فیلتر کند، اندازه‌گیری می‌شود. واحد اندازه‌گیری آن CFM یا همان فوت مکعب در دقیقه است. هود با 250 CFM برای آشپزخانه معمولی مناسب است، اما اگر زیاد آشپزی می‌کنید یا در طول هفته چند مرتبه غذای سرخ کردنی درست می‌کنید، پس هودی با مکش 350 CFM بخرید.

  • چراغ‌های هود

در زیر یا روی بدنه هود چراغ‌هایی تعبیه شده است که با روشن کردن آنها فضای اطراف گاز روشن‌تر شده و آشپزی را ساده‌تر و لذت بخش‌تر می‌کند، نور مناسب محیط حس خوبی دارد.

  • جنس بدنه هود

در انتخاب جنس بدنه هود به دو ویژگی مقاومت بدنه و تمیز کردن راحت آن اهمیت زیادی دارد. هود شیشه‌ای زیباتر است، راحت‌تر تمیز می‌شود اما به اندازه مدل استیل مقاوم نیست. از طرفی هود استیل مقاوم است ولی امکان تغییر رنگ آن به مرور زمان وجود دارد.

  • نوع فیلتر هود

فیلتر زغالی، فیلتر الیافی و فیلتر آلومینیومی، سه مدل فیلتر موجود در بازار هستند که در هودهای مختلف نصب می‌شوند. می‌توانید بر اساس فیلتر هود، مدل مناسب خود را خریداری کنید. اگر فیلتر هود به موقع تعویض یا تمیز نشود تبدیل به محلی برای تجمع باکتری‌ها و آلودگی محیط خواهد شد.

  • فیلتر زغالی قابل شستشو است ولی بعد از دو سال استفاده باید آن را تعویض کنید.
  • فیلتر الیافی قابل شستشو نیست و باید هر سه ماه تعویض شود.
  • فیلتر آلومینیومی قابل شستشو است، هر دو ماه یکبار باید آن را با آب داغ و مواد شوینده تمیز کنید.
  • رنگ هود

رنگ هود نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در خرید هود است. باید رنگ هود را متناسب با رنگ کابینت یا رنگ گاز انتخاب کنید؛ البته برخی افراد علاقه داند هودشان را رنگ یا متضاد با رنگ‌های آشپزخانه انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه
راهنمای خرید هود توکار آشپزخانه
در مدل‌های جدید هود، استیل و شیشه را با هم ترکیب کرده‌اند و تنوع بالایی هم در مدل‌ها ایجاد شده است.

کدام هود بهتر است؟

با توجه به دکوراسیون آشپزخانه منزلتان می‌توانید یکی از مدل‌های هود را انتخاب کنید، هود زیرکابینتی، هود دیواری، هود جزیره‌ای، هود مخفی یا توکار و هود تلسکوپی یا آسانسوری

  1. هود زیرکابینتی

مدل قدیمی هود که فضای کمی اشغال می‌کند، دو مدل تک موتوره و دو موتوره دارد که تعداد موتور آن ارتباط مستقیم با مکش آن دارد، این هودها صدای نسبتا زیادی دارند و چراغ و کنترل از راه دور ندارند.

  1. هود دیواری

هود دیواری روی دیوار یا سقف نصب می‌شود به آن هود شومینه‌ای هم گفته می‌شود. این مدل هود مکش بالایی دارد و ریموت کنترل و چراغ هم دارد. اغلب هود دیواری از ترکیب استیل و شیشه ساخته می‌شود و نمای زیبایی به آشپزخانه می‌دهد.

  1. هود توکار یا مخفی

هودی‌های توکار داخل کابینت نصب می‌شود و هم سطح هستند و صدای زیادی ایجاد نمی‌کنند.

  1. هود تلسکوپی یا آسانسوری

هود تلسکوپی فضای کمی اشغال می‌کند و برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب است، این مدل هود در کنار و هم سطح گاز قرار می‌گیرد و حرارت و رطوبت را به سمت خود می‌کشد.

  1. هود جزیره‌ای

هود جزیره‌ای انتخاب مناسبی برای آشپزخانه‌ای است که هود را نمی‌شود روی دیوار نصب کرد و باید آن را زیر سقف نصب کنید. هودهای جزیره‌ای از فیلتر زغالی استفاده می‌کنند، پس باید زود به زود فیلتر آن را بشویید. همچنین مکش و قدرت هود جزیره‌ای از هود دیواری کمتر است.

راهنمای خرید هود با فیلتر آلومینیومی
با توجه به ویژگی‌های فیلترهای هود، فیلتر آلومینیومی که در واقع یه صفحه شبکه مانند است  و به راحتی جدا شده و با آب گرم و مواد شوینده تمیز می‌شود، پرطرفدارتر است.

در این مطلب سعی کردیم تمامی نکاتی که باید درباره راهنمای خرید هود آشپزخانه بدانید را به زبان ساده به شما آموزش دهیم. چنانچه با توجه به نیازتان هود مناسبی را خریداری نکنید ممکن است با هود شما به سرعت دچار خرابی شود و نیاز به تعمیر هود پیدا کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا